Att hålla kontakten med sina ex.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
"-Tjohoo!"
"-Vaddå Tjohoo?"
"-Jo, vänta ska ni få höra..!"

I augusti (tror jag) såg jag en annons på en röd/vit R6 -00 i ett alldeles förträffligt skick, bara 1060 mil! Har ju haft en sån tidigare och gjorde verkligen allt med den; Jag tävlade med den, huligankörde hemikring, Alptourade med den, var ute och fyllcampade och hade allmänt skittrevligt med den. Det var den roligaste hoj jag haft!

Sparade annonsen länge innan jag tog beslutet att ringa Triumph-center i Karlstad. Jag bad att få fler bilder på den och insåg vilket skick det var, enastående! Bestämde tid att komma och titta, trots de 26 milen enkel resa. Jag förstod att jag i praktiken redan köpt hojen...

Det väl tilltagna priset tog jag inte ens upp till diskussion, utan förhörde mig istället om möjligheterna att få vissa arbeten utförda, såsom tömma tanken, dränera förgasarna, byte av olja, filter och bromsvätska, och framförallt ville jag få hojen levererad. "-Visst, inga problem, sa Roger. Jag kommer förbi Nyköping nästa gång jag ska till Stockholm." Perfekt!

I fredags kom då R6:an hit, och det är alldeles otroligt hur fräsch en tretton år gammal sporthoj kan vara, närmare nyskick är nog bara en ny hoj!

018.jpg019.jpg

Och till den som känner till något om hojen, och vill berätta vilken skitaffär jag gjort kan jag bara säga att: "-Det biter inte på mig just nu, Tjohoo!"
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Min lista ser väl ut såhär! inte så lång dock.

suzuki gsxr 600-97
ktm 660-04
suzuki gsxr 750-98
kawasaki zx9r-00
ktm 690 smc-10
suzuki gsxr 1100-89
ktm 690 smcr- 12


Tror cykeln man har roligast minnen från var på min första 600,man kände sig som kingen när man gled in på skolan med en sporthoj under gymnasietiden:)
händer ibland att man kollar upp gamla reggnummer för å se om hojarna fortfarande är vid liv:crash
 

Kneedrag

Guest
det är illa när en familjemedlem kommer ihåg regnummer och ringer upp ägaren bara för stt
kanske köpa tillbaka just den hojen. En suzuki gsxr 750 91.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ser riktigt fin ut! Ett stort grattis :tummenupp


Stort tack!

Ja, än så länge får den nog bara stå och vara snygg på klubben några år. Men tänk att om kanske femton år leja en chaufför som rullar ner den till hamnträffarna i Nyköping och likn. (http://automobilsallskapet.se/?page_id=2361) och motta publikens avundsjuka blickar.

Sen kan man undra vad det är som är så fantastiskt med en dussinhoj som en R6:a? Ja, det är nog kombinationen av det fina skicket och att jag hade så roligt med den.
En Volvo 142 var nog inte så upphetsande på 70-talet, men den som idag äger en bil i fint orginalskick gör säkert succé både både på träffar och utställningar. Det är lite så jag tänker.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Stort tack!

Ja, än så länge får den nog bara stå och vara snygg på klubben några år. Men tänk att om kanske femton år leja en chaufför som rullar ner den till hamnträffarna i Nyköping och likn. (http://automobilsallskapet.se/?page_id=2361) och motta publikens avundsjuka blickar.

Sen kan man undra vad det är som är så fantastiskt med en dussinhoj som en R6:a? Ja, det är nog kombinationen av det fina skicket och att jag hade så roligt med den.
En Volvo 142 var nog inte så upphetsande på 70-talet, men den som idag äger en bil i fint orginalskick gör säkert succé både både på träffar och utställningar. Det är lite så jag tänker.

Det är helt rätt tänkt. En dussinhoj idag lär nog inte vara det om 20- 30 år och det är nog många då som kommer att minnas tillbaka med nostalgi när de hade en R6 precis som du gör. Du har nog många trevliga samtal att se fram emot.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
I fredags kom då R6:an hit, och det är alldeles otroligt hur fräsch en tretton år gammal sporthoj kan vara, närmare nyskick är nog bara en ny hoj!

View attachment 373680View attachment 373681

Attans, den där såg verkligen fin ut. Även om den fortfarande räknas som dussinhoj måste det ju vara näst intill unikt att ha en i orört skick. Nu vart jag avundsjuk :yoparty


Själv ser min historik ut som följer:

Yamaha YZF 600 R Thundercat -96.....04-06
Yamaha DT125R -97 05-06
Triumph Thruxton 900 -06 06-08
Triumph Tiger 1050 -07 08-
Yamaha YZF R6 -01 11-
Yamaha YZF R1 -98 12-

Av mina föredettingar så är det utan tvekan Thruxtonen som saknas mest. Det får nog lov att bli ett inköp av en sån någon gång igen.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Attans, den där såg verkligen fin ut. Även om den fortfarande räknas som dussinhoj måste det ju vara näst intill unikt att ha en i orört skick. Nu vart jag avundsjuk :yoparty


Själv ser min historik ut som följer:

Yamaha YZF 600 R Thundercat -96.....04-06
Yamaha DT125R -97 05-06
Triumph Thruxton 900 -06 06-08
Triumph Tiger 1050 -07 08-
Yamaha YZF R6 -01 11-
Yamaha YZF R1 -98 12-

Av mina föredettingar så är det utan tvekan Thruxtonen som saknas mest. Det får nog lov att bli ett inköp av en sån någon gång igen.

Hehe, ja den hade matchat din R1:a fint!

Jag gillar det där, tänk ett garage tex med de två, R6 -06 och R1 -07, R6 och R1 -12 båda med den
retro-röd/vita lacken. Vilken samling!
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Hehe, ja den hade matchat din R1:a fint!

Jag gillar det där, tänk ett garage tex med de två, R6 -06 och R1 -07, R6 och R1 -12 båda med den
retro-röd/vita lacken. Vilken samling!

Såg i R6 R1 tråden att du är inne på att byta ut baklampan till en från en 01-02.

AJJABAJA :7peta

Jag håller förvisso med om att det rent estetiskt är snyggare lampor på de senare. Men din hoj ser så orginal och orörd ut, vilket känns som mer värdefullt att ta vara på (Nu ska jag sluta vara tråkig och tjata :tungan :)).

En sån samling som du nämner skulle inte vara dum alls.
Jag fick häromdagen en ide om att man skulle skaffa en R1 av varje årsmodell då modellen genomgått större modellförändringar. Alltså en samling som även är en tidslinje för hojens utveckling. Gärna kompletterad med lite orginaltillbehör, och snygga reklambilder.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Såg i R6 R1 tråden att du är inne på att byta ut baklampan till en från en 01-02.

AJJABAJA :7peta

Jag håller förvisso med om att det rent estetiskt är snyggare lampor på de senare. Men din hoj ser så orginal och orörd ut, vilket känns som mer värdefullt att ta vara på (Nu ska jag sluta vara tråkig och tjata :tungan :)).

En sån samling som du nämner skulle inte vara dum alls.
Jag fick häromdagen en ide om att man skulle skaffa en R1 av varje årsmodell då modellen genomgått större modellförändringar. Alltså en samling som även är en tidslinje för hojens utveckling. Gärna kompletterad med lite orginaltillbehör, och snygga reklambilder.


Jo, jag vet och borde skämmas...

Är själv en orginaltaliban, men tycker att så länge man byter ut, istället för bygger om, så går det alltid att återställa till ursprunget. T.ex. en schysst orginalhoj med mörkt kåpglas är inget jag stör mig på så mycket, det är ju enkelt att byta ut.
Men börjar man riva bort dekaler, eller lacka om fälgar osv, då har man gått över en gräns!

Och självklart ska du försöka skaffa en R1 av varje generation! Vad fränt: En -98, en -02, en -04 osv, och sen gör jag likadant fast med R6:eek:r, sen kan vi öppna ett
R1/R6-museum! Och alla ska vara röd/vita så långt det går, eller hur?!

Och sen kan vi, för utställningens skull, byta till tjusigt banskrubbade däck på en generation, och semesterkitta en annan med bubbelglas och mjuka väskor! Vilken lekstuga, kuul!
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jo, jag vet och borde skämmas...

Är själv en orginaltaliban, men tycker att så länge man byter ut, istället för bygger om, så går det alltid att återställa till ursprunget. T.ex. en schysst orginalhoj med mörkt kåpglas är inget jag stör mig på så mycket, det är ju enkelt att byta ut.
Men börjar man riva bort dekaler, eller lacka om fälgar osv, då har man gått över en gräns!

Och självklart ska du försöka skaffa en R1 av varje generation! Vad fränt: En -98, en -02, en -04 osv, och sen gör jag likadant fast med R6:eek:r, sen kan vi öppna ett
R1/R6-museum! Och alla ska vara röd/vita så långt det går, eller hur?!

Och sen kan vi, för utställningens skull, byta till tjusigt banskrubbade däck på en generation, och semesterkitta en annan med bubbelglas och mjuka väskor! Vilken lekstuga, kuul!

Precis när jag tryckte iväg mitt föregående inlägg så slog det mig att just nu sitter ju faktiskt en "singelkutskåpa" där passagerarsadeln ska sitta orginal på min R1. Det är visserligen en Yamaha orginaldel, men den satt inte där när min hoj lämnade fabriken i Japan. Inte heller när hojen lämnade handlaren här i Sverige. Så jag åker väll på att skämmas även jag... Skit också.

Det skulle vara ett museum helt i min smak!

Röd/Vita = Självklart

Om man fått tag på R6:eek:r och R1:eek:r så borde man nog även försöka få tag på en R7 för att liksom göra det till en komplett helhet.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Precis när jag tryckte iväg mitt föregående inlägg så slog det mig att just nu sitter ju faktiskt en "singelkutskåpa" där passagerarsadeln ska sitta orginal på min R1. Det är visserligen en Yamaha orginaldel, men den satt inte där när min hoj lämnade fabriken i Japan. Inte heller när hojen lämnade handlaren här i Sverige. Så jag åker väll på att skämmas även jag... Skit också.

Det skulle vara ett museum helt i min smak!

Röd/Vita = Självklart

Om man fått tag på R6:eek:r och R1:eek:r så borde man nog även försöka få tag på en R7 för att liksom göra det till en komplett helhet.

Såja, inte vara ledsen, alla gör vi fel ibland...

Äh, cutsen är ju till och med org.tillbehör = heelt okej, och nästan ett måste för varje korvkioskposör! Får väl erkänna att jag kikat lite på S-racing´s utbud för samma plastbit till R6:an. Kan inte bestämma mig...
Frågan är om ett Acra-system skulle godkännas, orginaldämparen tycker jag ser lite stor ut?!

Satt häromkvällen och kollade igenom den här tråden igen http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?257998-Framtida-hojklassiker , och det verkar som om du är helt rätt ute, många ropar högt att polkarettan blir nåt att spara på! R6:an är det ingen som nämner ens, hrmff...

Men okej, då är vi överens!?
I muséet bestående av röd/vita R6:eek:r och R1:eek:r i toppskick, har vi som stjärna på ett podium längst in i lokalen, en glänsande R7:a! Det muséet skulle ha ringlande köer med knuttar om lördagarna, tro mig!

Och ibland kan vi ha FZR-veckor, med föreläsningar om EXUP:ens betydelse för MC-ismen!
Eller så bjuder man in René Prang som får berätta om sina racingsäsonger med R7:an. Alla är där, men ingen förstår danska, så det blir snart tomt.

Kan bli nåt, det där!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fyller väl på denna tråd med mina 2-hjulingar
Mopeder och ett antal Crossar
Mustang Mamba ~82
zundapp 125 ks-78
Gsx 1100 es-83
Gsx 1400-02

Ganska stort glapp där mellan GSX 1100 -83 och GSX 1400 -03. Tog du ett uppehåll med familjebildande och paus från hojåka, eller gillade du 1100:n så mycket att du behöll den i tjugo år? Du behöver iofs inte ha köpt den ny -83, men undrar ändå?
 

Lärkan

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2011
Ort
Nånna mil norr om Karlskrona
Hoj
k1300s-10
Ganska stort glapp där mellan GSX 1100 -83 och GSX 1400 -03. Tog du ett uppehåll med familjebildande och paus från hojåka, eller gillade du 1100:n så mycket att du behöll den i tjugo år? Du behöver iofs inte ha köpt den ny -83, men undrar ändå?
Nää,nygammal hojåkare. Hade mc uppehåll i typ 20 år. Köpte 1100 2008 tror jag,sedan bytte jag upp mig ett snäpp
2010 till 1400an.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Var inne på att köpa tillbaka min suzuki gsxr till våren, men alla säger ju att det inte blir samma grej igen. Satsar på en rejssäsong på motard istället :banana
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Äh, cutsen är ju till och med org.tillbehör = heelt okej, och nästan ett måste för varje korvkioskposör! Får väl erkänna att jag kikat lite på S-racing´s utbud för samma plastbit till R6:an. Kan inte bestämma mig...
Frågan är om ett Acra-system skulle godkännas, orginaldämparen tycker jag ser lite stor ut?!

Satt häromkvällen och kollade igenom den här tråden igen http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?257998-Framtida-hojklassiker , och det verkar som om du är helt rätt ute, många ropar högt att polkarettan blir nåt att spara på! R6:an är det ingen som nämner ens, hrmff...

Men okej, då är vi överens!?
I muséet bestående av röd/vita R6:eek:r och R1:eek:r i toppskick, har vi som stjärna på ett podium längst in i lokalen, en glänsande R7:a! Det muséet skulle ha ringlande köer med knuttar om lördagarna, tro mig!

Och ibland kan vi ha FZR-veckor, med föreläsningar om EXUP:ens betydelse för MC-ismen!
Eller så bjuder man in René Prang som får berätta om sina racingsäsonger med R7:an. Alla är där, men ingen förstår danska, så det blir snart tomt.

Kan bli nåt, det där!

Helt klart!

En sån plastbitscuts "powerbronze" har jag faktiskt liggandes nånstans i garaget till min R6. Det blir en klart rejsigare look på hojen, men jag har inte kunnat bestämma mig för vilken färg jag ska lacka den i. Jag är lite inne på att byta kåporna på min, och då ska den så klart matcha nya kåporna (och jo då, så får jag göra! För till skillnad mot din R6, så är min långt bortom all räddning vad gäller orginalåterställning).

Jo att Polkarettan kommer bli en klassiker håller jag som en lågoddsare. Det känns lite som en safe räntefond till pensionen. Men då jag ända sedan dom kom -98 alltid velat ha en så kändes det som det ända retta :)rofl) att göra var att slå till när denna dök upp. Jag hade ångrat mig i evighet annars.
Men visst nämns ju R6 i den tråden:
"Yama R6 och Honda 600RR från tidigt 2000-tal.. Stod, och står för total dominans i 600-klassen inom racing. Riktiga dussinhojar, men inte många fräscha ex kvar nu, och definitivt inte inom några år."

Jag tror dessutom att den skribenten har helt rätt i det som skrivs. Många ser nog en R1 som en värre version av R6, och att det endast är cc talet på motorn som skiljer dom åt (dom har ju givetvis fel). Därför gör man den logiska kopplingen att det är R1 som troligast kommer bli en klassiker, det värsta som finns måste ju vara det som gäller? Jag tror därför precis som den citerade skribenten ovan att färre R6 än R1 kommer finnas kvar i fint skick om ett antal år. Därför anser jag att det är självklart att en yberfin R6 kommer bli en klassiker.

Ett sånt museum, vart geografiskt placerar man det? Finns det någon ort (i Sverige verkar ju lämpligt) som har mer logisk koppling till yamaha och R modeller, än någon annan? Eller någon annan orsak till att man bör lägga detta museum just där?
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Helt klart!

En sån plastbitscuts "powerbronze" har jag faktiskt liggandes nånstans i garaget till min R6. Det blir en klart rejsigare look på hojen, men jag har inte kunnat bestämma mig för vilken färg jag ska lacka den i. Jag är lite inne på att byta kåporna på min, och då ska den så klart matcha nya kåporna (och jo då, så får jag göra! För till skillnad mot din R6, så är min långt bortom all räddning vad gäller orginalåterställning).

Jo att Polkarettan kommer bli en klassiker håller jag som en lågoddsare. Det känns lite som en safe räntefond till pensionen. Men då jag ända sedan dom kom -98 alltid velat ha en så kändes det som det ända retta :)rofl) att göra var att slå till när denna dök upp. Jag hade ångrat mig i evighet annars.
Men visst nämns ju R6 i den tråden:
"Yama R6 och Honda 600RR från tidigt 2000-tal.. Stod, och står för total dominans i 600-klassen inom racing. Riktiga dussinhojar, men inte många fräscha ex kvar nu, och definitivt inte inom några år."

Jag tror dessutom att den skribenten har helt rätt i det som skrivs. Många ser nog en R1 som en värre version av R6, och att det endast är cc talet på motorn som skiljer dom åt (dom har ju givetvis fel). Därför gör man den logiska kopplingen att det är R1 som troligast kommer bli en klassiker, det värsta som finns måste ju vara det som gäller? Jag tror därför precis som den citerade skribenten ovan att färre R6 än R1 kommer finnas kvar i fint skick om ett antal år. Därför anser jag att det är självklart att en yberfin R6 kommer bli en klassiker.

Ett sånt museum, vart geografiskt placerar man det? Finns det någon ort (i Sverige verkar ju lämpligt) som har mer logisk koppling till yamaha och R modeller, än någon annan? Eller någon annan orsak till att man bör lägga detta museum just där?


Varför vill du byta kåporna?
Är dom risiga och du vill ha kinakåpor istället? Eller ska den bli en banhoj med racekåpor? Nej nu vet jag, du vill ha den röd/vit såklart! Då är det svart som gäller på cutsen.

Ja, du har rätt.
R6:an nämns nån gång i tråden, jag var sur och bitter och inte ville förstå vad jag läste...

Det känns iallafall skönt att ha ett toppex av den hoj som betytt massor för mig i hojkarriären. Likadant för dig, att du hittade den hoj du verkligen velat ha i femton år. Tillsammans har vi tagit vårt ansvar att bevara dessa ikoner för eftervärlden (OBS hälften ironi, hälften allvar)!
Undrar om de som 1983 köpte en ny CB 1100R el. likn. hade samma tanke? Att de pedantskötte hojen, inte bara för att den var en dyr hoj, utan för att den en dag kanske skulle hamna i Toymans händer?!

Och museumet ja.
Jag tänker mig nånstans där det finns gott om caféer, och ganska nära en bana... Trosa? Gott om fik, men ingen bana i närheten. Berg (Bergs slussar vettu)? Många fik, nära torsdagsträffarna i Norsholm och nära både Mantorp och Sviestad, tjaa... Det är väl bara att ansöka om bygglov direkt på måndag va?

Justja: Nånstans i Karlskogatrakten kanske? På racehelgerna kan man ha utställning i depån på Gåsen!
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top