Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Eas skrev:
Han ska ha den för attt han tycker den är snygg! ...Och för att han har råd!
Två viktiga punkter som många inte verkar begripa, man kan äga en sporthoj utan att pressa den till max, att byta från R6 till R1 är helt ok även om man kör försiktigt, förmodligen kommer han precis som många andra aldrig utnyttja hojens prestanda till fullo men han är säkert glad ändå.

Att köpa en ny sporthoj och pressa järnet på bana eller stunta med den är däremot kanske inte så begåvat eftersom man förr eller senare klotar.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
isse skrev:
Haha, jag har försökt i en månad nu men det är svårt att lära gamla hundar sitta, specielt när man vill få ur sig en poäng :)

Jag kanske vinklade tråden lite för hårt, många tolkar det som att om dom inte kör bana så är dem inga bra på att köra osv, vilket jag inte menade.
Jag ville bara ha lite vettiga argument på varför folk som lägger ned stora pengar på profesionella race hojar och sen inte använder dem i närheten av deras syfte.

Samt att dem som har gjort detta, tex kört på bana, enligt mångas sätt o se det skall ha ett sämre andrahandsvärde.
Dessa hojar slits mer av att inte köras än att köras, skulle man kunna utrycka det.

/N

Det KAN du inte tro på själv ens..

Bankörning = max slitage
Avställd = min slitage

Fattar inte att vissa verkar tro Gelleråsen är rena spa anläggningen för hojar :7peta

"jo men om man servar rätt bla bla

Det är ju killen med blåeloxerade kåpskruvar på sin -05 som sköter servicen, inte killen med -99 R6 på släp till Karlskoga.

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
en lite fråga bara, varför är det mest folk med yamha och honda hojjar som skriver i tråden? och inte suzuki och kawasaki? :) är det bara för vi inte behöver yttra oss i sådan frågor? ;)

som "hej domstol" i P3 säger efter en del inslag: OBS! ironi!

:)

bryr mej förövrigt inte vad folk göra med sina hojar, det är deras egendom som dom får använda precis som dom vill. var inte så förbannat negativa för att ni inte kan köra hoj längre och det börjar bli riktigt mörkt ;)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
isse skrev:
Visst kan man det, jag tvivlar dock på att någon stegar fram och säger att han/hon köpt en R1´a enbart för utseendet och ska använda den som transportmedel. Men det vore helt klart kul att höra mer om.

Hellre än hoj som mördats på bana än en som mördats i rusningstrafik.

/N

Mm, ja hundrafemtio hästar i rusningstrafik, då jävlar får materialet jobba :3freak

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bah, det jag är mest less på att höra är "Inte kunna utnyttja hojen till fullo". Vad är det jävla skitsnack, vem fan kan göra de då? Tydligen inte ens Seteh efter som Rossi är snabbare. Det är mer uttjatat än "vart är Sverige på väg".

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Elgasen skrev:
Han kanske inte vill tokvarva och byta växel så fort det kommer en uppförsbacke. :confused:
:mattias Det måste man faktiskt med en liten 600. Dom är skittråkiga. Man somnar när man kör eftersom det går skitlångsamt. Sen när man vill köra fort måste man växla tvåhundrafemtioåtta gånger i minuten, för så är det med en 600.

Faktiskt.

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Cbr600rr -06
Personligen är jag ganska glad att det är folk som inte utnyttjar sin hojar till max. När man kör på gränsen brukar det betyda att förr eller senare ligger man i diket. Nu försöker jag inte vara nån moraltant här eller nått sånt utan min tanke är rent självisk och ekonomisk. Nämligen en ganska enkel ekvation,

Fler Hojar som körs "lugnt" = fler hojar som inte utnyttjar sin försäkring = fler som är med o betalar för dom som ändå kraschar = lägre premier för alla som kör sporthoj..

Är jag helt ute och cyklar eller stämmer mina små förvirrade tankegångar?

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
isse skrev:
Haha, jag har försökt i en månad nu men det är svårt att lära gamla hundar sitta, specielt när man vill få ur sig en poäng :)

Jag kanske vinklade tråden lite för hårt, många tolkar det som att om dom inte kör bana så är dem inga bra på att köra osv, vilket jag inte menade.
Jag ville bara ha lite vettiga argument på varför folk som lägger ned stora pengar på profesionella race hojar och sen inte använder dem i närheten av deras syfte.

Samt att dem som har gjort detta, tex kört på bana, enligt mångas sätt o se det skall ha ett sämre andrahandsvärde.
Dessa hojar slits mer av att inte köras än att köras, skulle man kunna utrycka det.

/N

De hojar som säljs är inte proffesionella racehojjar
Riktiga rejshojjar ser ut som prototyper och dessa levereras utan garanti...

