Aprilia Tuono V4

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Kablarna ska sitta kvar, haka bara av dem från servomotorn och lämna ändarna lösa under plastskyddet. Finns ingen anledning att lampor ska tändas, systemet vet inte att nåt är ändrat så länge motorn kan jobba som vanligt. Inget händer bara i andra änden. ;)

Det låter bra. Vissa verkar ha fått en del problem, men jag antar att de mixtrat med själva servomotorn eller något.

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Hmmm.. Man blir ju lite sugen på att gå ut garaget och skruva upp ljudet i spisen..

Plockade du bort kablarna helt? Eller bara hakade av dem från servohjulet? Har du haft några problem med att varningslampor tänts i displayen?

Det sitter ju inte nån givare på spjället, så den kan ju aldrig veta om vajrarna sitter eller ej. Men skillnaden i gassvar på friläge är tillräcklig motivation för att jag ska hänga av mina :)

Edit: ja jävlar va sen jag var med svaret. Såg inte att ni fortsatt diskussionen.. Solly

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Faan måste dra en repa snart .. tis/ons kväll kanske dax och skrämma lite djur kanske hehe .

Nån som läste senaste Motorrad .. Tuono v4 va med i nått kurvkungen test med 6 olika hojar/typer på landsväg + nån liten gokart-aktig bana .

Kul att Tv4 va snabbast tom där mot hojar som ducati hypermotard sp , Triumph street tripple såklart va :yoparty :D

De skrev nått som att tuono skrynklar upp asfalten :banana

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Faan måste dra en repa snart .. tis/ons kväll kanske dax och skrämma lite djur kanske hehe .

Nån som läste senaste Motorrad .. Tuono v4 va med i nått kurvkungen test med 6 olika hojar/typer på landsväg + nån liten gokart-aktig bana .

Kul att Tv4 va snabbast tom där mot hojar som ducati hypermotard sp , Triumph street tripple såklart va :yoparty :D

De skrev nått som att tuono skrynklar upp asfalten :banana

Roligt att se att Tuonon tar ännu en skalp!

Tv4 vann även mot ducati streetfighter, speed triple mfl i såväl Fast Bikes, MotorTrend, Motorcyclenews.com och svenska Bike.

Det kan inte råda någon tvekan om vilken hoj som är den grymmaste utan kåpor..

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jao så sant , min har iofs en screen nu rätt skönt faktiskt .

Det som är så kul med tv4 är att den så bra både på bana och gata nu med Mra är tom motorvägen ok att åka :rock

Nån mer som ska åka en sväng ev i morgon em/kväll ? rosenhill kanske......

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Jao så sant , min har iofs en screen nu rätt skönt faktiskt .

Det som är så kul med tv4 är att den så bra både på bana och gata nu med Mra är tom motorvägen ok att åka :rock

Nån mer som ska åka en sväng ev i morgon em/kväll ? rosenhill kanske......

Har du någon bild på hur det ser ut med screenen?

Jag funderar ev också på att bomba bulten lite i morgon. Det känns som om hösten är på väg med stormsteg och det gäller att få ut så mycket körning som möjligt den tid som finns kvar.

Läste förresten någon artikel där de beskrev ljudet som "armageddon trying to escape out of a side pipe" :)

Hudik

Guest
Så är man då bullerknutte... Avgasventilen äntligen bortkopplad,
Enda abret är väl att den nu låter mer än vissa slipon under 5500 rpm och garanterat inte klarar en besiktning eller att smyga ifrån grannarna...

Nu är äntligen mina borta också, har saknat v4:a ljudet sen jag sålde RSV4:an, den öppnade helt så fort man la i växeln :)

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Japps , du kommer inte ångra dig ! ialf inte funktionsmässigt .

Utseendet kan vi alltid ha åsikter om , tycker den ser ok ut ialf .

Ot . vet inte om jag byter mina slutkörda metzler i år .. lite trist när det svänger . funta lite på Michelin pp3 i bak för gata men vet inte ..

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Skulle kunna rekommendera dem, men har faktiskt inte kört så mycket gata med mina PP3. Det jag kört känns de väldigt trevliga i nerlägg, ger bra feedback går att lägga ner duktigt utan att de jobbar emot. Dock inte mer än 2,5 bar bak på TV4:an skulle jag säga, kanske ner mot 2,3 (lika som fram).

Har inte testat i regn, men du såg ju hur de funkade i regnet efter ungefär 4 dagars misshandel på bana... Bör vara bättre normalt sett.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Äntligen har min tail tidy från Evotech kommit! Riktigt bra kvalitet, passform och instruktioner. Jag kan varmt rekommendera den.

Att slippa plastschabraket som sitter original tillsammans med bortmonterade passagerarfotpinnar gjorde riktigt stor skillnad.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1378493160814.jpg
    uploadfromtaptalk1378493160814.jpg
    128.7 KB · Visningar: 105

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Den hära MRA-skärmen alltså... Först var den repig men det löste sig med mail/kompensation
och polering. Men hur i hela skall den monteras? Jag fattar inte riktigt.

Vid dom två övre hålen verkar inte skuvarna ha något att dra sig fast mot. Två
gummihylsor skall bara stickat in i två hål och fungara som stöd? Nåja, fartvinden kommer ju ändå
skapa tryck där mot. Då skall hela skärmen alltså sättas fast med den nedre skruven...
Men det är ju bara en liten gummihylsa som man skall peta igonom hålet och den lossnar bara
man drar lite i den . Skärmen är rätt stor och det måste vara rejäla krafter om man skall
toppa hojen i 270. Vill ju inte få skärmen i anskitet så att säga.
Har ni som monterat denna skärm något tips. Jag måste göra något tokigt.
Nu skall jag gå och borra till en bricka och försöka pilla in den med den nedre gummihylsan bakifrån kåpan
så att i alla fall något sitter fast.

Mvh John

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Så är man då bullerknutte... Avgasventilen äntligen bortkopplad, blev en ny hoj under 4000 rpm. Plötsligt funkar den utan protester, ryck och bensin-stank nästan ända ner till 2500. Dessutom slipper man svackan i registret. Enda abret är väl att den nu låter mer än vissa slipon under 5500 rpm och garanterat inte klarar en besiktning eller att smyga ifrån grannarna...

Kopplade bort min igår och körde för första gången till jobbet idag. Vilken skillnad! Nu går den mycket mjukare på låga varv och stadskörning är betydligt behagligare.

Personligen tycker jag inte att den blev särskild högljudd, men då jämför jag iofs med min förra motard med öppet yoshi helsystem som brukade dra igång billarm...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati