Avvisad av trafikverket. Anklagar mig för att köra till uppkörningen.

Status
Ej öppen för fler svar.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Äh snack om gubbkörningar hit o dit.
Det handlar i slutänden om att köra för att det är kul att köra motorcykel, och att aldrig riskera livet på någon annan o oftast inte på sig själv.

Dessutom tror jag det finns fler gubbar här som kör ifrån ynglen any time ; )
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag har ingen aning om vilka regler som gäller, men det låter ytterst märkligt. Provförättaren ska bedöma din körskicklighet, om man känner till trafikregler och kan framföra fordonet på ett bra och säkert sätt. Vad som sker före och efter uppkörningen här inte dit, det är i s f en rent polisiär angelägenhet.
Om man t ex klara högskoleprovet blir man inte underkänd om man tagit en sup innan. Eller?
Men så är det ändå. Faktiskt inte superovanligt att folk som ska ta kort för tyngre släp (B96 eller BE) klantar sig och drar dit släpet med "fel" bil (dvs en bil som kräver B96 eller BE) och därmed blir nekade uppkörningen. Helt enkelt för att man inte tänkte på att man inte fick dra dit släpet innan man har kortet. Det är därför körskolor erbjuder utkörning av ekipaget/släpet när det vankas uppkörning, om man hyr hos dem.
Om du istället för en sup antar att personen som ska göra provet är drogpåverkad, så gissar jag att denne kan stoppas från att göra provet. Eller om du tar supen när du kommer in i i lokalen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Även för tjugo år sedan så hände det att folk i smyg körde dit hojen de skulle köra upp på. Skillnaden är att

1) de visste/förstod att de gjorde fel och tog en kalkylerad risk
2) lade lite jobb på att säkerställa att de inte blev upptäckta. Både av provledare och andra uppkörande. Kanske var beredda att leda hojen en bra bit efter att ha parkerat bortom hörhåll.
3) tjafsade inte mot provledare om de blev påkomna och påstod att de skulle köra från polisen med 1000 kubikare om de inte fick sitt kort eller annat meningslös blaj.
4) inte grät ut på forum efteråt och fiskade sympatier

Minns på den tiden någon som bommade sin uppkörning och då i vredesmod demonstrativt körde sin hoj hem, i full åsyn av provledaren. Redan då tyckte jag det var onödigt, denna kunde ju komma ihåg honom till nästa gång, men jämfört med detta var det ju ingenting.

Är hela den där "jag gjorde medvetet fel men fel person kom på mig och ska inte bry sig" mentaliteten som skaver lite. Samt att jag har blivit gubbe såklart.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det vill inte jag, men lik förbannat är det uppenbart att detta forum har förgubbats avsevärt på bara några år.

Nuförtiden - hur ofta ser du någon posta något om sin senaste bombarrepa längs Bogesundsvägen...?

Nuförtiden - hur ofta möts alla sådana försök med aja baja och politiskt korrrekt käbbel om att "nu förstör du minsann för kollektivet"...?
- Du är medveten om att för en 10-åring är du en gammal gubbe :eek:
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Själv fulkörde jag genom skogen och på cykelvägen till uppkörningen en timme innan utsatt tid, ägnade 45 min åt att öva konbanan tills jag såg en hoj svänga in på vägen ovanför. Det var provförrättaren.

När det var dags för landsväg skulle alla samlas vid Trafikverket. Dit jag då lagligen inte kunde ta mig.
Anmälde omständigheterna till provförrättaren som sade att då börjar vi med dig och startar härifrån.

Problem solved.
 

Sudden86

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2020
Ort
Mariefred
Hoj
Suzuki bandit 1200 1998
När jag skulle köra upp i etuna 2020, så frågade uppkörnings killen hur vi hade tagit oss dit.
jag fick tex visa vilken bil jag åkte dit med. Nu va det en skåpbil.
Dom 3 andra oxå som var där o skulle köra upp.
han sa att annars blir man avisad.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Själv fulkörde jag genom skogen och på cykelvägen till uppkörningen en timme innan utsatt tid, ägnade 45 min åt att öva konbanan tills jag såg en hoj svänga in på vägen ovanför. Det var provförrättaren.

När det var dags för landsväg skulle alla samlas vid Trafikverket. Dit jag då lagligen inte kunde ta mig.
Anmälde omständigheterna till provförrättaren som sade att då börjar vi med dig och startar härifrån.

Problem solved.
Fast det var väl före högeromläggningen och på en mindre ort gissar jag? Det var en annan tid då... :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast det var väl före högeromläggningen och på en mindre ort gissar jag? Det var en annan tid då... :hihi

Fniss

Nä men jag gissar att min BMW R100RS med packväskor var en förmildrande omständighet.

d7befa840a4e5c830967161156e3fa18.jpg



(Autentisk bild från provtillfället)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
När jag skulle köra upp i etuna 2020, så frågade uppkörnings killen hur vi hade tagit oss dit.
jag fick tex visa vilken bil jag åkte dit med. Nu va det en skåpbil.
Dom 3 andra oxå som var där o skulle köra upp.
han sa att annars blir man avisad.
Sanslöst. Frågade han nåt om andra olagligheter man begått? Snatteri? Spritsmuggling? Felparkering? Smygrökt? Blir man avvisad om man cyklat på gångväg till uppkörningen?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
När jag skulle köra upp i etuna 2020, så frågade uppkörnings killen hur vi hade tagit oss dit.
jag fick tex visa vilken bil jag åkte dit med. Nu va det en skåpbil.
Dom 3 andra oxå som var där o skulle köra upp.
han sa att annars blir man avisad.
Jag lämnade svågerns mc vid uppkörningsplatsen och tog hans bil hem. Det var några timmar innan han skulle köra upp dessutom för jag skulle till jobbet. Hur gör man då? Man står ju där med bara en mc, ingen bil, och inga olaligheter har begåtts.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag lämnade svågerns mc vid uppkörningsplatsen och tog hans bil hem. Det var några timmar innan han skulle köra upp dessutom för jag skulle till jobbet. Hur gör man då? Man står ju där med bara en mc, ingen bil, och inga olaligheter har begåtts.
Man kan väl berätta precis som det är?
-Jag tog bilen hit, en släkting körde hit med hojen och tog min bil tillbaka.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
När jag skulle köra upp i etuna 2020, så frågade uppkörnings killen hur vi hade tagit oss dit.
jag fick tex visa vilken bil jag åkte dit med. Nu va det en skåpbil.
Dom 3 andra oxå som var där o skulle köra upp.
han sa att annars blir man avisad.
Om man vägrar att tala om den saken, som f ö är helt irrelevant, så blir man avvisad? Svara bara: "Bry dig inte om det, nu vill jag göra provet som jag kommit hit för". Vad ska de göra? Du har gått utbildningen, klarat alla delmoment och betalat avgiften.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har ägnat eftermiddagen åt att läsa allt som finns om uppkörning, och ingenstans står det att man har skyldighet att uppge hur man tagit sig till uppkörningen. Det måste helt enkelt vara en skröna, en myt, eller ett missförstånd.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har ägnat eftermiddagen åt att läsa allt som finns om uppkörning, och ingenstans står det att man har skyldighet att uppge hur man tagit sig till uppkörningen. Det måste helt enkelt vara en skröna, en myt, eller ett missförstånd.
Jag tror du har rätt tills någon kan presentera en lagtext som säger motsatsen.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top