Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du vet väl att inrikesflyttarna går netto FRÅN Stockholm numera och anledningen till att Stockholm ökar i folkmängd är folk som flyttar från utlandet?
Bara att titta på statistiken hos SCB om du inte tror mig.

Frågan blir följaktligen när Stockholm blivit så kulturberikade att det startar en white flight från stan.

Det där gäller Stockholms län gissar jag?

Något av det bästa och sämsta med Stockholm stad är att det knappt påverkas alls i det dagliga. Det är många som i lugn och ro kan fortsätta vara naiva. Och trivas med sina liv.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där gäller Stockholms län gissar jag?

Något av det bästa och sämsta med Stockholm stad är att det knappt påverkas alls i det dagliga. Det är många som i lugn och ro kan fortsätta vara naiva. Och trivas med sina liv.
Som boende i Enköping kan jag säga att det är rätt många som flyttat ut till och med så långt som hit ut för att slippa stan, men behåller jobbet och pendlar härifrån.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som boende i Enköping kan jag säga att det är rätt många som flyttat ut till och med så långt som hit ut för att slippa stan, men behåller jobbet och pendlar härifrån.
Det förekommer säkert, av olika skäl.
Jag ställer mig dock undrande till att det är ett bra val, Västerås har väl islamiserats totalt och jag gissar Enköping blir en del av det?

Skamligt nog har jag aldrig varit i Enköping, det är ett mysterium, var ska man börja vid besök?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag ställer mig dock undrande till att det är ett bra val, Västerås har väl islamiserats totalt och jag gissar Enköping blir en del av det?

Skamligt nog har jag aldrig varit i Enköping, det är ett mysterium, var ska man börja vid besök?
Det finns inget att se här. Håll dig hemma!

Enköping växer sanslöst, inte bara i centralorten utan även i byarna runt om.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns inget att se här. Håll dig hemma!

Enköping växer sanslöst, inte bara i centralorten utan även i byarna runt om.
Byarna runt om som i Uppsala och Västerås då?

Alla kommuner växer fort här, det gäller Täby, Vallentuna och Norrtälje.

Känner mig skeptisk till att alla dessa bostäder byggs för invandrare faktiskt, men om SCB säger det så är det säkert så.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har nån pissat i din morgongröt?
Nederlagsdoktrinen är ju vad våra partiledare fört sedan 90-talet. Jag vill att Sverige ska ha ett försvar värt namnet, vilket vi för närvarande inte har, och inte har haft på väldigt länge. Det är inte varesig militären eller materielet det är fel på, det är helt och hållet våra kära politiker som hellre skickar pengar till annat än basen för vårt lands existe
Och hittills har väl orcherna misslyckats med båda delarna :va

Åtminstone på landsidan. Ja och till havs. Men kryssningsmissilerna verkar väl fungera bättre...
Nej, de har pratat massor av taktik men inte rätt sorts :hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Vad som finns här? Eeh, inget, och ett par fik? Det är en högst medelmåttig svensk småstad, med möjligt undantag för att det finns annat att äta än 15 pizzerior.
Om 2-3 årtionden kanske det kommer finnas en rekorderlig rejsbana här... Med lite tur?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad som finns här? Eeh, inget, och ett par fik? Det är en högst medelmåttig svensk småstad, med möjligt undantag för att det finns annat att äta än 15 pizzerior.
Om 2-3 årtionden kanske det kommer finnas en rekorderlig rejsbana här... Med lite tur?
Är det viking som hägrar fortfarande?

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Hoj
2019 Honda CB300R
Det optimala vore ju rent globalt om hela världen kunde leva under mottot "give peace a chance" och "make love not war" dvs att hela världen kunde leva i fred med varandra och skrota allt försvar, stridsvagnar och kärnvapen mm. Men, med en komplett galning i Moskva - obs att jag inte på något sätt påstår att Putin på något sätt är ointelligent på något sätt, utan han är MAKYGALEN. Han vill återinföra och återskapa gamla Sovjetunionen, nuvarande Ryssland som en STORMAKT. Alltså samtliga länder som en gång i tiden tillhörde eller var lydstater till Sovjetunionen, så är troligen hans mål att även lägga beslag på Finland och Sverige.

Skulle han då lyckas med detta?

Han har ju två problem. Dels har han åldern emot sig. Han fyller 70 bast om några månader. Dels har han framöver troligen en del, möjligtvis större delen av ryska folket emot sig. När hundratusentals ryska soldater ska begravas. Rent ekonomiskt är det just för dagen inga problem. Även om Ryssland körs bankrutt har han med stor sannolikhet så mycket flis så han med "egna besparingar" kan fortsätta kriget ytterligare något år.

Frågan är snarare om hans närmaste politiker inte börjar protestera till slut?

Så med bakgrund av ovanstående. Ja, jag anser idag 4 maj 2022 att Sverige bör gå med i NATO OMGÅENDE. Putin och Ryssland må ha ruggigt mycket kärnvapen men frågan är om han "vågar" sätta in kärnvapen mot NATO? Vågar han göra delar av Ryssland och stora delar av Europa obeboeligt på grund av strålskador?

Det vet vi inte. Möjligen kastar han in handduken och anser sig besegrad. Troligt? NEJ!

Själv har jag och några vänner en större segelbåt, en jordenruntseglare, färdig för avsegling inom 48 timmar om det skulle hetta till rejält.

Så självklart - JA TILL NATO! Inte ska vi låta Putin bestämma. Lika lite som Kim Jong-un ska få styra och ställa för mycket.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Utöver att njuta av den jämna takten i trafiken på Essingeleden imorse hade jag förmånen att få genomlida morgonekot.

Socialdemokraterna diskuterar tydligen om de ska försöka få ett undantag i eventuell NATO -ansökan så att utländsk trupp INTE kan placeras i Sverige och att kärnvapen INTE kan placeras i Sverige.

Gud hjälpe oss, hur kom dessa till makten? Hela poängen är ju just dessa saker.

Jag slits mellan egoisten i mig (snälla släpp in oss) och idealisten (hoppas vi inte får komma in).

Egoisten segrar som bekant alltid.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utöver att njuta av den jämna takten i trafiken på Essingeleden imorse hade jag förmånen att få genomlida morgonekot.

Socialdemokraterna diskuterar tydligen om de ska försöka få ett undantag i eventuell NATO -ansökan så att utländsk trupp INTE kan placeras i Sverige och att kärnvapen INTE kan placeras i Sverige.

Jag slits mellan egoisten i mig (snälla släpp in oss) och idealisten (hoppas vi inte får komma in).

Alternativet till utländsk trupp är ju att ge svenska soldater en lön så de inte tjänar mer på sågen eller på montaget eller vad fan som helst än på att fortsätta vara soldater.
Varför inte en Riksdaghen lön ?
Och en Riksdagshen bostad i Stockholm ?
För det största problemet i svenskt försvar idag är bristen på soldater.
Så vi ska vara djävligt tacksamma om någon vill stationera trupp här.

Men ska vi gå med i NATO
är det väl för att hjälpa till försvara de andra NATO länderna ?
Visst har vi råd ? Sverige har ju bra statsfinanser enligt Magdalena.

Så det vore väl logiskt vid ett NATO medlemskap att svenska förband stationeras i Estland, Lettland och Litauen i 1:a hand.
Finland och Polen klarar nog sin del av fronten mot Ryssland.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

-"Vi vill inte veta av er!"
-"Utom om Putin anfaller då måste ni komma. FORT."
:dummer

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Är bara tre europeiska Nato-länder som har andra länders kärnvapen på sin mark (fyra om man räknar Turkiet, men det gör jag inte), så det kravet är nog inget problem. (Edit: ops, missade Nederländerna så det blir en till)

Ingen främmande trupp i Sverige känns ju däremot lite.. udda. Var det inte just det vi ville ha under ansökningstiden? Vi lär ju vara tillfrågade innan utländsk trupp skickas hit och så jäkla roligt är det nog inte med våra mygg, så jag tror nog det är ett icke-problem som man försöker tysta någon intern opinion med.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är bara tre europeiska Nato-länder som har andra länders kärnvapen på sin mark (fyra om man räknar Turkiet, men det gör jag inte), så det kravet är nog inget problem.

Ingen främmande trupp i Sverige känns ju däremot lite.. udda. Var det inte just det vi ville ha under ansökningstiden? Vi lär ju vara tillfrågade innan utländsk trupp skickas hit och så jäkla roligt är det nog inte med våra mygg, så jag tror nog det är ett icke-problem som man försöker tysta någon intern opinion med.
Fast nu är det dags att stå för den åsikt man har, antingen är S med eller inte med.

Låt alla de socialdemokrater som är emot flytta till Moskva.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning