Förre ägaren hade kört moppen för egen maskin till garaget, där den sen blev stående i 4-5 år.
Ingen dränering av förgasare och tank. När moppen tillslut stod för mycket ivägen och skulle säljas, gjordes ett startförsök. Tanken var då tom. Ny bensin tankades i men det hjälpte inte. Därefter hamnade den hos mig.
Chansade på att det var den gamla soppan som ställt till det. Så jag plockade av och isär förgasaren. Tvättade den med ny bensin. Blåste den med tryckluft och hälde i oljeblandad bensin i tanken. 30-40 minuter senare var förgasaren på plats igen och startförsök gjordes. Efter kanske 10 kickar kom första livstecknet. Motorn tände och hostade till
Nån kick till, och motorn startade, för att dö strax igen. Så höll det på ända tills hela soppamatningen vart genomfylld. Sen startade den och gick, och gick och gick. Denna har till och med stabil och fin tomgång. Något jag minns att "orginalet" inte riktigt hade.
Separatsmörjning stämmer bra. Förre ägaren hade blandat direkt i tanken då han inte litade på systemet. Så jag gjorde likadant. Men allt finns kvar så det separata oljesystemet ska funktionstestas och går det så vill jag hellre ha den så, än att blanda själv.
Orginal är den så långt jag kunnat se. Dock sliten på sina håll. Men så har den gått nära 4000mil också. Det enda som inte är orginal är drevningen på den. Men drivpaketet är sopslut, så snart har den orginaldrevning igen.
Mekaniskt går den nu väldigt bra. Elektrisk är det sämre. Framlampan lyser ej. Baklampans bromsljus fungerar. Men när man släpper bromsen, slocknar hela lampan.
En annan riktigt spännande, men lättåtgärdad defekt var att någon tidigare ägare monterat av blinkersen på den. Så långt var det väll ingen fara. Men de främre blinkersen sitter på samma bult, som också håller övre fästet till gaffelbenet. Den bulten hade ej monterats tillbaka. Gaffelbenet satt med andra ord enbart fast i det undre fästet. Hade kunnat bli onödigt spännande om någon råkat braka över en trotoarkant eller liknande...
Nån bild dyker nog upp. Och självklart ska du ha en Fs1. Innan DTn så han jag avverka en Suzuki K50, vilken är mycket lik fs1. Jag fattade det inte då, men det är riktigt coola moppar.