Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
isse skrev:
Okej, jag omformulerar mig.
Det är tråkigt att du tycker att risken att ramla på bana är så stor att du inte kör där. Det behöver nämligen inte vara så.

/N

Inte för att vara spydig men varför tycker du det är tråkigt? Det är väl min ensak vad jag gör med min hoj och jag tycker det är värt varenda krona det kostar.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Jas-95 skrev:
Vilket dravel gäsp!! Det är väl som människans hjärna. Den utnyttjas tydligen bara till 10%

Faller väl själv då under epitetet "slipsgubbar" iafl jobbmässigt. Kan inte unyttja hojen till 110% har aldrig kört på stor bana. Men jag är lika glad för det.

Jo just det glömde nämna att jag skrapat puckarn i backen då och då. Får jag vara med in din klubb då??

Ps: inget om om dig du kan säkert köra jättefort.

Jag försöker inte säga att personer som kör jättefort är bättre än andra, vilket du verkar uppfatta det som.

Jag var nyfiken på att höra varför dem som inte använder sina sporthojar aktivt(på bana i min mening) köper dessa och få höra några bra argument.
Du verkar känna dig träffad så kan du inte berätta vad som är roligt med din hojägande istället för o gnälla?

Rigge skrev:
Inte för att vara spydig men varför tycker du det är tråkigt? Det är väl min ensak vad jag gör med min hoj och jag tycker det är värt varenda krona det kostar.

För jag tycker det är sjukt kul att köra på bana, och jag kanske är dum men jag trodde alla skulle tycka det. Du har ju dock provat och tycker tydligen inte det var så kul, det köper jag.
Många har ju dock inte ens provat, och utalar sig likväl.

Sen var det också det med att det är hojarnas syfte.

/N

EDIT: Och återigen, JA folk får verkligen göra som dom vill, men man har väl rätt o undra?

Last edited:

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Något som förundrar mig är att det ofta verkar ok att köpa en gammal GSXR750R -85 fast man inte piskar den fullt ut.
Men så fort man köper en flong ny sporthoj exempelvis r6 -06 så blir det ett jävla väsen varför man köper en sporthoj när man ändå inte piskar den fullt ut. R6an är väl både mer komfortabel och lättare att köra än en gammalt härke som GSXR750R -85 ?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det bästa med den här tråden är att Isse börjat quota rätt. :tummenupp :D

Sedan håller jag med i min egen tolkning av Isses första post och annonsen i fråga. Banåkning är inget minus i min bok när det gäller den här typen av hojar och om man i annonsen stolt deklarerar att den inte är bankörd samtidigt som man säger att man ska "byta upp sig till en R1:a" så undrar i alla fall jag varför. För att köra ännu lugnare så att däcken håller lika länge?

Men alla får göra som de vill, det är ju deras pengar. Hoppas han har kul själv bara. :pannkyss

Vore förresten intressant om annonsören själv gjorde ett inlägg i debatten. :)

Last edited:

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
isse skrev:
Sen var det också det med att det är hojarnas syfte.
/N

Ska man hårddra det hela så är det inte alls hojarnas syfte ... sporthojarna du syftar på är landsvägshojar och är inreggade som sådana, i varje fall i de flesta fall, alltså bör de även framföras på landsväg ;)
Skulle deras enda syfte vara å köra på bana skulle de sakna en hel del detaljer som känns ganska så onödiga på bananen ...

Lite mer nyanserat så är de väl inte i första hand tänkta för torrvarvning utanför McD Sveavägen men om folk vill använda sina hojar till sådant ... jaha?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
En anledning till att man inte kör bara kan ju vara för att inte alla försäkringsbolag täcker eve skador eller helt enkelt att man inte vill, om så är fallet så låt då personen i fråga avgöra det, är det så mycket att bry sig om egentligen. :va

Alla har ju inte heller tillgång till bana nära där man bor.

Följde med 2fast4some på bankörning i somras, inte billigt direkt, köp av beg racedäck t ex och då har vi ändå inga utgifter i form av höga bensinkostnader/transport för att ta oss till banorna.

Last edited:

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
visst skall man få vilken hoj man vill,är själv inte ngn ban åkare eller bakhjuls kalle, utan tillhör dom som helt enkelt tycker det är kul att köra hoj,tycker det är kalas att puttra runt lite i stan som att åka ett gäng länet runt,sedan att jag har en r1á som jag lagt ner tid på beror på att jag tycker den hojjen är en klocka utseendemässigt..åker även hd och lite annat med bara för att få köra hoj....

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag har hört att vissa köper en sporthoj för att de sitter bättre på den än på nån annan (borde inte vara så många med tanke på den ofta "jobbiga" körställningen). Andra vill ha ett bättre och stadigare chassie, men för den skull inte kör så aktivt eller fort. Sen har vi dem som faller för utseendet och/eller coolhetsfaktorn.
Dessa varianter och det finns säkert fler får man väl acceptera. Men jag kan även till viss del ställa mig frågande till deras val av hoj. T ex "nu ska jag skjutsa en kompis och stajla på bakhjulet o vrider full rulle och slår runt". Eller åker glider runt och gnäller att de har ont i armarna.

Jag ställer mig även frågande till att byta från en R6 till en R1 om man har kört 1300 mil med samma bakdäck?

Sen håller jag med Rigge i en del han skriver. Gränserna provas oftare och hårdare på bana än på gata. Kostnaden för en bandag är inte försumbar. Olycksrisken på bana bör dock vara mindre än i trafik.

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Spelar roll om snubben vill ha en R1 ist för sin R6.. Han kanske vill ha mer vrid, tycker de e jobbigt att växla ofta o varva mycket... Spelar roll om snubben bara kört 910 lugna mil, han får väl åka sporthoj om han vill! Ja menar han behöver väl inte köra som en idiot me hojen bara för att han har en SH. Ja menar han kanske vägrar att bryta hastighetsreglerna!!

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Neutral skrev:
samtidigt som man säger att man ska "byta upp sig till en R1:a" så undrar i alla fall jag varför. För att köra ännu lugnare så att däcken håller lika länge?

Han kanske inte vill tokvarva och byta växel så fort det kommer en uppförsbacke. :confused:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Neutral skrev:
Det bästa med den här tråden är att Isse börjat quota rätt. :tummenupp :D

Sedan håller jag med i min egen tolkning av Isses första post och annonsen i fråga. Banåkning är inget minus i min bok när det gäller den här typen av hojar och om man i annonsen stolt deklarerar att den inte är bankörd samtidigt som man säger att man ska "byta upp sig till en R1:a" så undrar i alla fall jag varför. För att köra ännu lugnare så att däcken håller lika länge?

Men alla får göra som de vill, det är ju deras pengar. Hoppas han har kul själv bara. :pannkyss

Haha, jag har försökt i en månad nu men det är svårt att lära gamla hundar sitta, specielt när man vill få ur sig en poäng :)

Jag kanske vinklade tråden lite för hårt, många tolkar det som att om dom inte kör bana så är dem inga bra på att köra osv, vilket jag inte menade.
Jag ville bara ha lite vettiga argument på varför folk som lägger ned stora pengar på profesionella race hojar och sen inte använder dem i närheten av deras syfte.

Samt att dem som har gjort detta, tex kört på bana, enligt mångas sätt o se det skall ha ett sämre andrahandsvärde.
Dessa hojar slits mer av att inte köras än att köras, skulle man kunna utrycka det.

/N

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
blackis skrev:
Sen håller jag med Rigge i en del han skriver. Gränserna provas oftare och hårdare på bana än på gata. Kostnaden för en bandag är inte försumbar. Olycksrisken på bana bör dock vara mindre än i trafik.

man ska alltid hålla med mig :p

Självklart fattar jag att du har större risk att skada dig rejält på vägen, men dom olyckorna är mer sällsynta.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Chii skrev:
Håller med trådskaparen, En hoj ska faan i mig andvändas, Jag vill bara spy då jag ser blänkande cyklar som ska se så raciga ut som möjligt och någon medelålders lönnfet gubbe som aldrig varvat den mer än 6000. Dessutom så är hojjens största syfte att stå utanför fiket mitt framför entren så ingen kan undgå att se den, Sedan då han ska där ifrån så ska han varva lite demonstrativt, Bästa som finns är att hitta en sån efter vägen och retas lite :D

Kameliont lack på en hojj tillexempel :confused: skule vilja välta en sån bara för att få repa den :rofl

Arg, bitter & orättvist behandlad?

isse skrev:
Både ja och nej.