Däremot älskar tillverkarna att påstå att det är samma teknik som i rejsbågarna...

En hoj som körts på bana slits mer än en som inte gjort det vilket säger sig själv.
Jag köper hellre en hoj som stått i garage och bara körts i vackert väder, än en som gått på bana vid flera tillfällen, där killen lagt in en bild på sig och hojen körandes på bakhjulet, i blocket-annonsen...

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
blackis skrev:
Varför kan de som nyss har tagit eller återfallare inte nöja sig med en GPZ 500, XJ 600 eller liknande det första eller två åren?
Enligt mig är det betydligt viktigare med bra bromsar, stabilt chassie och ett jämt effektuttag än låg toppeffekt för att minimera risken att råka ut för en olycka. Jag tror inte chansen är större att en nybörjare råkar ut för en olycka om denna person kör en r1 istället för en gpz500, snarare tvärt om.

sandstream

Guest
GSXR1100R skrev:
Att köpa en ny sporthoj och pressa järnet på bana eller stunta med den är däremot kanske inte så begåvat eftersom man förr eller senare klotar.
Tycker det är kul att kunna köra det senaste och inte behöva åka omkring på en 5-10 år gammal hoj.
UltraMarine skrev:
De hojar som säljs är inte proffesionella racehojjar
Riktiga rejshojjar ser ut som prototyper och dessa levereras utan garanti...
Däremot älskar tillverkarna att påstå att det är samma teknik som i rejsbågarna...
Nja, det finns nog fler klasser som kör med rena standardhojar (så när som på små modifikationer) än det finns rena prototypklasser eller klasser för enbart racehojar (alltså hojar som är byggda för race från början).

UltraMarine skrev:
En hoj som körts på bana slits mer än en som inte gjort det vilket säger sig själv.
Jaså?
Alla kallstarter som en "vanlig" hoj utsetts för har alltså ingen betydelse för motorns slitage?
Inte heller det faktum att många "gatåkare" glatt varvar rejält med kall motor?

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Något nytt på G
isse skrev:
Okej, jag omformulerar mig.
Det är tråkigt att du tycker att risken att ramla på bana är så stor att du inte kör där. Det behöver nämligen inte vara så.

/N

ISSE Kan du komma till poängen ngn J_vla gång!!!!!

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Elgasen skrev:
Jag tror inte chansen är större att en nybörjare råkar ut för en olycka om denna person kör en r1 istället för en gpz500, snarare tvärt om.

det var det dummaste jag hört, jag har en gpz500s och en fireblade, så jag vet skillnaden. drar jag full gas på bägge så måste jag upp i 5an innan jag är uppe i 170km/h på gpzan medan på firebladen når jag dit på tvåan på ingen tid alls. man hinner tänka en hel del mer om det tar längre tid att nå den höga hastigheten. att ha bättre bromsar är kanske lite viktigt, men dom hjälper dig inte om du har 50km/h högre hastighet när du skall börja bromsa. det bättre chassit har du överhuvudtaget ingen nytta av som nybörjare eftersom dina egna begränsningar är större än hojarnas.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
GSXR1100R skrev:

Det ar ju en kalkylerad risk man tar i och med att man kor pa bana, stuntar. Risken att det hander ngt pa vagen med alla bilar etc ar val betydligt storre.

Kan man hatera djavulshornen sa undviker man nog manga farliga situationer.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
UltraMarine skrev:
Du verkar mogen som en 5-åring! (en psykolog skulle nog beskriva dig som identitetssökande)

Jag har, med åren, lärt mig att det är inte många saker som drar åt sig idioter som sporthojjar gör... (med undantag av svarta BMW som ligger i ohotad ledning)

Att vara rädd om sig själv,andra, och sin hoj behöver inte betyda att man är en mes...

He he, jag har ägt en svart BMW och sporthoj samtidigt är man dubbelidiot då :tummenupp

Det var många som hade starka åsikter om detta :lol

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
-dB_mike skrev:
det var det dummaste jag hört,

Jag kan bara utgå utifrån mina egna erfarenheter mellan en cb650-81 och B12:an jag har nu. Mkt lättare att manövrera med B12:an pga att den inte börjar självsvänga i högre hastigheter samt bromsar bra möe mer. Om det tar 3 eller 15sek att nå en viss fart så gör likt förbannat lika ont att krascha i den farten.

edit: den ultimata nybörjarhojen är enligt mig en 25kw r1, men tyvärr säger många tvärt emot... fråga mig inte varför men det finns ingen nackdel med en sådan vs en 25kw gpz

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2fast4hjo skrev:
...

Kan man hatera djavulshornen sa undviker man nog manga farliga situationer.

Finns det någon som någonsin klarat av de? Man tänker så mkt innan man åker iväg att det ska gå lugnt till men det händer aldrig och kommer aldrig att hända.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept