Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Tjena gubbar.
Jag har en fundering som jag behöver lite åsikter om.

Hur passar man på Tuono V4 om man är ungefär 187cm lång.? Jag har fått uppfattningen att den är en smula liten i måtten och man vill ju gärna få plats på hojen.

Jag hade en Mille -02 under några år och nu senast hade jag en Tuono -08, och på dessa satt jag riktigt bra. Däremot körde jag en Ducce Monster 696 i en säsong för några år sedan och den kändes en smula trång.

Jag är 188 cm om det kan vara en ledtråd. Micke65 är också i de här krokarna. 696 är betydligt kortare och trängre i sittställningen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag är 188 cm om det kan vara en ledtråd. Micke65 är också i de här krokarna. 696 är betydligt kortare och trängre i sittställningen.

Och ni sitter bra på hojen antar jag eftersom ni ändå haft dem ett par säsonger?

Jag får hålla ögonen öppna och se om det dyker upp någon inom rimligt avstånd så jag kan torrbryta lite. Vore trevligt om man kunde lägga till den på listan över möjliga hojar för 2014. :)
Skulle iofs kunna tänka mig en gen2 Tuono också, men man är ju lagd så att man gärna vill testa något nytt.

Edit:
Har kollat lite specs och jämfört måtten mellan Gen2 och TV4R och jag måste säga att det skiljer mindre än jag trott. Måste vara en väldigt lyckad design som får den att se mindre och smidigare ut än den egentligen är.
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ja som sagt Hojen är förvånansvärt rymlig för sin storlek .

Jag är nog den kortaste av dem jag sett på en tv4 "4st" och jag är 186cm.

Det som kan vara ovant är benvinkeln som är likartad sporthoj . nedläggnings vinkeln på denna hoj är så extrem så rearseats med sänkning är möjlig utan att inskränka på nått :tummenupp
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Ja som sagt Hojen är förvånansvärt rymlig för sin storlek .

Jag är nog den kortaste av dem jag sett på en tv4 "4st" och jag är 186cm.

Det som kan vara ovant är benvinkeln som är likartad sporthoj . nedläggnings vinkeln på denna hoj är så extrem så rearseats med sänkning är möjlig utan att inskränka på nått :tummenupp

Hmm...blir till att provköra både tuono och BMW s1000R, deras nya streetfighter!!

/Daniel
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ähmm... **Host host...**

Vi sågs 1:a maj i Skokloster, jag är 173cm

Just ja Du va så liten att jag inte minns dig :D nr5 då hehe



Hmm...blir till att provköra både tuono och BMW s1000R, deras nya streetfighter!!

Bmw är säker en fin hoj den med , tyvär så har den ingen V4 som jag tycker låter alldeles alldeles underbart :)
 
Last edited:

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Bmw är säker en fin hoj den med , tyvär så har den ingen V4 som jag tycker låter alldeles alldeles underbart :)

Ja, det är sant. ABS kom först nu på 2014 modellen va?? Är nog bäst att provköra båda och se vem man tappar hakan mest för!!! :D
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Ja, det är sant. ABS kom först nu på 2014 modellen va?? Är nog bäst att provköra båda och se vem man tappar hakan mest för!!! :D

BMWn är säkerligen det mest vettiga alternativet med lägre förbrukning, längre räckvidd, lägre pris mm, men har inte ens i närheten av samma utstrålning som en TV4. Bara det faktum att beemern inte har en vrålande v4 som kraftkälla gör iaf valet enkelt för mig.

Kolla även upp försäkringskostnaden för BMWn innan du bestämmer dig. För mig skulle den kosta flera gånger mer än vad jag betalar för min Aprilia.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Tjena gubbar.
Jag har en fundering som jag behöver lite åsikter om.

Hur passar man på Tuono V4 om man är ungefär 187cm lång.? Jag har fått uppfattningen att den är en smula liten i måtten och man vill ju gärna få plats på hojen.

Jag är också ca 187 cm och sitter alldeles utmärkt på hojen. Inga problem med varken benvinkel eller annat. Som längst har jag kört ca 40 mil i sträck och det var nemas problemas.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Som vanligt med andra ord.. :) Men jag blev faktiskt lite förvånad att TV4 slog Super Duken som på papperet verkade riktigt vass. Synd att de inte fick med S1000R i jämförelsen.

Vass var väl inte vad dom bedömde ;)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tuono vann Pga av ..enligt Mcn : Bättre bromsar , bättre chassie , bättre elektronik , bättre ljud , bättre topphastighet !

Tuono V4 2014 gjorde otroliga 274km/h bra mkt mer än Sd . Och på Dynon låg Tv4 endast 4hk efter i toppeffekt :banana

Sammlat så tyckte de Tv4 är en mer balancerad hoj med ett fantastiskt ljud och en q-shifter som är bäst .

+ att tv4 va stadig i maxfart medans Sd va lite orolig .

Sd 1290 Utan tc är en best med ett mellanregister som får framhjulet på 3an att åka upp i ansiktet utan ansträngning och spinner på 3an med lite kalla däck :banana

2 feta hojar helt enkelt .

Tv4 ca 156 bakhjulshästar Sd 1290 ca 160 i deras bänk .
 
Last edited:

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Tuono vann Pga av ..enligt Mcn : Bättre bromsar , bättre chassie , bättre elektronik , bättre ljud , bättre topphastighet !

Tuono V4 2014 gjorde otroliga 274km/h bra mkt mer än Sd . Och på Dynon låg Tv4 endast 4hk efter i toppeffekt :banana

Sammlat så tyckte de Tv4 är en mer balancerad hoj med ett fantastiskt ljud och en q-shifter som är bäst .

+ att tv4 va stadig i maxfart medans Sd va lite orolig .

Sd 1290 Utan tc är en best med ett mellanregister som får framhjulet på 3an att åka upp i ansiktet utan ansträngning och spinner på 3an med lite kalla däck :banana

2 feta hojar helt enkelt .

Tv4 ca 156 bakhjulshästar Sd 1290 ca 160 i deras bänk .

Skulle vara intressant med siffror på acc o 402m etc. Är det nån som läser deras blaska?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top