Aprilia Tuono V4

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag ska bli eran heråoåoåo
Hahaha...
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Aja, jag gissar att du sover nu när det är världens hojväder utanför. EvenSteven :tungan

Nåväl.

Första som märks är att sadeln är betydligt mer mjuk än föregångarens.
När du ger dig av, noterar du snabbt att motorn går mjukare, hela vägen från tomgång och upp, glömmer du växla ner kan du harva runt på fyran i 50.

Bottendraget är påtagligt bättre, vilket medför att du inte upplever samma typ av "kick" högre upp i registret. Den finns men upplevs som dämpad på grund av ökningen längre ner. Lite andra typ av vibrationer i styrer, mindre igenom sadeln mot föregående modell.
Kraft i överflöd och du upplever inte samma behov av att ha "rätt " växel, det driver på ändå. Lite som en litertwin.
Växellådan är ännu mer exakt och lättväxlad, samt quickshiftern är klart mycket "snabbare" och mjukare.

Chassit (detta var en factory) upplever jag som stadigare, spårstabilare. Samtidigt blir den något mer "långsam" i reaktionerna, dvs det behövs lite mer kraft för att ändra riktning. Fördelen är att den mitt i kurvan går som om den vore kopplat till räls. Ingen som helst orolighet.
Bättre på att svälja ojämnheter och öhlins styrdämparen gör såklart stor skillnad mot den vanliga cykelpumpen föregångare modell förärades med..

Om den något lugnare, mindre lättflippade chassit beror på att det är längre hjulbas, att det sitter ett 200däck bak eller att det är en inställningsfråga låter jag vara osagt.

Alla jämförelser är från gatan mätt mot en 2014 1000kubikare.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Aja, jag gissar att du sover nu när det är världens hojväder utanför. EvenSteven :tungan

Nåväl.

Första som märks är att sadeln är betydligt mer mjuk än föregångarens.
När du ger dig av, noterar du snabbt att motorn går mjukare, hela vägen från tomgång och upp, glömmer du växla ner kan du harva runt på fyran i 50.

Bottendraget är påtagligt bättre, vilket medför att du inte upplever samma typ av "kick" högre upp i registret. Den finns men upplevs som dämpad på grund av ökningen längre ner. Lite andra typ av vibrationer i styrer, mindre igenom sadeln mot föregående modell.
Kraft i överflöd och du upplever inte samma behov av att ha "rätt " växel, det driver på ändå. Lite som en litertwin.
Växellådan är ännu mer exakt och lättväxlad, samt quickshiftern är klart mycket "snabbare" och mjukare.

Chassit (detta var en factory) upplever jag som stadigare, spårstabilare. Samtidigt blir den något mer "långsam" i reaktionerna, dvs det behövs lite mer kraft för att ändra riktning. Fördelen är att den mitt i kurvan går som om den vore kopplat till räls. Ingen som helst orolighet.
Bättre på att svälja ojämnheter och öhlins styrdämparen gör såklart stor skillnad mot den vanliga cykelpumpen föregångare modell förärades med..

Om den något lugnare, mindre lättflippade chassit beror på att det är längre hjulbas, att det sitter ett 200däck bak eller att det är en inställningsfråga låter jag vara osagt.

Alla jämförelser är från gatan mätt mot en 2014 1000kubikare.
Jag tror inte på nåt du säger! En 2012a är den bästa hojen. Går fortare och har bättre väghållning!

Nä då ska sluta vara avundsjuk. Kul med en jämförelse. Hade också viljat provköra en factory. Får väl dra ner till gbg nån dag
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Var ute och busade lite. Hojen ville inte lyfta med tc på. Lampan bara blinkade lyfte några cm och satte ner mig direkt. Slog jag av den så skickade den upp mig hur lätt som helst. Tycker inte den gjort så förut. Såg att jag hade wc på 2an efter bandagen. Men den har lättat Mycket mer på den settingen förut. Nån som har vart med om liknande?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag står i Box 1, och jag är nog det svarta fåret :)
Kom in och morsa!
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Har en känsla av att vi med riktiga hojar kommer dras till varann tis-ons :)
Vi sover i husbil. Och har Rom å Cola :)
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Haha, ja det blir inte bättre än så :)
Ok race ECU:n kan du knycka, men bromsarna och Öhlins styddämparen låter du bli
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Sorry seg på ladda upp Pålle. Drog 15 mil motorväg idag från gröndal till nyköping så tackar fan för det där vindskyddet. OIzxiVs.jpg
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Haha, ja det blir inte bättre än så :)
Ok race ECU:n kan du knycka, men bromsarna och Öhlins styddämparen låter du bli
Har inte lärt mig bromsa än ändå. Så behöver inga bättre styrdämparr har jag vart sugen på att byta. Orginalen känns ju knappt att den gör nån skillnad?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top