Av med kortet

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Hursomhelst så handlar tråden om hurvida jag kan känna mig det minsta orolig för att kortet blir permanent indraget eller om det sannolikt handlar om 2månader - därefter fritt fram..?

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Du får gärna länka till mer exakt var det har med körkortsingripanden att göra. Jag har bara haft med länsstyrelsen att göra, fast det var iofs innan 2010...

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/

Känner du dig fortfarande osäker på om det är transportstyreslen eller länsstyrelsen? Då föreslår jag att du ger dig ut i trafiken och drar på dig en eller flera förseelser och återkommer i frågan när breven hittat hem. :såjaponken

Ontopic: Är det inte så att en genomsnittsmätning skall göras under en viss sträcka? Jag får känslan av att den sträckan har varit väldigt kort i detta fallet? Ett argument vid överklagan? Eller i varje fall ett argument vi transportstyrelsens utredning om ev. indraget körkort?

Sen för egen del ska jag nog lugna mig med liknande omkörningar. Argumentet att mc får bilda egen kö är kanske inte lika vattentätt som jag inbillar mig själv. :)

Hursomhelst så handlar tråden om hurvida jag kan känna mig det minsta orolig för att kortet blir permanent indraget eller om det sannolikt handlar om 2månader - därefter fritt fram..?

För att du ska behöva ta om det krävs indragning på över 12månader. Det känns knappast troligt.

Last edited:

jetson

Guest
Bevis och bevis, en uppskattad hastighet från en hastighetsmätare som visar MINST 5 km/h för mycket.

Hur skulle det kännas om verklig hastighet var som mest 99? Då har du blivit ägd.

För att svara på tråden tror jag du får tillbaka kortet efter nån månad, beror väl iofs på hur hårt dom straffar omkörningen.

Edit, dom kanske mäter med gps numera?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bevis och bevis, en uppskattad hastighet från en hastighetsmätare som visar MINST 5 km/h för mycket.

Hur skulle det kännas om verklig hastighet var som mest 99? Då har du blivit ägd.

För att svara på tråden tror jag du får tillbaka kortet efter nån månad, beror väl iofs på hur hårt dom straffar omkörningen.

Edit, dom kanske mäter med gps numera?

En GPS lär inte lämna hemskt exakt data i en tunnel heller? Iofs har jag ingen aning om hur lång den omtalade tunneln är, eller hur omkörningen gjordes i själva tunneln. :)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Vilket var det dummaste du gjort!

Du ska ALLTID ALLTID ALLTID neka!

95% som nekar tar ändå sitt straff när väl pappret kommer in som hänvisar till ett rättegångsdatum. Been there - done that..hade ingen vettig (dum) förklaring till min fortkörning

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Varför? överträdelsen var väldigt självklar, jag std ju inte direkt på bromsen när tunneln tog slut - som jag ser det (som var där) så sitter dom på alla fördelar i en eventuell prövning.

Och hur skulle det vara en nackdel?
Där har du chans att bli friad.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Prövotiden behöver du inte oroa dig för, den har du bara på din första behörighet. Aldrig på de du tar efter.

När det gäller straffet bör du endast åka på en smärre indragning, mao kan du köra direkt när månaden/månaderna är över.
Som tidigare talare skrev är det 12 månader som gäller när du ska behöva ta om lappen vilket du inte lär åka på för detta.

Ge förövrigt fan i att köra om på fel sida, är det något polisen ser rött på är det en av sakerna...

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03

Behöver ej vara orolig, det blir körkortsindragning och ja du får tillbaka den.

Efterföljning är en godkänd metod, jag blev fälld med den metoden som underlag. Rätten tror mer på polisen än på privatperson. Jag blev fälld trots att jag bevisade att han aldrig kunde ha mätt mig som han sa.

Ta en liten semmester från körningen och upp på den igen om två månader!!!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
95% som nekar tar ändå sitt straff när väl pappret kommer in som hänvisar till ett rättegångsdatum. Been there - done that..hade ingen vettig (dum) förklaring till min fortkörning

Jag slapp att bli kallad.

Brottet jag var misstänkt för.

190km/h på 70 väg, och grov vårdslöshet i trafik.
Körde rakt in en poliskontroll edit: rakt igenom med låsta hjul
Polismannen stegade upp ett 120 meter bromsspår.

Jag nekade och fick åka därifrån, och eftersom det gått över 2 årsedan så är det preskriberat, fick inte ens ett telefonsamtal eller brev hem.

Phillip

Guest
Jag slapp att bli kallad.

Brottet jag var misstänkt för.

190km/h på 70 väg, och grov vårdslöshet i trafik.
Körde rakt in en poliskontroll edit: rakt igenom med låsta hjul
Polismannen stegade upp ett 120 meter bromsspår.

Jag nekade och fick åka därifrån, och eftersom det gått över 2 årsedan så är det preskriberat, fick inte ens ett telefonsamtal eller brev hem.
190km/h på 70 väg. Det var inte lite för fort heller :näsblod.

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Prövotiden behöver du inte oroa dig för, den har du bara på din första behörighet. Aldrig på de du tar efter.

När det gäller straffet bör du endast åka på en smärre indragning, mao kan du köra direkt när månaden/månaderna är över.
Som tidigare talare skrev är det 12 månader som gäller när du ska behöva ta om lappen vilket du inte lär åka på för detta.

Ge förövrigt fan i att köra om på fel sida, är det något polisen ser rött på är det en av sakerna...

Låter som ett bra tips det där sista, men ska jag vara helt ärlig så viste jag faktiskt inte att jag inte fick köra så där.
Tunneln är tvåfilig i samma riktning, någon som kan upplysa mer exakt vad som gäller då? Har hört något om att det beror på vilken fil man påbörjade omkörningen i. Aningen pinsamt att behöva ställa frågan, men jag skulle vilja ha ett tydligt svar..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter som ett bra tips det där sista, men ska jag vara helt ärlig så viste jag faktiskt inte att jag inte fick köra så där.
Tunneln är tvåfilig i samma riktning, någon som kan upplysa mer exakt vad som gäller då? Har hört något om att det beror på vilken fil man påbörjade omkörningen i. Aningen pinsamt att behöva ställa frågan, men jag skulle vilja ha ett tydligt svar..

Rent allmänt får omkörning till höger bara göras om det är 70 eller lägre på flerfilig väg. Och då inte till höger om den mest högra filen.

Sedan får det ju inte göras på osäkert sätt och en massa annat. (Har bland annat för mig att det ska vara köbildning för att vara okej med)

Har diskuterats några gånger här förr.

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Näeeee, Provade om brorsans Del-sol var lika snabb som min Skyline..
Det var den inte :tungan

I ditt fall var väl det värsta du fick utstå en smärre utskällning antar jag? :) Om dom inte hann rikta lasern mot dig innan du var framme vid polisstoppet... då har de ju knappast mycket att komma med i en prövning, det förstår ju jag med. Har själv en kompis som körde 150 med bil på ett industriområde och blev stoppad - de lovade honom att det var sista gången han fick se sitt körkort, men de hade inte hunnit mäta honom, så han slapp påföljden...
Själv har jag vanligtvis haft god koll i speglarna efter eventuella civilare och de mindre civila... men ibland gör man misstag - de e mänskligt - personligen tar jag det inte så hårt, en miss är en miss - det viktiga är att inte tas med brallerna nere fler gånger :näsblod

Mosbricka

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2011
Hoj
2009 Kawa z750
Men när man får hem brevet där spärrtiden bestämts så ska man alltid överklaga. I mitt fall blev det 2 månader istället för 3. Jag skrev att det var fint väder o lite trafik.

Löjtnant

Bannad
Gick med
23 May 2011
Hoj
R1
Neka om du erkännt så dra det till tinget. Då måste åklagaren utreda på nytt och, de har en utrednings tid på 3 år och då är din ringa förseelse preskiberad med två år. Och om du e riktigt elak så kan du själv kräva att det ska bli en utredning efter 5 år. Då måste polisen sitta och ljuga om vad som hände för fem år sen

Ramona

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2011
Hoj
Virago
Det var innan polisen hade en bötesbudget de var tvungna att dra in varje år!

Nu är det inte så enkelt då polisen i varje distrikt måste komma upp till sin kvot och sin budget. Här i Göteborg hade vi alla poliser i distriktet inkallade, inkl sjöpolisen, för att vara trafikpoliser strax innan och under julhelgen eftersom de låg så långt efter i budgeten och inte hade dragit in tillräckligt med böter under året.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...