Bästa lutningsvinkeln på däck?

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Är ingen däckspecialist men är det inte så att det är mer gummi i asfalten vid nedlägg med ett 55 däck jämfört med ett 50? :va
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du kan ju börja här - Full kontroll innehåller en del material, om Du nu inte redan läst igenom den. Det finns en komprimerad version www.svmc.se under school/mc-böcker om Du föredrar den.

...Men lite teori innan skadar inte, både körteknik och säkerhet.

Visst - lite mer gummi i backen plus ca 10 mm högre bak, vilket flyttar lite vikt framåt, minskar försprånget och gör hojen mer lättstyrd men också mer instabil. En mycket bra modd på vissa hojar (t ex Din Gixxer) som tål med det men på andra kan det bli för mycket av det goda och risken för framhjulssläpp ökar.

Är ingen däckspecialist men är det inte så att det är mer gummi i asfalten vid nedlägg med ett 55 däck jämfört med ett 50? :va
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Trodde min gamla gixxer var brant redan. Kan du skriva några rader jämfört med de nyare hojjarna angående gaffelvinkel?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, min vän - Din moppe är liksom av en helt annan filosofi än de nya sportmopparna. Observera att delar av nedanstående är mina egna tankar och spekulationer, andra på denna site, som kört eller kanske till och med tävlat på hojarna, kan nog korrigera eller komplettera mina tankegångar.

Receptet för en modern sporthoj när det gäller chassi och ram är hjulbas ca 1 400 mm, gaffelvinkel 23-24 grader, försprång ca 100 mm, vikt ca 200 kg inkl vätskor och en ramkonstruktion som är avstämd med en lägre egenfrekvens som Du normalt sett erhåller redan mellan 50-100 km/h.

Din moppe har längre hjulbas (1 460 mm), flackare gaffelvinkel (26 grader?), längre försprång (116 mm), väger ca 30 kg mer inkl vätskor och har framför allt en ramkonstruktion som följde en annan filosofi där egenfrekvensen designades för att ligga i så höga frekvensband att en förare aldrig skulle hamna där.

Så - Din hoj har mer konservativ geometri och borde därmed vara trögare att styra in men mer stabil i sväng. Tyvärr utmattas och mjuknar material i takt med användningen, därav kom området för egensvängningar att hamna i "körbart" område och benämningen "wobbelstaket" att myntas.

Det innebär att Du bör utforska Din hoj med viss respekt när det börjar gå undan på banorna och vara lite uppmärksam på hur den uppträder i hård inbromsning och i sväng in och ut ur kurvor. Nöt framför allt gaskontroll, Din hoj förlåter förmodligen inte en klumpig gashand på samma sätt som en modern chassikonstruktion. Även körställningen är viktig, att i onödan bryta och bända i hojen riskerar förmodligen att straffa sig med ett duktigt wobbel när Du som minst behöver det.

Ergo - vinklar och annat är inte extrema på Din hoj, största skillnaden gentemot en modern konstruktion ligger framför allt i ramen, dess följsamhet, styvhet och flex.

Mina 2p:)

Trodde min gamla gixxer var brant redan. Kan du skriva några rader jämfört med de nyare hojjarna angående gaffelvinkel?
 
Last edited:

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Jämfört med normala hojjar(ej sport) jag kört känns den lättstyrd. Räcker nästan att vrida på huvet. Den känns överstyrd och vill mer. Bilprovaren sa att den var vinglig i låga hastigheter. Det gäller att sitta rakt med bra balans, när man skall köra rakt. Annars vill den svänga.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, det beror ju på vad hojen varit med om tidigare, hur den är inställd och vilka modifikationer tidigare ägare gjort. Att ställa in en hoj innebär alltid kompromisser - bland annat mellan hojens reaktionsförmåga och stabilitet. För mycket åt ena eller andra hållet blir inte bra.

De flesta sporthojar är överstyrda i låg fart, och en hoj från t ex Pro Superbike funkar inte bra förrän den körs på gränsen av en riktigt duktig förare på någon bana. Det innebär att man, i takt med att tempot ökar och man vågar nyttja maskinen mer - kommer att stöta på begränsningar som man sedan justerar eller bygger bort - på bekostnad av någon annan egenskap. Därför är det svårt att värdera hur Din hoj funkar - utan att jämföra med eller referera till en hoj med kända prestanda. Men - Du kan lugnt räkna med att den har en bit kvar i förhållande till moderna chassin...:)

Så - Lycka till med Din utveckling som förare:tummenupp

Jämfört med normala hojjar(ej sport) jag kört känns den lättstyrd. Räcker nästan att vrida på huvet. Den känns överstyrd och vill mer. Bilprovaren sa att den var vinglig i låga hastigheter. Det gäller att sitta rakt med bra balans, när man skall köra rakt. Annars vill den svänga.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ricco43 : Är kanske telefonnörd, men ligger ett par gen efter av ekonomiska(snål) skäl. Finns det nått till nokia n95 eller vad den heter? Den som kanske har axmätare m.m
Åker macadam 160 60 18" :huvet

Jag blir nog klassad som tokig(om jag inte redan är det), om jag monterar http://www.jula.se/minipass-med-fastmagnet-160031 i olika vinklar på hojjen hahaha Eller http://www.jula.se/slangvattenpass-tac-100-160000
Har du verkligen kört motorcykel på riktigt någon gång? Menar du på fullaste allvar att du ska sitta och titta på dom där prylarna mitt i kurvan, istället för att med blicken, kroppsposition, motstyrning och gaskontroll styra dit du ska?

Jag har skrapat fotpinnar på dom flesta hojar jag har kört, både racehoj med uppflyttade, kortare pinnar och gathoj med originalpinnar och gatdäck, utan att det har släppt. Å andra sidan har jag haft långt kvar till fotpinnarna, och trots det fått rejäla sladdar med bakhjulet, både med varma slicks och gatdäck. Kör man långsamt i en kurva kan man ha hojen nästan upprätt, går det riktigt fort så lutar det betydligt mycket mer. Bankar kurvan så har du en helt annan lutning relativt marken än om kurvan är plan, osv osv.

Att lära sig sånt här teoretiskt är som att svara på frågan hur långt ett snöre är, eller läsa en bok om hur man håller balansen.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Bästa grepp har du med noll graders lutningsvinkel, och det gäller alla däck. Maximal lutningsvinkel är något helt annat.

Det här stämmer väl ändå inte? Bästa grepp lär du ha vid den lutningsvinkel som ger mest däckyta i backen och det lär i sin tur bero på däckprofil, -tryck och -konstruktion. Dessutom har väl vissa däck annan gummiblandning längre ut på däcket?
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Bara för att behovet av sid grepp är lågt när man kör rakt fram, så är det inte nödvändigtvis bättre. Knäskrap med minsta radie (köra i cirklar) ser jag som lärorikt.

Ghost: I mitt huvud finns en enorm spärr, som kräver fakta för att komma förbi. Men inte för långt.... små små steg framåt.

Vissa säger "det är bara att styra in" och det stämmer oftast, men många misslyckas. Hittills har vägen räckt till när jag fegat ur(bromsat och glidit ut på fel sida).....

Vad du kräver är inte fakta utan att göra som jag gjorde (gör ibland) när jag kör bana och märker att jag fegar i en kurva varv på varv på varv där jag ser att andra kör mycket fortare. Nästa gång jag kommer till kurvan skriker jag åt mig själv inne i hjälmen "- Gasa då för fan, Björn!" och sen gasar jag, mer än jag vågar. Sen kommer en isande känsla av skräck och panik genom hela kurvan när jag märker att andra bankanten närmar sig, fast jag släpper inte gasen, för att sedan övergå till lättnad när jag märker att jag överlevde. Nästa gång jag kommer till kurvan så kör jag lika snabbt fast nu är det inte läskigt längre. Jag har ju redan lurat döden här.

Face the facts, ska du göra något du inte vågar kommer det bli läskigt. :fakta
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Gixxerfan2.

Ett bra tips för att få koll på vinkelen (Skåne eller? Resten av Sverige säger vinkeln) är genom att du låter någon videofilma dig i en bra kurva och filma gärna ett par åkare som är erkänt bra på att få ner hojen som kör i samma kurva.

Be någon kunnig utvärdera hur du hanterar hojen samt din kroppsposition, blick och armar/avslappning genom att ni tittar på filmen tillsammans.

Jämför gärna med de andra som du filmat och som redan är där du vill hamna. Utan att läsa ihjäl sig så tror jag att du kommer att få ett par aha-upplevelser som du sedan testar redan i nästa omgång.

Repetera under dagen och snart så kommer du att snart vara närmare dina drömmars mål.

