Det optimala vore ju rent globalt om hela världen kunde leva under mottot "give peace a chance" och "make love not war" dvs att hela världen kunde leva i fred med varandra och skrota allt försvar, stridsvagnar och kärnvapen mm. Men, med en komplett galning i Moskva - obs att jag inte på något sätt påstår att Putin på något sätt är ointelligent på något sätt, utan han är MAKYGALEN. Han vill återinföra och återskapa gamla Sovjetunionen, nuvarande Ryssland som en STORMAKT. Alltså samtliga länder som en gång i tiden tillhörde eller var lydstater till Sovjetunionen, så är troligen hans mål att även lägga beslag på Finland och Sverige.
Skulle han då lyckas med detta?
Han har ju två problem. Dels har han åldern emot sig. Han fyller 70 bast om några månader. Dels har han framöver troligen en del, möjligtvis större delen av ryska folket emot sig. När hundratusentals ryska soldater ska begravas. Rent ekonomiskt är det just för dagen inga problem. Även om Ryssland körs bankrutt har han med stor sannolikhet så mycket flis så han med "egna besparingar" kan fortsätta kriget ytterligare något år.
Frågan är snarare om hans närmaste politiker inte börjar protestera till slut?
Så med bakgrund av ovanstående. Ja, jag anser idag 4 maj 2022 att Sverige bör gå med i NATO OMGÅENDE. Putin och Ryssland må ha ruggigt mycket kärnvapen men frågan är om han "vågar" sätta in kärnvapen mot NATO? Vågar han göra delar av Ryssland och stora delar av Europa obeboeligt på grund av strålskador?
Det vet vi inte. Möjligen kastar han in handduken och anser sig besegrad. Troligt? NEJ!
Själv har jag och några vänner en större segelbåt, en jordenruntseglare, färdig för avsegling inom 48 timmar om det skulle hetta till rejält.
Så självklart - JA TILL NATO! Inte ska vi låta Putin bestämma. Lika lite som Kim Jong-un ska få styra och ställa för mycket.