Aprilia Tuono V4

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Haha den är visst rejsig :banana finns väl ingen rejsigare streethoj med bra försäkring :Bugar

Hur som haver så visst för bana kan man slänga på clip-on tar väl 30min så har vi en sportiskörställning .

Annars kan man köpa styre på biltema och korta av lite eller ett Rizoma som är lägre .

Jag köpte ett rizoma 005 men det är ännu närmare och således fel här och lite för invinklat för mina handleder ..


Personligen gillar jag körställningen som den är bra kompromiss
för gata och bandag .

Kanske skulle det vara kul och testa ett clip-on på bana nästa år typ denna http://viewitem.eim.ebay.se/MAD-MOTO-51mm-clip-on-APRILIA-RSV4-SILVERBLACK-b/190869825996/item
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Haha den är visst rejsig :banana finns väl ingen rejsigare streethoj med bra försäkring :Bugar


Personligen gillar jag körställningen som den är bra kompromiss
för gata och bandag .

RSV:n 30' Tuonon 8':tummenupp

Den inre streetfightern i mig har inte riktigt velat kliva ut ur garderoben ännu.
SMC-instruktörerna lär till och med ut 2 olika körstilar. Ut med armbågarna, och man kan
även hålla gashanden lite diagonalt över handtaget.
Jag håller ner armbågarna mot tanken i kurvorna och trivs med det. Vid pendling till
jobbet eller genom stan så är dock orginalstyret kanon.
Förutsatt att man inte har något emot att se lika arg ut som hojen låter. :)
 
Last edited:

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Undrar om det var någon av er jag såg på Irstamacken statoil utanför Västerås under Mälaren runt! Vilken jävla hoj alltså, vill ha vill ha! :huvet
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Testar annan drevning just nu 15-44 Drog en timmes runda och kände lite .. Börja fanemej o garva i hjälmen helt sjukt drag :banana

Smidigare att köra omkring i 30-50km/h i tätbebyggt och hamnar snabbt i rätt varvtal förövrigt :yoparty

Behöver jag säga wheeeeeelies överallt :D

Nackdelar : 1: Motorväg lite för högt varv i 130km/h om man gillar att toura :)

2: måste programera om hjärnan lite varvstoppet smäller i f o r t .
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Testar annan drevning just nu 15-44 Drog en timmes runda och kände lite .. Börja fanemej o garva i hjälmen helt sjukt drag :banana

Smidigare att köra omkring i 30-50km/h i tätbebyggt och hamnar snabbt i rätt varvtal förövrigt :yoparty

Behöver jag säga wheeeeeelies överallt :D

Är 44 original bak? Eller har du bytt bakdrev också?
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Nu vill jag också prova ett 44-drev bak. Stål eller aluminium? Vikt vs hållbarhet o pris gissar jag?
Edit: Såklart jag köper ett aludrev då det säkert sitter sånt std och viktskillnaden är betydande.

En bättre fråga: Om framhjulet stegrar sig vid gas ut ur kurva.. går hojen då i tangentens riktning eller fortsätter den att svänga?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Såklart du köper ståldrev, det är vad som sitter original och håller bäst. Alu är för bankörning/racing eller de som jagar vikt mer än hållbarhet.

Har du nerlägg på hojen är det bakhjulet som styr, du fortsätter svänga. Mer lutning än 25 % och elektroniken kommer ändå plocka ner hjulet ganska direkt.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nu vill jag också prova ett 44-drev bak. Stål eller aluminium? Vikt vs hållbarhet o pris gissar jag?
Edit: Såklart jag köper ett aludrev då det säkert sitter sånt std och viktskillnaden är betydande.

En bättre fråga: Om framhjulet stegrar sig vid gas ut ur kurva.. går hojen då i tangentens riktning eller fortsätter den att svänga?

Hade alu renthal först .. nu har jag ett Jt Stålbakdrev känns bättre och håller säkert bättre .

Billigt 275 spänn på ebay har jag för mig .