Man måste inte köra just på bana, men man borde väl vara intresserad av en aktivt körande?
Och om man inte har råd till ett sådant, som i ett väldigt fåtal fall kan leda till ett behov av nya kåpor/lagning, så undrar jag återigen varför man köper en sporthoj.

/N

Man kan ju tycka att sporthojar är den snyggaste hojarna, eller hur? Gör det din hoj mindre värd? Skönt förresten att du är tagare på alla mördade ban-lik. De är ju tydligen bättre köp :3freak

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag kör inte på bana för att jag har haft för långt till närmsta bana. Jag bodde i Älvsbyn förut. Har fortfarande en bit till närmsta bana, men inte lika långt som förut, så man kanske provar på nån gång i sommar.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Chronic skrev:
Man kan ju tycka att sporthojar är den snyggaste hojarna, eller hur? Gör det din hoj mindre värd? Skönt förresten att du är tagare på alla mördade ban-lik. De är ju tydligen bättre köp :3freak

Visst kan man det, jag tvivlar dock på att någon stegar fram och säger att han/hon köpt en R1´a enbart för utseendet och ska använda den som transportmedel. Men det vore helt klart kul att höra mer om.

Hellre än hoj som mördats på bana än en som mördats i rusningstrafik.

/N

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
man kan vrida hur man vill hit o dit

Bifogat

• sture-riktigknutte.gif
    sture-riktigknutte.gif
    98.1 KB · Visningar: 162

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag tycker att folk ska få åka vilken hoj dom vill av vilken anledning som dom nu helst kan tänkas önska. Han har väl tröttnat på sur-600:an och vill ha lite mer vrid istället. Jag har gått samma väg själv och bytt ofta för att jag vill ha mer effekt/vrid. Det är lätt att man tar i för lite från början för man inte bildar sig en egen uppfattning om vad man eg. är ute efter, många har nog gått i den fällan att det skulle "räcka" med en 600:a, det gör det bara inte och när man väl provat det värsta som finns så vill man uppleva något nytt igen. Jag körde sporthoj för att det var kul/ballt/effektstarkt men det slutade med att jag insåg att det antagligen skulle sluta i att körkortet rök eller att jag gjorde mig illa. Bor man relativt långt från banorna så kör man bara som en vettvilling på allmän väg istället, och det är inte bra för någon i längden. Därför kör jag motard nu istället, det är minst lika roligt (faktiskt mycket roligare, men det fattar man inte förrän man provat).

Kör den hoj som du gillar bäst för tilllfället och skit i vad alla rossi-wannabee's säger.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
varför inte nöja sig med en "mindre" första hoj?

Med risk för lite urspårning:
Varför kan de som nyss har tagit eller återfallare inte nöja sig med en GPZ 500, XJ 600 eller liknande det första eller två åren?
En "större" hoj med mer effekt än de borde kunna behärska ger en hög sannolikhet för en olycka. Jag är trött på att betala för de som börjar med en R1a och kraschar första året.
Visst jag vet att fler hävdar att de vill ha en "större" hoj direkt och KAN hålla igen, men hur många är de?

Kan det inte vara manligt att erkänna att man vill skaffa sig erfarenhet först innan den den "stora" hojen?

Jag behärskar inte min hoj fullständigt. Jag behärskar den olika mkt i olika situationer och tycker jag anpassar farten o s v till dessa.

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
R6-03 SÅLD
isse skrev:
Visst kan man det, jag tvivlar dock på att någon stegar fram och säger att han/hon köpt en R1´a enbart för utseendet och ska använda den som transportmedel. Men det vore helt klart kul att höra mer om.

Hellre än hoj som mördats på bana än en som mördats i rusningstrafik.

/N
Polaren har precis sålt sin R1:a. Han ska köpa ny till våren. Han ska ha en flag ny! Han busar inte, kör inte bana, kör inte bakhjul. Han ska ha den för attt han tycker den är snygg! ...Och för att han har råd!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept