Automatlåda på MC

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har provat automat, men bara på cyklar som känts trötta (NC750X och AT1100). Hur det vore på en raskare hoj vore intressant att prova. Jag kör ju med QS/blip så nästa steg är väl automatlåda (eller taxi).

Igår körde jag en bil utan elhjälp, men med rökmotor och automat. Den tog 1,5-2s innan den gick att höra att man flyttat gaspedalen. Lite av den känslan tycker jag det är i NC750 utom precis när jag ska starta från noll. Då avslöjade jag för mig själv att jag tydligen vrider lite på gasen innan jag tänkt åka iväg. Med koppling märker man inte det...
Det är här jag är mest skeptisk, dvs finliret med kopplingen. Iom att man också balanserar hojen med kopplingen tänker jag att man förlorar en del. Men jag kan ha fel.

(Försöker tänka på om jag hade haft variator på BMW-n… Yamaha Nytron med ungefär lika hög effekt är nästan omöjlig att smyga med, den matar på sanslöst så fort man rör gasen.)

Mer seriöst: En nackdel TROR jag är som med rekluse dvs att man inte kan låsa fast hojen med växeln. Det man gör offroad när man upptäcker att backen/slänten blir för brant/meckig och man beslutar att vända.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm

Verkar som om den motorbromsar som vanligt. Sedan kan man overridea med +/- knappar om man vill ha en annan växel än vad datorn tänkt sig.
Nu är Honda DCT en dubbelkopplingslåda, jag vet faktiskt inte vad BMW har valt för lösning.

Sedan är det väl inte något väldigt stort nöje att åka omkring och växla direkt. Har man ett väldigt smalt effektregister så är det förstås en sport att ligga rätt för önskat effektuttag men med en modern stor hoj typ BMW 1250/1300 har man ju både effekt och vrid nästan jämt hela vägen mellan tomgång och rödmarkering.

Det skall bli intressant att se hur många som väljer automat på BMW. På Honda är det ändå ganska många som det verkar.
Det delar oss nog i två läger det där för växlandet upp/ner spårval osv är just sånt jag letar efter och går troligtvis kanske rent av ner i kubik på nästa landsvägare då litercyklar är i överkant.
Kör inte mycket längre på grund av tidsbrist men alla mil är så aktiva det går - misstänker att du lägger mycket mil på långtouring och då passar det nog utmärkt till både körning och hojtyp .
för touring/pendling är det säkert trevligt/bekvämt men för egen del nej absolut inte då det inte är den körningen jag söker alls
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det delar oss nog i två läger det där för växlandet upp/ner spårval osv är just sånt jag letar efter och går troligtvis kanske rent av ner i kubik på nästa landsvägare då litercyklar är i överkant.
Kör inte mycket längre på grund av tidsbrist men alla mil är så aktiva det går - misstänker att du lägger mycket mil på långtouring och då passar det nog utmärkt till både körning och hojtyp .
för touring/pendling är det säkert trevligt/bekvämt men för egen del nej absolut inte då det inte är den körningen jag söker alls
Jag kör nog allt möjligt, mest grus faktiskt nuförtiden. Men är som sagt inte intresserad för egen del utan det är den tekniska utvecklingen som intresserar mig.

Spårval tror jag inte påverkas av växellådstyp. Största vinsten tror jag är i stadstrafik.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Positivt inställd. Skulle aldrig köpa en bil med manual låda idag och tror automat funkar topp på mc med i framtiden.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En fördel är väl att det blir lättare att köra med en hand, särskilt vid start och stopp.
Ja, så att man kan hålla i mobilen med ena handen.

Jag måste erkänna att jag gillar att växla, både bil och hoj. Jag har visserligen bara kört HVA258 med automat, men finliret var ju totalt obefintligt.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag kör nog allt möjligt, mest grus faktiskt nuförtiden. Men är som sagt inte intresserad för egen del utan det är den tekniska utvecklingen som intresserar mig.

Spårval tror jag inte påverkas av växellådstyp. Största vinsten tror jag är i stadstrafik.
😀nej spårvalet påverkas såklart inte men aktiva val försvinner ju .
Kör automat på bilarna men mest för att det är smidigt när man trailar båten och sjösätter/tar upp .
på hojen vill jag göra valen själv teknik av den typen är inte min grej men förstår väl att det kan vara smidigt för en del
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
😀nej spårvalet påverkas såklart inte men aktiva val försvinner ju .
Kör automat på bilarna men mest för att det är smidigt när man trailar båten och sjösätter/tar upp .
på hojen vill jag göra valen själv teknik av den typen är inte min grej men förstår väl att det kan vara smidigt för en del

Jag håller inte med. Trögheten i gaspåslaget begränsar definitivt spårvalen och tvingar till att välja spår som håller uppe hastigheten för att den vägen ta med sig utgångshastighet.
Lite som att köra 125, man kan inte förlita sig på effekt och acceleration.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det beror på vilken hoj man har ....
En stor stark touringhoj funkat nog bra med automat, men en hoj som man kör funkar nog sämre.
Hade rekluse på en enduro, det blev lättkört men man tappade känslan.-jag tog bort den efter några år.
Min nuvarande enduro har INTE rekluse, -funkar bättre :fakta
 
Nyheter
BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

Top