Aprilia Tuono V4

Kackel

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2022
Hoj
2019 Aprilia tuono V4
Hur har ni gjort med besiktning, jag har ett leovince slipon på hojen som i mitt tycke är ganska tyst. Om jag sätter i db-killern tror ni då att man skulle få igenom den hos besiktningen. Eller skulle det skita sig på utsläppen eftersom katten är borta också?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hur har ni gjort med besiktning, jag har ett leovince slipon på hojen som i mitt tycke är ganska tyst. Om jag sätter i db-killern tror ni då att man skulle få igenom den hos besiktningen. Eller skulle det skita sig på utsläppen eftersom katten är borta också?
Dom mäter väl inte än ?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Dom mäter väl inte än ?
Rätten att mäta har de haft länge, men det är sällan den utnyttjas (jag har bara råkat ut för det en gång).
Förtydligande: Jag pratat här om SBP, SBF har mätt mig vid ett flertal tillfällen.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Rätten att mäta har de haft länge, men det är sällan den utnyttjas (jag har bara råkat ut för det en gång).
Förtydligande: Jag pratat här om SBP, SBF har mätt mig vid ett flertal tillfällen.
Sbf som i svenska bilsportförbundet ?‍♂️ja säkrast är ju att plocka på delarna så är man säker

jais

Medlem
Gick med
10 Sep 2014
Hoj
Aprilia Tuono 1100 V4 Factory 2018, Kawasaki Z750 2008
Förra året när jag försökte besiktiga min v4 factory i Vallentuna utan att plocka av sliponen så blev det Njet och ombesiktning. Bokade ny tid, slängde på orginalet (fy vad fult det blev). Samma snubbe godkände sedan hojen..

jais

Medlem
Gick med
10 Sep 2014
Hoj
Aprilia Tuono 1100 V4 Factory 2018, Kawasaki Z750 2008
Börjar sikta in mig på en Factory från 2021. Had dock en fundering… Hur funkar det med besiktningen om man tagit bort motor/styrning till avgasventilen (akra+racemap) när man byter tillbaka till original till framtida besiktning? Anmärker de på det eller blir det någon felkod? Det borde ju visserligen innebära att ventilen är stängd hela tiden så ljudmässigt så lär det ju inte påverka.

Ett annat alternativ kan ju vara att peta på en kat innan slip on och köra lagligt men då är frågan om ljudvolymen är för hög för besiktningsmannen även med pluggen i. Någon som vet?
Jag fick ingen anmärkning på min orginaldämpare med hela vajerpaketet hemma i garaget. Förmodligen för att snubben förstod att jag ändå skulle byta till slipon så fort jag kom hem...

eakl

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2023
Hoj
Tuono
Hej!
Jag har Tuono -16 som jag har köpt slip-on till. Jag har förstått att man måste mappa om ecu eller fixa en race-ecu. Vilken väg är bäst att gå? Finns det nån i sthlm med omnejd som kan mappa, eller är det smidigast med upmap eller skicka ecu:n nånstans?

Mvh

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hej!
Jag har Tuono -16 som jag har köpt slip-on till. Jag har förstått att man måste mappa om ecu eller fixa en race-ecu. Vilken väg är bäst att gå? Finns det nån i sthlm med omnejd som kan mappa, eller är det smidigast med upmap eller skicka ecu:n nånstans?

Mvh
Du måste inte flasha ecu för slipon men om du vill göra det så är Marko på sweden fastbikez grym. Då skickar du ecu.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Du måste inte flasha ecu för slipon men om du vill göra det så är Marko på sweden fastbikez grym. Då skickar du ecu.
Dom verkar ju vilja ha nästan 9000 för en flash. Det låter helt galet. Tror Probike gör det för halva priset. Köpa en beg ecu är nog billigast om man inte vill flasha själv. Har sett för 2-4000 på ebay.

eakl

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2023
Hoj
Tuono
Dom verkar ju vilja ha nästan 9000 för en flash. Det låter helt galet. Tror Probike gör det för halva priset. Köpa en beg ecu är nog billigast om man inte vill flasha själv. Har sett för 2-4000 på ebay.
Ja det lät svettigt om dom inte kör den i bänk dessutom.

Köper man en beg ecu som är flashad då?

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja det lät svettigt om dom inte kör den i bänk dessutom.

Köper man en beg ecu som är flashad då?
Ja, förr var det vanligaste stt man köpte en aprilia "race-ecu" som hade mapen för akrasliponet inlagd från fabrik. Dom går att hitta beg. Numera har alla åf programvara så att dom kan lägga in mapen själva direkt på kundens ecu. Ring probike och fråga vad dom tar för det i samband med en service tex.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Oj då. Galet dyr på Aprilia tydligen. Då hade jag inte skickat den dit.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Hej!

Mvh
Det absolut bästa just nu är att köpa en T800 upmap från Gabro racing. Väldigt lätt att mappa. Garbo har gjort olika mappar och flesta porr gratis.

Köp härifrån:

Jag har inte testat än. Väntar på att euron ska vända.

Raderad medlem 61114

Guest
Bytte drivpaket på hojen Nu och är lite fundersam på fastsättningen av framdrevet.. på alla hojar jag skruvat på innan har det ALLTID funnits antingen en överdimensionerad bricka som man bankar över muttern så att den inte skall kunna röra sig, alternativt en extra mutter utanpå som låser den stora muttern som håller drevet på plats.

På Tuonon var där bara en mellanstor mutter utanpå drevet, som ska dras med 50nm. Hittade inte adaptern till momentnyckeln men har dragit denna muttern hyggligt nu och med Loctite. Men det känns fasen inte bra inombords ändå... Har gjort lite färgklickar på muttern så att jag kan lossa på täckkåpan och kolla efter lite körning hur den står..

Är detta något någon annan reflekterat över?

Jag har 6 dagar på bana framför mig de närmsta två veckorna så vill ju inte vara nojig över detta.

Raderad medlem 61114

Guest
Svarar mig själv, kanske hjälper den någon annan. Fick svar från en mek över telefon precis. Brickan är lite konisk och fjädrar mot muttern.

Så jag får ta isär och kolla igen så jag satt brickan åt rätt håll. Det var fasen inte uppenbart när jag hade delarna i handen.

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
Tuono V4R
Tack! Det var dessvärre fel bricka. Hittade den jag skulle ha och den var ännu dyrare :galen

Raderad medlem 61114

Guest
Tack! Det var dessvärre fel bricka. Hittade den jag skulle ha och den var ännu dyrare :galen

Haha, nej vafan jag trodde det stod 200kr ? 20 eller 50 spänn får man väl räkna med oavsett hur liten eller obetydlig del till en hoj det än skulle kunna vara :)

oså lite frakt på det så kommer man upp en hundring till ? Jag har redan köpt ungefär hälften av däcken som beräknas gå åt i år, 10tkr, så lite servicedelar ska man inte gnälla över ? Jag bytte drivpaket och gjorde ventilkontrollen på verkstad med. Årets säsong blir lite dyrare.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC