Aprilia Tuono V4

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Halloj!

Är det någon här som har bra koll på Tuono mod nyare ex.11,12,13.
Kända svagheter och vad är den bra på.
Tycker ni att service och reservdelstillgång funkar bra i sthlm m omnejd?

//Kenneth

Vad den är bra på är enklast att svara på ..Ett sjukt djäkla flin så fort man brassar på lite :D

Service fungerar bra tex Probike syd . Reservdelstillgång är dålig och tar tiid . beställde några prylar då jag byggde om min bakdel till en rsv4 och det tog väl 3 veckor.

Har en -11 bland de första häromkring , om inte den första ialf personligen inga problem , dock så verkar kvalite`n vara lite varierad .

Kända nackdelar : Hård orginalsadel som är hal också samt relativt liten tank och hyggligt törstig , går dock att snålköra men det vill man inte :yoparty

Ett större drev i bak eller 1 kugg mindre fram och bort med avgasventilen så går den nästan perfekt .

Visst ja hojen är sportigt inställd så den är rätt stötig om man har dåliga vägar att åka på .

Last edited:

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Jag gillar min hoj!

Micke, du som hänger lite på sidorna i amerikat osv, har du sett/läst nåt om recall/service bulletin ang Ventilfjädrar på v4?
Det var nån lirare på Instagram som skrev det häromdagen på min ena rasselfilm. Jag har aldrig hört nåt sånt tidigare så jag vet inte om han bara yrade i nattmössan.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Micke, du som hänger lite på sidorna i amerikat osv, har du sett/läst nåt om recall/service bulletin ang Ventilfjädrar på v4?
Det var nån lirare på Instagram som skrev det häromdagen på min ena rasselfilm. Jag har aldrig hört nåt sånt tidigare så jag vet inte om han bara yrade i nattmössan.

Inget sådant alls ..Han yrade säkert .

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Fick en liten rapport från Täby häromdagen. En ventil hade trots sitt besöksförbud varit o hälsat på hos en kolv. Inte fått nåt svar på varför. Kompet var ju bra tidigare och ventilspelet inte alltför dåligt. Gissar på ny maskin, men vi får väl se vad Italien säger. Skönt att det är lite fart på probike/spg nu iaf.

Senaste nytt är att jag idag pratat med spg igen. Enligt dom så vill inte aprilia byta motor utan den ska renoveras.. Förstår inte i min vildaste fantasi hur det kan vara ekonomiskt försvarbart. Kul att köpa en ny hoj och få tillbaka nåt som skruvats ner i molekyler efter en säsong.. :död

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Du får helt enkelt lita på SPG . Vem vet du kanske har 180hk Tv4 2014 :banana

Jag hade kunnat lita på dom om dom känts lite seriösa. Inte en enda gång har någon hört av sig på avtalad tid. Snackar massa skit om att delar gått iväg med transport o sen ett par dagar senare så fanns det inte ens för leverans.. Jag vet inte hur mycket jag kan kräva som konsument, men dom har på under ett halvår fått mig att gå från att rekommendera tuono till alla till att varna folk från svensksålt..

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Hmm
Märkligt! Jag Älskar min Aprilia men ..... man undrar en del
De är klart att man bara hör de som får problem men ...
Ligger det någon sanning i de problem man läser ev har? Är det eller finns det befogad kritik?
SPG mm är ett skämt eller?
Jobbar de för oss som äger en Aprilia?
Var ligger problemen. Man vågar ju f*n inte rek Aprilia till någon.
Probike ?
Jag Sålde min Svx för en Ktm. Hade jag lita på Aprilia mm hade jag investerat i en ny Sxv.:(
Min vän lyckades inte med sina Aprilia problem. Jag hade tur och fick en ny tack var Marcussen MC (bara ++++)

Stå på dej. Micke240sx. Lider med dej.:)

Lite uppmuntrande filmer.
http://www.youtube.com/watch?v=e7m4B2fiqR4
http://www.youtube.com/watch?v=vBaktJbu-DQ

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Justa ja de gjorde en 5000 mila på rsv4 den första från 2009 tror ja , den fungera bra .

Vissta ja .. nya superduke 1290 180hk+ går inte att försäkra på ett vettigt sätt i Svedala .

Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Halloj!

Är det någon här som har bra koll på Tuono mod nyare ex.11,12,13.
Kända svagheter och vad är den bra på.
Tycker ni att service och reservdelstillgång funkar bra i sthlm m omnejd?

//Kenneth

Kan inte göra annat än att hålla med föregående skribenter:

+ Snygg (ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild)
+ Prestanda
+ Teknikpaket (quick shifter, traction control, wheelie control & launch control)
+ "Billig" att försäkra (iaf om man ser till effekt...)
+ Beroendeframkallande motorljud

- Törstig + liten tank = relativt kort räckvidd (15-16 mil tills tanklampan börjar lysa)
- Hal och hård sadel
- Ej ABS (fram till 2013)
- Dyrt med alla fortkörningsböter

Jag är hittills mycket nöjd med min hoj (2012 APRC). Än har jag inte haft några problem, men hojen har å andra sidan bara rullat ca 400 mil. 2013 gjordes det en del mindre uppdateringar och då kom även ABS. Kvaliteten verkar helt ok, men det verkar finnas ett fåtal som har fått måndagsexemplar (t.ex. Micke240sx).

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Jag hoppas det framgått att jag klagar inte på hojjen i sig, det är mest Globen som satt mig i denna sits. Och sen även spg när jag vände mig dit för att få hjälp när hojjen fortf stod hos Globen. Nu är det bara att hoppas att inte även probike gör mig besviken.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Finns bara ett ställe att lämna in sin Apa och det verkar vara Marcussens utanför Halmstad.

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Årets sista mekhelg gav Tuonon en Öhlinsdämpare o jag känner mig nöjd över att jag lyckades få dit den.
Har dock inte provkört ännu. Den satt på en RSV1000-07:a i mitt garage. Har gått och funderat
över den där dämparen i ett halvår... Enligt Apriliaforum.com så skall den inte passa, men dit
fick jag den. Den är 4-5 mm längre men det borde bara vara att åtgärda med justerat häng.
Gasbehållaren hamnade ut åt sidan, men osymetri är väl på modet nu :tummenupp
TV4-1.jpg

TV4-2.jpg

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Hallå!!

Har en liten fundering? Hur ser service intervallet ut på hojen? Och vad kostar en service ungefär? Tuono är en av de hojarna jag funderar på när jag ledsnat på Street Triple R´n!

Hur är det med vibrationer vid krypkörnining? Skallrar pungkulorna sönder?:crash

//Daniel

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hallå!!

Har en liten fundering? Hur ser service intervallet ut på hojen? Och vad kostar en service ungefär? Tuono är en av de hojarna jag funderar på när jag ledsnat på Street Triple R´n!

Hur är det med vibrationer vid krypkörnining? Skallrar pungkulorna sönder?:crash

//Daniel

Vibrationer? Det är en V4, kan inte påstå att den vibrerar speciellt öht. Är dock ingen STR3 såklart, men det är lite andra skillnader åxå. ;) Men jag kan vara twinskadad...
Serviceintervallet är 1000 mil, kör man lite på bana byter man olja och filter själv däremellan. Vanlig "liten" service kostar som de flesta andra hojar, runt 2000-2500 kr.

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Vibrationer? Det är en V4, kan inte påstå att den vibrerar speciellt öht. Är dock ingen STR3 såklart, men det är lite andra skillnader åxå. ;) Men jag kan vara twinskadad...
Serviceintervallet är 1000 mil, kör man lite på bana byter man olja och filter själv däremellan. Vanlig "liten" service kostar som de flesta andra hojar, runt 2000-2500 kr.

Oki, mja...vågar man provköra en i vår? Eller är man en massa tusenlappar fattigare då efter? ;) Verkar vara en del som haft problem, är det 11-orna som verkar ha strulat?

//Daniel

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Oki, mja...vågar man provköra en i vår? Eller är man en massa tusenlappar fattigare då efter? ;) Verkar vara en del som haft problem, är det 11-orna som verkar ha strulat?

//Daniel

Har kört STR3 en dag, tycker det är en smidig och lätthanterlig hoj. Men du kommer bli fattigare av en provning, TV4 är en Superbike utan kläder. På gott och ont...:D

Ingen speciell årsmodell, är snarare vissa ex. Är nog bara att det finns flest -11 antar jag.

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjena gubbar.
Jag har en fundering som jag behöver lite åsikter om.

Hur passar man på Tuono V4 om man är ungefär 187cm lång.? Jag har fått uppfattningen att den är en smula liten i måtten och man vill ju gärna få plats på hojen.

Jag hade en Mille -02 under några år och nu senast hade jag en Tuono -08, och på dessa satt jag riktigt bra. Däremot körde jag en Ducce Monster 696 i en säsong för några år sedan och den kändes en smula trång.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati