Vem kommer att hinna se den skylten ??
En annan grej....
Om någon använder/spelar ett musikstycke så genereras STIM-pengar...
Om jag blir fotograferad och upplagd på nätet, kan jag få samma ? ;-)
Du har nog missförstått lite här ....
precis som den som tog upp det där med youghurt gubben
Om någon använder/spelar ett musikstycke så generas STIM-pengar ... om det är icke privat användning. Dvs Jag får spela/använda vilket musikstycke jag vill helt gratis, så länge det är privat. Direkt det blir en uppspelning för "allmänheten" så ska det betalas egentligen.
Detta översatt till Fotografier...
Så länge saker används privat o inte i komerislella sammanhang så behövs eg inte objektets (om det är en person) godkännande eller kan få betalt.
Det är här det sket sig med youghurt gubben.... han hade gett godkännande för en privat bild men den hamnade i komerisella sammanhang, vilket han dels måste ge sitt godkännande för o dels få betalt för (inget av detta hade skett) (dessutom förställde han en turk & det tyckte han var extremt förolämpande då han är grek)
Så ....
Ja du har som objekt egentligen rätt (så vitt jag vet, men jag är ingen jurist) till ersättning om den bild du hamnat på används i komerisella sammanhang ... annars inte.
Nu var ju dock inte TS fråga nått om sådna saker utan om hur folk ser på att betala för bilder som man är på.
Du kan nästan jämföra fotografering med gräsklippning/vilken annan tjänst som hellst.
Det är en som har utrustningen o tiden o intresset för gräsklippning (fotografering)
Du har en gräsmatta (motorcykel)
Vill du din gräsmatta klippt, får du betala för det (ha en bild på dig då du är ute o åker får du betala)
Frågan är då hur mycket?
10? 30? 50? 100? ännu mer?
Skulle det nu vara så att av nån anledning personen med utrustningen skulle vilja använda just DIN gräsmatta i nått komersiellt syfte, har du rätt till ersättning.
EDIT:
Själv fotar ja o sätter ut bilder på nätet för mitt eget nöjes skull.
De bilder jag sätter ut är givetvis gratis för privatpersoner att använda sig av. Dessa bilder är inte maxupplösta av div olika anledningar.
Skulle dock nån vilja ha en/flera av bilderna i maxupplösning för privat bruk av nån anledning, ja det är då frågan om ev betalning kommer in.
Betalningen kan bestå i allt från vetskapen att nån tycker mina bilder är bra nog att vilja ha i maxupplösning till en fika till rena pengar. Detta är vad TS o tråden handlar om.
Tror ingen fotograf här resonerar annorlunda. Eller har jag fel?