Aprilia Tuono V4

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Hoj
Rytande V4
Har en Gopro Hero 3 Black fram, och en Sjcam Sj4000 baktill. Föredrar bild och ljudkvalitén på Sj:n nästan, sånär som på hur den hanterar skiftningar från ljust till mörkt, där är gopron bättre. Men den är också 5-6ggr dyrare, så kör på en SJ :tummenupp

Det finns kopior på ebay som bara heter SJ4000, den riktiga kameran heter SJCam SJ4000. Viktigt att få originalet, kopian är skräp.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Har en Gopro Hero 3 Black fram, och en Sjcam Sj4000 baktill. Föredrar bild och ljudkvalitén på Sj:n nästan, sånär som på hur den hanterar skiftningar från ljust till mörkt, där är gopron bättre. Men den är också 5-6ggr dyrare, så kör på en SJ :tummenupp

Det finns kopior på ebay som bara heter SJ4000, den riktiga kameran heter SJCam SJ4000. Viktigt att få originalet, kopian är skräp.

SJCam är klart bättre och jag hade tänkt att slå till på en sådan, men det har inte blivit av då jag hört många som haft problem med att de fått kopior istället för the real deal. För de futtiga kronorna Denvern kostade var det helt ok med tanke på att det ingick flera fästen.

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Hoj
Rytande V4
SJCam är klart bättre och jag hade tänkt att slå till på en sådan, men det har inte blivit av då jag hört många som haft problem med att de fått kopior istället för the real deal. För de futtiga kronorna Denvern kostade var det helt ok med tanke på att det ingick flera fästen.

Top rated sellers på Ebay så brukar det va lugnt =)

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Har en Tuono 2015, nyss hemkommen från europatripp som slutade på dryga 500 mil..förvånad hur fin den är att toura med men helt klart trivs den då den blir belastad, typ efter slingriga alpväger :yoparty

Men är det nån fler som har upptäckt att muttrarna som håller bakdrevet har lossnat. Upptäckte det då jag skulle tvätta den, 3 av 5 muttrar satt löst, Gick ej skruva åt dom heller då mutter och bult bara snurrade runt.
Inga problem att ta det på reklamation så fick det åtgärdat idag. Ingen som varit med om nåt liknande?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Men är det nån fler som har upptäckt att muttrarna som håller bakdrevet har lossnat. Upptäckte det då jag skulle tvätta den, 3 av 5 muttrar satt löst, Gick ej skruva åt dom heller då mutter och bult bara snurrade runt.
Inga problem att ta det på reklamation så fick det åtgärdat idag. Ingen som varit med om nåt liknande?

Om det är lika som på tidigare generationers Tuono så behöver du hålla emot skruven på insidan för att dra åt muttern. De är alltså inte fasta skruvar i hubben.

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Hoj
SFV4S, D675
Har en Tuono 2015, nyss hemkommen från europatripp som slutade på dryga 500 mil..förvånad hur fin den är att toura med...

Hur löste du packningen? Hittat några bra tillbehör som funkar?

Monterat extraruta eller sitter huvudet kvar efter några timmars körning i "högre tempo" med orginalkåpan?

Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ang packning så kolla på aprilias forum, där finns några alternativ.
La famiglia Aprilia Svezia.

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Hoj
Aprilia, Husqvarna
När jag köpte min 1100rr köpte jag också en Shoei GT air. Tyckte det var riktigt mycket turbulens och högt ljud redan i 100kmh men funderade inte så mycket mer på det. Köpte sedan en Arai rx7-gp och när jag körde första gången fick jag en chock, ingen turbulens och väldigt tyst även i 200.
Blev som att åka en helt annan hoj. Bara ett litet tips!

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Har en Tuono 2015, nyss hemkommen från europatripp som slutade på dryga 500 mil..förvånad hur fin den är att toura med men helt klart trivs den då den blir belastad, typ efter slingriga alpväger :yoparty

Hur många tankstopp blev det? :näsblod

Känns som det skulle vara det som sätter gränserna för seriös touring. Har svårt att komma särskilt mycket längre än 20 mil på en tank... Runt 18-19 börjar reservtrippmätaren räkna och jag har ingen lust att ta reda på exakt hur långt man kommer på den. 25 kilometer är så långt jag vågat hittills. :)

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Hoj
Rytande V4
Har kommit 20 mil på en tank varav 4 på reserven, fick vid tankningen i 15.7l... Tanken ska ju bara rymma 15.5 så den var nog hyffsat tom vid det laget :D

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Fast det är en 1000 eller?

1100:an ska ha en 18,5 liters tank. Vilket jag tror är ren bullshit. När jag körde 2,5 mil på reserven fick jag i ungefär 16,5 liter vid pumpen.

Det var samma med Falco:n, den skulle ha en 21 liters tank, men när jag körde soppatorsk en gång så fick jag i 18,5 och då rann det över i evakueringen.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Touring blir ju lugnare körning, tror jag snittade på ca 0.55-0.6 liter milen..
Stannade och tankade efter ca 20 mil, lagom med vilopaus då...
Körning hemma med mera bus snittar den lite högre

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fast det är en 1000 eller?

1100:an ska ha en 18,5 liters tank. Vilket jag tror är ren bullshit. När jag körde 2,5 mil på reserven fick jag i ungefär 16,5 liter vid pumpen.

Det var samma med Falco:n, den skulle ha en 21 liters tank, men när jag körde soppatorsk en gång så fick jag i 18,5 och då rann det över i evakueringen.

Aprilia räknar utan soppa pump osv .. Konstigt kan man tycka ..

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Reservvolymen är dock felspecad i underkant... har för mig jag körde 6 mil med min 12:a

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
På andra forum så har folk kört soppatorsk på 2-3 mil på reserven... Det verkar inte vara ett kalibrerat precisionsinstrument direkt. :) Kanske skiljer en hel del hoj till hoj om flottören är satt lite annorlunda vid montage?

På förra hojen kunde man inte riktigt lita på reservlampan heller. Vissa gånger kunde man komma 4 mil, en annan så kom jag inte ens två.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati