Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Den kurdiska politiska vilden blir vi väl av med efter valet, så vi får väl sätta ansökan på dekis tills dess. Tills dess får vi väl bygga kärnvapen eller nått....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den kurdiska politiska vilden blir vi väl av med efter valet, så vi får väl sätta ansökan på dekis tills dess. Tills dess får vi väl bygga kärnvapen eller nått....

Jag tror ju IOFS att NATO ändå är här och övar tills efter valet, så vi behöver nog inte omstarta Ågesta för att göra plutonium riktigt än.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sverige är indirekt redan i krig med Ryssland. Ryssland har klippt elledningen till Finland vilket fick elpriset gå upp. Bränslet på Åland kostar 30 kr/l nu enl en Ålänning jag talade med för någon dag sedan.

Målet att är att bryta ned Ryssland. Men dem kommer inte att lyckas. Ryssland kommer att förbli en stor nation.

Idag är det 2022-06-06. Någon som reagerar på detta datum.? Jag vet att det finns minst två som vet exkl mig själv här på SH vad detta datum betyder...
Inte jag i varje fall.....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är absolut ingen som uppfattar dig som intellektuell, spännande och mystisk för att du skriver i gåtor och ber oss gissa vad du tänker.

Skriv vad du menar i klarspråk istället.
Tala för dig själv, jag tycker hen verkar superspännande och initierad, kunnig, klarsynt, balanserad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Erdogans uppmaning till turkarna: Köp Euro och Dollar för dina pengar så fort du kan.
Ja Erdogan formulerade det ju lite annorlunda
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har dom några skjutvapen kvar på regeringskansliet?
De har Glock17 i vakten.
Ligger dock en Smith& Wesson Highway Patrolman 28 med 6 tums pipa och några askar Winchester Wester metal piercing .357 ammunition i kassaskåpet inne i statsministerns rum. Koden är 20220606.

På tal om den 6 juni 2022 så är det dagen då kungen flyttade fram datumet på midsommar för all framtid. För att kompensera folket så blir dagen dock en dubbelhelg med 2 röda dagar. 6 & 7.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De har Glock17 i vakten.
Ligger dock en Smith& Wesson Highway Patrolman 28 med 6 tums pipa och några askar Winchester Wester metal piercing .357 ammunition i kassaskåpet inne i statsministerns rum. Koden är 20220606.

På tal om den 6 juni 2022 så är det dagen då kungen flyttade fram datumet på midsommar för all framtid. För att kompensera folket så blir dagen dock en dubbelhelg med 2 röda dagar. 6 & 7.

Du menar att de hade Glock 17 va?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det är absolut ingen som uppfattar dig som intellektuell, spännande och mystisk för att du skriver i gåtor och ber oss gissa vad du tänker.

Skriv vad du menar i klarspråk istället.
Var har jag bett dig att gissa vad jag tänker?

Jag frågade bara... precis som så många andra gör här på SH om saker och ting.

Om du inte vet/kan svara på en fråga är det bara att gå vidare, och kanske komma tillbaka senare för att se om någon annan har svaret.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om inte något av detta är vad som skett är det svårt att tolka det på något annat sätt än att S ser såväl kurdfrågan som sitt eget fortsatta maktinnehav som överordnade och så viktiga att de är värda att riskera en NATO-anslutning och därmed Sveriges säkerhet för. I såna fall är det ett svek mot lojaliteten inte bara gentemot det svenska folket utan också mot övriga västländer och framför allt Finland.

EDIT: Till och med den S-märkta statsvetaren Marja Lemne på Södertörns Högskola verkar ju se detta som sista spiken i kistan för ett svenskt NATO-medlemskap.
Slutsatsen blir att (s) ser som vi alla andra att hotet från Ryssland var mycket mindre än vi trodde
(och blir mindre för varje dag som fler rysska pansarfordon kör fast i Ukraina och allt fler rysska soldater beslutar sig för att dra sig ur den militära specialoperationen)
så behovet av ett OTAN NU NATO medlemskap är mycket mindre än (s) trodde för 6 veckor sedan.

Bara sitta still i båten. Tills allt lugnat ner sig.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Slutsatsen blir att (s) ser som vi alla andra att hotet från Ryssland var mycket mindre än vi trodde
(och blir mindre för varje dag som fler rysska pansarfordon kör fast i Ukraina och allt fler rysska soldater beslutar sig för att dra sig ur den militära specialoperationen)
så behovet av ett OTAN NU NATO medlemskap är mycket mindre än (s) trodde för 6 veckor sedan.

Bara sitta still i båten. Tills allt lugnat ner sig.
Vilka är "alla andra"?

Hur ser din analys ut avseende Sveriges säkerhet utifrån det geopolitiska läget på några års sikt? Att du är emot NATO och framför allt USA vet vi, men vad är ditt förslag på lösning? Att Sverige inte skall göra något alls utan stå allianslöst efter att Finland anslutit sig till NATO? Att öka våra egna försvarsanslag långt över de två procent som diskuterats? Egna kärnvapen? Vänta på att EU eventuellt bildar en försvarsallians och att övriga EU-länder rustar sitt försvar rejält?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Slutsatsen blir att (s) ser som vi alla andra att hotet från Ryssland var mycket mindre än vi trodde
(och blir mindre för varje dag som fler rysska pansarfordon kör fast i Ukraina och allt fler rysska soldater beslutar sig för att dra sig ur den militära specialoperationen)
så behovet av ett OTAN NU NATO medlemskap är mycket mindre än (s) trodde för 6 veckor sedan.

Bara sitta still i båten. Tills allt lugnat ner sig.
Alla bra bedömare sa att Ryssland skulle vara bankrutt och ha slut på soldater samt materiel i slutet på maj.
Vi är bortom det nu. Nu pratas det om att de kan hålla igång konflikten i några år.
Visst att de har för tillfället problem att erövra mark i Ukraina då moralen sviktar och fronttrupperna roteras för vila, men ha i åtanke att Ryssland har inte mobiliserat sin arme.
Det här är bara en "special operation" med frivilliga (nåja)
Ryssland har 1 miljon man i aktiv tjänst och 2 miljoner i reserven.
Sverige har 23 600 i aktiv tjänst och 31 300 i reserven som jämförelse.
Vill de så kan de ta Ukraina under 1 vecka. Men priset för det är högt rent politiskt då man måste mobilisera.

Men låt oss säga att de låser situationen efter att de slutit cirkeln vid Lysychansk. De gräver ned sig och låter fronten vara där med beskjutning lite hit och dit. Ukraina kommer ha svårt att gå på offensiven. För att ta mark med fortifierad trupp krävs minst 3/1 överläge rent generellt. De har de inte.
Alltså kan Ryssland rotera ut personal och bygga upp lagren igen.
Några bra exempel på hur Ryssland kringår sanktioner finns i denna artikel:
Kan Nordkorea köpa saker så kan Ryssland definitivt göra det också. Folk i Europa glömmer att detta är en lokal konflikt för resten av världen. Indien, Kina, Sydamerika tycker det är ett lokalt krig som inte stör deras relationer med Ryssland nämnvärt.

Så inom 2 år skulle Ryssland ganska enkelt ha byggt upp samma kapacitet de hade innan 24 feb.
När skulle Sverige ha nått upp till 2% målet? 2028 eller vad var det...
När skulle vi kunna ha nått ett 4% mål, som krävs för ett vettigt invasionsförsvar? 2040 kanske..?
Jag är inte för NATO under förutsättningarna som var fram till förra året. Men det är inte samma värld längre och så länge Ryssland inte har fallit så behöver vi rusta upp eller förstärka våran förmåga så pass att vi avskräcker Ryssland i det långa perspektivet.
Det eller att Ryssland faller och delas upp i mindre delar/länder som inte utgör något hot.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var har jag bett dig att gissa vad jag tänker?

Jag frågade bara... precis som så många andra gör här på SH om saker och ting.

Om du inte vet/kan svara på en fråga är det bara att gå vidare, och kanske komma tillbaka senare för att se om någon annan har svaret.

Jag hade ju hoppats att det var den dagen rymdskeppet skulle komma och hämta er troende, men du är ju kvar här så det var det inte.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top