...Men lite teori innan skadar inte, både körteknik och säkerhet.
Är ingen däckspecialist men är det inte så att det är mer gummi i asfalten vid nedlägg med ett 55 däck jämfört med ett 50?
Trodde min gamla gixxer var brant redan. Kan du skriva några rader jämfört med de nyare hojjarna angående gaffelvinkel?
Jämfört med normala hojjar(ej sport) jag kört känns den lättstyrd. Räcker nästan att vrida på huvet. Den känns överstyrd och vill mer. Bilprovaren sa att den var vinglig i låga hastigheter. Det gäller att sitta rakt med bra balans, när man skall köra rakt. Annars vill den svänga.
Har du verkligen kört motorcykel på riktigt någon gång? Menar du på fullaste allvar att du ska sitta och titta på dom där prylarna mitt i kurvan, istället för att med blicken, kroppsposition, motstyrning och gaskontroll styra dit du ska?Ricco43 : Är kanske telefonnörd, men ligger ett par gen efter av ekonomiska(snål) skäl. Finns det nått till nokia n95 eller vad den heter? Den som kanske har axmätare m.m
Åker macadam 160 60 18"
Jag blir nog klassad som tokig(om jag inte redan är det), om jag monterar http://www.jula.se/minipass-med-fastmagnet-160031 i olika vinklar på hojjen hahaha Eller http://www.jula.se/slangvattenpass-tac-100-160000
Bästa grepp har du med noll graders lutningsvinkel, och det gäller alla däck. Maximal lutningsvinkel är något helt annat.
Bara för att behovet av sid grepp är lågt när man kör rakt fram, så är det inte nödvändigtvis bättre. Knäskrap med minsta radie (köra i cirklar) ser jag som lärorikt.
Ghost: I mitt huvud finns en enorm spärr, som kräver fakta för att komma förbi. Men inte för långt.... små små steg framåt.
Vissa säger "det är bara att styra in" och det stämmer oftast, men många misslyckas. Hittills har vägen räckt till när jag fegat ur(bromsat och glidit ut på fel sida).....
Vad du kräver är inte fakta utan att göra som jag gjorde (gör ibland) när jag kör bana och märker att jag fegar i en kurva varv på varv på varv där jag ser att andra kör mycket fortare. Nästa gång jag kommer till kurvan skriker jag åt mig själv inne i hjälmen "- Gasa då för fan, Björn!" och sen gasar jag, mer än jag vågar. Sen kommer en isande känsla av skräck och panik genom hela kurvan när jag märker att andra bankanten närmar sig, fast jag släpper inte gasen, för att sedan övergå till lättnad när jag märker att jag överlevde. Nästa gång jag kommer till kurvan så kör jag lika snabbt fast nu är det inte läskigt längre. Jag har ju redan lurat döden här.
Face the facts, ska du göra något du inte vågar kommer det bli läskigt.
Jämfört med normala hojjar(ej sport) jag kört känns den lättstyrd. Räcker nästan att vrida på huvet. Den känns överstyrd och vill mer. Bilprovaren sa att den var vinglig i låga hastigheter. Det gäller att sitta rakt med bra balans, när man skall köra rakt. Annars vill den svänga.
Ujujujujuj...är man så långt över sin komfortnivå är det jäkligt svårt att lära sig något, det är ett bra sätt att trigga reflexer som ställer till det med körningen dock.
När du fick den där isande känslan, var det lätt att köra avslappnat, och flytta blicken dit du ville?
Är ingen däckspecialist men är det inte så att det är mer gummi i asfalten vid nedlägg med ett 55 däck jämfört med ett 50?
Ellipsen som bildas har över hela sin yta samma "hastighet" som vägen, dvs den har fullt grepp.
Nja. Hade det haft det hade inte formen varit en ellips.
Hur tänkte du nu?
Relativhastigheten mellan däck och vägbana är 0.
Kontaktytan är ungefär en ellips, även om villkoret x^2/a^2 + y^2/b^2=1 inte är 100 % uppfyllt.
Hoztic; Går inte så fort i svängarna med 0 grader.
Jåke: Hade tänkt att slippa kana av för att få veta gränsen.
Utan att vara säker så känner jag att det är olika vinkel beroende på däck och fälg kombination. Samma däck ser helt olika ut på 2 olika fälgbredder.
Jag tycker denna film passar i denna gamla tråd.
https://www.youtube.com/watch?v=J73XRDGPcpE
Går det för sakta? Luta mer! Känns det som du skall ramla, så kompensera med gas....
Ta inte ovan för allvarligt...
Filmen ger mig en fingervisning. Hittar jag en android app så får den logga. Jag hoppas på att komma över 40 grader .
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |