Att hålla kontakten med sina ex.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Att hålla kontakte med sitt ex, brukar även kallas nostalgi! :)
Jag kommer inte i närheten av att ha haft så många hojar som många av er andra, men jag har aldrig släppt kärleken till min första! Jag vet till och med var hon bor idag och vem hon blir riden av! :) Hon är en Suzuki GT125 från 1974!
När hon lämnade mig, tror jag var 19, så hade jag inte gett henne någon som helst uppmärksamhet på några år. Men hon var i kanonskick! Nylackad, upputsad och motorn nyrenoverad.
Jag har många gånger tänkt åka förbi henne och se vilket skick hon är i, idag. Jag vet att hon är i trafik. Är hon i samma skick som när jag hade henne så kan jag av nostaligska skäl tänka mig att lägga ett bud!

För visst hade det varit roligt att ha henne idag. En gammal GT125.a från 74.a!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Att hålla kontakte med sitt ex, brukar även kallas nostalgi! :)
Jag kommer inte i närheten av att ha haft så många hojar som många av er andra, men jag har aldrig släppt kärleken till min första! Jag vet till och med var hon bor idag och vem hon blir riden av! :) Hon är en Suzuki GT125 från 1974!
När hon lämnade mig, tror jag var 19, så hade jag inte gett henne någon som helst uppmärksamhet på några år. Men hon var i kanonskick! Nylackad, upputsad och motorn nyrenoverad.
Jag har många gånger tänkt åka förbi henne och se vilket skick hon är i, idag. Jag vet att hon är i trafik. Är hon i samma skick som när jag hade henne så kan jag av nostaligska skäl tänka mig att lägga ett bud!

För visst hade det varit roligt att ha henne idag. En gammal GT125.a från 74.a!

Hade missat det här inlägget!

Men naturligtvis ska du åka dit och kolla hur det står till, tänk om det är hos en förståsigpåare den hamnat? Hos nån som begriper att hålla ordning på grejorna?
Tyvärr talar väl det faktum just att det är en 125:a emot det. Vem vet hur många 16-åringar som svinkört den genom åren?

Men jag tycker ändå att du måste kolla hur det ligger till, du kan ju ha tur! Min egen DT är ju i ett underbart skick! Visserligen 10 år yngre och knappt körd på tjugo år, men som sagt du kan ha tur...
 

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
Yamaha as2 -_ ___82-83 saknar inte
minns inte vad det var för årsmodell:va körde den bara lite grann då jag då inte ännu hade åldern inne för lätt mc:rolleyes:

Suzuki X4 125 -82 _ 1984 - 1985 - saknar inte
tog körkort med en XT 125 via körskolan, den här körde jag privat efter att jag grejat uppkörningen.
"klotad", dock inte av mig utan av en yngre körkortslös kamrat som numera tillhör "farbror blå's" kamrater :7peta Han införskaffade lappen för A på äldre dar :)

snabbspolar fram till:

GSX 1100S Katana -83 _ 1995 Dröm hojen från 15års åldern, höll måttet nu med :)
Tyvärr så klotade jag den:huvet

_
_snabbspolar igen

-07 var det dags igen

Z 1000 R -83 _ 2007 - 2007 (inte ens en månad) - saknar inte
1a hojen efter klotningen. Gammal favorit som bara åldrats med behag vad det gäller utseende, klen motor & bromsar


ZRX 1200R -02 2007 kanon hoj:tummenupp klotad -09 saknar mycket

TIDLÖS SUPERBIKE DESIGN
För dem som gillar den klassiska superbike stilen är ZRX1200R den riktiga favoriten
- massor av sköna muskler i en härlig kostym.:D



Fast skall jag köra igen säger jag inte nej till en katana heller:rolleyes:
- se länk:

http://translate.google.se/translat...&ct=result&prev=/search?q=gsx1400s&hl=sv&sa=G



Inte "min" Katana, nedan är en 82a, jag hade en 83a, svart
Har ingen digital bild på min - men bättre någon bild en ingen resonerar jag
:)
Katana -82 orginal.jpg


Z1000R - 83
z1000r - 83 min_3.JPG

ZRX1200R -02
DSC00001.JPGDSC00005.JPG
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Saknar en uppdatering från trådstartaren här i tråden. Det stod något på klubben som gjorde mig förbryllad.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Saknar en uppdatering från trådstartaren här i tråden. Det stod något på klubben som gjorde mig förbryllad.

Lustigt hörru, kom precis därifrån och det ser ut som att nån släppt av en R6 -02 mitt på golvet. Tittar man noga ser man ett den är i ett makalöst skick! :kär Frågan är om den t.o.m. är finare än min -00:a, den här har bara gått 900 mil. Tittar man t.ex. under skjutssadeln ser det ut som en på ny cykel, inte ett dammkorn!

Tyvärr har den en repa utmed halva ljuddämparn, men enligt rykten håller den nya ägaren hökspan efter en felfri beggad.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag fattar precis hur trådskaparen tänker. Det är ju ett kul projekt!!

Kawa AR125LC -83
Honda XL350 -77
Yamaha XTZ750 -93
Honda CB1000 Big One -96
Aprilia Caponord -02

Den enda hojen jag egentligen saknar är XTZ:an. Jag har en massa glada minnen medc den hojen. 125:an naturligtvis, men jag ångrade alltid att jag inte köpte en Yamma RD/LC istället... en klassiker ju för oss födda på 60-talet.

Honda XL saknar jag på ett masochistiskt vis, den var riktigt sönder redan när jag köpte den. Tändningen var helt sönderskruvad och jättesvår att få rätt. Sedan läckte det i ventilbussningarna, så det kom olja på ventilerna som brände. Jag slipade om ventilerna en gång själv med något slags slippasta och en pinne med sugpropp som min far fixade. Blev skitbra faktiskt. men det höll bara ca 50 mil innan kompet försvann igen. Min far sålde hojen sedan till en ovän efter att den tagit upp plats i hans garage i några år. :fakta

Glömmer aldrig när jag kom i hurvabacken på E22 och skulle köra om en lastbil i motlutet. Den orkade inte förbi... :gnissla

XTZ:an var svartsjuk. Den krånglade alltid när jag hade dejt, men aldrig annars... :kär

Hade jag haft stort garage och pengar som jag inte visste vad jag skulle dom till.... skitkul idé.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
2081w.jpg2149w.jpg
Och dom är mina alla tre! :kär :kär :kär :banana
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag som trodda att bara jag hade sjukdomen att samla på gamla R6:eek:r
Sjukt fina :tummenupp mot mina som är välanvända på bana och ska innehålla så många delar som möjligt märkta med Yec

Okej, R6-samlandet är en sjukdom alltså, även om du och jag har lite olika infallsvinkel? Mjo, hade väl det på känn...


Hursomhelst, mitt fall tändes idén att hitta en idiotfräsch R6 av varje generation på allvar efter att jag hittat den första för ett år sen (http://www.sporthoj.com/forum/showt...-med-sina-ex&p=5683241&viewfull=1#post5683241), nyskick och helt orginal. Under vintern har jag suttit med lupp framför Blocket i hopp om att hitta en lika fin.

Och plötsligt hände det,
en -02 med bara 900mil dök upp på skärmen. Jag bad om bilder på "problemområdena", och det var inte mycket att tjafsa om. Bara att rensa bort miniblinkerserna och försöka hitta en beggad ljuddämpare i nyskick. Den gamla hade en djup repa utmed halva dämparen, i övrigt jättefin. Just det, att skruva tillbaks orginal regplåthållare var den sista detaljen att göra innan -02:an var återställd till sitt ursprungsskick.

Nu vet ju minsta småbarn att -00 och -02 inte är någon skillnad på, förutom bakdelen. Således borde inte -02:an kvalat in i ”en-R6-av-varje-generation-samlingen”, men jag kunde bara inte låta en så fin R6:a slippa undan.

Nästa R6 i raden skulle bli en ur 03-05-generationen, och där är det egentligen bara -05:an som duger. Varför då? Jo, enbart p.g.a. USD-gaffeln. Har visserligen hört av SS 600-tävlande kompisar att den inte var ett dugg bättre än den vanliga gaffeln, men den ser åtminstone dyrare ut, tycker jag.

Tyvärr så har det inte drällt av -05:eek:r i rätt skick, så när en R6-annons som utlovade ”kanonskick” dök upp, högg jag som en kobra! Rabblade mina vanliga frågor om svensksåld, antal ägare, servicebok, köpekvitton, alla nycklar och säljaren kunde svara positivt på alla. Nästan.

Det visade sig, när bilderna kom, att cykeln hade kraschpuckar där den högra var sån som kräver ett stort borrhål genom kåpan. Att man vill försöka rädda kåporna vid en enklare vurpa är väl okej, är det då inte lite märkligt att man borrar sönder dem redan innan man kraschat för att puckarna ska dit? Nåja, efter att ha tjatat ned priset motsvarande vad kåpdelen kostade, blev det affär.


Här stod jag nu som ägare till tre av Yamahas vassaste vapen i strikt orginalskick, härligt! Det som fattades nu var, trots att ingen av dem var skitig, en riktig omgång med tvätt, polish och vax. Ringde upp min mest pedantiske kompis, och han lovade ta hand om det hela. Åkte och handlade lampolja, avfettning, shampo, polish, vax, svampar, polerduk och såna där wipes, mycket praktiska.
Efter 4½ dags gnidande på mina totalt fem hojar var Mattias nöjd, och jag alldeles salig!

Till slut var det bara för Owe att fästa dem på bild:
2096w.jpg2099w.jpg2100w.jpg2101w.jpg2107w.jpg2109w.jpg2110w.jpg2139w.jpg

Ni förstår vilken färg som gäller? Exakt, röd-vitt rockar hårt!


Jag tar gärna emot förslag på hur jag ska förvara/konservera dem bäst. De kommer att bli stående rätt länge, gissar jag. Är det bäst att torrlägga dem helt på bensin och spreja 5-56 på all metall? Eller ska jag slå i Aspen-soppa så det går att starta dem ibland och kanske besiktiga dem?
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Lite fler bilder:
2144w.jpg2146.jpg2147w.jpg

Åsså mina mer museala hojar, DT 125 MX -83 och XT 550 -82:
2152w.jpg2153w.jpg2154w.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hallå gott folk!

Jag tänkte summera vad som hänt med mina hojar sen jag köpte dem. Mest som en
kom ihåg-lista för mig själv, men lägger också ut den här om det kan intressera någon.

DT 125 MX:
125:an har bara gått 1100 mil och är i ett alldeles strålande skick, särskilt med tanke på att 16-åringar enkelt klarar att slakta hojar på betydligt färre mil än så. En DT 125 var min första hoj i karriären.
Det som har hänt är följande:
* Bakblinkersarna flyttade från fäste vid baklampan på bakskärmen till precis bakom sadeln.
* Oljetanken för separatsmörjningen tömd och påfylld med ny, fin 2T-olja.
* Det gamla drivpaketet med trött, sladdrig kedja är bytt till ett nytt, fint, med spänstig O-ringkedja. O-ringarna lär väl stjäla lite effekt, men men...
* Självklart är också växellådsoljan bytt till ny Yamalube.
* Cykeln är tvättad och tanken vaxad.
* Jag skulle nog vilja att gaffeloljan blev bytt också, sen är DT:n ganska klar.
Möjligen borde jag kanske försöka hitta en ny framfälg p.g.a. lite skrapsår och obalans, men det känns inte akut.


XT 550:
2500 mil på mätaren och i fint bruksskick. En XT 550 var min andra i raden av hojar. Den av mina hojar där det inte stör mig med icke-OEM-delar. men jag sätter inte på vilka skittillbehör som helst!
Detta är gjort och bytt:
* Bensinkranen krävde våldsam övertalning för att låta sig flyttas från ”OFF” till ”ON”, men nu ebayad och utbytt. Inte OEM.
* Bakblinkerserna framflyttade som på DT:n, mycket snyggare.
* Den gamla slitna kedjan och dreven är utbytta mot nytt drivpaket, naturligtvis med O-ringkedja.
* Motorolja och filter är bytt mot nytt filter och väldoftande Yamalube.
* På XT:n krävdes en grundlig renskrubbning med lyft av både tank och sadel. Detta för att komma åt att skura bort trettio års oljedräll som blivit när det har fyllts olja uppe vid styrhuvudet.

Att göra lista:
* Har skaffat nya spänstiga bakblinkers istället för de gamla slappa, de ska bara monteras också. Typexempel på icke OEM-tillbehör, dock med orginalutseende.
* O-ring till oljefilterlocket är inköpt och väntar på montage.
* Har köpt ny gaffelolja till XT:n också, nu ska den bara bytas.
* XT:n har tidigare fått lägga glada varv på isbana, lätt att se eftersom spikdäcken satt djupa spår i svingen. En ”ny”, mycket fin sving är ebayad och ska bytas mot den gamla.
* Eftersom vi pratar enstånka och att XT:n gått 2500mil, har jag ebayat ny ryckutjämnare.
* Styret har fått hälsa på en trädstam. Lite osäkert vad som är stukat, men snett är det. Styret går nog att räta ut med hjälp av skruvstycke, men något i kronorna eller styrfästet är också snett.
* Den kromade ringen runt lyset är repad, antagligen av samma träd. Letar efter en ny.

Och i en perfekt värld:
* Jag vill få tag på de dekaler som fattas på sidokåporna. Det finns på ebay, men då bara som kit för hela hojen vilket känns lite onödigt.
* Ljuddämparen är som på många 80-talsoffroads halvt upprostad inuti. Hittade en firma på NZ som nytillverkar kopior på orginalen. Tvekar lite inför priset bara, ca 2000sek hemma vid dörren...
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Har inte hunnit med så många hojar. Började köra 2007...

Ducati Monster 750 -03 (Såld)
KTM 990 Super Duke -05
KTM 1190 RC8 -08

Gillar alla och två har jag ju kvar! :kär
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Jaha nu ska vi summera listan :)

I kronologisk ordning
Suzuki Gsx-r 750 - 98
Yamaha R1 - 05
Yamaha R6 - 99 (banraket)
Aprilia Rsv 1000 R - 02
Honda 600 Hornet - 99
Aprilia Tuono Factory - 07
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top