Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Elgasen skrev:
Om det tar 3 eller 15sek att nå en viss fart så gör likt förbannat lika ont att krascha i den farten.

visst gör det lika ont, men eftersom raksträckorna mellan kurvorna är en viss längd så når du en viss hastighet med firebladen och en betydligt lägre hastighet med gpzan innan det är dax att bromsa och svänga. den skillnaden är inte helt försummbar.

Elgasen skrev:
edit: den ultimata nybörjarhojen är enligt mig en 25kw r1, men tyvärr säger många tvärt emot... fråga mig inte varför men det finns ingen nackdel med en sådan vs en 25kw gpz

visst håller med dig om att det är inte vilken hoj som är avgörande utan accelerationsförmågan som är den viktigaste. dock spelar oxå sittställningen en viss roll för vilken uppsikt du har över övrig trafik, ännu en nackdel med r1an. speciellt om du är ovan vid att framföra ett motorfordon i trafik(nybörjare), det är ju inte en slump att de flesta körskolehojar är av honda cb750 typ.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
-dB_mike skrev:
dock spelar oxå sittställningen en viss roll för vilken uppsikt du har över övrig trafik, ännu en nackdel med r1an. speciellt om du är ovan vid att framföra ett motorfordon i trafik(nybörjare), det är ju inte en slump att de flesta körskolehojar är av honda cb750 typ.

Självklart har körställningen betydelse också. Den ultimata nybörjarhojen är därför en z1000 med 25kw :D
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Finns det någon som någonsin klarat av de? Man tänker så mkt innan man åker iväg att det ska gå lugnt till men det händer aldrig och kommer aldrig att hända.

tja..15 år utan att krascha (namn är överflödigt).

Har x-up kraschat? Mats? Mattis?, Mika? mfl de kör vad jag vet (och du) hårt.

Du klarar för övrigt av grupptrycket bra :tummenupp Ingen ide att försöka hänga på gamlingarna.
 
Last edited:

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Elgasen skrev:
Självklart har körställningen betydelse också. Den ultimata nybörjarhojen är därför en z1000 med 25kw :D

fast egentligen spelar effekten ingen roll för det är ju trots allt föraren som reglerar hastigheten :7peta
så nu har jag snackat runt mig själv :näsblod
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
2fast4hjo skrev:
tja..15 år utan att krascha (namn är överflödigt).

Har x-up kraschat? Mats? Mattis?, Mika? mfl de kör vad jag vet (och du) hårt.

Du klarar för övrigt av grupptrycket bra :tummenupp Ingen ide att försöka hänga på gamlingarna.
Va??? Vad fan snackar du om? Även om man kör långsamt så är det livsfarligt, att inte ta chanser är att bromsa ner inför varje krön.

Och vad fan vet du om hur jag kör? Jag är sämst i hela världen på att att försöka hålla igen när de som är snabbare drar iväg.

Hoppa iväg till Lalla-land.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Va??? Vad fan snackar du om? Även om man kör långsamt så är det livsfarligt, att inte ta chanser är att bromsa ner inför varje krön.

Och vad fan vet du om hur jag kör? Jag är sämst i hela världen på att att försöka hålla igen när de som är snabbare drar iväg.

Hoppa iväg till Lalla-land.

hm,..var väl fel att skriva att du klarar av grupptrycket, det var menat att du kör bra (såg dig köra på bl a kullen och du har åkt i våra samåkningar )..men men du får tolka det som du vill.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
2fast4hjo skrev:
hm,..var väl fel att skriva att du klarar av grupptrycket, det var menat att du kör bra (såg dig köra på bl a kullen och du har åkt i våra samåkningar )..men men du får tolka det som du vill.
Du har väl kanske sett mig köra på landsväg i 1 min totalt. Där kör jag totalt värdelöst, fegar och släpper av. Anledning nummer ett till att jag kör med andra är just för att tempot trissas upp, jag är knappast med för fikapausernas skull... Så vad du nu fått de där ifrån vet jag inte men påhitt är det i hur som helst.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Du har väl kanske sett mig köra på landsväg i 1 min totalt. Där kör jag totalt värdelöst, fegar och släpper av. Anledning nummer ett till att jag kör med andra är just för att tempot trissas upp, jag är knappast med för fikapausernas skull... Så vad du nu fått de där ifrån vet jag inte men påhitt är det i hur som helst.


Nåväl det var en komplimang, take it or leave it. :)
 

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
HanneZ skrev:
Otacksam för vad? Påhittade komplimanger som jag inte bett om?

brukar du be om komplimanger? låter konstigt.. :rolleyes:

hihi nej förlåt, intressant läsning i den här tråden btw.. tokjäklar.. :D
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Chronic skrev:
Det KAN du inte tro på själv ens..

Bankörning = max slitage
Avställd = min slitage

Fattar inte att vissa verkar tro Gelleråsen är rena spa anläggningen för hojar :7peta

"jo men om man servar rätt bla bla

Det är ju killen med blåeloxerade kåpskruvar på sin -05 som sköter servicen, inte killen med -99 R6 på släp till Karlskoga.

Om servicen är skött eller ej brukar man kunna se i serviceboken.
Vem har pratat om en avställd hoj?
I tråden nämner jag en hoj som körts snällt och har fräsha orginaldäck efter 1300mil, jag tar hellre än hoj som gått på bana till och från och kanske 3-4 par däck.
Det är välkänt fakta att en motor ej mår bra av att fisköras, men visst en ren banhoj slits säkert bra den med.

/N
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Chii skrev:
tages med en nypa salt kanske, Men sånna irriterar mig, Skulle aldrig göra det :rodnar nykter :hihi


Varning för att parkera dyra grejer i Luleå med andra ord, missunnsamma glesbygdsbor sparkar omkull din hoj :tomten

Rigge skrev:
Ahh just ja, alla vet ju att dom som kör bana är bättre och smartare än andra.

Håller med dig till 100% Så less på att " alla raceåkare vet att varmköra " och alla andra gasar med kall motor, och är så säkra på att de har rätt. Men skulle aldrig köpa en racehoj när det kommer till kritan.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
UltraMarine skrev:
De hojar som säljs är inte proffesionella racehojjar
Riktiga rejshojjar ser ut som prototyper och dessa levereras utan garanti...

Däremot älskar tillverkarna att påstå att det är samma teknik som i rejsbågarna...

En hoj som körts på bana slits mer än en som inte gjort det vilket säger sig själv.
Jag köper hellre en hoj som stått i garage och bara körts i vackert väder, än en som gått på bana vid flera tillfällen, där killen lagt in en bild på sig och hojen körandes på bakhjulet, i blocket-annonsen...

Finns väl såvitt jag vet serier både i sverige och andra länder där man kör rena standardhojar, alt mindre modifieringar.
Självklart är det inte samma teknik i gatversionerna, men de finneser som sitter i dagens gathojar satt i gårdagens racehojar, det är fakta.

Jag håller med dig ang blocket annonsen, men om de står "endast körd till och från jobbet" i ena och "Körd på en del bandagar" på andra föredrar jag nr.2

newbee skrev:
ISSE Kan du komma till poängen ngn J_vla gång!!!!!

Se inlägg #1 :tummenupp

/N
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
-dB_mike skrev:
visst gör det lika ont, men eftersom raksträckorna mellan kurvorna är en viss längd så når du en viss hastighet med firebladen och en betydligt lägre hastighet med gpzan innan det är dax att bromsa och svänga. den skillnaden är inte helt försummbar.



visst håller med dig om att det är inte vilken hoj som är avgörande utan accelerationsförmågan som är den viktigaste. dock spelar oxå sittställningen en viss roll för vilken uppsikt du har över övrig trafik, ännu en nackdel med r1an. speciellt om du är ovan vid att framföra ett motorfordon i trafik(nybörjare), det är ju inte en slump att de flesta körskolehojar är av honda cb750 typ.


Om R1 vore den billigaste, hållbaraste hojen skulle alla trafikskolor ha en sån. Tror du de tänker på dig som kund och vad som är bäst för dig?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Chronic skrev:
Om R1 vore den billigaste, hållbaraste hojen skulle alla trafikskolor ha en sån. Tror du de tänker på dig som kund och vad som är bäst för dig?
nja... r1 i manöverprovet vet jag inte om det skulle va de ultimata... men vad vet jag, har aldrig provat r1 på garagesvängar m.m.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
isse skrev:
Om servicen är skött eller ej brukar man kunna se i serviceboken.
Vem har pratat om en avställd hoj?
I tråden nämner jag en hoj som körts snällt och har fräsha orginaldäck efter 1300mil, jag tar hellre än hoj som gått på bana till och från och kanske 3-4 par däck.
Det är välkänt fakta att en motor ej mår bra av att fisköras, men visst en ren banhoj slits säkert bra den med.

/N



Då kan väl du, för att avsluta dina förvirrade resonemang, förklara vad i en motor som mår dåligt av att köras försiktigt, med låga varv och allt som hamnar i kategorin "fiskörning"? Undantaget kallstarter för det har du inte orerat om. Än.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Eas skrev:
Polaren har precis sålt sin R1:a. Han ska köpa ny till våren. Han ska ha en flag ny! Han busar inte, kör inte bana, kör inte bakhjul. Han ska ha den för attt han tycker den är snygg! ...Och för att han har råd!

Perfekt inlägg!
Nu blir jag jätte nyfiken, jag förstår att han tycker den är snygg, det är den. Men min följdfråga blir, när är den snygg?
När den står parkerad i hans garage, eller när han transporterar sig från punkt A till punkt B och myser åt alla blickarna?

Personligen tycker jag hojarna är som snyggast när dem flyger fram med fullt nedlägg i en perfekt doserad kurva, och då vill man ju gärna prova på att göra det själv, sen gärna igen...och igen & igen & igen etc...

/N
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top