Det är här jag är mest skeptisk, dvs finliret med kopplingen. Iom att man också balanserar hojen med kopplingen tänker jag att man förlorar en del. Men jag kan ha fel.Jag har provat automat, men bara på cyklar som känts trötta (NC750X och AT1100). Hur det vore på en raskare hoj vore intressant att prova. Jag kör ju med QS/blip så nästa steg är väl automatlåda (eller taxi).
Igår körde jag en bil utan elhjälp, men med rökmotor och automat. Den tog 1,5-2s innan den gick att höra att man flyttat gaspedalen. Lite av den känslan tycker jag det är i NC750 utom precis när jag ska starta från noll. Då avslöjade jag för mig själv att jag tydligen vrider lite på gasen innan jag tänkt åka iväg. Med koppling märker man inte det...
(Försöker tänka på om jag hade haft variator på BMW-n… Yamaha Nytron med ungefär lika hög effekt är nästan omöjlig att smyga med, den matar på sanslöst så fort man rör gasen.)
Mer seriöst: En nackdel TROR jag är som med rekluse dvs att man inte kan låsa fast hojen med växeln. Det man gör offroad när man upptäcker att backen/slänten blir för brant/meckig och man beslutar att vända.
Last edited: