Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dålig sammanhållning om försvar behöver

Samma politiker som nu ska bestämma om vi ska gå med NATO,
För en folkomröstning kan vi ju inte ha...
Jo, men en folkomröstning hade ju knappast spelat någon roll. Har du koll på hur resultatet av folkomröstningar efterlevts?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Propaganda från myndigheter. Ok. Smakar

Hur kan du tolka det som du gör?

Vid krigstid så är polis underställd FM. Vad skulle det stå tycker du? Så du kan förstå betydelsen alltså.
Jag ger dig en djupare beskrivning nedan;

En självklar utgångspunkt för grundlagsregler om rikets styrelse under ockupationsförhållanden måste vara att trygga den svenska folkstyrelsen. Den grundläggande principen bör vara att de ledamöter av riksdagen och regeringen som befinner sig i frihet på svenskt territorum eller i exil - skall överta all konstitutionell behörighet från sådana ledamöter som befinner sig i ockupationsmaktens våld. Den svenska folkstyrelsen kommer på så vis endast att kunna representeras av organ vars motståndsvilja och demokratiska representtivitet inte kommer att kunna sättas i fråga.

Ett genomförande av denna princip innebär att varken riksdagen, dess krigsdelegation eller regeringen skall få fatta beslut på område som kontrolleras av en främmande makt som ockuperat svenskt territorium. Inte heller skall enskilda ledamöter av något av dessa organ få utöva befogenheter som de har i denna egenskap.

En konsekvens av att riksdagen inte får fatta beslut under ockupation är att val till riksdagen inte skall få äga rum under sådana förhållanden. Eftersom val under ockupation över huvud taget inte skulle kunna uppfylla kravet på att vara fria val i egentlig mening bör emellertid även val till kommunala församlingar förbjudas under ockupation.

Jag tolkar dina invändningar som du läst, men ej förstått….tolkat det som att det är vifta flagg och ligga på rygg när det snarare är tvärtom. Att vägra val i ockuperade områden, dvs områden som INTE är fria från påverkan torde vara en jäkligt rimlig sak. Likaså ledamöter som kan vara under förtryckande nations påverkan.

Basic folkrätt etc.

Och; du har helt fel, i ditt tankegods. Gör om, gör rätt…
Exempel framdragna på Pressfrihetens dag
När det gäller något negativt mörkar myndigheterna så länge som möjligt

Såg för långe sedan om en undersökning som gjorts av hur myndigheterna redovisat 2:a världskriget. Resultat: När det gick bra var uppgifterna korrekta. När det gick dåligt undvek man tala om hur dåligt det gick.
(Precis som kommunerna när det gällde spridning och döda av Covid på svenska äldreboende)
Eller på annat sätt.
I början av 2:a världskriget var de Tyska kommunikeerna de mest korrekta.
I slutet av 2:a världskriget var de allierades kommunikeer de mest korrekta.

Per Albin Hansson: Vår beredskap är god.
En numera död släkting , farbror, berättade att han låg med kamrater vid gränsen till Norge.
Han hade ett mausergevär och 20 (tjugo) patroner.
På andra sidan gränsen hade tyskarna kulsprutepistoler.
Han tyckte inte han / dom hade vad som behövdes för att möta ett anfall.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Per Albin Hanssons berömda tal om beredskap handlade inte om att Sverige hade 10.000 stridsvagnar, kryssare eller bombflygplan; det handlade om livsmedel.

Under första världskriget befann sig stora delar av Europa i handelsblockad och en konsekvens var brist på livsmedel. 1917-1918 så stor att man kunde tala om svält även i Sverige. I Finland så allvarlig att den ledde till ett blodigt inbördeskrig.

Tyvärr kommer nu många länder att högst konkret drabbas av svält då stora delar av den GLOBALA produktionen av vete sker i Ukraina och Ryssland. Vi kommer att märka den i form av kanske tre- eller fyrdubbla priser på vete; många fattigare länder i Afrika och Mellanöstern kommer att märka den i form av ett stort antal människor som dör av undernäring.

Vi ägnar sällan en tanke åt hur väsentlig matproduktionen är för vår överlevnad. Vi har ju råd. Men i slutet av första världskriget hade vi inte det och halva tjugotalet gick åt till att försöka hämta upp underskottet. En av anledningarna till försvarsbeslut 1925 var ju att prioritera andra områden i statsbudgeten. Inte för att man trodde på den eviga freden utan för att man måste lägga pengar på att få folk att överleva, få bättre bostäder osv.

Detta om ”vår beredskap är god”.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Per Albin Hanssons berömda tal om beredskap handlade inte om att Sverige hade 10.000 stridsvagnar, kryssare eller bombflygplan; det handlade om livsmedel.

Under första världskriget befann sig stora delar av Europa i handelsblockad och en konsekvens var brist på livsmedel. 1917-1918 så stor att man kunde tala om svält även i Sverige. I Finland så allvarlig att den ledde till ett blodigt inbördeskrig.

Tyvärr kommer nu många länder att högst konkret drabbas av svält då stora delar av den GLOBALA produktionen av vete sker i Ukraina och Ryssland. Vi kommer att märka den i form av kanske tre- eller fyrdubbla priser på vete; många fattigare länder i Afrika och Mellanöstern kommer att märka den i form av ett stort antal människor som dör av undernäring.

Vi ägnar sällan en tanke åt hur väsentlig matproduktionen är för vår överlevnad. Vi har ju råd. Men i slutet av första världskriget hade vi inte det och halva tjugotalet gick åt till att försöka hämta upp underskottet. En av anledningarna till försvarsbeslut 1925 var ju att prioritera andra områden i statsbudgeten. Inte för att man trodde på den eviga freden utan för att man måste lägga pengar på att få folk att överleva, få bättre bostäder osv.

En armé marscherar inte på tom mage.

Därför går det heller inte så bra på en del håll i den ryska fronten..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Just satsningar på logistik kan man skönja redan och kommer gissningsvis bli än mer accentuerad framgent. Här kan man (också) se fördelen med ett Nato-medlemskap. Givet är USA en faktor av största mått även där.

Tänk ett scenario av ukrainska mått och hur vi försörjs av förstärkningar och förnödenheter i ett sådant läge, allianslös samt som medlem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Just satsningar på logistik kan man skönja redan och kommer gissningsvis bli än mer accentuerad framgent. Här kan man (också) se fördelen med ett Nato-medlemskap. Givet är USA en faktor av största mått även där.

Tänk ett scenario av ukrainska mått och hur vi försörjs av förstärkningar och förnödenheter i ett sådant läge, allianslös samt som medlem.

Tja, i ett sånt skede har vi ju alla våra gränser mot NATO, så det är väl inte svårt att inse fördelarna med att vara med själva?

Ska vi stå utanför måste vi hyra ut Gotland till NATO, så får dom sätta upp någon kärnvapen bas där som dom har rätt att försvara (inklusive fostervattnet runt)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Intressant att det handlade om livsmedel. Det hade min farbror ingen aning om.
Tydligt att Per Albin uttryckte sig otydligt.
När vi är inne på ämnet livsmedel så var det Göran Persson som avskaffade livsmedellagringen under sin regeringsperiod 1996-2006.
Utan mat till befolkning var Reinfeldts logiska åtgärd 1-veckasförsvaret.
Hur 1-veckasförsvaret ska bidra till NATO's militära förmåga är ett frågetecken för mig.
Bidraget beror kanske på att andra NATO-länder har liknande 1-veckas försvar / livsmedelstillgång.

PAH
Citat: Men om branden bryter ut måste alla vara på sin vakt. Regeringen har vidtagit alla anstalter för vakthållning och skydd, som nu kan anses påkallade. Dessa komma att utvidgas och stärkas i den mån så befinnes nödvändigt. Vår beredskap är god.
slut citat
jag förstår att många trodde det handlade om den militära beredskapen

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Apropå beredskap. Alldeles oavsett vad man tycker i NATO-frågan (jag är definitivt för) kan man väl nu konstatera att Sverige knappast har något annat val än att gå med, i synnerhet med tanke på att Finland lär göra det.

Vi har nu ett Ryssland som det inte direkt går lysande för i kriget, pressade av sanktioner och där det ryktas att Putin dessutom är svårt sjuk. Valmöjligheterna för Ryssland att ta sig ur detta blir allt färre och det är inte svårt att föreställa sig hur desperationen växer.

Utan att måla fan på vägen skall man inte underskatta risken för att det kan inträffa saker som ställer vårt samhälle på prov närmaste tiden. Det har sedan lång tid tillbaka varnats för cyberangrepp och andra sätt att orsaka skada på vårt samhälle från ryskt håll. Hur förberedd är egentligen svenskarna på en situation där man måste vara utan el, vatten, kommunikationer, drivmedel, leveranser eller möjlighet att handla mat under ett par veckor?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Apropå beredskap. Alldeles oavsett vad man tycker i NATO-frågan (jag är definitivt för) kan man väl nu konstatera att Sverige knappast har något annat val än att gå med, i synnerhet med tanke på att Finland lär göra det.

Vi har nu ett Ryssland som det inte direkt går lysande för i kriget, pressade av sanktioner och där det ryktas att Putin dessutom är svårt sjuk. Valmöjligheterna för Ryssland att ta sig ur detta blir allt färre och det är inte svårt att föreställa sig hur desperationen växer.

Utan att måla fan på vägen skall man inte underskatta risken för att det kan inträffa saker som ställer vårt samhälle på prov närmaste tiden. Det har sedan lång tid tillbaka varnats för cyberangrepp och andra sätt att orsaka skada på vårt samhälle från ryskt håll. Hur förberedd är egentligen svenskarna på en situation där man måste vara utan el, vatten, kommunikationer, drivmedel, leveranser eller möjlighet att handla mat under ett par veckor?
Det finns en högst reell risk att vi kommer få lite ont om mat, eller matpriser som skjuter i höjden, om kriget fortsätter några månader. Att Sverige pissat bort vår egenförsörjning av mat är skamligt, korkat och nu får vi eventuellt tugga i oss vår bäddade bajsmacka.

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns en högst reell risk att vi kommer få lite ont om mat, eller matpriser som skjuter i höjden, om kriget fortsätter några månader. Att Sverige pissat bort vår egenförsörjning av mat är skamligt, korkat och nu får vi eventuellt tugga i oss vår bäddade bajsmacka.
Ja, det jag skrev ovan var med tanke på akuta saker som kan inträffa och oräknat de störningar av leveranskedjor, eskalerande matpriser osv som redan sker och som lär fortsätta ske i högre utsträckning. Det är uppenbarligen en bajsmacka i många avseenden.

Men hur många tror egentligen antingen att ingenting kan inträffa därför att man inte kan föreställa sig att allt inte kommer fortsätta vara som vanligt, eller att staten på något sätt kommer rädda medborgarna när de inte själva har en tillräcklig beredskap?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, det jag skrev ovan var med tanke på akuta saker som kan inträffa och oräknat de störningar av leveranskedjor, eskalerande matpriser osv som redan sker och som lär fortsätta ske i högre utsträckning. Det är uppenbarligen en bajsmacka i många avseenden.

Men hur många tror egentligen antingen att ingenting kan inträffa därför att man inte kan föreställa sig att allt inte kommer fortsätta vara som vanligt, eller att staten på något sätt kommer rädda medborgarna när de inte själva har en tillräcklig beredskap?
Mjoh, jag ska nog be farsgubben att trycka ner en hög extra potatisar i år. Om han inte redan petat ner dem. Och kanske köpa några får som kan få gå och äta nånstans på ägorna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mjoh, jag ska nog be farsgubben att trycka ner en hög extra potatisar i år. Om han inte redan petat ner dem. Och kanske köpa några får som kan få gå och äta nånstans på ägorna.

Jag har ytterst lite mark, men ett litet potatisland och några kaniner och höns rymmer jag.

Tyvärr tycker jag inte om potatis, är det någon som vet var man kan köpa en makaronbuske istället?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Matproduktion = konstgödsel*diesel
Farsgubben har tillgång till en jävla massa gödsel med. Och om det verkligen jävlas har han en gammal traktor och en jävla massa skog, massvis av skrot och en svets så med lite för mycket tid över kan han nog snida ihop en gengaskonvertering. Och gården är primärt skog. Men ska det komma så långt får ju precis allt ha gått åt helvete och europa är garanterat mitt uppe i WW3 med Kina.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du har helt rätt, men du missar en stor kategori:

De flesta, eller väldigt många, av de framgångsrika i Stockholm är inflyttade. Jag känner massor av folk från inte Stockholm som är väldigt framåt, begåvade och duktiga. Allt från Borås till Luleå. De jag alltid känt som bott här alltid är varken mer eller mindre än någon annan

Det måste också finnas ett skäl att de flyttat hit.

Men tro mig, jag noterar de du beskriver också

Du vet väl att inrikesflyttarna går netto FRÅN Stockholm numera och anledningen till att Stockholm ökar i folkmängd är folk som flyttar från utlandet?
Bara att titta på statistiken hos SCB om du inte tror mig.

Frågan blir följaktligen när Stockholm blivit så kulturberikade att det startar en white flight från stan.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning