Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Att ha tråkigt på jobbet och fått lön samma vecka är farligt..

Har spenderat 2000 på "tillbehör" den här veckan. :gnissla
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag kanske skall till US i sommar, erfarenheter av att köpa sikten där?
Personligen vill jag ha ett 3-9x40 belyst, tycker Trijicon verkar bra, nydanande teknik och lägre Svarowski/Vasastan-varning.

All input välkommen.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Tackar tackar då vet jag vad jag letar efter.



Kodlås står på kravlistan. Angående storleken så tror jag att jag ska köpa ett grade 3 med plats för några pistoler och värdesaker. Sen om/när jag köper gevär så köper jag ett fullhögt skåp för det.

Börjar inte GradeIII skåp på 1200kg då de även är GK för 1 Miljon i kontantförvaring?
Mitt väger in på 1500Kg :)
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jag kanske skall till US i sommar, erfarenheter av att köpa sikten där?
Personligen vill jag ha ett 3-9x40 belyst, tycker Trijicon verkar bra, nydanande teknik och lägre Svarowski/Vasastan-varning.

All input välkommen.
Exportlicens, de är galna numera. Åtminstone så snart det är belyst, har streckplatta eller liknande och kostar över 100USD. Kolla på Opticzone
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag kanske skall till US i sommar, erfarenheter av att köpa sikten där?
Personligen vill jag ha ett 3-9x40 belyst, tycker Trijicon verkar bra, nydanande teknik och lägre Svarowski/Vasastan-varning.

All input välkommen.

Klart sämre optik än Swarre men då är också priset markant mycket lägre. Jag körde en Accupoint TR22 med triangeln förut och tyckte det funkade bra. Ligger väl på 1000 USD i Staterna och strax över 9kkr här. Gillar du deras riktmedel så tjöp.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Exportlicens, de är galna numera. Åtminstone så snart det är belyst, har streckplatta eller liknande och kostar över 100USD. Kolla på Opticzone

Men om man bara travar in i butiken så ber de väl inte om exportlicens? Hur skulle de orka följa upp det? Jag behöver väl inte ens säga att jag är non-US?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Klart sämre optik än Swarre men då är också priset markant mycket lägre. Jag körde en Accupoint TR22 med triangeln förut och tyckte det funkade bra. Ligger väl på 1000 USD i Staterna och strax över 9kkr här. Gillar du deras riktmedel så tjöp.

OK, är det sämre än Zeiss budgetmodeller i samma prisklass, jag gissar tvärtom? Tänker främst på Duralyt.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
OK, är det sämre än Zeiss budgetmodeller i samma prisklass, jag gissar tvärtom? Tänker främst på Duralyt.

Vet ej. Har aldrig kollat i ett Duralyt. Kan nog tänka mig att det är jämförbart.

Angående exportlicens så är det bara att ignorera. Köp över disk. Packa ner i väskan. Åk hem.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Leupold är annars värda att kolla in och extra mycket så i USA.

Tänkte också på det, men jag tyckte de hade så sjukt många serier att jag knappt orkade börja rota i dem. Jag vill ha bra bruksgrejer, inget snobberi, jag vill kunna sabba alla mina jaktgrejer utan att bli arg, i skogen skall man inte gå runt och fjolla. :mattias Vilken serie är "på svenska" ett bra 3-9x40 belyst för <10,000kr?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Tänkte också på det, men jag tyckte de hade så sjukt många serier att jag knappt orkade börja rota i dem. Jag vill ha bra bruksgrejer, inget snobberi, jag vill kunna sabba alla mina jaktgrejer utan att bli arg, i skogen skall man inte gå runt och fjolla. :mattias Vilken serie är "på svenska" ett bra 3-9x40 belyst för <10,000kr?

VX-R lär vara rätt lagom. Måste du ha 40-tub eller går det med lite fetare?

http://www.handladigitalt.se/leupold-vxr-39x50-belyst-ballistic-firedot-kikarsikte-p-5328.html
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Då blir det ju ännu billigare. En 3-9x40 Fire Dot kostar strax över 5 kkr här. Nästan gratis "over där".
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Men om man bara travar in i butiken så ber de väl inte om exportlicens? Hur skulle de orka följa upp det? Jag behöver väl inte ens säga att jag är non-US?
Nej, problemet kommer på flygplatsen när du ska hem och Homeland Security vill prata sikten ;)
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jodå, det kommer ju en del, bra bara att vara medveten innan :)


Most standard rifle scopes are controlled under Export Control Classification Number (ECCN) 0A987 (Optical sighting devices for firearms) and as such require an export license for many (if not most) countries.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tycker att det känns som lite dubbla budskap här... Tar de siktet ifrån en eller blir det bara samtal?
Vad är sannolikheten? Scannar de verkligen bagaget för sikten?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top