Gixxerfan2
Medlem
Dyrt och krångligt, ljudnivå m.m. Trångt är det med. Kanske nån dag...
Dyrt och krångligt, ljudnivå m.m. Trångt är det med. Kanske nån dag...
Dyrt och krångligt, ljudnivå m.m. Trångt är det med. Kanske nån dag...
Nu vet jag inte var du bor men nästa gång det är MC-mässa i Gbg eller Sthlm skall du ta dig dit, där finns en sporthoj uppsatt i ett stativ och du kan luta hojen skapligt åt bägge sidorna och känna på lutningen. Inte trångt, inte krångligt och väldigt tyst, kommer bara kosta dig inträdet.
Teoretiskt definieras maximal friktion F som en linjär funktion av vertikalkraft V x friktionskoefficient my. Alltså F = my x VOch till fysikexperterna som hittar till denna tråd.
Hur påverkar kontaktytan friktionen mellan däck och gata?
Hur påverkar den pålagda kraften som trycker däcket mot gatan friktionen?
Jag tycker denna film passar i denna gamla tråd.
https://www.youtube.com/watch?v=J73XRDGPcpE
Går det för sakta? Luta mer! Känns det som du skall ramla, så kompensera med gas....
Ta inte ovan för allvarligt...
Filmen ger mig en fingervisning. Hittar jag en android app så får den logga. Jag hoppas på att komma över 40 grader .
För att luta mer än ett scooter proffs . Får jag tag i en android app, skall jag rapportera mina rekord. Kommer även att prova i liten cirkel (mindre än 10M). Har sett en som fick knäskrap i liten cirkel. Yoshimura helt öppen "not for road use". Men med 2 diskbollar 3Dm rullat hönsnät, 2 diskbollar till och ett hålborrat lock så skall det gå....
Hur mycket kryper däcket in under på en hoj? Jag har svårt att tro att det sitter still. På bilen fick jag klibb en tum+ längs sidan.
Teoretiskt definieras maximal friktion F som en linjär funktion av vertikalkraft V x friktionskoefficient my. Alltså F = my x V
I teorin. Först har vi övergångsmotståndet att beakta, innebärande att just när friktionskraften överskrids peakar my, när det väl har börjat glida så sjunker my och Du måste alltså sänka påkänningen lite mer för att stoppa glidningen och återställa balansen.
Sedan har vi materialet - friktionskoefficienten är inte konstant för däcket, som vi vet inverkar temperatur, lufttryck etc betydligt på däckets friktionsegenskaper.
Därutöver är inte ens antagandet att den relativa hastigheten att däckets hastighet i kontaktytan är noll riktigt sant, det behöver inte gå särskilt fort för att en liten slirning ska etableras. Elwe m fl har utvecklat fysiken bra i den tidigare delen av tråden.
Större kontaktyta vid lika vertikalkraft innebär teoretiskt att kraven på friktionskoefficient sjunker (då vertikalkraften per ytenhet sjunker). Höjer Du vertikalkraften vid oförändrad kontaktyta ökar kraven på friktionskoefficienten av samma anledning.
Tror jag.
Var i F = my x V hittar du någon variabel för kontaktyta?
Finns inte Den kommer när kraften V fördelas på en yta och då pratar vi tryckpåkänning. Dela med ytan A på bägge sidor av likhetstecknet så för vi in den parametern utan att fördärva formel eller samband:
F/A = my x V/A
Teoretiskt sett är my helt oberoende av ytan, i den verkliga världen i allmänhet och mc-däck i synnerhet av stor vikt då materialen deformeras och ändrar beteende beroende på last per ytenhet.
The force due to friction is generally independent of the contact area between the two surfaces. This means that even if you have two heavy objects of the same mass, where one is half as long and twice as high as the other one, they still experience the same frictional force when you drag them over the ground. This makes sense, because if the area of contact doubles, you may think that you should get twice as much friction. But when you double the length of an object, you halve the force on each square centimeter, because less weight is above it to push down. Note that this relationship breaks down when the surface area gets too small, since then the coefficient of friction increases because the object may begin to dig into the surface.
Although a larger area of contact between two surfaces would create a larger source of frictional forces, it also reduces the pressure between the two surfaces for a given force holding them together. Since pressure equals force divided by the area of contact, it works out that the increase in friction generating area is exactly offset by the reduction in pressure; the resulting frictional forces, then, are dependent only on the frictional coefficient of the materials and the FORCE holding them together.
If you were to increase the force as you increased the area to keep PRESSURE the same, then increasing the area WOULD increase the frictional force between the two surfaces.
Jupp, på fysiklektionerna för något sekel sedan, komplett med Newtonmeter i röda rör och träklossarHar du sett någon demonstration av detta i praktiken?
Jupp, på fysiklektionerna för något sekel sedan, komplett med Newtonmeter i röda rör och träklossar
Jag är övertygad om att Dina länkar är roligare, ska kika igenom dessa senare...
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |