Bänkningen avklarad!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
gthyni skrev:
-- snip --
Det finns en anledning till varför ingen rullar ut en
kittat Blade på MotoGP-griden :fatta!

Den största anledningen är ju att de inte får göra det. MotoGP är prototypracing och inget annat, det var ju därför som Harris WCM var så sena med sin debut då FIM ansåg att deras motor var för lik en R-1 och ingen prototyp.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Den största anledningen är ju att de inte får göra det.

Därför är det egentligen konstigt att Superbike - där tillverkarna ställer upp med serietillverkade modeller - inte är den klass där man investerar mest pengar för att vara framgångsrika.

Jag har svårt att alls se hur man motiverar de enorma investeringar som har gjorts i 500 och MotoGP. Är Spencer, Gardner, Doohan och Rossi gångbara argument för den som väljer mellan CBR och GSX-R? Personligen har jag till exempel svårt för Honda trots att Doohan är en av mina idoler.

Lika svårt har jag att förstå vad Jaguar och Mercedes gör i F1. Möjligen är teamen ekonomiskt framgångsrika tack vare de enorma reklaminvesteringar som tobak- och spritsponsorna gör. Men säljer Jaguar och Mercedes fler bilar pga sitt deltagande i F1?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Därför är det egentligen konstigt att Superbike - där tillverkarna ställer upp med serietillverkade modeller - inte är den klass där man investerar mest pengar för att vara framgångsrika.

Jag har svårt att alls se hur man motiverar de enorma investeringar som har gjorts i 500 och MotoGP. Är Spencer, Gardner, Doohan och Rossi gångbara argument för den som väljer mellan CBR och GSX-R?

Lika svårt har jag att förstå vad Jaguar och Mercedes gör i F1. Möjligen är teamen ekonomiskt framgångsrika tack vare de enorma reklaminvesteringar som tobak- och spritsponsorna gör. Men säljer Jaguar och Mercedes fler bilar pga sitt deltagande i F1?

Allt är inte enbart reklam, en del är ju utveckling för fabrikerna själva.
Så länge HONDA står störst, skiter folk i om det är prototyp eller inte, så länge det är bra rejsing.. WSBK har skitit i det blå skåpet för att promota bra rejsing...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Allt är inte enbart reklam, en del är ju utveckling för fabrikerna själva.

Det femtonåriga utvecklandet av NSR500 fick knappast några tillämpningar i gatmodellerna. Och någon fyrtakts v-fyra eller v-femma lär vi inte heller få se. "Arvet" av RCV i nya CBR 1000 är kåporna. Ett par miljarder för utveckling av kåpor?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja hade det inte vart för dessa pizzanissar som håller i sbk hade serien kunnat vara mycket bra, hoppas faktisk att detta år blir ett total fiasko och serien dör, och sedan startas om av nånn vettig promotor.
ta BSB reglerna och kör även in klassen i EM.
att europa, "racingens vagga" inte har en "riktig" serie som AMA eller japanska är skandal.
och jo jag har vart på en drös EM och tycker inte att det är så jävla dåligt, på plats, menar kanske mer att det borde tv-sändas över hela kontinenten också.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Det femtonåriga utvecklandet av NSR500 fick knappast några tillämpningar i gatmodellerna. Och någon fyrtakts v-fyra eller v-femma lär vi inte heller få se. "Arvet" av RCV i nya CBR 1000 är kåporna. Ett par miljarder för utveckling av kåpor?
Net sales, min vän.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Honda kanske är vår tids Enzo Ferrari,
säljer Bladar för att finansiera racingstallet :D

Nja, vi går väl på det till mans,
Hondas och Ducatis framgångar
Suzuki och Kawas debackel ger oss
lite ledning om vilka som kan och vilka
som bara gör posörprylar :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Det femtonåriga utvecklandet av NSR500 fick knappast några tillämpningar i gatmodellerna. Och någon fyrtakts v-fyra eller v-femma lär vi inte heller få se. "Arvet" av RCV i nya CBR 1000 är kåporna. Ett par miljarder för utveckling av kåpor?

Hehe, inte igen ;)

Även det inte trillat ut någon NSR-ram från honda, så har tekniken, data, allting som skett på racebanan gett något tillbaka till "gatvärlden". Det kan vara allt från en teknisk manick, till hur man producerar det..
Man har även sorterat bort vissa teorier om hur man _inte_ ska bygga cyklar osv..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
PD skrev:
215hk!!!! vad ska Rossi och gubbarna med sina GP hojar till

Jag har dock forskat lite närmare i detta och kom fram till att det är vevhästar, av någon outgrundlig anledning anges just superbikeeffekt ofta på veven....

Som svar på din fråga så är ju en GP-hoj 3-4 sekunder snabbare per varv på ett race....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Hehe, inte igen ;)

Även det inte trillat ut någon NSR-ram från honda, så har tekniken, data, allting som skett på racebanan gett något tillbaka till "gatvärlden". Det kan vara allt från en teknisk manick, till hur man producerar det..
Man har även sorterat bort vissa teorier om hur man _inte_ ska bygga cyklar osv..

Säkert lär sig fabrikerna nytt genom prototypracing. Men det framstår som märkligt att satsa miljarder i utveckling på ett koncept som aldrig är tänkt att omsättas i produktion. Då kan jag förstå Ducati bättre som har förfinat och utvecklat ett koncept som blivit en succé både i racing och produktion.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Säkert lär sig fabrikerna nytt genom prototypracing. Men det framstår som märkligt att satsa miljarder i utveckling på ett koncept som aldrig är tänkt att omsättas i produktion. Då kan jag förstå Ducati bättre som har förfinat och utvecklat ett koncept som blivit en succé både i racing och produktion.
Jämför Ducatis och Honda Motorcycles omsättning och tänk efter igen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Säkert lär sig fabrikerna nytt genom prototypracing. Men det framstår som märkligt att satsa miljarder i utveckling på ett koncept som aldrig är tänkt att omsättas i produktion. Då kan jag förstå Ducati bättre som har förfinat och utvecklat ett koncept som blivit en succé både i racing och produktion.

Man väljer det som ger mest uppmärksamhet.. Bara att jämföra med hur mycket pengar som stoppas in i formel 1, och vilka struntsummor som kastas in i standardbilsrejsing i jämförelse..
Sedan finns det ju fabrikanter som enbart säljer bilar/hojar för att de ska kunna tävla..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Du vill inte fatta som vanligt, vidare argument därmed överflödiga.

Sesså, klart att jag fattar. Men det är ganska konstigt att tillverkarna inte redan på 80-talet såg till att GP-racing var lika med fyrtakt för att kamma hem investeringarna på ett naturligt sätt. MotoGP är en helt naturlig utveckling som borde ha kommit för länge sedan och Ducati framstår som smarta då de har ägnat sig åt racing som är relevant i förhållande till deras produkter.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Sesså, klart att jag fattar. Men det är ganska konstigt att tillverkarna inte redan på 80-talet såg till att GP-racing var lika med fyrtakt för att kamma hem investeringarna på ett naturligt sätt. MotoGP är en helt naturlig utveckling som borde ha kommit för länge sedan och Ducati framstår som smarta då de har ägnat sig åt racing som är relevant i förhållande till deras produkter.

På 80-talet var inte fyrtakt rejsing, motorerna vägde arsle och lämnade ingen effekt..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
På 80-talet var inte fyrtakt rejsing, motorerna vägde arsle och lämnade ingen effekt..

Visst har du rätt. Men det var för att man valde att lägga resurser på tvåtaktsutveckling istället för fyrataktsdito - vilket framstår som ett märkligt val då tvåtakt redan då var på väg att bli omodernt.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Visst har du rätt. Men det var för att man valde att lägga resurser på tvåtaktsutveckling istället för fyrataktsdito - vilket framstår som ett märkligt val då tvåtakt redan då var på väg att bli omodernt.
På åttiotalet var "sporthojarna" obsoleta konstruktioner med en massa kubik (med ganska mycket effekt) och enorm vikt. Idag ligger gathojarna, vad blätaktsmaffian än säger, betydligt närmare rejshojarna.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Visst har du rätt. Men det var för att man valde att lägga resurser på tvåtaktsutveckling istället för fyrataktsdito - vilket framstår som ett märkligt val då tvåtakt redan då var på väg att bli omodernt.

Det har inget med omodernt att göra. Vill man vinna VM så använder man den teknik som ger snabbast hojar, så enkelt är det.
GP-vm har klassiskt alltid varit kubik och viktgränser, inte vilken motortyp som använts.
En 500cc fyrtakt har inte ens i dagsläget något att säga till om mot en 500cc tvåtaktsdito. Sen ska man inte heller glömma bort att man någon gång runt 1990 eller när det nu var, höjde viktgränsen för 500'or 130kg, innan dess var det 115kg för för fyrcylindriga hojar, men man ansåg att det var för dyrt att ligga på den låga vikten.
GP-rejsing handlar om att vara snabbast, inte likna gathojar för att sälja cyklar..
Men visst, honda slogs länge för att man skulle ge fyrtaktarna ett rejält kubikövertag, så de kunde hänga med.

Men oavsett tvåtakt kontra fyrtakt, så har Mick Doohan nog sålt rätt många cyklar åt honda..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
På åttiotalet var "sporthojarna" obsoleta konstruktioner med en massa kubik (med ganska mycket effekt) och enorm vikt. Idag ligger gathojarna, vad blätaktsmaffian än säger, betydligt närmare rejshojarna.


Nja, steget mellan en gsxr750 85 och en rejs-gsxr750 85'a var väl ungefär som steget är idag...
Däremot var steget mellan rg500-85 och rgv500-85 rätt mycket större..

en r1'a, cbr900 har aldrig en vart i närheten av en NSR500...
 
Last edited:
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top