Bänkningen avklarad!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
Den gamle svartrockaren har bytt religion, nu förväntar sig Grusmuff att alla ska köpa klitaktare, vad hjälper 320 literhästar när motorn ligger på 2.5 deciliter.

Vi vet att när han tröttnat på det eviga mekandet så kommer han tillbaks till verkligheten.

Har du inte rivit din skrammelmotor över vintern? Ska vi ha vadslagning om när du kommer tillverka ventilsallad i sommar? :rolleyes: :D

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Intressant.... Gubbstuff bytar hoj så att han blir tvungen att blanda bensin och GENAST märker vi en attitydsförändring. Betoningen på RACING och PROTOTYP har skiftat och han har redan varit inne och hunnit med en dryg "jag har 320 literhästar" i teknikforumet.

Det måste vara ångorna.....

Hähä, och han har inte ens börjat sniffa än....

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Nu får du nog ta och vakna upp.. Bara för att det inte hände runt dörren här hemma betyder det inte att det hände utomlands..
rvf'er med repsol-lack, nsr250's med repsollack, ns400r med rothmanslack osv... Halva asien harvade runt med hojar som liknade gp-cyklarna..

Jo, jag är vaken och vet att 250- och 400-hojar i Asien har sett ut så. Men aldrig CBR 600 eller CBR 900 - varken i USA eller Europa. :va

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oFFkeFF skrev:
Har du inte rivit din skrammelmotor över vintern? Ska vi ha vadslagning om när du kommer tillverka ventilsallad i sommar? :rolleyes: :D
Jag varvar inte mer än 5000 på Anderstorpsrakan, fråga valmers han vet

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Jo, jag är vaken och vet att 250- och 400-hojar i Asien har sett ut så. Men aldrig CBR 600 eller CBR 900 - varken i USA eller Europa. :va

Du har iofs helt klart en poäng. Ducati fick nog fler hojar sålda pga Foggy än Honda pga Doohan. Men att Hondas dominans i GP inte skulle ha lett till några ökade försäljningssiffror är nog att ta i.

Fast som du säger, man får ha en jävla fantasi om man ska leka Doohan på en CBR900 :lol

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
GSXR1100R skrev:
Jag varvar inte mer än 5000 på Anderstorpsrakan, fråga valmers han vet

Nä din motor håller nog lika bra som en Volvo B23 så som du kör.
Möjligtvis att den begar igen pga de låga varvtalen och gaspådragen.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:

Brukade säljas som edition-modeller i england iaf..

edit: Här hemma kom ju cbr600 i en rossi-edition..

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Lite crazy men ON TOPIC så vill jag anföra följande diagram.

Visar vikteffektförhållande för Nr18 om man antar 180kg i vikt på våra hojar. Gissa vems den vågräta linjen är?? Var hamnar du Stefan?

Edit/Självklart är det medräknat Nr18's extrahästar...

Bifogat

• humlan.JPG
    humlan.JPG
    13 KB · Visningar: 81
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Du har iofs helt klart en poäng. Ducati fick nog fler hojar sålda pga Foggy än Honda pga Doohan.
Ja eller hur? Är du full? Förstår du över huvud taget vilken liten tillverkare Ducati är jämför med Honda?

Anledningen till att CBR600/900 inte marknadsförts med hjälp av MotoGP (förrän nu, med CBR600/1000RR) är att så stora hojar (kubikmässigt) är mycket ovanliga i Japan/Asien. Exempel: När jag berättade för mina kollegor på vårt Tokyo-kontor att jag har en Honda CBR900RR kliade de sig i huvudet och såg förvånade ut. De visste inte ens att det fanns så stora hojar!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Ja eller hur? Är du full? Förstår du över huvud taget vilken liten tillverkare Ducati är jämför med Honda?

Anledningen till att CBR600/900 inte marknadsförts med hjälp av MotoGP (förrän nu, med CBR600/1000RR) är att så stora hojar (kubikmässigt) är mycket ovanliga i Japan/Asien. Exempel: När jag berättade för mina kollegor på vårt Tokyo-kontor att jag har en Honda CBR900RR kliade de sig i huvudet och såg förvånade ut. De visste inte ens att det fanns så stora hojar!

Procentuellt sett tror jag nog att Ducati sålt fler hojar pga SBK än Honda pga GP. Relativt deras försäljning utan tävlandet vill säga.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
Lite crazy men ON TOPIC så vill jag anföra följande diagram.

Visar vikteffektförhållande för Nr18 oim man antar 180kg i vikt på våra hojar. Gissa vems den vågräta linjen är?? Var hamnar du Stefan?

Men din tabell slutade ju på 110 kg, Mummelhumlan kommer att bli smickrad.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Procentuellt sett tror jag nog att Ducati sålt fler hojar pga SBK än Honda pga GP. Relativt deras försäljning utan tävlandet vill säga.

Tur att nån förstod....

Hela Ducati idag bygger i princip på deras 916 och framgångarna med den i SBK VM,utan de hade märket inte varit någonting idag. Det är mer än vad man kan säga om Honda och NSR

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Goodstuff skrev:
Angående att Ducati satsat på WSB istället för Grand Prix har nog mycket att göra med ekonomi än att de varit smartare. Ducati var ju inte alls lika blomstrande och välmående på 80-talet som de är nu. De hade helt enkelt inte de ekonomiska musklerna att göra konkurrenskraftiga Grand Prix hojar, liksom tex Kawasaki som drog sig ur tidigt och inte kom tillbaka förrän med MotoGP, jämfört med japanerna.
Att SBK sedan passade/anpassades till Ducati har ju givit dem den ställning de har nu och givit Ducati möjlighet att tävla i MotoGP.

På den "gamla goda tiden" gjordes det upp inom koncernen att Cagiva skulle hålla på med Blåröksräjsing å Ducati med Superbike.. Det var inga ekonomiska hänsyn, tävlande sköt dessutom nästan bägge fabrikerna i sank..

/B

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Mer ON Topic

Skulle jag nu tappa effekt iom renoveringen så kan ju Humlan få ett övertag. Se den nya reviderade tabellen!!

Bifogat

• humlan2.JPG
    humlan2.JPG
    24.9 KB · Visningar: 58

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Och några andra marknader har man inte? :kocko
Suck. Jo, det har man, men maknadsandelen för hojar från 1000cc och uppåt är väldigt liten, globalt. Just därför marknadsförs nu CBR1000RR (och även 600) hårt med försäljningsfloskler som "DNA of the RC211V" et cetera. Eftersom MotoGP äntligen blivit fyrtakt kan man tillgodogöra sig mer good will av MotoGP än vad man kunde när det var mopperejsing.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bj.O.rn skrev:
På den "gamla goda tiden" gjordes det upp inom koncernen att Cagiva skulle hålla på med Blåröksräjsing å Ducati med Superbike.. Det var inga ekonomiska hänsyn, tävlande sköt dessutom nästan bägge fabrikerna i sank..

/B

Eftersom tävlandet nästan sänkte företagen fanns således inte det ekonomiska utrymmet att tävla med konkurenskraftigt material.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Eftersom tävlandet nästan sänkte företagen fanns således inte det ekonomiska utrymmet att tävla med konkurenskraftigt material.

Nej, men innan de sköts i sank så fanns det....

Glöm inte Cagivas V4.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Nej, men innan de sköts i sank så fanns det....

Glöm inte Cagivas V4.

Inget vi behöver dividera om men de satsade ju uppenbarligen pengar de inte hade eftersom de höll på att gå i konkurs. :mattias

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Goodstuff skrev:
Inget vi behöver dividera om men de satsade ju uppenbarligen pengar de inte hade eftersom de höll på att gå i konkurs. :mattias

Jag skrev att fabrikerna höll på att gå i sank pga racingen bara för att du skulle förstå hur fel du har. Det var knappast av ekoniomiska hänsyn Ducati höll sig borta från GP å tävlade i WSB istället, även om det var en vettig klass för dom. Det var inte heller ekonomiska häsnyn som gjorde att Cagiva tävlade i GP. Hade det äventyret inte hänt så är det möjligt att Ducati fortfarande varit i Cagivas ägo och Tamubrini ritat trippelnian...

Att sen Honda var den tillverkare som mest lobbat för fyrtaktsklassen i GP är ju en helt annan femma...

/B

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...