Att hålla kontakten med sina ex.

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Det här tycker jag är såå läckert! Jag menar att det måste ju ändå vara en del år sen du åkte runt på en DT, att då återse en likadan och få gosa med kan jag tänka mig är himla mysigt. Jag skulle vilja göra likadant och ser fram mot att få läsa om uppfräschningen. Och det var en jäkla tur att gaffelbenet satt fast i nåt i allafall!

Din XT har vi inte fått se mycket av, hur står det till med den? Hoppas att den körs som det var tänkt, d.v.s. med en kvast av grus efter sig. :yoparty

Jo, något år var det nog sedan jag sist såg "ur" DTn :)
Tanken på att köpa på sig en av dom mopparna som var favoriterna när det begav sig har funnits dryga 2 år. Så en dag uppenbarade denna moppe sig, liksom av sig själv. Nån annons fanns aldrig utan den hittade mig.
Perfekt skick för vad jag var ute efter, till en högst rimlig peng. Och precis som nämnt så är det umgänge i garaget då och då som är tanken med den. Har ingen brådska med någonting gällande denna. Det är garagemys som kommer vara grejen.

Delar gärna med mig av moppens framfart och motgångar. Men frågan är om man inte blir lynchad om man startar en projekttråd om en moppe på SH. Och något moppeforum tänker jag inte hänga på. Där är dom alldeles för intellektuella...

XTn och jag fick en lite brokig start. Den var ej startande när jag fick hem den i Januari. Men det löstes efter lite kliande i huvudet. Nån tur i vintras gjordes och köra i snö var kul det lilla jag han prova innan det töade bort. Vinterkörning var planen med den från början.
När våren gjorde entré så tänkte jag ta den till jobbet en dag.
"Klick Klick" var det enda som hördes när jag tryckte på startknappen. Det vart bil den dagen.
Felsökte och hittade att batteriet var slut, så det vart till att köpa ett nytt (Yuasa såklart :7peta)

I med det nya batteriet, tryck på startknappen och... Klick Klick. Felsök igen...
Nu visade det sig att XT E modellens standardfel, även drabbat min. Startreläet var kaputt.
När det var bytt hade ganska mycket tid ägnats på den, då den också servats ganska omfattande, och det började bli sent på våren.
Så precis innan jag skulle till att trycka på startknappen så var det lite bära eller brista. Hade nog inte orkat med mer strul just då. Tryck på startknappen och... Tuff tuff. YES!

Sedan dess har den gått som en Yamaha. Perfekt med andra ord. Grus vart det en hel del under sommaren och där trivs vi bra.

Hoppas på mycket snö i vinter :)

Så här såg det ut tidigt i våras när vi tog en tur.
http://www.sporthoj.com/galleri/bild?id=138154&header=1
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo, något år var det nog sedan jag sist såg "ur" DTn :)
Tanken på att köpa på sig en av dom mopparna som var favoriterna när det begav sig har funnits dryga 2 år. Så en dag uppenbarade denna moppe sig, liksom av sig själv. Nån annons fanns aldrig utan den hittade mig.
Perfekt skick för vad jag var ute efter, till en högst rimlig peng. Och precis som nämnt så är det umgänge i garaget då och då som är tanken med den. Har ingen brådska med någonting gällande denna. Det är garagemys som kommer vara grejen.

Delar gärna med mig av moppens framfart och motgångar. Men frågan är om man inte blir lynchad om man startar en projekttråd om en moppe på SH. Och något moppeforum tänker jag inte hänga på. Där är dom alldeles för intellektuella...

XTn och jag fick en lite brokig start. Den var ej startande när jag fick hem den i Januari. Men det löstes efter lite kliande i huvudet. Nån tur i vintras gjordes och köra i snö var kul det lilla jag han prova innan det töade bort. Vinterkörning var planen med den från början.
När våren gjorde entré så tänkte jag ta den till jobbet en dag.
"Klick Klick" var det enda som hördes när jag tryckte på startknappen. Det vart bil den dagen.
Felsökte och hittade att batteriet var slut, så det vart till att köpa ett nytt (Yuasa såklart :7peta)

I med det nya batteriet, tryck på startknappen och... Klick Klick. Felsök igen...
Nu visade det sig att XT E modellens standardfel, även drabbat min. Startreläet var kaputt.
När det var bytt hade ganska mycket tid ägnats på den, då den också servats ganska omfattande, och det började bli sent på våren.
Så precis innan jag skulle till att trycka på startknappen så var det lite bära eller brista. Hade nog inte orkat med mer strul just då. Tryck på startknappen och... Tuff tuff. YES!

Sedan dess har den gått som en Yamaha. Perfekt med andra ord. Grus vart det en hel del under sommaren och där trivs vi bra.

Hoppas på mycket snö i vinter :)

Så här såg det ut tidigt i våras när vi tog en tur.
http://www.sporthoj.com/galleri/bild?id=138154&header=1

Haha ja du har rätt, det kanske är lite att tänja på gränserna att dra igång en tråd enbart om moppen på SH. Men som sagt jag, läser gärna om ditt fortsatta mys med DT:n. :)


Angående XT:n verkar ni ha polerat av kanterna mot varann och ert fortsatta förhållande kommer säkert att bli en enda lång smekmånad! :krama

De enda XT-typiska småbekymmer jag märkt är dessa:
* På både XT 550:n och 600:an har jag sett att de svettas olja i skarven ventilkåpa - topp. Så var det även på 550:n jag ägde "på riktigt" för 25 år sedan. Dras din också med samma olater? Det finns ju ingen tätning att byta heller, så vad gör man? Ignorerar?

* Mer 550-typiskt verkar vara att ljuddämparen, p.g.a. kondens rostar sönder inifrån. 600:an verkar inte lika hårt drabbad, konstigt nog.


Lägg upp lite bilder på både DT:n och XT:n vetja!
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Med godkännande från TS så får jag väll rapportera om moppen i denna tråd då och då. Det är ju ett ex.

Angående XTn så kan jag inte säga att jag noterat något oljesöl på den. Men...
Då får jag nog ärligt erkänna att den, i min ägo, aldrig blivit tvättad.
Den är ordentligt lerig, dammig och skitig. Precis som en offroad ska se ut.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Med godkännande från TS så får jag väll rapportera om moppen i denna tråd då och då. Det är ju ett ex.

Angående XTn så kan jag inte säga att jag noterat något oljesöl på den. Men...
Då får jag nog ärligt erkänna att den, i min ägo, aldrig blivit tvättad.
Den är ordentligt lerig, dammig och skitig. Precis som en offroad ska se ut.

Lite bilder på båda skulle passa fint!
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Sicken skojig tråd!
Och här är min lista:

Yamaha RS 125 -80
yamaha-rs125.jpg

Yamaha RD 350 LC -82
Yamaha XJ 900 -85
Yamaha XJ 600 -85

Yamaha FZ 750 -87
2013-07-03 19.03.17.jpg

Yamaha FZS 1000 Fazer -01
2013-09-18 18.55.08.jpg

Även jag har tänkt tankar på mina ex mer än en gång... och i somras på semester i England hittade jag denna fina RD 350 som är mycket lik den jag hade... :)

2014-07-13 16.58.06.jpg
 
Last edited:

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Har hittat min gamla GSX 1100 ES 1983, vid liv. :) Hade den under tidigt 90-tal och blev glad över att se att den fortfarande lever...

Snubben som har den vill sälja den, "ge mig ett bud" sa han, men vad kan en sån hoj vara värd idag?? Har ingen koll på milen men tror inte den har gått så långt, kanske 4000 mil eller så...
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Har hittat min gamla GSX 1100 ES 1983, vid liv. :) Hade den under tidigt 90-tal och blev glad över att se att den fortfarande lever...

Snubben som har den vill sälja den, "ge mig ett bud" sa han, men vad kan en sån hoj vara värd idag?? Har ingen koll på milen men tror inte den har gått så långt, kanske 4000 mil eller så...

Om den är besiktad och fungerande borde den ligga på ca 8-10 000:-
Obesiktad och kaputt ca 4-6000:-
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har hittat min gamla GSX 1100 ES 1983, vid liv. :) Hade den under tidigt 90-tal och blev glad över att se att den fortfarande lever...

Snubben som har den vill sälja den, "ge mig ett bud" sa han, men vad kan en sån hoj vara värd idag?? Har ingen koll på milen men tror inte den har gått så långt, kanske 4000 mil eller så...
Köp, för tusan! :)
Går den fortfarande att rädda med en puts, skur, gnid och polerinsats kan det va kul att få tillbaks den, eller hur?


I somras var det nån som sålde en "ex Peter Sköld´s reservhoj" 1100 ES. Motorn skulle visst vara blueprintad och hojen såg jättefin ut. Har för mig han begärde 22.000 till att börja med, men sänkte någon tusenlapp då och då. Hade jag varit Suzukifetischist skulle jag köpt den utan prut!
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Jag är sugen, men får fylla de hål som redan finns att fylla innan jag ger mig i kast med ett inköp av denna... Men, som sagt, sugen är jag på riktigt... :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Här är broschyrer på några av mina hojar, lite kul tycker jag. Tyvärr kom inte förstasidorna med.

DT 125
DT 125 2.jpgDT 125 3.jpgDT 125 4.jpg

XT 500
IMG_0103.jpgIMG_0104.jpgIMG_0105.jpgIMG_0106.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kör vidare med XT 550:
XT 550 2.jpgXT 550 3.jpgXT 550 4.jpg


Och XT 600:
XT 600 6.jpgXT 600 7.jpgXT 600 8.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Var hemma hos päronen i jul och hittade lite gamla foton i en låda.
Är inte detta din gamla kärra Toyman?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En liten uppdatering om mina hojar:

Framfälgen på DT 125:an har antagligen fått smaka trottoarkant tidigare i livet, och nu har jag äntligen fått ur tummen och beställt en helt ny OEM-fälg med ekrar. Visst finns det billiga fälgbanor på Ebay, men efter att ha läst en tråd på SH om kinesfälgar i mjukplåt så känns inte det som nåt alternativ. Jag beställde från Parts Sweden (http://www.partssweden.se/ där Lelles är inblandat) som har fraktfritt över 1000:-. Mitt paket landade på 1100:-, inte så mycket att snacka om. Känns rätt på en så fin orginalhoj. :)

Konversation i klubbens FB-grupp:
Jag:
”Fälgen har kommit tillsammans med en påse ekrar. Men ska det inte va nån typ av nipplar också, eller nåt?”

Bättre vetande klubbmedlem:
”Det ska absolut vara med en påse ekernipplar. Men i nödfall går det nog att återvinna de gamla, men "rolighetsfaktorn" sjunker ju betydlig...”

Jag:
”Hmm, ja det låter ju bra att det går att återanvända. Det kan finnas två möjligheter till att nipplarna inte va med: 1. Lelles missade att beställa nipplar. 2. När jag skulle hämta fälgen på Butiken va kartongen så stor, så jag bad killen ta ur grejerna. Nipplarna kan ha blivit kvar i kartongen.”

Jag igen:
”Jag måste bekänna en sak: Jag är ett rövhål... När jag hämtade grejerna lades ekerpåsen i mitt knä. När jag kom hem lades den i en hylla, fortfarande vänd åt samma håll som vid uthämtningen. Idag berättade jag historien om nipplarna för min assistent, som tog ned påsen från hyllan, nu vänd med andra sidan upp. Ni kanske kan ana vad jag då fick syn på? Just det - en påse nipplar. Tur att jag inte hann åka till Butiken och leva jävlar med dem!” :crash


Nästa fråga var vem som kunde ekra upp hjulet runt orginalnavet? Peter anmälde sig snabbt och ville prova; ”Jag har visserligen aldrig gjort det förr, men vaffan...”
Resultatet blev att DT:n nu har en alldeles rund, blank framfälg istället för den gamla skrapade, ovala. Tack Peter! :krama

