Aprilia Tuono V4

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har vidarebefordrat din situation till Apriliaklubbens sammanställning av synpunkter som ska framföras till spg vid kommande möte. Gå gärna in och dra ett pm till presidenten (don Tomaso) på www.apriliaklubben.se med hela storyn. Vi i klubben finns som resurs.

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Jag har vidarebefordrat din situation till Apriliaklubbens sammanställning av synpunkter som ska framföras till spg vid kommande möte. Gå gärna in och dra ett pm till presidenten (don Tomaso) på www.apriliaklubben.se med hela storyn. Vi i klubben finns som resurs.

Tack, det där uppskattas enormt mycket. Har ett utkast med en sammanställning av mailkonversationerna. Tyvärr har jag bara haft muntlig kontakt med SPG än så länge. Har pratat en del med två vänner ang. hur dom tycker att jag ska gå tillväga framöver.

"vi saknar ett lager, spg vet vi inget om än"
"Frågade ju förra veckan men utan svar på vad det är för lager. Det enda vi pratat om är ju ev om det var någon distans till balansaxeln och bussningen till kopplingskåpan. ??"
"Det är lagret till kopplings kåpan."
"Ok, men vad gör ni åt missljuden då? Hoppas på att det var fjädern i korgen?"

Såhär med facit i hand så tror jag inte att det var fjädern i korgen..
Det enda egentligen som har visat på något fel är det otäta luftfiltret, men även om jag vet att det inte är speciellt bra att suga i sig partiklar >2mm ø så är jag lite tveksam till att det orsakat raset.

Ljudet på filmen jag la upp är såklart betydligt värre än vad det var när jag lämnade in den, då kom det ju en 4-5 såna där rassel/pingljud på 10 sekunder med flera minuters mellanrum.
Jag har varit med när mecken på verkstan hört ljudet vid en provkörning. Vet och förstår att det är svårt att hitta sporadiska/intermittenta ljud. Men med tanke på att den bara gick drygt 100km efter så borde nånting ha visat på felet om man rivit isär helt.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nu har det testats att filma genom touringrutan också. Funkade över förväntan tycker jag, bara man ser till att hålla den ren. Hade väntat mig mer förvrängning och större ljusskillnad... :rolleyes:

Ögonblicksbild 1 (2013-10-14 19-03).jpg

Last edited:

Hudik

Guest
Nu har jag testat att filma genom touringrutan också. Funkade över förväntan faktiskt, bara man ser till att hålla den ren. Hade väntat mig mer förvrängning och större ljusskillnad... :rolleyes:

Meeeeen då, siffrorna i displyen.... :yoparty

Hur tänkte du nu då? :7peta

Så får man väl inte göra.. :fakta

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Får är enfaldiga och ulliga djur, finns i mängd på Gotland... ;)

Rakt fram länge, måste vara ett nerlagt flygfält jue... Eller så är det Tierp Arena, jag såg skylten. :hihi

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
244 ajabaja ;)

Ser ut som du har den gummilisten på screenen .. ser bättre ut utan den tycker jag och filmkameran :tummenupp

Drog en repa i Söndas .. omg va skönt ljud från V4an :Bugar och vilket ös :banana nu inbäddad för vinter .

Förhoppningen är att tomten kommer med några klappar till Tuono i år :D

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
244 ajabaja ;)

Ser ut som du har den gummilisten på screenen .. ser bättre ut utan den tycker jag och filmkameran :tummenupp

Drog en repa i Söndas .. omg va skönt ljud från V4an :Bugar och vilket ös :banana nu inbäddad för vinter .

Förhoppningen är att tomten kommer med några klappar till Tuono i år :D
Ser bara så ut, den var bara för ful så jag skippade den listen. Min erfarenhet är att den bara lossnar av fartvinden ändå... :rolleyes:

Jepp, riktigt trevligt var det trots motorväg och lite halvdålig temperatur. Men det var nog sista rundan för mig med, börjar bli fullt med annat i kalendern.

Finns risk att det kommer några hjulklappar här med, inget dyrt men lite småsaker som clipon, rearsets och hålborrade bultar står på önskelistan. Har ju inte hört nåt om upphävt köpstopp än så det blir till att smyga lite. :D

Den nya tanken skulle nog inte vara helt fel, formen ser ut att vara bättre för banåka, men det är lite utanför budget. Bromsoken från nya RSV4 Factory tillsammans med fälgarna skulle jag också kunna tänka mig. Godis....

Last edited:

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Nu har jag lämnat håjjen till ProBike Täby. Dom skulle enligt Fredrik på SPG kunna plocka ur maskin nästa vecka. Får se om dom är lite snabbare så man hinner köra lite innan snön kommer. :banana

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
När ni kör bana, har ni kopplat in avgasflappern? Eller klarar man db-kraven även med den urkopplad?

För övrigt var man rätt ensam på mc-parkeringen idag..

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Den är alltid öppen över 5-6000 rpm. Så om du har den urkopplad på låga varv eller inte spelar ingen roll. Såvida du inte tuffar runt strax över tomgång då...

Last edited:

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Fick en liten rapport från Täby häromdagen. En ventil hade trots sitt besöksförbud varit o hälsat på hos en kolv. Inte fått nåt svar på varför. Kompet var ju bra tidigare och ventilspelet inte alltför dåligt. Gissar på ny maskin, men vi får väl se vad Italien säger. Skönt att det är lite fart på probike/spg nu iaf.

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Är riktigt sugen på en tv4 men undrar om någon vänlig själ som har en -13 med bas har lust att pm:a sitt reggnr så man kan kolla vad försäkringen skulle kosta :)

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Halloj!

Är det någon här som har bra koll på Tuono mod nyare ex.11,12,13.
Kända svagheter och vad är den bra på.
Tycker ni att service och reservdelstillgång funkar bra i sthlm m omnejd?

//Kenneth

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...