Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nä, jag håller med, helt klart är det SMC ni amatörfotografer skall sikta in er på, det är där de mest fotokåta finns, de som tar sina första steg på banan.

Och det är jäFligt tunnsått med feta foton efter en dag med SMC av någon anledning (det är väl inte fräsigt nog).

Underligt.. Lite svårt att få FETA kort på nån som åker sin 1a eller 3e bandag och kör Sviestad på 1,40. Blir liksom inte så coolt oavsett objektiv.

Hade jag fotat hade jag också hellre åkt på bandagar med fler rutinerade förare.

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
kanske får utveckla det lite?

Ha nåra porrskådisar som kör nån akt vid innerkurvan, så att man får med det i bakgrunden lr nåt... :tungan

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
kanske får utveckla det lite?

Ha nåra porrskådisar som kör nån akt vid innerkurvan, så att man får med det i bakgrunden lr nåt... :tungan

Hahaha DEN bilden hade jag definitivt behållt för mig själv!!:tungan

Det var på skoj och som svar på "får du med reg.skylten så..." så vadå tänkte jag?
Så kan man sälja den dyrt eller?:tungan

(JA, det är en provokation. Jag har aldrig publicerat en reg.skylt medvetet. Det var mest en reflektion av folks tro om vad de bestämmer över. :) )

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Klassiskt fall av Surt sa räven

Ännu en som inte vet vad han talar om... tröttsamt...

Haha, eller skrattretande?
Eftersom jag, likt räven, inte har något problem att få åka på bulten, men ändå avböjer, så är liknelsen inge vidare.
Jag avböjer bulten av säkerhetsskäll, endast!
Men så har jag ju en RR-bana endast 17mil hemifrån ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Efter att ha läst denna tråd så mår jag illa åt er hobbyfotografer som verkar se det hela som ett extraknäck.
Eh, jag har en sax och du har hår? Vem ska ha betalt? Eh, vem ska ha betalt när Tyra Banks blir fotograferad?

Jag brukar hitta ett halvdussin bilder av mig själv från div crossbanor mm varje år, jag brukar naturligtvis spara ner dom men ingen bild har ännu varit så bra att jag skulle betala för att få den i högre upplösning. Lägg till att det dyker upp kompisar med kamera ibland som fotar och blir glada bara av att få en kaffekopp i depån. En endaste bild har jag som jag är nöjd med och som jag förstorat upp och den tog kompisens flickvän helt gratis och det var dessutom före digitalkameran dök upp och gjorde varenda amatör till proffs.

Gillar ni fota motocyklar in action fine fortsätt att roa er, men är det så att ni vill tjäna pengar och inte lyckas mjölka det från hojåkarna ni fotar så tycker jag ni bör söka andra motiv att fotografera. Stick ut på stan och fotografera folk och försök sälja bilderna till dom ni fotar! Det blir nog djäkligt kul! :D

Jag kommer inte helt osökt att tänka på vissa turistorter där infödingar hoppar fram framför kameran och sedan kräver dom betalt för att dom modellat? Vem fan ville ha med den apan på sin privata bild? Nästa sekund står infödingens brorsa och tar ett foto som han försöker sälja!? Bägge ska ha betalt av den stackars turisten!?

Tack och lov kräver fotfarande inte hojåkarn betalt för att dom blir fotograferade av hobbyfotograferna. Men med den attityd jag ser hos några fotografer här så känner jag mig djäkligt sugen på att kräva modellarvode nästa gång jag ser en hobbyfotograf vid bankanten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Högst aktuellt fall:

Min bror har en snygg motorcykel (snyggare än min men inget speciellt)
Den är uthyrd till en fotografering, modellerna är inhyrda, platsen är också inhyrd fotografen betalar rubbet.

Jag har tokskruvat på hojen inför fotograferingen, brorsan har tvättat/putsat (något han helst inte gör).

(nåja, hon erbjöd sig att betala hyra för hojen, men hon är vän till familjen och han får säkert några snygga bilder som tack för lånet)

Om någon köper en bild på mig / min hoj?
Om någon köper en bild på mig / min hoj och gör en reklam för hemmorojdsalva?

Tar ni legitimation av alla som köper bilder så att ni vet att det är på dom?

Greken på den Turkiska Yoghurten (eller var det tvärtom?) är ju ett nyligt fall/fail

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Greken på den Turkiska Yoghurten (eller var det tvärtom?) är ju ett nyligt fall/fail

Du har nog rätt. Det var en grek som inte vill vara turk. Tveksamt fall det. Är skönare med min porträttplacering på Pucko-flaskan som inte ens jag kan bestrida... :tungan

För övrigt har jag inte riktigt fattat vad fotograferna gnäller över i tråden? Fotografer har väl i alla tider varit beroende av att folk vill köpa deras tjänster/foton?
Vill ingen köpa fotografens tjänster/foton kan nog denne behöva byta yrke. Funkar ju så i alla andra yrkesgrupper.

Har själv många matrialsporter /hobbies där foto är en av dom, men inte anser jag att någon ska behöva köpa mina bilder bara för att jag ska få råd med minneskort. Jag fotar väl för att jag vill?
Hade jag haft det som yrke hade jag ju varit tvungen att ta betalt, hade folk inte betalt hade jag fått lägga ner.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Underligt.. Lite svårt att få FETA kort på nån som åker sin 1a eller 3e bandag och kör Sviestad på 1,40. Blir liksom inte så coolt oavsett objektiv.

Hade jag fotat hade jag också hellre åkt på bandagar med fler rutinerade förare.

Det är nog bara för att du är så frEsig med vovven. :hihi

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Klart jag skulle kunna pröjsa en hunka för ett snyggt foto! Dock inte ett öre om det finns några brister i det som oskärpa, motljus eller nåt sånt.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Köparens marknad!

Finns kanske de som inte köper pga. principskäl men jag gissar att merparten inte köper därför att de helt enkelt inte hittar bilden de vill ha och några tycker kanske det är för dyrt!

Detsamma gäller för övrigt även på banorna, det har blivit sjukt mycket fotografera på var och vartannat evenemang. Alltid kul me dbilder men det är en djungel att hitta rätt. Finns mycket bilder som är bra men tyvärr allt för mycket som skulle kunna bli väldigt mycket bättre. Som att hitta en nål i en höstack kanske...

Du som fotograf som vill börja sälja biler skapa dig ett namn, marknadsför hårt i början och släpp bara riktigt bra bilder.

Just my 5 cent´s!

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03
Efter att ha läst denna tråd så mår jag illa åt er hobbyfotografer som verkar se det hela som ett extraknäck.
Eh, jag har en sax och du har hår? Vem ska ha betalt? Eh, vem ska ha betalt när Tyra Banks blir fotograferad?

Jag brukar hitta ett halvdussin bilder av mig själv från div crossbanor mm varje år, jag brukar naturligtvis spara ner dom men ingen bild har ännu varit så bra att jag skulle betala för att få den i högre upplösning. Lägg till att det dyker upp kompisar med kamera ibland som fotar och blir glada bara av att få en kaffekopp i depån. En endaste bild har jag som jag är nöjd med och som jag förstorat upp och den tog kompisens flickvän helt gratis och det var dessutom före digitalkameran dök upp och gjorde varenda amatör till proffs.

Gillar ni fota motocyklar in action fine fortsätt att roa er, men är det så att ni vill tjäna pengar och inte lyckas mjölka det från hojåkarna ni fotar så tycker jag ni bör söka andra motiv att fotografera. Stick ut på stan och fotografera folk och försök sälja bilderna till dom ni fotar! Det blir nog djäkligt kul! :D

Jag kommer inte helt osökt att tänka på vissa turistorter där infödingar hoppar fram framför kameran och sedan kräver dom betalt för att dom modellat? Vem fan ville ha med den apan på sin privata bild? Nästa sekund står infödingens brorsa och tar ett foto som han försöker sälja!? Bägge ska ha betalt av den stackars turisten!?

Tack och lov kräver fotfarande inte hojåkarn betalt för att dom blir fotograferade av hobbyfotograferna. Men med den attityd jag ser hos några fotografer här så känner jag mig djäkligt sugen på att kräva modellarvode nästa gång jag ser en hobbyfotograf vid bankanten.

Läs igenom tråden lite bättre innan du vräker ur dig en massa skit...

Vafan äre med skåningar egentligen...

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Spika upp en skylt 100 meter efter kurvan med text "Vill du ha bilden? Mer info på www.bultfoto.se!"

Klart! :tummenupp

Vem kommer att hinna se den skylten ?? :tuttar

En annan grej....

Om någon använder/spelar ett musikstycke så genereras STIM-pengar...
Om jag blir fotograferad och upplagd på nätet, kan jag få samma ? ;-)

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

En annan grej....

Okejrå, sätt en skylt vid Uringe och en vid Stoppskylten i Grödingeändan, de fotokåta vänder ju där varje gång så farten borde vara lägre. :tummenupp

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02

En annan grej....

Du har nog missförstått lite här ....
precis som den som tog upp det där med youghurt gubben

Om någon använder/spelar ett musikstycke så generas STIM-pengar ... om det är icke privat användning. Dvs Jag får spela/använda vilket musikstycke jag vill helt gratis, så länge det är privat. Direkt det blir en uppspelning för "allmänheten" så ska det betalas egentligen.

Detta översatt till Fotografier...
Så länge saker används privat o inte i komerislella sammanhang så behövs eg inte objektets (om det är en person) godkännande eller kan få betalt.
Det är här det sket sig med youghurt gubben.... han hade gett godkännande för en privat bild men den hamnade i komerisella sammanhang, vilket han dels måste ge sitt godkännande för o dels få betalt för (inget av detta hade skett) (dessutom förställde han en turk & det tyckte han var extremt förolämpande då han är grek)

Så ....
Ja du har som objekt egentligen rätt (så vitt jag vet, men jag är ingen jurist) till ersättning om den bild du hamnat på används i komerisella sammanhang ... annars inte.

Nu var ju dock inte TS fråga nått om sådna saker utan om hur folk ser på att betala för bilder som man är på.

Du kan nästan jämföra fotografering med gräsklippning/vilken annan tjänst som hellst.
Det är en som har utrustningen o tiden o intresset för gräsklippning (fotografering)
Du har en gräsmatta (motorcykel)
Vill du din gräsmatta klippt, får du betala för det (ha en bild på dig då du är ute o åker får du betala)

Frågan är då hur mycket?
10? 30? 50? 100? ännu mer?

Skulle det nu vara så att av nån anledning personen med utrustningen skulle vilja använda just DIN gräsmatta i nått komersiellt syfte, har du rätt till ersättning.

EDIT:
Själv fotar ja o sätter ut bilder på nätet för mitt eget nöjes skull.
De bilder jag sätter ut är givetvis gratis för privatpersoner att använda sig av. Dessa bilder är inte maxupplösta av div olika anledningar.
Skulle dock nån vilja ha en/flera av bilderna i maxupplösning för privat bruk av nån anledning, ja det är då frågan om ev betalning kommer in.
Betalningen kan bestå i allt från vetskapen att nån tycker mina bilder är bra nog att vilja ha i maxupplösning till en fika till rena pengar. Detta är vad TS o tråden handlar om.

Tror ingen fotograf här resonerar annorlunda. Eller har jag fel?

Last edited:

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Vad är det då som en hojåkare "producerar" när han är ute och kör och som andra skall kunna "köpa"? Gummiavskrap på asfalten? Nu blev det väl lite äpplen och päron? :va

Han/hon producerar en upplevelse för åskådarna. Finns vissa som tagit detta koncept lite längre, några exempel; Cirkus Maximum och Monster Jam, för att nämna ett par.

Tycker nog att det finns en underton av samexistens i denna tråd. Utan hojåkarna har fotograferna inga motiv och utan fotograferna har hojåkarna... :glömdet

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ärligt talat, det var ett jävla gnäll på alla här.

Den som inte vill köpa köper inte hur svårt kan det va?

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Får jag bara klargöra min inställning.

Anledning till att jag skapade tråden var inte att klaga på folk som inte köper bilder eller att gnälla över att min utrustning kostar pengar. Jag var nyfiken på varför fler inte är intresserade, och det har jag fått svar på nu ;)

Personligen så tar jag inte bilder på hojar för att tjäna pengar utan det är en bonus. Till en början tog jag inte betalt alls men ju mer slentrian det blir och ju mer tid det går åt att justera bilder desto mer kände jag att jag ville ha en slant för det. Mina lågupplösta bilder har aldrig haft någon vattenstämpel och får (gärna) användas för privat bruk. Det är ju egentligen därför jag fotar, för att det är kul att se att folk använder/gillar bilderna.

Att köra "Betala OM du vill" funkar inte, för folk betalar inte för det de kan få gratis. Jag är likadan.

Känner på mig att någon kommer såga det här inlägget.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka