Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Den hära MRA-skärmen alltså... Först var den repig men det löste sig med mail/kompensation
och polering. Men hur i hela skall den monteras? Jag fattar inte riktigt.

Vid dom två övre hålen verkar inte skuvarna ha något att dra sig fast mot. Två
gummihylsor skall bara stickat in i två hål och fungara som stöd? Nåja, fartvinden kommer ju ändå
skapa tryck där mot. Då skall hela skärmen alltså sättas fast med den nedre skruven...
Men det är ju bara en liten gummihylsa som man skall peta igonom hålet och den lossnar bara
man drar lite i den . Skärmen är rätt stor och det måste vara rejäla krafter om man skall
toppa hojen i 270. Vill ju inte få skärmen i anskitet så att säga.
Har ni som monterat denna skärm något tips. Jag måste göra något tokigt.
Nu skall jag gå och borra till en bricka och försöka pilla in den med den nedre gummihylsan bakifrån kåpan
så att i alla fall något sitter fast.

Mvh John

Det sitter muttrar i gummihyllorna som gör att det expanderar när du drar åt bultarna... Klart den lossnar så länge du inte skruvar åt. ;)

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Det sitter muttrar i gummihyllorna som gör att det expanderar när du drar åt bultarna... Klart den lossnar så länge du inte skruvar åt. ;)
Hahaha nu sitter den där den ska! :tummenupp
Hur skall jag glida ur det här dröpliga lite snyggt...:hihi
Jo -i skärmtråden på Apriliaforum.com så skriver flertalet att det nedre fästet
slitit sig ur sitt hål, så ett tips är att förstärka den infästningen lite.
(Jag var inte helt ute o cyklade i alla fall :rolleyes:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Det kan jag tänka mig, för jag tycker inte den sitter speciellt bra öht. Bra kvalité på själva skärmen, men infästningen är ett skämt...

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Mja . tyckte det kändes bra då jag montera , dock så har jag bara vart uppe i 230km/h med skärm så vi får väl se .

Annars då Jåke , nöjd´med skärmen ?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Tycker den gör att hojen tappar hela attityden, däremot ökar ju bekväm touringfart med minst 20 kmh. Lite på bekostnad av ökat blås runt halsen, men klart lättare motorvägstransport blev det.
amy8uten.jpg

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tycker den gör att hojen tappar hela attityden, däremot ökar ju bekväm touringfart med minst 20 kmh. Lite på bekostnad av ökat blås runt halsen, men klart lättare motorvägstransport blev det.
amy8uten.jpg

Kan hålla med om det , rätt lätt att byta fram o tebax om man vill .

Skärmen gör mest nytta för mig på banåkat då jag måste jaga denna dära panigalen hehe och såklart motorväg annars kvittar det .

kanske nått mellanting mellan orginal och denna vore snyggast .

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Idag firar min TV4 4 månader i den varma kärleksfulla miljön på verkstan.
Vad jag vet så har dom fortf inte hittat vad som skapar missljuden i motorn, utan fokuserar istället på att fixa till bussningen i kopplingskåpan så den ska koppla ur bättre.. Nåt som enligt mig lika gärna kan fixas på 2000mila servicen.
Det läckande luftfiltret och all skit den sugit i sig nonchaleras och det räcker tydligen med att göra ett kompprov för att se att motorn var i bra skick.
Så jävla less på allt som har med aprilia att göra..

Sitter med denna länken uppe och velar.. http://www.svmc.se/smc/Medlemsformaner/Juridisk_radgivning/

Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Idag firar min TV4 4 månader i den varma kärleksfulla miljön på verkstan.
Vad jag vet så har dom fortf inte hittat vad som skapar missljuden i motorn, utan fokuserar istället på att fixa till bussningen i kopplingskåpan så den ska koppla ur bättre.. Nåt som enligt mig lika gärna kan fixas på 2000mila servicen.
Det läckande luftfiltret och all skit den sugit i sig nonchaleras och det räcker tydligen med att göra ett kompprov för att se att motorn var i bra skick.
Så jävla less på allt som har med aprilia att göra..

Trist att de inte kan åtgärda felet och att du inte får njuta av bågen.

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Så skall det så klart inte vara. Själv brukar jag ställa frågor till kommunens konsumentrådgivare.
Om sen inget händer kontakta ARN.

Vad jag vet så har dom ca 2 veckor på sig att åtgärda ett fel på garanti.
Skall varan/hojen vara borta mer än 2-3 dar så har man rätt till lånevara under tiden.
Du har rätt till ersättning för alla dina extrakostnader. Milkostnad fram och tillbaka till verkstad 18,50 kr/mil.
Värdeminskning? Skulle du kanske precis sälja hojen, onödig försäkring som annars skulle försvunnit?
Om felet inte är åtgärdat inom 2 veckor så tror jag Du har rätt att häva köpet.
Då drar man av pengar för den tid du använt varan.

Verkstäder har bara 2 försök på sig att försöka åtgärda ett väsentligt fel.
Uppstår samma fel en 3:e gång så har man rätt att häva köpet.

Lathund Konsumentköplagen:
http://www.konsumentverket.se/globa...a ner/lathundar/lathund_konsumentköplagen.pdf

Det är samma verkstad som efter en vecka ringde och avbokade min 100-milaservice.
Mitt i sommaren. När jag nästan kört 100 mil. Med motiveringen att dom inte ville bli inblandade
i en ev garantikonflikt mellan min paralellimporterade och generalagent och dom själva.
Dom sa t.o.m att dom inte Får serva min hoj. Snackade med genaralagenten som sa
att jag såklart får serva hojen oavsett. Fick ett h-ete att boka ny tid mitt i sommaren, tills jag hittade
en bra o trevlig verkstad i Eskilstuna som gjorde det medan jag gick på långlunch.

Bor tyvärr närmanst den verkstaden och har tidigare tyckt att dom varit trevliga där på Globens mc,
men nu blir man mest irriterad när kvinnan i receptionen alltid säger att hon återkommer nästa dag
med svar på mina småfrågor medans dom 2 andra står och meckar 1,5 meter bakom o kan svara direkt.

Hoppas det löser sig Snabbt! :tummenupp

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Så skall det så klart inte vara. Själv brukar jag ställa frågor till kommunens konsumentrådgivare.
Om sen inget händer kontakta ARN.

Vad jag vet så har dom ca 2 veckor på sig att åtgärda ett fel på garanti.
Skall varan/hojen vara borta mer än 2-3 dar så har man rätt till lånevara under tiden.
Du har rätt till ersättning för alla dina extrakostnader. Milkostnad fram och tillbaka till verkstad 18,50 kr/mil.
Värdeminskning? Skulle du kanske precis sälja hojen, onödig försäkring som annars skulle försvunnit?
Om felet inte är åtgärdat inom 2 veckor så tror jag Du har rätt att häva köpet.
Då drar man av pengar för den tid du använt varan.

Verkstäder har bara 2 försök på sig att försöka åtgärda ett väsentligt fel.
Uppstår samma fel en 3:e gång så har man rätt att häva köpet.

Lathund Konsumentköplagen:
http://www.konsumentverket.se/globa...a ner/lathundar/lathund_konsumentköplagen.pdf

Det är samma verkstad som efter en vecka ringde och avbokade min 100-milaservice.
Mitt i sommaren. När jag nästan kört 100 mil. Med motiveringen att dom inte ville bli inblandade
i en ev garantikonflikt mellan min paralellimporterade och generalagent och dom själva.
Dom sa t.o.m att dom inte Får serva min hoj. Snackade med genaralagenten som sa
att jag såklart får serva hojen oavsett. Fick ett h-ete att boka ny tid mitt i sommaren, tills jag hittade
en bra o trevlig verkstad i Eskilstuna som gjorde det medan jag gick på långlunch.

Bor tyvärr närmanst den verkstaden och har tidigare tyckt att dom varit trevliga där på Globens mc,
men nu blir man mest irriterad när kvinnan i receptionen alltid säger att hon återkommer nästa dag
med svar på mina småfrågor medans dom 2 andra står och meckar 1,5 meter bakom o kan svara direkt.

Hoppas det löser sig Snabbt! :tummenupp

Nu har jag pratat med tekniska supporten igen på SPG, den andra Fredrik som jag egentligen borde pratat med var på semester. Han lovade att återkomma på måndag, vore ju skönt att kunna lösa skiten utan att blanda in jurister. Lutar nu åt att försöka bli av med skiten, ingen lust att gå igenom detta igen med nästa strul. :(

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jo micke240 , väldigt trist att moppe mekarna på gmc fick din hoj på bordet :näsblod

Traction Control:Bugar

Drog om en bil model större vid Jordbro rakan och åkte över de vita "ajabaja" där va det fullt med sand/grus som inte jag kunde se och fick endast en mindre sladd tack vare Tc . Utan tc hade nog min första marksyning vart ett faktum .

Last edited:

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Jag skulle gärna jobba lite med bakstötdämparen i vinter. Man skall tydligen
kunna byta ventiler? och få den att jobba mer följsamt. En sprängskiss
samt nya ventiler och sen lämna in för påfyllning av gas.
Vart hittar man detta? Kära Öhlins vill inte sälja något till mig
om dom nu har något som passar då dom inte behagar svara.
Våran Sachsdämpare är av den hårdare varianten men på AF1racing står det
"Sachs rear shock spring rate is .97 kgm", medans OEM Öhlinaren har en 95-fjäder
som förare över 80 kg tycker är lite för mjuk. Vi större killar skall ha en 100-105 fjäder.
Vad gör Sachsdämparen så hård; kan det vara olika tröghet i fjädern eller progressivitet?
Det räcker ju annars att bara modda innehållet om det finns sånt att köpa.

Denna till framgaffeln:
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=57073

Intressant:
2012-aprilia-tuono-v4r-vs-2011-aprilia-rsv4-r-dyno-3.jpg

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag kan kolla med en bekant som jobbar på Öhlins med just utveckling av stötdämpare till hojar om de har något som passar våra dämpare.

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Nu är min hoj ihopskruvad iaf, inte provkörd mer än kalibrering av APRC men imorgon efter jobbet så ska jag äntligen hämta hem den.

IMG_8223.jpg

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
2 st Tuono V4 passerade mig på Nynäsvägen in mot stan i går morse då jag satt i jobba bilen och fes i köerna ...såg bra ut :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, men då får det väl ändå va färdigt för den hojen? De har säkert några fina 12/13 att ta av och ge till dig.

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Ja, men då får det väl ändå va färdigt för den hojen? De har säkert några fina 12/13 att ta av och ge till dig.

Vafasen bytte moppemekarna in en diesel motor i din :näsblod

Som Snokis sa du får nog en ny ..

Vi får väl se. Fredrik skulle ringt mig idag trodde jag då han bett om mitt nummer från verkstan.. Men fick inget samtal så jag kommer ringa imorgon.
Vill veta vart jag ska köra den, bärgade hem den till garage från rosen igår.:huvet

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati