Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men det är inte samma värld längre och så länge Ryssland inte har fallit så behöver vi rusta upp eller förstärka våran förmåga så pass att vi avskräcker Ryssland i det långa perspektivet.
Det eller att Ryssland faller och delas upp i mindre delar/länder som inte utgör något hot.
Jag instämmer men är det politiskt möjligt ? Och var det gäller här i Norr så är det ju Norge Finland, Estland Lettland Litauen som behöver stöd. Gissar Polen klarar sig rätt bra själva.
Är Sverige beredda ge det stödet, stationera förband i de här länderna ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vilka är "alla andra"?

Hur ser din analys ut avseende Sveriges säkerhet utifrån det geopolitiska läget på några års sikt? Att du är emot NATO och framför allt USA vet vi, men vad är ditt förslag på lösning? Att Sverige inte skall göra något alls utan stå allianslöst efter att Finland anslutit sig till NATO? Att öka våra egna försvarsanslag långt över de två procent som diskuterats? Egna kärnvapen? Vänta på att EU eventuellt bildar en försvarsallians och att övriga EU-länder rustar sitt försvar rejält?
EU har redan en försvarsallians och Danmark har nu röst för medlemskap i EU's försvarallians.
Danmark hade ett undantag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag instämmer men är det politiskt möjligt ? Och var det gäller här i Norr så är det ju Norge Finland, Estland Lettland Litauen som behöver stöd. Gissar Polen klarar sig rätt bra själva.
Är Sverige beredda ge det stödet, stationera förband i de här länderna ?
Ja, det är vi redan nu. Men jag kan tänka mig att det kan gnisslas lite om det skall stationeras folk i Turkiet. Men glöm inte att turkiska militärer övar just nu i Östersjön. Så det är att ge och ta.
 

Raderad medlem 51742

Guest
EU har redan en försvarsallians och Danmark har nu röst för medlemskap i EU's försvarallians.
Danmark hade ett undantag.
Helt riktigt och Sverige hade mig veterligen inget sådant undantag utan vi är redan med i det samarbetet.

Däremot är det inte riktigt jämförbart med NATO, då det inte alls är en operativ försvarsorganisation på samma sätt. Det finns inga gemensamma planer, organisation, ledningssystem, doktriner osv. så man kan i praktiken inte svara snabbt på ett angrepp från Ryssland. Du eller om det är någon annan brukar väl ta upp att NATO bara är ord på ett papper, men det är mycket mer än så, det är också förmåga, rutiner och strukturer för att svara upp mot de där orden.

EU:s försvarssamarbete är idag dock inte mycket mer än just ord på ett papper, dessutom rätt så allmänt hållna sådana. Så småningom, efter rätt många år och om medlemsländerna vill skulle det dock kunna utvecklas till något motsvarande, men där är det inte ens i närheten idag.

Dessutom har EU:s medlemsländer inte i närheten av den försvarsförmåga som NATO har. Det är inte heller bara för Sveriges dels viktiga länder som UK, USA och Norge som står utanför EU, sett till hur de politiska vindarna blåser i EU-länderna senaste åren känns det väl inte direkt som att riktningen går mot ett ännu starkare och mer sammanbundet EU utan snarare motsatsen. Du kan inte få EU:s försvar utan att samtidigt prenumerera på allt annat som EU innebär.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om det här visar sig stämma gissar jag vi så småningom får höra ursäkter som "Vi såg det inte komma" eller nåt annat värre. Jag gissar också att folk kommer fortsätta rösta på sossar ändå.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om det här visar sig stämma gissar jag vi så småningom får höra ursäkter som "Vi såg det inte komma" eller nåt annat värre. Jag gissar också att folk kommer fortsätta rösta på sossar ändå.

Folk röstade ju på sossarna när dom höll på med rasbiologi och inträttade koncentrationsläger för "anti-nazister" och "Englandsvänner" i Sverige, för att förbereda sig för att tyskland skulle vinna kriget.
Ja man slängde ju in lite kommunister och annat löst folk i lägren också, egentligen alla som hade en annan åsikt än Partiet.

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om det här visar sig stämma gissar jag vi så småningom får höra ursäkter som "Vi såg det inte komma" eller nåt annat värre. Jag gissar också att folk kommer fortsätta rösta på sossar ändå.
Speciellt har (s) försäkrat sig om stödet från alla (s) (=majoriteten på kongressen väl ?) som utan den här "manövern" bara haft (v) att rösta på ifall de skulle välja ett parti emot NATO i september.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Island och Danmark har nu i alla fall röstat ja till Sveriges och Finlands ansökan.

DN har en artikel om Turkiets hyperinflation och hur den påverkar det mesta just nu.

"det också en väljargrupp som han kallar ”den rörliga”.
– De väljarna håller han på att förlora. Och därför behöver han agera, säger Hakan Günes.
Det är där Sveriges Nato-ansökan kommer in i bilden. Den ger presidenten utrymme att visa sig som en stark ledare. Som en värdig president. En president som vinner val.
Det Erdogan enligt ekonomiska experter och de flesta vedertagna modeller borde göra för att sätta stopp för den allt värre inflationen är att höja centralbankens ränta. Men det vill han inte.
”Erdogan har länge pressat centralbanken för att hålla nere räntan, eftersom han tror på en galen teori som går ut på att inflation orsakas av höga räntor”



Kollar man runt i turkiska medier verkar de dock mest hetsa mot Grekland och basunera ut att ingen skall säga till dem att de inte får anfalla Syrien.
Sen att YPG har hotat med att använda syriskt (ryskt) luftvärn mot eventuella turkiska flygfarkoster verkar inte lugna dem. Snarare tvärtom.
Sverige/Finland/NATO kommer ganska långt ned i nyhetsflödet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det någon som har fått igång betting på hur många månader innan Sverige som Finland går med i NATO?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, finnarna har nog inte turkiet något emot att släppa in i NATO, dom har väl inte haft en bild på en Grek på den turkiska yoghurten. :ROFLMAO:

Näe, för att vara allvarlig, det handlar om hur man ställer sig till kurdiska extremister, jag vet inte vad Finland har haft för inställning till dom.

YPG/PKK var väl ett fall av "fiendens fiende är min vän" när dom stred mot IS, men självklart gick ju vi svenskar längre än så och skrev upp dom på biståndslistan...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, finnarna har nog inte turkiet något emot att släppa in i NATO, dom har väl inte haft en bild på en Grek på den turkiska yoghurten.

Näe, för att vara allvarlig, det handlar om hur man ställer sig till kurdiska extremister, jag vet inte vad Finland har haft för inställning till dom.

YPG/PKK var väl ett fall av "fiendens fiende är min vän" när dom stred mot IS, men självklart gick ju vi svenskar längre än så och skrev upp dom på biståndslistan...
Finland förstår sin omvärld, det är en bra början om man ska bedriva utrikespolitik.

För övrigt har Finland nyligen lyckats utvisa två finska medborgare till Irak respektive Somalia, var av en var född i Finland, undrar varför alla kan det Sverige inte kan?

Det samma kommer 82% av befolkningen undra när Finland går med i NATO och vi står kvar med bara Morgan och Kakabaveh.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finland förstår sin omvärld, det är en bra början om man ska bedriva utrikespolitik.

För övrigt har Finland nyligen lyckats utvisa två finska medborgare till Irak respektive Somalia, var av en var född i Finland, undrar varför alla kan det Sverige inte kan?

Det samma kommer 82% av befolkningen undra när Finland går med i NATO och vi står kvar med bara Morgan och Kakabaveh.
Det känns lite som att Finland dras genom skiten av association med Sverige. Finland har varit dragande i den gemensamma NATO-ansökan (min tolkning). Men ändå är det egentligen bara Sverige som nämns vid specifika klämpunkter med Turkiet. (i mitt flöde) Tillika sitter finnen i samma rävsax.

Egentligen så tror jag att Finland dras med mest för att det är ett Ryssupptrollat spel alltihop. Mer än någonting annat.

Sverige är ju ändå ganska omringat om finnen slipper med. Dessutom så har Sverige och Finland ett välutvecklat försvarssamarbete.
Personligen tror jag att Sveriges säkerhetsläge förbättras genom att Finland skulle komma in, även om Sverige inte gör det.

Nu tror inte jag att det är ett jättetroligt scenario dock.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det känns lite som att Finland dras genom skiten av association med Sverige. Finland har varit dragande i den gemensamma NATO-ansökan (min tolkning). Men ändå är det egentligen bara Sverige som nämns vid specifika klämpunkter med Turkiet. (i mitt flöde) Tillika sitter finnen i samma rävsax.

Egentligen så tror jag att Finland dras med mest för att det är ett Ryssupptrollat spel alltihop. Mer än någonting annat.

Sverige är ju ändå ganska omringat om finnen slipper med. Dessutom så har Sverige och Finland ett välutvecklat försvarssamarbete.
Personligen tror jag att Sveriges säkerhetsläge förbättras genom att Finland skulle komma in, även om Sverige inte gör det.

Nu tror inte jag att det är ett jättetroligt scenario dock.
Absolut, Finland får lida för vad Sverige gjort. Sannolikt så vill Vladimir Putin verkligen inte ha med Finland i NATO och kanske att han drar i trådarna rörande dem men det är konspirationsteorier och jag vet inte om någon kan belägga dylika alls?

Helt klart är ju att Erdogan har 100% rätt i många av sina åsikter också, några är skakiga men i huvudsak förstår jag deras kritik. Att Turkiet är ett skitland är förvisso sant men hör tyvärr inte till saken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
putler vill absolut inte att Finland går med, men där har han inga trådar att dra i för att förhindra det, jag tror ju inte att överstesmurfen i turkiet kan lägga veto mot Finland också, utan en jävligt bra motivering, mot Sverige har han ju i alla fall en halvbra motivering.

Skulle turkarna sätta sig på tvären mot oss båda skulle nog omvärlden reagera betydligt skarpare, så han balanserar nog jävligt försiktigt och tar chansen att jävlas med Sverige enbart.

Jag delar din uppfattning om att Sverige till viss del skyddas lite av att Finland går med, om bara ett land får gå med så är det egentligen bättre att det blir finland, då har vi i alla fall ett natoland emellan, och enda anfallsvägen utan att starta krig med NATO blir då med båt och flyg.

Vi kan ju då lägga våra 2% (som borde vara 5% om vi inte blir NATO medlemmar) på skydd mot just det hotet, och hittils har väl varken ryskt flyg eller deras båtar varit speciellt framgångsrika mot moderna vapensystem.

Dessutom har väl Finnarna direktnummer till Svenska försvaret om dom ser ryssen stäva ut från Kaliningrad eller genom finska viken.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Absolut, Finland får lida för vad Sverige gjort. Sannolikt så vill Vladimir Putin verkligen inte ha med Finland i NATO och kanske att han drar i trådarna rörande dem men det är konspirationsteorier och jag vet inte om någon kan belägga dylika alls?

Helt klart är ju att Erdogan har 100% rätt i många av sina åsikter också, några är skakiga men i huvudsak förstår jag deras kritik. Att Turkiet är ett skitland är förvisso sant men hör tyvärr inte till saken.
Det är klart att det är konspirationsteorier, dock absolut inte sådana utan belägg i min mening, det är självklart svårt att påvisa även om det är sant, men tillräckligt med tillfälliga bevis/tycker jag att finns för att jag inte skall kunna lita på inblandades allegianser.

Jag tycker tvärt om att Erdogan har rätt i sak, men käpprätt i åsikt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
putler vill absolut inte att Finland går med, men där har han inga trådar att dra i för att förhindra det, jag tror ju inte att överstesmurfen i turkiet kan lägga veto mot Finland också, utan en jävligt bra motivering, mot Sverige har han ju i alla fall en halvbra motivering.

Skulle turkarna sätta sig på tvären mot oss båda skulle nog omvärlden reagera betydligt skarpare, så han balanserar nog jävligt försiktigt och tar chansen att jävlas med Sverige enbart.

Jag delar din uppfattning om att Sverige till viss del skyddas lite av att Finland går med, om bara ett land får gå med så är det egentligen bättre att det blir finland, då har vi i alla fall ett natoland emellan, och enda anfallsvägen utan att starta krig med NATO blir då med båt och flyg.

Vi kan ju då lägga våra 2% (som borde vara 5% om vi inte blir NATO medlemmar) på skydd mot just det hotet, och hittils har väl varken ryskt flyg eller deras båtar varit speciellt framgångsrika mot moderna vapensystem.

Dessutom har väl Finnarna direktnummer till Svenska försvaret om dom ser ryssen stäva ut från Kaliningrad eller genom finska viken.
Det hade ju varit genom Erdogan då. Och det är ju just det nästkommande i stycket som utvecklas framför våra ögon.
Anledningen tillsammans med det faktum att Turkiet sluter mycket överenskommelser med Ryssen som gör att åtminstone jag anar Ryddks ugglor i den Turkiska mossen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det hade ju varit genom Erdogan då. Och det är ju just det nästkommande i stycket som utvecklas framför våra ögon.
Anledningen tillsammans med det faktum att Turkiet sluter mycket överenskommelser med Ryssen som gör att åtminstone jag anar Ryddks ugglor i den Turkiska mossen.
Fast vad har Erdofan att sätta emot Finland?

Jag ger honom också ett halvt rätt att Sverige har varit lite för frikostiga med pengar till Kurdiska organisationer med tvivelaktig slutmottagare.

Men finnarna har väl inte stöttat Kurderna på något sätt som turken kan klaga på?
Och så kraftigt koppel har inte putler på översteturken att han obstruerar utan grund mot Finland

FUwdWyWX0AA2odU
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top