Nyteknik skrev:
Visst har du rätt. Men det var för att man valde att lägga resurser på tvåtaktsutveckling istället för fyrataktsdito - vilket framstår som ett märkligt val då tvåtakt redan då var på väg att bli omodernt.
Det har inget med omodernt att göra. Vill man vinna VM så använder man den teknik som ger snabbast hojar, så enkelt är det.
GP-vm har klassiskt alltid varit kubik och viktgränser, inte vilken motortyp som använts.
En 500cc fyrtakt har inte ens i dagsläget något att säga till om mot en 500cc tvåtaktsdito. Sen ska man inte heller glömma bort att man någon gång runt 1990 eller när det nu var, höjde viktgränsen för 500'or 130kg, innan dess var det 115kg för för fyrcylindriga hojar, men man ansåg att det var för dyrt att ligga på den låga vikten.
GP-rejsing handlar om att vara snabbast, inte likna gathojar för att sälja cyklar..
Men visst, honda slogs länge för att man skulle ge fyrtaktarna ett rejält kubikövertag, så de kunde hänga med.
Men oavsett tvåtakt kontra fyrtakt, så har Mick Doohan nog sålt rätt många cyklar åt honda..