Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En intressant sak om Finland går med är att NATOs landgräns mot Ryssland dubbleras och Ryssland har ju redan sagt att detta kommer innebära att de är tvugna att öka den militära närvaron där.
Det betyder många flera förband vid gränsen, ökad marin i finska bukten och vid Kaliningrad samt en kraftigt utökad flygnärvaro.
Så långt är väl alla med.
Men om Sverige stannar utanför då?
Då måste Sverige öka sin militära förmåga så pass mycket att vi avskräcker Ryssland på egen hand. Inte bara öka så vi avskräcker Rysslands nuvarande förmåga i vårat närområde. Utan den kommande ökade förmågan de bygger upp.
Det är ingen försvarsbudgett på 3-4% vi pratar om då. Det kommer nog krävas en 5+% om det skall vara nått att sätta emot.
Det är på tok för mycket pengar som vi behöver till annat.

För rysk del så skulle en bit svensk landmassa vara ganska behövlig i sammanhanget att Finland är med i NATO. Ett ryskt Gotland fullt med ryskt luftvärn skulle vara ypperligt för att skydda Moskva.
Ensamma har vi inget att sätta emot sådanna tankar.
Det är mycket enklare att ta Stockholm så får Ryssland hela landet !
Med Gotland !
Jag gissar partiledarna åker med 1:a US helikoptern västerut.
Jag tror inte det finns några Zelenskyj i svensk riksdag.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vet inte om jag tolkar dig rätt egentligen, men tycker du att Sverige och/eller övriga i västvärlden agerar fel nu? Är det bättre att Sverige står utanför NATO? Är det bättre att låta Putin invadera länder i fred?
Nej jag tycker inte det är rätt låta Putin invadera länder.
Men jag är nyfiken på hur vi ska svara ifall Putin börjar använda kärnvapen ?
Det var därför jag skrev mitt inlägg.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med Gotland !
Nej, i nuvarande generation tror jag det är syltryggar och quislingar vi har att välja på.
Och Stockholm kan ju ryssen ta på ett par dagar, till skillnad från Ukraina.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Med Gotland !
Nja, försvaret av Sthlm är bättre och enklare att upprätthålla en längre stund jämfört med Gotland.
Gotland är sårbart för att det är en ö en bra bit bort.

Den partiledare som ville åka till Norge har ju lämligt nog avgått. Det finns säker en och annan kvar som antingen kramar Putin eller flyr, men huvudstaden faller inte över en dag med konventionella vapen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej, i nuvarande generation tror jag det är syltryggar och quislingar vi har att välja på.
Och Stockholm kan ju ryssen ta på ett par dagar, till skillnad från Ukraina.
Din underrättelsetjänst verkar vara av lika god kvalitet som Puttes. Kanske samma?
Ta du din nederlagsdoktrin och vik ett pappersflygplan med.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Du skulle bara veta vad homosapiens gjorde med cromagnon...

Det var förövrigt Spanjorer och andra europeer som till största delen utrotade indianerna...
Det fanns liksom inget "USA" innan Indianerna var utrotade/fördrivna och Europeerna hade tagit mark...

Din underrättelsetjänst verkar vara av lika god kvalitet som Puttes. Kanske samma?
Ta du din nederlagsdoktrin och vik ett pappersflygplan med.
Innan Sovjetunionen invaderade Afghanistan 1979 hade vi i Sverige vad jag förstår
"Varje meddelande om att motståndet ska ges upp är falskt."
Efter 1979 beslöt Riksdagen att ovan frasen inte längre var aktuell.
Kanske för att Sovjetunionen hade avrättat samtliga ledande politiker i Afghanistan.
Utan Riksdagen skrev ihop lagar om hur Riksdagen ska fungera under ockupation.

Det gäller ju att inte bli avrättad......

så vi har redan en nederlagsdoktrin. :död

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Innan Sovjetunionen invaderade Afghanistan 1979 hade vi i Sverige vad jag förstår
Kanske för att Sovjetunionen hade avrättat samtliga ledande politiker i Afghanistan.

Du har säkert en länk till det riksdagsbeslutet? :hihi

Jag påstår att det är skitsnack och att det dessutom gäller fortfarande - och alltid har gällt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Men sluta fåna dig.
Läs röda rutan på sidan 12 i MSBs (utskickaför inte allt för länge sedan och verkligen långt efter 1979!) folder ”Om krisen eller kriget kommer”.

För fan. Du orkar googla gamla uppgifter men ids inte öppna det som serveras i din egen postgång. Är du på riktigt, människa?

Obs! Den finns även online. Men du kan leta fram den själv.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Visst är det skitsnack.
Comeback är alltså obildad. Det var tråkigt.
Det är skillnad på Propaganda / Information till "Allmänheten" som MSB sprider
och
vad som gäller för Riksdagen under ockupation => Regeringsformen 15 kapitlet 9 §.
Men det kan vara svårt att inse.

Våra myndigheter vet dock vad som gäller, exempel Polisen citat:

OM SVERIGE OCKUPERAS
För Polismyndighetens del finns det inga särskilda regler vid ockupation, förutom de som gäller samtliga offentliga organ i landet.
Poliser måste därmed rätta sig efter 15 kap. 9 § andra stycket i regeringsformen. Där anges att det offentliga Sverige på ockuperad mark ska handla på ”det sätt som bäst gagnar försvarsansträngningarna och motståndsverksamheten samt civilbefolkningens skydd och svenska intressen i övrigt”.

slut citat

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Propaganda från myndigheter. Ok. Smakar

Hur kan du tolka det som du gör?

Vid krigstid så är polis underställd FM. Vad skulle det stå tycker du? Så du kan förstå betydelsen alltså.
Jag ger dig en djupare beskrivning nedan;

En självklar utgångspunkt för grundlagsregler om rikets styrelse under ockupationsförhållanden måste vara att trygga den svenska folkstyrelsen. Den grundläggande principen bör vara att de ledamöter av riksdagen och regeringen som befinner sig i frihet på svenskt territorum eller i exil - skall överta all konstitutionell behörighet från sådana ledamöter som befinner sig i ockupationsmaktens våld. Den svenska folkstyrelsen kommer på så vis endast att kunna representeras av organ vars motståndsvilja och demokratiska representtivitet inte kommer att kunna sättas i fråga.

Ett genomförande av denna princip innebär att varken riksdagen, dess krigsdelegation eller regeringen skall få fatta beslut på område som kontrolleras av en främmande makt som ockuperat svenskt territorium. Inte heller skall enskilda ledamöter av något av dessa organ få utöva befogenheter som de har i denna egenskap.

En konsekvens av att riksdagen inte får fatta beslut under ockupation är att val till riksdagen inte skall få äga rum under sådana förhållanden. Eftersom val under ockupation över huvud taget inte skulle kunna uppfylla kravet på att vara fria val i egentlig mening bör emellertid även val till kommunala församlingar förbjudas under ockupation.

Jag tolkar dina invändningar som du läst, men ej förstått….tolkat det som att det är vifta flagg och ligga på rygg när det snarare är tvärtom. Att vägra val i ockuperade områden, dvs områden som INTE är fria från påverkan torde vara en jäkligt rimlig sak. Likaså ledamöter som kan vara under förtryckande nations påverkan.

Basic folkrätt etc.

Och; du har helt fel, i ditt tankegods. Gör om, gör rätt…

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Då kanske Sabuni tänkte taktiskt om att dra till Norge då.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Googla ”totalförsvarsplikt”

Dryga svar. Dessutom är totalförsvarsplikten inget som träder in per automatik. Regeringen måste besluta vilka mellan 16-70 år som omfattas. Det ligger på regeringen att delgiva den som ska kallas in. Man ska dessutom ha mönstrat och blivit inskriven innan man är del av totalförsvaret. Det är endast de som fullgör värnplikt eller civilplikt som kan förhindras att lämna landet.

Sen kan man torska på att vara tvungen att fortsätta sin anställning och jobba på om man jobbar med något som är av särskild vikt för totalförsvaret.

Skippar man mönstring eller utredning blir det penningböter. Är man redan inskriven är det böter eller fängelse upp till ett år. Om det medför avsevärt men för totalförsvaret är det sex månader till fyra år i kurran.

Jag drar direkt om det hettar till. Skönt med långsemester på någon varm plats.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S