Varför hänger du upp dig på gradtalet? För mig är det hur mycket fäste jag har i kurvan, inte hur mycket jag lutar som räknas. Hur mycket fäste jag har talar motorcykeln om för mig om jag som nämnts tidigare i tråden sitter bra förankrad mm. Självklart kan det vara kul att jämföra möjlig lutningsvinkel mellan olika däck, men det blir mer teori än praktik då det är så många variabler som spelar in så fort hjulen börjar rulla och att mäta lutningsvinkeln när du kör kommer aldrig att göra dig till en bättre/snabbare/lugnare (välj själv vad det är du strävar efter) förare.Även om man flyttar ut kroppen så känns 0 grader som ett lååångsamt sätt. Redan idag hänger jag ut en del. Jag har min "trygghetsvinkel". Hänger jag ut så kan jag ta kurvor lite fortare. Att jag inte vågar luta fullt, är att jag har mååånga mil i det lägre tempot.
Men var blir gradtalen av? Efter som det skiljer så ge ett spann typ "55 till 65 grader"(bara ett exempel).
Däcktillverkarna brukar ju ange maxgradantal på sportigare däck iaf, brukar vara runt 55 grader.
varför skulle man ha bättre grepp vid 0 grader? (förutsatt att däckets geometri inte gör anläggningsytan mot asfalten mindre då?)
Att jag är skeptisk till att ta kurvor i 0 grader beror inte på att jag vet. Utan att jag vill förstå varför. Och jag har redan lärt en del på denna tråd.
Funderar på byggvinkelmätare. För visst borde jag komma över 45 grader....
Eller en tråd om mobiltelefoner för data loggning. Finns gps för koll på vilken fart man har på olika partier och varvtider m.m tex.
Att jag är skeptisk till att ta kurvor i 0 grader beror inte på att jag vet. Utan att jag vill förstå varför. Och jag har redan lärt en del på denna tråd.
Funderar på byggvinkelmätare. För visst borde jag komma över 45 grader....
Eller en tråd om mobiltelefoner för data loggning. Finns gps för koll på vilken fart man har på olika partier och varvtider m.m tex.
Power One V: Kanske finns det ingen säker vinkel, men säkraste med lite tolerans borde gå att hitta. Skulle vara väldigt kul att komma så lågt att jag känner lite plogning fram och lite drift bak, men dit har jag lååångt kvar. Vet inte ens om jag vill dit, då krascher nästan är ett måste. Och bankörning, man skal nog inte pressa så hårt på gatan.
Vilken medicin går du på ?Jorå.
Kan du ta svängen med noll graders lutning, t.ex. genom att förflytta kroppen, kan du ta den jävligt fort.
.
fezt skrev:Vilken medicin går du på ?
Kan inte du lägga upp en film på någon som tar en kurva jävligt fort utan att hojjen lutar något...? vore kul o se, under mina 4 tävlings år på bana måste jag missat något..
fezt skrev:I övrigt hajjar jag inte riktigt frågan i tråden...
Bäst grepp har du vid noll grader (dvs någorlunda rakt fram)
Jag kanske mest är ute efter hur mycket jag har kvar.... att lära.
Jag kanske mest är ute efter hur mycket jag har kvar.... att lära.
Ricco43 : Är kanske telefonnörd, men ligger ett par gen efter av ekonomiska(snål) skäl. Finns det nått till nokia n95 eller vad den heter? Den som kanske har axmätare m.m
Åker macadam 160 60 18"
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |