Bänkningen avklarad!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tack Mummelhumlan för att vi får spamma sönder din tråd med massa OT.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Vilket gör att man säljer en massa gatcyklar.

Alla team i motoGP har inte den målsättningen.. Proton, Moriwaki eller WCM har förmodligen helt andra mål..
Deras sponsorer hoppas väl dock på att kanske sälja lite mer cirgaretter, läsk eller sprit...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nr:18 skrev:
Efter en tuff heldag på bänken hos Marcussen MC hittades 136,65 vilda pållar! På bakhjulet! :banana
Växlingstestet gav 138 SAE corrected! 80,82 Nm! Nu får Chrille svårt att hålla undan :D

Istället så väger jag mindre än vad jag någonsin gjort som licensinnehavare....

Faktum kvarstår ju, till sommaren kan inte effekten rädda dig. Det eliminerar mina ursäkter, men rimligtvis bör det innebära att du bara har en suck på Knutstorp....

Var det något annat tillfälle som du var före mig??
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Eller jo förresten, du var före mig några gånger under ERF'en. Du vet vid varvningar så låg du ju före när jag körde ikapp....
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
På åttiotalet var "sporthojarna" obsoleta konstruktioner med en massa kubik (med ganska mycket effekt) och enorm vikt. Idag ligger gathojarna, vad blätaktsmaffian än säger, betydligt närmare rejshojarna.

GSXR från 85 vägde väl ca 175 kilo?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:

Hmm, så honda har inte sålt särskilt bra innan 2002? :D
Jämför tittarsiffror mellan wsbk och motogp, så kommer du inse skillnaden.
WSBK när det fortfarande var ett bra mästerskap, drog ju iofs stora mängder tittare/åskådare också, som var kanalen för "titta min hoj ser ut sådär och går jättefort på bana"..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Angående att Ducati satsat på WSB istället för Grand Prix har nog mycket att göra med ekonomi än att de varit smartare. Ducati var ju inte alls lika blomstrande och välmående på 80-talet som de är nu. De hade helt enkelt inte de ekonomiska musklerna att göra konkurrenskraftiga Grand Prix hojar, liksom tex Kawasaki som drog sig ur tidigt och inte kom tillbaka förrän med MotoGP, jämfört med japanerna.
Att SBK sedan passade/anpassades till Ducati har ju givit dem den ställning de har nu och givit Ducati möjlighet att tävla i MotoGP.

Att man höjt kubikgränserna för fyrtaktarna är ju tack vare/på grund av Hondas envisa lobbyarbete. En fyrtaktsmotor får ju fortfarande stryk av en tvåtaktare,med samma cylindervolym, i de egenskaper som är intressanta för racing - effekt och låg vikt.

På 80-talet var ju det ju dessutom mycket vanligare med tvåtaktsgathojar ( RD350/500, RG500, NS400 osv. ) så korrelationen racing-gata fanns ju där liksom idag.

Att vara snabbast i den snabbaste racingklassen säljer såklart hojar.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Varför skulle han inte ha gjort det?

Honda har aldrig försökt dra paralleller mellan GP-racing och sitt serietillverkade utbud. Deras sportmodeller har aldrig sett ut som NSR 500. De har inte ens sålts med Rothmans- eller Repsoldekor. Annonseringen har alltid handlat om mångsidighet och teknik - inte "racing heritage". Den som köper en CBR 900 för att posera som Doohan måste ha mycket livlig fantasi. Mer än den som vill vara Foggy och köper en 998.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Intressant.... Gubbstuff bytar hoj så att han blir tvungen att blanda bensin och GENAST märker vi en attitydsförändring. Betoningen på RACING och PROTOTYP har skiftat och han har redan varit inne och hunnit med en dryg "jag har 320 literhästar" i teknikforumet.

Det måste vara ångorna.....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
oFFkeFF skrev:
Hmm, så honda har inte sålt särskilt bra innan 2002?
Sålde Honda märkbart sämre de perioder när de inte lyckades så bra på banorna?

Däremot är det nog ganska riskfritt att säga att Ducati har sålt många 916 pga WSB.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
Intressant.... Gubbstuff bytar hoj så att han blir tvungen att blanda bensin och GENAST märker vi en attitydsförändring. Betoningen på RACING och PROTOTYP har skiftat och han har redan varit inne och hunnit med en dryg "jag har 320 literhästar" i teknikforumet.

Det måste vara ångorna.....

Den gamle svartrockaren har bytt religion, nu förväntar sig Grusmuff att alla ska köpa klitaktare, vad hjälper 320 literhästar när motorn ligger på 2.5 deciliter.

Vi vet att när han tröttnat på det eviga mekandet så kommer han tillbaks till verkligheten.
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Det går inte att driva Honda, Yamaha, Suzuki, Kawa osv som nåt entusiastiskt källarbolag. Självklart sitter det ekonomer högst upp i styrelsen o nagelfar bokslut o balanser. Skulle en satsning inom MotoGP (eller nåt annat) inte ge mer än vad den kostar tar det inte många sekunder innan satsningen ligger i soptunnan. På ett eller annat sätt räknar dom garanterat hem varenda krona dom lägger ut på rejsing genom goodwill, merförsäljning, R&D osv.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Honda har aldrig försökt dra paralleller mellan GP-racing och sitt serietillverkade utbud. Deras sportmodeller har aldrig sett ut som NSR 500. De har inte ens sålts med Rothmans- eller Repsoldekor. Annonseringen har alltid handlat om mångsidighet och teknik - inte "racing heritage". Den som köper en CBR 900 för att posera som Doohan måste ha mycket livlig fantasi. Mer än den som vill vara Foggy och köper en 998.

Nu får du nog ta och vakna upp.. Bara för att det inte hände runt dörren här hemma betyder det inte att det hände utomlands..
rvf'er med repsol-lack, nsr250's med repsollack, ns400r med rothmanslack osv... Halva asien harvade runt med hojar som liknade gp-cyklarna..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är väl ingen överraskning att jag gillar racinghojar? Allt sedan de första bikekatalogerna har jag dreglat över de racehojar som funnits med och när jag insåg att jag faktiskt kunde köpa mig en sådan hoj så var jag tvungen att slå till. Att retas med Nr:18 är ju inte heller någon nackdel. :)
Dessutom har två stycken fyrtaktsåkare på forumet PM:at och frågat om hojen eftersom de själva är sugna på en 250Racer.

Jag var tvungen att slänga in 320 hk/l eftersom det är en ganska fånig term, ju mindre motor desto bättre literffekt om man hårddrar det.

Helst skulle jag ha både en TZ och en TRX men ekonomin tillåter inte det.

Nr:18 --> Upp med ett bänkningsdiagram så att vikan hylla det fina mellanregistret som ska ge dig ett övertag över Chrille ut ur Trösen....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
stavgren skrev:
Det går inte att driva Honda, Yamaha, Suzuki, Kawa osv som nåt entusiastiskt källarbolag. Självklart sitter det ekonomer högst upp i styrelsen o nagelfar bokslut o balanser. Skulle en satsning inom MotoGP (eller nåt annat) inte ge mer än vad den kostar tar det inte många sekunder innan satsningen ligger i soptunnan. På ett eller annat sätt räknar dom garanterat hem varenda krona dom lägger ut på rejsing genom goodwill, merförsäljning, R&D osv.

Givetvis är det så, man man ska inte glömma bort att racing är en stor industri borta i japan. Japanska mästerskapen är väldigt stort där borta.
Honda, Yamaha etc satsar mycket pengar även där.
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top