Annars blir det som att försöka bli bäst på att knulla genom att läsa på om penetrationsvinklar, murvhastighet (!!?? - kör inte för fort i murvan, det kan börja lukta bränt gummi), och annat som inte tillför ett skit. Man kan bara lära sig genom att knulla och sedan be en förstående partner utvärdera (den förstående partnern kan jämföras med en instruktör från SMC). Teroin hjälper till men du kan bara nå framsteg genom att göra det.

Lite dravel från min sida men tipsen om kurvtagning (murvtagning?) tror jag kan vara till hjälp för dig som hjärna vill koppla ihop teori med praktik.

Lycka till.

:slicka
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vad du kräver är inte fakta utan att göra som jag gjorde (gör ibland) när jag kör bana och märker att jag fegar i en kurva varv på varv på varv där jag ser att andra kör mycket fortare. Nästa gång jag kommer till kurvan skriker jag åt mig själv inne i hjälmen "- Gasa då för fan, Björn!" och sen gasar jag, mer än jag vågar. Sen kommer en isande känsla av skräck och panik genom hela kurvan när jag märker att andra bankanten närmar sig, fast jag släpper inte gasen, för att sedan övergå till lättnad när jag märker att jag överlevde. Nästa gång jag kommer till kurvan så kör jag lika snabbt fast nu är det inte läskigt längre. Jag har ju redan lurat döden här.

Face the facts, ska du göra något du inte vågar kommer det bli läskigt. :fakta

Ujujujujuj...är man så långt över sin komfortnivå är det jäkligt svårt att lära sig något, det är ett bra sätt att trigga reflexer som ställer till det med körningen dock.

När du fick den där isande känslan, var det lätt att köra avslappnat, och flytta blicken dit du ville? :D
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Jämfört med normala hojjar(ej sport) jag kört känns den lättstyrd. Räcker nästan att vrida på huvet. Den känns överstyrd och vill mer. Bilprovaren sa att den var vinglig i låga hastigheter. Det gäller att sitta rakt med bra balans, när man skall köra rakt. Annars vill den svänga.

Sådär är min FJ1100 från -84 också i låga hastigheter. Det känns som den faller in i kurvan. Men den är fortfarande mycket mer svårsvängd än R6:an när du får lite fart.

Ujujujujuj...är man så långt över sin komfortnivå är det jäkligt svårt att lära sig något, det är ett bra sätt att trigga reflexer som ställer till det med körningen dock.

När du fick den där isande känslan, var det lätt att köra avslappnat, och flytta blicken dit du ville? :D

Hehe, nja. Problemet just där var, vilket verkar vara samma som för Gixxerfan2, att min komfortnivå låg mycket långsammare än det går att köra (vi pratar här specifikt om Sviestadkurvan på Sviestad som har gått från att vara mitt hatobjekt till att vara den skönaste kurvan på hela banan). Det var inte att jag inte kunde köra fortare, utan att jag inte vågade. Det var helt enkelt för läskigt. Enda sättet att komma över den rädslan var att tvinga mig själv att göra det jag egentligen inte vågade. Så jag var inte ute efter att lära mig något, utan att övervinna min rädsla. Vilket verkar vara precis det Gixxerfan2 behöver också och enda sättet att göra det är att ta sig i kragen och prova det man egentligen inte vågar. Men det ska man göra på en bana!

Gixxerfan2, på torsdag är det Trafikövning på Sviestad i Linköping. Om du bor någonstans relativt nära, åk dit! Mer info. finns här!
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Lite sporthoj.com teori:

IF ( Gixxerfan2 / SuzukiLover == 1 ) THEN GOTO :TROLL
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Är ingen däckspecialist men är det inte så att det är mer gummi i asfalten vid nedlägg med ett 55 däck jämfört med ett 50? :va

Eftersom ingen verkar ha tagit upp en självklarhet här i tråden så får kanske jag försöka förklara.

När man kör rakt fram så har man en elliptisk anläggningsyta som uppstår när den del av däcket som träffar vägen pressas in och pressas in än mer ju närmare lodlinjen vid hjulcentrum man kommer.
Hystereslinjerna för gummi är kraftigt åtskilda, dvs det kostar betydligt mer att trycka in däcket än den kraft som fjädrar tillbaka. Hysteresen beror på inre friktion i gummit och avgår som värme. Därför blir däcket varmt när man kör och varmt gummi är mer formbart. Ellipsen som bildas har över hela sin yta samma "hastighet" som vägen, dvs den har fullt grepp.

När man lägger ner hojen så bildas också en ellips, men ellipsens kanter har olika hastigheter pga att de har olika avstånd till hjulets rotationscentrum.
I en viss jämviktslinje genom den bildade ellipsen så har gummit samma hastighet som vägbanan, men det gummit som ligger närmare hjulaxeln går för sakta och det som längre ut än jämviktslinjen går för fort!

Om man utlöser friktionen åt ett håll så utlöses den åt alla håll. Det är därför du med handkraft kan skjuta en spinnande bil åt sidan.

Så varför försvinner inte hjulgreppet direkt när man lägger ner?
Jo, skillnaden i hastighet inom ellipsen tas upp genom att gummit klamrar sig fast vid vägen och gummit fjädrar internt, en bit in i gummit. Detta genererar betydligt mer hysteres och värme än när man kör rakt fram.
Ju mjukare gummi man har, desto mer kan det fjädra och kompensera för hastighetsskillnaderna. Dock blir ett alltför mjukt gummi väldigt sladdrigt att åka på och man tappar känslan eftersom gränsen mellan grepp och icke-grepp blir flytande.

Därför är det ingen självklarhet att "mycket gummi i asfalten" är optimalt vid körning i kurvor.
I vilket fall som helst så vill man inte ha för stor skillnad hos anliggningsytan mellan den största och minsta radien från hjulaxen.
Det är bland annat sådant däckstekniker (vilket inte jag är) klurar över.

Med olika profiler får man olika anliggningsytor vid olika nedlägg och man vill ha beteendet så konstant som möjligt för olika vinklar.

Till ovanstående tillkommer självklart deformationer i däcken pga inbromsning och acceleration, men då blir det väldigt komplicerat att reda ut begreppen :)
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nja. Hade det haft det hade inte formen varit en ellips. :fakta :tummenupp

Hur tänkte du nu?
Relativhastigheten mellan däck och vägbana är 0.
Kontaktytan är ungefär en ellips, även om villkoret x^2/a^2 + y^2/b^2=1 inte är 100 % uppfyllt.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Hur tänkte du nu?
Relativhastigheten mellan däck och vägbana är 0.
Kontaktytan är ungefär en ellips, även om villkoret x^2/a^2 + y^2/b^2=1 inte är 100 % uppfyllt.

Ok, det där med ellipsen var inte helt genomtänkt. Faktum är att däcket inte har samma hastighet överallt, fast på grund av helt andra faktorer. Radien för däcket är olika i början/slutet av kontaktpunkten jämfört med mitten. Detta gäller även för bilar, vilket är varför mitt första uttalande inte var riktigt genomtänkt. :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hoztic; Går inte så fort i svängarna med 0 grader.
Jåke: Hade tänkt att slippa kana av för att få veta gränsen.
Utan att vara säker så känner jag att det är olika vinkel beroende på däck och fälg kombination. Samma däck ser helt olika ut på 2 olika fälgbredder.


Låter som du gör saker extremt mkt knivigare än det är.

De flesta sportiga gatdäck går att åka riktigt fort på, i bantermer räknat. På gata ska du inte vara i närheten av den gränsen! Problemet med gatdäck på bana är för de flesta inte att fästet inte räcker, utan (om du ä'r snabb) att efter X antal varv blir överhettade och då blir hala.

De som åker av (på egen hand) på gata gör det till 99,99% pga förarfel.

Vidare går det att åka på bra, mjuka slicks, med bra värme på bra asfalt, och åka av ändå om du beter dig konstigt på hojen och helt enkelt gör fel.

Så lyssna på SGM och gå en SMC-kurs eller ta kontakt med någon annan som inte bara släpper ut dig på bana utan kan ge lite råd och tips, LMS kvällskörningar t.ex.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Jag tycker denna film passar i denna gamla tråd.
https://www.youtube.com/watch?v=J73XRDGPcpE
Går det för sakta? Luta mer! Känns det som du skall ramla, så kompensera med gas....
Ta inte ovan för allvarligt...
Filmen ger mig en fingervisning. Hittar jag en android app så får den logga. Jag hoppas på att komma över 40 grader :) .
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker denna film passar i denna gamla tråd.
https://www.youtube.com/watch?v=J73XRDGPcpE
Går det för sakta? Luta mer! Känns det som du skall ramla, så kompensera med gas....
Ta inte ovan för allvarligt...
Filmen ger mig en fingervisning. Hittar jag en android app så får den logga. Jag hoppas på att komma över 40 grader :) .

Du har fortfarande efter 3 år inte gett dig på att köra bana? :hihi
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top