Jag har ju faktisk kört automat. 1983 lånade jag en 258:a för att hämta nycklarna till min DR500 som jag glömt. 2x2 km grusväg. Repmånad.
Lite kul att testa fast hojen var slö och helt värdelös. De rasade i part och minut dessa automatlådor.
Automat på en modern landsvägshoj, eller vilken som helst, är (naturligtvis) helt uteslutet för min del. Att växla ingår i upplevelsen. Det är roligt. Jag tycker att det är roligt att köra motorcykel. Jag vill inte ha en massa modernt och onödigt. Jag har uttryckt det många gånger tidigare. ABS av olika slag, körprogram för olika underlag, växelindikator, sätesvärme, olika luftintag och vindavvisare, alla packväskor som finns även om de ofta är helt tomma, navigator på OCH mobiltelefon bredvid till och från jobbet Listan kan säkert göras längre. Jag känner inte till allt som finns.
Sovvagn på tåg är väl ett himla bra sätt att resa? Jäkligt bekvämt.
Jag kör mycket inne i Stockholm. Jag gillar det. Växlandet stör inte.
Märkte att TDMen som går utmärkt i 80 på sexan ibland måste växlas när jag kör på 80-vägarna i Norge där det kan komma varierande motlut. Jag gillar att köra på låga varv. Men jag växlar om motorn vill det.
En annan situation när man kör på kurviga vägar är att man kan ligga på samma växel och bara gasa och motorbromsa. Man är inte skitsnabbast men man kan hitta ett skönt flyt och vara glad.
Bilen är manuell såklart. Jag har hört argumenten för automatlåda till leda från kollegor och kompisar. Bra i stan. Jag kör aldrig i stan med bilen. Tar inte upp båtar. Satt ofta i köer i uppförsbacke där man kör fram en billängd i taget eller så byter någon fil framför en. Då tyckte jag synd om kopplingen. Fast den håller fortfarande.
Mellan Essingeleden och Solna, vägen utanför Postens huvudkontor ni som har åkt där.
Bilen har farthållare. Inte adaptiv utan en gammal dum som håller inställd fart. Drar mer soppa än om jag gasar själv. Tar liite sats i motlut och lättar på gasen i nedförsbackar vilket gör att farten varierar något. So what?
Åkte 85 mil till Odense en gång. Vad saknade jag i bilen? Ingenting. Hade kartläsare med mig annars gick det bra att läsa skyltar och kolla tankmätaren. Jäkligt mossigt va? Passat 1,8 T -00 är ingen långfärdsbil och 85 mil är inte särskilt långt. Jag kunde lätt ha kört längre. Behovet av att åka långt med bil finns inte. Egentligen har jag inget behov av bil alls.
Att ha en bil som i stort sett bara står i garaget ger en hög milkostnad. Jag kollade en gång… Behovet att uppgradera finns inte.
Ska jag kategoriseras så kanske jag är en teknikfientlig gammal gubbe. Jaha.
Jag har två hojar som jag är sugen på och har bevakning på. Den ena är en -73:a och den andra runt 89-96. Bägge har manuella växellådor. Annars är jag supernöjd med de hojar jag har.
Detta är inte min ifall något trodde det.
Några tycker att jag har mycket packning på mina resor. Den väger fortfarande mindre än en passagerare.
TDMen har insprutning. Modernt.
Det gamla självuppblåsande liggunderlaget. Har ett mindre idag. Minns inte varför jag hade en sopsäck till liggunderlaget. Ett kolli mindre idag.
Manuell, fyrväxlad. Skitkul att köra!