Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hit kanske bör räknas Frankrikes möjligen kommande president Mme Le Pen också.
Något som känns sådär kul tycker jag.
Är det så stor skillnad i den praktiska hanteringen av Ryssland hos Macron jämfört med henne?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Til syvende og sidst är det folket i resp land som avgör dess ageranden, åtminstone så länge vi pratar om demokratier.

Storbritannien, Frankrike och USA kommer självfallet att vara på den blå sidan om skiten träffar fläkten, om än det krävs lite krumbuktande. Glädjande nog har det visat sig att Polen också valt den sidan efter att ha färdats i fel riktning ett tag. Turkiet sköt som bekant utan pardon ned ett ryskt stridsflygplan som kränkte fel gräns i Syrienkriget. Auktoritär nationalstat förvisso, men bättre att ha inne och pissa ut än tvärtom och på samma sätt som Tyskland/Frankrike är det bra att ha Turkiet/Grekland på samma sida av bordet.
Många östeuropeiska stater har famlat i det auktoritära träsket ett tag, inte minst Ungern, men det återstår att se hur många som de facto fortsätter på den linjen nu när man sett hur det går...

Med ovan sagt/svamlat:

GB/FRA/USA kommer givetvis att se till att övergången till NATO kan ske under bibehållandet av trygghet i och kring Östersjön. De samtal som förs hela tiden handlar förstås om att säkra upp detaljerna. Och det är ju inget man tar via telefon.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det så stor skillnad i den praktiska hanteringen av Ryssland hos Macron jämfört med henne?
Hur ska vi kunna veta det? ;)
Jag gissar att det skulle vara det.
Längre från EU och närmare Putler.
Det är iaf sånt hon uttalat tidigare.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Apropå viljan att göra något för sitt land sällar sig även Skarsgård till Sabuni-klanen. Citat:
"På slutet av intervjun får Alexander Skarsgård även frågan om huruvida han hade kunnat tänka sig att dö i strid för Sverige. – Nej, verkligen inte, säger han..."

Sylt ska man ha i rulltårtan till kaffet i påsk, inte som ryggrad - trots 18 månaders träning som jägare. Är rullekake en stor grej i norge?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Apropå viljan att göra något för sitt land sällar sig även Skarsgård till Sabuni-klanen. Citat:
"På slutet av intervjun får Alexander Skarsgård även frågan om huruvida han hade kunnat tänka sig att dö i strid för Sverige. – Nej, verkligen inte, säger han..."

Sylt ska man ha i rulltårtan till kaffet i påsk, inte som ryggrad - trots 18 månaders träning som jägare. Är rullekake en stor grej i norge?
Alexander har jag uppfattat som en av de mer vettiga kändisarna. (Utan att hysa stort intresse för kändisar rent allmänt) Inte längre. Alls.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Nej, Skarsgård är inte partiledare i ett regeringsparti.

Bor han ens i Sverige längre?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hit kanske bör räknas Frankrikes möjligen kommande president Mme Le Pen också.
Något som känns sådär kul tycker jag.
Vill man ha lite mer kött på benen finns det att läsa om hennes strategier. I korta drag, lämna NATO och gosa med Ryssland dvs Hitler #3.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vill man ha lite mer kött på benen finns det att läsa om hennes strategier. I korta drag, lämna NATO och gosa med Ryssland dvs Hitler #3.

Jag har pratat med mina franska vänner och även lyssnat på några tal på franska.
Visserligen inga nya tal men ändå.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Trevlig snubbe! Någonstans känns det som på riktigt allvar.
Om Sverige och Finland går med i Nato kommer Ryssland att behöva "vidta åtgärder" runt Östersjön. Det säger det ryska säkerhetsrådets vice ordförande Dmitrij Medvedev.

Lite 'Den som leker med elden kommer till slut att bränna sig' över det hela.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hur garderar man sig mot ett sånt här scenario?
Så länge man inte kan bli medlem från en dag till en annan utan väntetid så är jag nyfiken på hur det ska hanteras.

1650099809748.png

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur garderar man sig mot ett sånt här scenario?
Så länge man inte kan bli medlem från en dag till en annan utan väntetid så är jag nyfiken på hur det ska hanteras.

View attachment 470797
Man gör steget för att angripa ett land tillräckligt stort för att det skall avskräcka motståndaren från att göra det.
Finland har ju redan en slagkraftig arme som kan mota ryssen vid gränsen själva. Från rysk sida är det då ganska dumt att ge sig in i ett två frontskrig.
Annars finns ju t.ex. NATO eller t.ex. bara Storbrittanien som skulle kunna garantera Finlands suveränitet och integritet mot väpnat angrepp under ansökningstiden. Eller Sverige för den delen enligt de avtal vi redan har.
Kruxet är ju när vissa länder får populistitks krafter, som länge underblåst av Ryssland, får makten så kan de sätta käppar i hjulen i detta. De räcker ju med att ett land säger nej.
Frankrike riskerar ju bli ett sånt exempel beroende på hur det går i valet. Ungern är ett annat.
Det är ju därför Finland har skickat folk till alla NATO länder för att sondera terrängen. Sverige har inte gjort det....

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Man gör steget för att angripa ett land tillräckligt stort för att det skall avskräcka motståndaren från att göra det.
Finland har ju redan en slagkraftig arme som kan mota ryssen vid gränsen själva. Från rysk sida är det då ganska dumt att ge sig in i ett två frontskrig.
Annars finns ju t.ex. NATO eller t.ex. bara Storbrittanien som skulle kunna garantera Finlands suveränitet och integritet mot väpnat angrepp under ansökningstiden. Eller Sverige för den delen enligt de avtal vi redan har.
Kruxet är ju när vissa länder får populistitks krafter, som länge underblåst av Ryssland, får makten så kan de sätta käppar i hjulen i detta. De räcker ju med att ett land säger nej.
Frankrike riskerar ju bli ett sånt exempel beroende på hur det går i valet. Ungern är ett annat.
Det är ju därför Finland har skickat folk till alla NATO länder för att sondera terrängen. Sverige har inte gjort det....
Om Ryssland angriper Finland i liten skala med dåligt utfall p.g.a att Finland har en bättre armé så har de ändå uppnått sitt syfte eftersom konflikten då är ett faktum så nej, jag undrar fortfarande hur Finland och för den delen Sverige med ska skydda sig mot ett sånt scenario.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad