Automatlåda på MC

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
I senaste Allt om MC provas två hojar med automatlåda; R1300GSA och MT-09.

I bägge fallen tycker skribenten att det funkar riktigt bra inklusive lågfartsområdet, liksom många andra vittnat om tex Honda AT och NC750 som har automatlåda som tillval.
Det påstås även att branschen bedömer att automatlådor kommer att ta över i de flesta segment.

Själv har jag bara kört variatorscootrar och elhoj, annars är det quickshifter som är närmast men då väljer ju jag växel.
Skulle dock aldrig drömma om att vilja ha manuell växellåda på snöskotrarna…

Så, har ni provat automatlåda på MC? Vad tyckte ni?
 
I senaste Allt om MC provas två hojar med automatlåda; R1300GSA och MT-09.

I bägge fallen tycker skribenten att det funkar riktigt bra inklusive lågfartsområdet, liksom många andra vittnat om tex Honda AT och NC750 som har automatlåda som tillval.
Det påstås även att branschen bedömer att automatlådor kommer att ta över i de flesta segment.

Själv har jag bara kört variatorscootrar och elhoj, annars är det quickshifter som är närmast men då väljer ju jag växel.
Skulle dock aldrig drömma om att vilja ha manuell växellåda på snöskotrarna…

Så, har ni provat automatlåda på MC? Vad tyckte ni?
Nix, och kommer inte att prova. För mig är växlandet viktigt oavsett om jag sitter i bilen eller hojen.
 
Ungefär samma nackdelar som med automat i bilen.

Armeqvarnan hade ju automat. Man får dålig kontroll på greppet i bakhjulet, särskilt när den växlar lite när den vill. Man kan förvisso lura den att växla tidigare med ett snabbt avslag på gasen vid rätt varvtal.
Sedan dåliga gaspåslag, vilket kan bli mindre dåligt ifall man håller på bromsen, ger gas och sedan släpper bromsen men inte lika distinkt som med en koppling.

En fördel är väl att det blir lättare att köra med en hand, särskilt vid start och stopp.
 
Har provat några Hondamodeller (Africa Twin, NC 1100, ADV-X 750, NC 700) med automatlåda och är generellt positiv. Har inte kört särskilt långt, men jag har lagt några mil.

Lådorna är inte perfekta om jag jämför hur jag själv hade växlat men nackdelen är inte jättestor, samtidigt som fördelen är uppenbar - du kan koncentrera dig helt på vägen och omgivningen och låta vänster fot och vänster hand vila. Två saker som hjärnan alltså slipper lägga energi på.

EDIT: De jag har provat kan tendera att växa upp lite väl tidigt, tycker jag, men om man väljer sportläget så blir det problemet mindre.

Särskilt värdefullt på småvägar och grus där det var sk*tenkelt att småbusa när jag testade Hondas biffiga 750-scooter. Kul! Har inte kört "riktig" terräng men kan tänka mig att det är en fördel ute i skogen. Fråga dem som kört arméns automathojar.

Sedan har jag lagt några tusen mil på diverse automatscootrar. Och som Allt om Mc skriver så är man i princip alltid snabbast iväg vid rödljusen. Medan andra håller på att anpassa gaspådraget, hitta dragläget och släppa kopplingen så är jag redan 5-10 meter bort! :)

En (1) gång har jag fått pisk vid rödljus. Det var en Porsche 911 som inte kunde tåla att bli rödljusspöad av en scooter på 300 cc. :D
 
Last edited:
Ungefär samma nackdelar som med automat i bilen.

Armeqvarnan hade ju automat. Man får dålig kontroll på greppet i bakhjulet, särskilt när den växlar lite när den vill. Man kan förvisso lura den att växla tidigare med ett snabbt avslag på gasen vid rätt varvtal.
Sedan dåliga gaspåslag, vilket kan bli mindre dåligt ifall man håller på bromsen, ger gas och sedan släpper bromsen men inte lika distinkt som med en koppling.

En fördel är väl att det blir lättare att köra med en hand, särskilt vid start och stopp.
Ja det där gäller ju gamla 258, som jag faktiskt har provkört en gång för tusen år sedan.

Men de moderna automatlådorna verkar inte alls ha det problemet. Har genom åren pratat med några Africa Twin-ägare som kör med DCS och de är väldigt nöjda trots tolv kilos mervikt. Till och med offroad funkar det förvånansvärt bra säger de. Tja, man måste väl prova även om det ligger långt borta för min del. Variatorscooter är rena skräcken på vinterväg…
 
Har provat några Hondamodeller (Africa Twin, NC 1100, ADV-X 750, NC 700) med automatlåda och är generellt positiv. Har inte kört särskilt långt, men jag har lagt några mil.

Lådorna är inte perfekta om jag jämför hur jag själv hade växlat men nackdelen är inte jättestor, samtidigt som fördelen är uppenbar - du kan koncentrera dig helt på vägen och omgivningen och låta vänster fot och vänster hand vila. Två saker som hjärnan alltså slipper lägga energi på.

Särskilt värdefullt på småvägar och grus där det var sk*tenkelt att småbusa när jag testade Hondas biffiga 750-scooter. Kul! Har inte kört "riktig" terräng men kan tänka mig att det är en fördel ute i skogen. Fråga dem som kört arméns automarhojar.

Sedan har jag lagt några tusen mil på diverse automatscootrar. Och som Allt om Mc skriver så är man i princip alltid snabbast iväg vid rödljusen. Medan andra håller på att anpassa gaspådraget, hitta dragläget och släppa kopplingen så är jag redan 5-10 meter bort! :)

En (1) gång har jag fått pisk vid rödljus. Det var en Porsche 911 som inte kunde tåla att bli rödljusspöad av en scooter på 300 cc. :D
Var det då du köpte 500cc? 😎
 
Tomatlåda på hoj måste väl vara lite som att köra hoj med närmare 200 hästar och hålla sig till tals växel... Och ignorera varvtalet när man bryter mot hastighetsbegränsningen.
Men överlag gillar jag att vispa runt i oljan när jag kör bara. När jag kör allmän väg tenderar jag att välja en växel och mer jaga flyt i körningen så tomatlåda på en gathoj skulle jag nog inte ha något emot, då länge den ger fan i att växla när jag inte vill det. :hihi

Bilen har automat trots att jag gillar manuellt mycket bättre, men har lite dålig funktion i benet så det får vara. Jag kör den i "manuellt" läge när jag kör aktivt just för att slippa att den växlar vid helt hel tillfällen.
 
I senaste Allt om MC provas två hojar med automatlåda; R1300GSA och MT-09.

I bägge fallen tycker skribenten att det funkar riktigt bra inklusive lågfartsområdet, liksom många andra vittnat om tex Honda AT och NC750 som har automatlåda som tillval.
Det påstås även att branschen bedömer att automatlådor kommer att ta över i de flesta segment.

Själv har jag bara kört variatorscootrar och elhoj, annars är det quickshifter som är närmast men då väljer ju jag växel.
Skulle dock aldrig drömma om att vilja ha manuell växellåda på snöskotrarna…

Så, har ni provat automatlåda på MC? Vad tyckte ni?
Manuell låda på skoter borde likna att köra pbv302 det tog lite tid att bli van men funka efter lite träning😊
 
Manuell låda på skoter borde likna att köra pbv302 det tog lite tid att bli van men funka efter lite träning😊
Eller BV202… nä inget man saknar.

Men uppenbarligen har tekniken gått så pass framåt att det fungerar bra även på hoj. Och så finns ju förstås varianten som Honda har med e-clutch. Automatlåda är förstås något annat.
 
Är det "kick-down" på hojautomatarna också?

(minns ett fasansfullt tillfälle då jag råkade pressa gaspedalen lite för hårt i en Opel Ascona automat på halt väglag. Kast fram o tillbaka över båda vägbanorna tills jag äntligen fick styr på eländet igen)
 
Det kan nog funka på en sporthoj om man kan välja att växla manuellt när man åker på bana eller annan sportigkörning
Typ ett komfortläge och ett sportläge
 
Är det "kick-down" på hojautomatarna också?

(minns ett fasansfullt tillfälle då jag råkade pressa gaspedalen lite för hårt i en Opel Ascona automat på halt väglag. Kast fram o tillbaka över båda vägbanorna tills jag äntligen fick styr på eländet igen)
Som jag har förstått det så är de programmerade på så vis att man i princip styr effektuttaget med gasen, sedan ser elektroniken till att rätt växel ligger i för detta. Dvs kickdown fast elektroniskt styrt då

Så beskrev en av AT-ägarna det för mig iaf. Jag har tyvärr inte läst in mig på tekniken.

Du hade tur som satt i en Ascona - bland de mest välbalanserade bakhjulsdrivna bilarna som gjorts.
 
Tror på en framtid för automatlåda på hoj.
Körde nyligen krokvägar i Spanien och det var ett ständigt växlande
mellan 2-4:an. BMW1250.
Lite så jag tänker. När man kör i Alperna ligger man 2-4 hela tiden och det var otroligt bra att ha quickshifter…
 
Hade jag bott i stan och behövt åkt lite kortare så hade jag kunnat tänka mig automat men aldrig någon annanstans. Bil är en helt annan sak för mig då det bara är transport och jag har aldrig ägt en prestandabil men skulle jag gjort det så vill jag ha en manuell.
Nerväxling under bromsning med lite bludder från avgassystemet....:kär
 
Jag har provat automat, men bara på cyklar som känts trötta (NC750X och AT1100). Hur det vore på en raskare hoj vore intressant att prova. Jag kör ju med QS/blip så nästa steg är väl automatlåda (eller taxi).

Igår körde jag en bil utan elhjälp, men med rökmotor och automat. Den tog 1,5-2s innan den gick att höra att man flyttat gaspedalen. Lite av den känslan tycker jag det är i NC750 utom precis när jag ska starta från noll. Då avslöjade jag för mig själv att jag tydligen vrider lite på gasen innan jag tänkt åka iväg. Med koppling märker man inte det...
 
Någon som vet hur automaten (t.ex. på AT:n) fungerar i nedförsbacke, då man vill ha hjälp av motorbroms?

Verkar som om den motorbromsar som vanligt. Sedan kan man overridea med +/- knappar om man vill ha en annan växel än vad datorn tänkt sig.
Nu är Honda DCT en dubbelkopplingslåda, jag vet faktiskt inte vad BMW har valt för lösning.

Sedan är det väl inte något väldigt stort nöje att åka omkring och växla direkt. Har man ett väldigt smalt effektregister så är det förstås en sport att ligga rätt för önskat effektuttag men med en modern stor hoj typ BMW 1250/1300 har man ju både effekt och vrid nästan jämt hela vägen mellan tomgång och rödmarkering.

Det skall bli intressant att se hur många som väljer automat på BMW. På Honda är det ändå ganska många som det verkar.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top