Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Någon som kan priser på lilla och stora servicen?

Lilla och stora? 1000-mila finns nån sida tidigare i tråden, runt 2000,- och om jag inte minns fel så kostade första 100 nåt sånt också.

2000 mil har nog ingen kommit till ännu, men spekulera i minst 3500 om ingen ventiljustering behöver göras. Betydligt mer om det behövs, men troligen kommer det inte förrän runt 4000...
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Lilla och stora? 1000-mila finns nån sida tidigare i tråden, runt 2000,- och om jag inte minns fel så kostade första 100 nåt sånt också.

2000 mil har nog ingen kommit till ännu, men spekulera i minst 3500 om ingen ventiljustering behöver göras. Betydligt mer om det behövs, men troligen kommer det inte förrän runt 4000...

1000-mila kostar 2138:- på Bikeport i Hudiksvall.

Vad har ni betalat för 100-milaservice? Hon jag talade med när jag bokade servicen kunde tyvärr inte ge någon prisuppgift.
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Hej!

Min Tuono V4 med ca 300 mil på mätaren tycker jag skakar på sig lite väl lätt.
Början på långa rakan på Sviestadbanan är tydligen ganska skumpig för där skakade
den på styret när framhjulet dansade lätt ovan marken. När jag körde där med RSV:n
som inte har styrdämpare så kände jag inte av det. Den hade visserligen Öhlins runtom och
jag håller nog för hårt i styret, men med styrdämpare på den nya hojen så blev jag lite förvånad.

Ikväll provade jag bakhjulsåka och satte ner framhjulet i ca 170 och då skakade den oroväckande
på styret. Det gick visserligen över fort men jag har inte varit med om det förut.
Jag har kört olika hojar och den enda som skakat på styret efter en tur på bakhjulet var R6:an, men
då sattes framhjulet ner där marken var ojämn eller gropig. Nu körde jag på motorvägen som är slät.
Har jag bara luft i min styrdämpare? Har dom glömt oljan eller gör era hojar likadant?

När jag kör på bakhjulet måste för jag hänga ut med hela överkroppen för att den inte ska dra åt höger.
När jag släpper styret vid vanlig körning så drar den också åt höger. Jag har kontrollerat att bakhjulet
sitter på samma avstånd på båda sidor i svingen och att gaffelbenen fram sitter på samma höjd.
Det jag kommer på som skulle kunna göra att hojen drar åt sidan.

Däcken är inte så slitna, men efter en bandag med SMC och en halvdag på gokartbana, båda i
högervarv, så tycker jag mig se att däcket är lite mer slitet på höger sida.
Kan det påverka så mycket? Jag har ju kört bana med RSV:n också, och den och alla andra
hojar har gått spikrakt vad jag kan minnas:rolleyes:

Vad tror ni; allt kanske är som det ska? Resten är ju Bra!

Mvh John
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Börja med att göra en inställning av chassit efter din vikt. Att det sliter mer däck på höger sida i högervarv är fullt naturligt.
Original styrdämpare är inte väldigt mycket till hjälp, den är rätt mjuk. Det blir "vingligt" på ett mer påtagligt sätt på en naken hoj, håller man hårt i styret blir det än värre..

Rsvn har mer vikt på framhjulet och mindre effekt, vilket gör att du upplever den som stadigare ut på långrakan på sviestad
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Till att börja med, du kan inte jämföra RSV med TV4! Det är helt annan körställning och geometri. Har nog faktiskt kört alla RSV-baserade Aprilia utom Tuono gen 2 så har hyfsat god jämförelsegrund.

Kan i övrigt bara kommentera om Sviestad, och rakan är spännande. Fram har inte riktig kontakt med backen förrän det börjar gå lite uppåt innan bromsning, om man inte är väldigt noga med att hänga framåt för att få ner hojen. Hänger du i armarna driver du gärna med ett framhjul som bara går på topparna... :gnissla

Hojen är också väldigt känslig på att däcken blir slitna har jag märkt, och har du forfarande originalsulorna är det läge att byta dem för att se om det inte blir bättre.
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hej!

Min Tuono V4 med ca 300 mil på mätaren tycker jag skakar på sig lite väl lätt.
Början på långa rakan på Sviestadbanan är tydligen ganska skumpig för där skakade
den på styret när framhjulet dansade lätt ovan marken. När jag körde där med RSV:n
som inte har styrdämpare så kände jag inte av det. Den hade visserligen Öhlins runtom och
jag håller nog för hårt i styret, men med styrdämpare på den nya hojen så blev jag lite förvånad.

Ikväll provade jag bakhjulsåka och satte ner framhjulet i ca 170 och då skakade den oroväckande
på styret. Det gick visserligen över fort men jag har inte varit med om det förut.
Jag har kört olika hojar och den enda som skakat på styret efter en tur på bakhjulet var R6:an, men
då sattes framhjulet ner där marken var ojämn eller gropig. Nu körde jag på motorvägen som är slät.
Har jag bara luft i min styrdämpare? Har dom glömt oljan eller gör era hojar likadant?

När jag kör på bakhjulet måste för jag hänga ut med hela överkroppen för att den inte ska dra åt höger.
När jag släpper styret vid vanlig körning så drar den också åt höger. Jag har kontrollerat att bakhjulet
sitter på samma avstånd på båda sidor i svingen och att gaffelbenen fram sitter på samma höjd.
Det jag kommer på som skulle kunna göra att hojen drar åt sidan.

Däcken är inte så slitna, men efter en bandag med SMC och en halvdag på gokartbana, båda i
högervarv, så tycker jag mig se att däcket är lite mer slitet på höger sida.
Kan det påverka så mycket? Jag har ju kört bana med RSV:n också, och den och alla andra
hojar har gått spikrakt vad jag kan minnas:rolleyes:

Vad tror ni; allt kanske är som det ska? Resten är ju Bra!

Mvh John

Tjo ! Kul med ännu en Tv4 i närområdet :banana

Jo att styret "fladdrar" lite på sviesta rakan är normalt på denna hojen iom framhjulet typ snuddar asfalten och att den lite gropiga asfalten gör sitt.

Japp iom du kört bana och nött ner höger sidan så den blir mer äggformad så drar hojen till höger en hel del vid bakhjulsåka .

JAg har aldrig fått nått fladder vid nedslag efter bahjulsåka oftast iofs i lägre hastighet kanske 150km/h .

Kolla att dina fjädrings inställningar , lita inte på att de är inställda korrekt från fabrik .

Vi ses på vägen :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hmmmmmmmm... Justerat fjädringen idag. Förspänningen fram fullt åtdragen 10 varv och häng blir inte bättre än 37-38 mm. Ok för landsväg men lite lågt för bana, speciellt som jag inte har utrustning på mig. Dags för nya fjädrar! Undrar varför folk gnäller mest på bakdämparen...

Synd att jag höjde benen i kronan innan jag mätte. :rolleyes:
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hmmmmmmmm... Justerat fjädringen idag. Förspänningen fram fullt åtdragen 10 varv och häng blir inte bättre än 37-38 mm. Ok för landsväg men lite lågt för bana, speciellt som jag inte har utrustning på mig. Dags för nya fjädrar! Undrar varför folk gnäller mest på bakdämparen...

Synd att jag höjde benen i kronan innan jag mätte. :rolleyes:

Humm ;) 5 varv är std jag har 4 ...

Verkar bra i fram .
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Upptäckte att det inte var nån större skillnad. Det gav ca 10 mm mellan ytterlägen, det är för lite och jag tolkar det som för tung chaufför jfr mot fjäderns spec... :cool:
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jåke . Har för mig jag har 35mm zag ifram med 4varv från botten...
Perfekt ju, tyvärr verkar jag inte komma dit såvida vi inte mätt alldeles väldigt fel alla gånger. Jag ligger runt 85 kg + utrustning och enligt damen med måttband ligger gaffelns häng runt dryga 40 mm med din inställning. Sen blir det inte bättre än 37-38 som sagt och jag ville ner till ungefär 30...:gnissla

Får ta en runda till imorgon, tänkte ändå jag skulle släppa ett par millimeter bak. :rolleyes:

Det blev iaf skillnad med gaffeln längre upp i kronan (3 streck). Har inte bestämt mig än för om det gav bättre kontakt med fronten eller bara blev nervösare över ojämnheter.
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Perfekt ju, tyvärr verkar jag inte komma dit såvida vi inte mätt alldeles väldigt fel alla gånger. Jag ligger runt 85 kg + utrustning och enligt damen med måttband ligger gaffelns häng runt dryga 40 mm med din inställning. Sen blir det inte bättre än 37-38 som sagt och jag ville ner till ungefär 30...:gnissla

Får ta en runda till imorgon, tänkte ändå jag skulle släppa ett par millimeter bak. :rolleyes:

Det blev iaf skillnad med gaffeln längre upp i kronan (3 streck). Har inte bestämt mig än för om det gav bättre kontakt med fronten eller bara blev nervösare över ojämnheter.

Jag väger ca 82-85kg utan gear , beroende på hur mkt öl jag druckit veckan innan :D

Jag fixxa 3 sträck 2011 ..men jag minns att : fortfarande stadig när framhjulet landar i 150Km/h samt i hårda inbromsningar , och svänger in bättre . Har inte hittat nån nackdel faktiskt .

Bottnar gaffeln för dig eller vad ? om inte så är det väl ok med 38mm :confused:

Visst ja jag måtta och dona utan all utrustning då det begavsig så med allt på sig så ligger jag säkert på 38mm jag med .
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Bottnar gaffeln för dig eller vad ? om inte så är det väl ok med 38mm :confused:
Nu är det äntligen semester, så det kanske rättar till sig när man har lite soliga ursäkter att dricka nån öl... :cool:

Har aldrig lärt mig göra wheelies trots att jag haft två av världens mest hjulningsvänliga hojar...

Nej, den bottnar inte men det har mer med komp att göra. Det är mer att den rör sig för långt ner på benet. Märks väldigt sällan på gata men vid aktiv körning får jag liksom stopp i rörelsen framåt vid snabba riktningsändringar eller avslag.

Annars går den ju kanon nu, det som saknas är just lite stabilitet fram vid snabba riktningsändringar och mindre gung bak genom långa, snabba böjar. Det här är fan det roligaste jag haft på två hjul inklusive enduro!
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ohoj lägger in dessa här med kan kanske va kul o testa .

Testa dessa inställningar på Tv4 , känns rätt bra på bana ialf


My current settings(I am 94kgs, without kit)->


Fr Preload - 4 turns out
Fr Rebound - 6 clicks out
Fr Comp - 3 clicks out

R Preload - 10,5mm of thread showing
R Rebound - 10 clicks out
R Comp - 1.5 turns out

All settings from full in (hard)

I have a track day coming next Wednesday. Maybe I'll try to add Fr Preload 1 turn and R Comp 0.5 turn thanks Micke!


Vi är åtminstone 3 st som är nöjda med dessa settings snitt vikt är nog nära 90 kg ...men det går att ändra lite för sin egen vikt dock så passar det mig ca 84kg .

Hjula lite är en grym känsla det med lixxom banåkat :banana


men vid aktiv körning får jag liksom stopp i rörelsen framåt vid snabba riktningsändringar eller avslag.

Nått sånt skulle jag aldrig märka ..jag bara kör :)
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top