Som Jåke skrev . Men om du svänger lite och det stegrar så går det rakt fram ja , undvik det !
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Någon som vet om slip-on till RSV4 passar till Tuonon rakt av? På vissa modeller står det rsv4/tuono medan andra bara anger rsv4..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Slipon funkar i princip alltid, beror lite på upphängningen. Helsystem gör inte.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
I väntan på Tuono från sengångarna och delar till reservhojjen så blir det lite bilmeckande och var ute o brassade lite motorväg idag med en bil jag pular med.
Kom hem och började titta igenom loggarna och den gick 100-200 (loggad fart från styrbox) på 6.9sek, kollade laptimern och min r6 gick på 10blankt på gotland ring(gps)(vet inte om jag håller stumt hela tiden då jag börjar axxa i esset ut på rakan).. Då började jag ju bli orolig att han även ska steka tuonon och började leta loggfiler, men hittar inget där jag faktiskt gasar upp till 200..
Så hur fort går den? Behöver jag trimma hojjen? :S
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
I väntan på Tuono från sengångarna och delar till reservhojjen så blir det lite bilmeckande och var ute o brassade lite motorväg idag med en bil jag pular med.
Kom hem och började titta igenom loggarna och den gick 100-200 (loggad fart från styrbox) på 6.9sek, kollade laptimern och min r6 gick på 10blankt på gotland ring(gps)(vet inte om jag håller stumt hela tiden då jag börjar axxa i esset ut på rakan).. Då började jag ju bli orolig att han även ska steka tuonon och började leta loggfiler, men hittar inget där jag faktiskt gasar upp till 200..
Så hur fort går den? Behöver jag trimma hojjen? :S
TuonoV4 Går väl det på 0-200km/h
:yoparty
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
I väntan på Tuono från sengångarna och delar till reservhojjen så blir det lite bilmeckande och var ute o brassade lite motorväg idag med en bil jag pular med.
Kom hem och började titta igenom loggarna och den gick 100-200 (loggad fart från styrbox) på 6.9sek, kollade laptimern och min r6 gick på 10blankt på gotland ring(gps)(vet inte om jag håller stumt hela tiden då jag börjar axxa i esset ut på rakan).. Då började jag ju bli orolig att han även ska steka tuonon och började leta loggfiler, men hittar inget där jag faktiskt gasar upp till 200..
Så hur fort går den? Behöver jag trimma hojjen? :S

Enligt tidningen Fast Bikes gör den 0-60 mph på 3,27 s, 0-100 mph på 5,95 s och 0-140 mph på 11,8 s. Kvartsmilen avverkas på 10,9 s och toppfarten ligger på 162,7 mph. Behöver jag nämna att den spöar Speed Triple och Ducati Streetfighter med råge? :)
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Enligt tidningen Fast Bikes gör den 0-60 mph på 3,27 s, 0-100 mph på 5,95 s och 0-140 mph på 11,8 s. Kvartsmilen avverkas på 10,9 s och toppfarten ligger på 162,7 mph. Behöver jag nämna att den spöar Speed Triple och Ducati Streetfighter med råge? :)

Så 100-225 borde bli nånstans runt 8.53s och då känns det som att 100-200 kanske ligger iaf nån halvsekund snabbare än bilen. Skönt, blev lite orolig ett tag :)
100-160 på hojjen blir ungf 5,95-3,27=2,68s och där var minibussen chanslös med sina 3.59sek :) :tuttar :banana
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Så är man då bullerknutte... Avgasventilen äntligen bortkopplad, blev en ny hoj under 4000 rpm. Plötsligt funkar den utan protester, ryck och bensin-stank nästan ända ner till 2500. Dessutom slipper man svackan i registret. Enda abret är väl att den nu låter mer än vissa slipon under 5500 rpm och garanterat inte klarar en besiktning eller att smyga ifrån grannarna...
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Så är man då bullerknutte... Avgasventilen äntligen bortkopplad, blev en ny hoj under 4000 rpm. Plötsligt funkar den utan protester, ryck och bensin-stank nästan ända ner till 2500. Dessutom slipper man svackan i registret. Enda abret är väl att den nu låter mer än vissa slipon under 5500 rpm och garanterat inte klarar en besiktning eller att smyga ifrån grannarna...

Hmmm.. Man blir ju lite sugen på att gå ut garaget och skruva upp ljudet i spisen..

Plockade du bort kablarna helt? Eller bara hakade av dem från servohjulet? Har du haft några problem med att varningslampor tänts i displayen?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hmmm.. Man blir ju lite sugen på att gå ut garaget och skruva upp ljudet i spisen..

Plockade du bort kablarna helt? Eller bara hakade av dem från servohjulet? Har du haft några problem med att varningslampor tänts i displayen?

Kablarna ska sitta kvar, haka bara av dem från servomotorn och lämna ändarna lösa under plastskyddet. Finns ingen anledning att lampor ska tändas, systemet vet inte att nåt är ändrat så länge motorn kan jobba som vanligt. Inget händer bara i andra änden. ;)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top