10403558_10152927929414787_4636389068477494167_n.jpg10882160_10152927852004787_1832217112477266640_n.jpg10881707_10152928272769787_8674828139419774635_n.jpg

--------

Jag har ju tjatat länge i den här tråden om att byta olja, filter och kylvätska på R6:eek:rna. Härom helgen blev det äntligen av och Matte Johansson :pussa kavlade upp skjortärmarna. I tur och ordning kördes de ut ur klubbhålan för tomgångsvärmning utomhus, sen in igen för oljetömnng. På med nytt filter och i med ny olja, klart!
Ingen av de uttömda oljorna såg märkvärdigt svart ut och enligt de tidigare ägarna skulle ju oljebyte varit gjort "nyligen". Aja, nu vet jag att det är gjort i allafall.

Det kändes synd att tappa ur den :zpy-gröna orginalkylvätskan, särskilt när man jämförde den med den nya blekröda Yamalubevätskan som nu fylldes i. Trist. Någon minut på tomgång igen och så toppa upp både olja och kylvätska.
Service 2014 (3).jpgService 2014 (4).jpg

Hmm, ser bilderna tillgjorda ut? Tjaa, kan väl tänkas...
Glömde nämligen att plåta under tiden det mekades och fick lite skitnödigt rigga upp grejerna för fotot efteråt.

Eftersom mina hojar inte i första hand är tänkta att matas mil med ville jag tömma förgasarna, även på offroaderna. På R6:eek:rna (-00 och -02:an) kräver det lite (läs; ganska mycket) mer arbete bara att lokalisera dränageskruven än på DT och XT, där man har bekväm mekhöjd nästan utan att kröka rygg. Till slut var dock alla fuggar tömda. Tidigare har jag gjort ”en Toyman” och hällt i en skvätt Sta-bil för att bibehålla oktantalet (tror jag?), och sen fyllt upp alla tankarna för att undvika kondens.

Som sista åtgärd ville jag plocka bort batterierna från hojarna. Det blir lättare att hålla koll på i vilken ordning de ska underhållsladdas när batterierna står i en snygg rad på lämpligt plats, istället för att de sitter gömda i hojarna.
Toyman, det skulle vara kul att höra din strategi för batteriladdning i alla dina hojar?


Nu ska väl mina muséeiföremål klara några år på finhyllan, tror jag. Men det är fritt fram att komma med tips och synpunkter som rör långtidsförvaring.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ja, en tanke som slog mig.........vad tror du om att pilla upp gaffelns dammskydd, klippa till en sträng tvättsvamp, doppa den i olja, linda runt svampen runt gaffeln ovanför packboxen och på med dammskyddet igen?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Var hemma hos päronen i jul och hittade lite gamla foton i en låda.
Är inte detta din gamla kärra Toyman?


Jomenvisst är det min gamla kärra??? Detta är 1992 på Mantorp Park. Detta chassie fick vi byggt till 1997 säsong, det uppdaterades 1991/92 och blev längre. Mer effekt i motorn krävde lite längre chassie. På bilden det längre chassiet. 1993 hade vi ett nybyggt USA chassie för att kunna hålla uppe nivån. Mvh Tony... Toyman. Kan jag knycka bilden.. använda den i någet sammanhang? Ny bild: Burnout på Santa Pod!

CNV00001 200.jpg: tummenupp
 

Bifogat

  • CNV00001.jpg
    CNV00001.jpg
    1 MB · Visningar: 94

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Eftersom mina hojar inte i första hand är tänkta att matas mil med ville jag tömma förgasarna, även på offroaderna. På R6:eek:rna (-00 och -02:an) kräver det lite (läs; ganska mycket) mer arbete bara att lokalisera dränageskruven än på DT och XT, där man har bekväm mekhöjd nästan utan att kröka rygg. Till slut var dock alla fuggar tömda. Tidigare har jag gjort ”en Toyman” och hällt i en skvätt Sta-bil och sen fyllt upp alla tankarna för att bibehålla oktantalet (tror jag?), men ffa undvika kondens.

Som sista åtgärd ville jag plocka bort batterierna från hojarna. Det blir lättare att hålla koll på i vilken ordning de ska underhållsladdas när batterierna står i en snygg rad på lämpligt plats, istället för att de sitter gömda i hojarna.
Toyman, det skulle vara kul att höra din strategi för batteriladdning i alla dina hojar?


Nu ska väl mina muséeiföremål klara några år på finhyllan, tror jag. Men det är fritt fram att komma med tips och synpunkter som rör långtidsförvaring.[/QUOTE]

Batterier, det lyckas jag ej med.... de dör i strid ström. Några år sedan väck! En del batterier håller jättelänge.... men de är få! Mvh toyman.... Tony
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Eftersom mina hojar inte i första hand är tänkta att matas mil med ville jag tömma förgasarna, även på offroaderna. På R6:eek:rna (-00 och -02:an) kräver det lite (läs; ganska mycket) mer arbete bara att lokalisera dränageskruven än på DT och XT, där man har bekväm mekhöjd nästan utan att kröka rygg. Till slut var dock alla fuggar tömda. Tidigare har jag gjort ”en Toyman” och hällt i en skvätt Sta-bil och sen fyllt upp alla tankarna för att bibehålla oktantalet (tror jag?), men ffa undvika kondens.

Som sista åtgärd ville jag plocka bort batterierna från hojarna. Det blir lättare att hålla koll på i vilken ordning de ska underhållsladdas när batterierna står i en snygg rad på lämpligt plats, istället för att de sitter gömda i hojarna.
Toyman, det skulle vara kul att höra din strategi för batteriladdning i alla dina hojar?


Nu ska väl mina muséeiföremål klara några år på finhyllan, tror jag. Men det är fritt fram att komma med tips och synpunkter som rör långtidsförvaring.

Batterier, det lyckas jag ej med.... de dör i strid ström. Några år sedan väck! En del batterier håller jättelänge.... men de är få! Mvh toyman.... Tony[/QUOTE]

Okej, då har du inget system för hur du ska ladda? Och vad köper du för batterier när det blir dags, dyr-Yuasa eller snik-Biltema?

Varken dina eller mina hoj-batterier lär dö slitage-döden, så jag undrar om du märkt skillnad i livslängd när hojarna står still så mycket?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jomenvisst är det min gamla kärra??? Detta är 1992 på Mantorp Park. Detta chassie fick vi byggt till 1997 säsong, det uppdaterades 1991/92 och blev längre. Mer effekt i motorn krävde lite längre chassie. På bilden det längre chassiet. 1993 hade vi ett nybyggt USA chassie för att kunna hålla uppe nivån. Mvh Tony... Toyman. Kan jag knycka bilden.. använda den i någet sammanhang? Ny bild: Burnout på Santa Pod!

View attachment 414514: tummenupp
Nu fotade jag av det fotot med mobilkamera.. har nåt mer på dragstern i full karriär också, kan scanna in o pm:a vid tillfälle, hade nästan känts lite ärofullt om du vill använda en då 10årig bensinskalle och beundrares bilder till nåt :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Nu fotade jag av det fotot med mobilkamera.. har nåt mer på dragstern i full karriär också, kan scanna in o pm:a vid tillfälle, hade nästan känts lite ärofullt om du vill använda en då 10årig bensinskalle och beundrares bilder till nåt :)

Jag skulle bli jätteglad om du vid tillfälle finner tid till detta. Mvh Tony

Bild.... bilen året innan i kort version med hel ruta över cokpit!

Dragster 1991 up in the air.jpg
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Hmm. Minnlista då

Fzr1000 87:a Maj -juni 07
Cbr900rr 95:a. Juni - dec 07
Honda cr250 sommar o vinter 2007
Kawwa ninja 900 97:a. April - juli 08
Nx650 dominator juli - okt 08
Suzuki gs400 okt 08 - jan 09
Cbr900rr 97:a mars - aug 09
Ktm 640 aug 09 - sep 10
Tm300 smr 01:a aug 09 - sep 2011
Ktm 450 smr 05:a aug 2011 - aug 2012
Ducati monster m900 97:a aug 2012 - present day

Tror inte att jag missat nån
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top