Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

"Samtidigt måste vi analysera vad som händer om vi skulle säga att vi tror att det är bäst för Sveriges säkerhet och Sveriges befolkning om man nu skulle söka medlemskap i Nato. Vilka faror innebär det? Vilka möjligheter innebär det? Vad händer i en interimsperiod? Alla sådana saker måste man ha med i en analys när man ska bestämma vilka beslut man ska ta. Fortfarande är alla optioner öppna, säger Ann Linde.
Finland ska redan i påsk ha en utredning klar. I Sverige ska en parlamentarisk grupp lämna sin rapport senast sista maj.

Ann Linde tror inte det är givet att Finland och Sverige kommer till samma beslut om Nato.
– Det kan mycket väl bli olika beslut. Vi har olika historia, vi har olika geografi. Vare sig historia eller geografi kan man göra något åt, men framtiden kan man göra något åt. Det är inte alls säkert att vi kommer till samma slutsats. Däremot försöker vi följa varandra, dela information och vara transparenta, säger Ann Linde."



Så nu skall det dras i långbänk och vi är plötsligt inte som Finland.
Skall bli intressant att se hur det blir om Finland lämnar in en ansökan ifall Sverige är redo att höja försvaransagen upp till och över 4% och snabbt öka till att åter ha ett invasionsförsvar eller om vi skall lalla runt i hopp om att inget ont sker.
Tycker det verkar väldigt klokt att göra en noggrann värdering som inte är grundad i dagens rädsla och propaganda från öst och väst. I alla fall om man inte tror att Ryssland kommer invadera Sverige innan konflikten/kriget i Ukraina är löst. Jag tror oavsett inte att Ryssland kommer gå till attack mot varken Sverige eller Finland.

Som jag har sagt tidigare så hoppas jag på att Nato slutar att växa och fortsätter som den ser ut i dag då jag är rädd att resten av världen annars kommer se Nato som ett större och större hot och känna sig tvingade att agera tillsammans mot hotet. Det blir lite svårare att försvara en kärnvapenattack mot Europa om inte alla land deltar i samma fruktade allians, tänker jag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
I min värld är inte Ukraina ett "skitland" utan en viktig partner teknologiskt i mitt dagliga arbete. Betydligt närmre hjärtat än vissa EU-länder.
Absolut.
Att 130 personer fick sätta liv till i Maidan-demonstrationerna för att avsätta en Kreml-styrd diktator och kunna närma sig EU säger mycket om Ukrainarnas ambitioner.
Och ALLA länder som vill bli liberala demokratier behöver så mycket hjälp dom kan få.
Tom i en krigssituation även om också jag är försiktig med att vilja bidra till väpnade konflikter öht.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Som jag har sagt tidigare så hoppas jag på att Nato slutar att växa och fortsätter som den ser ut i dag då jag är rädd att resten av världen annars kommer se Nato som ett större och större hot och känna sig tvingade att agera tillsammans mot hotet. Det blir lite svårare att försvara en kärnvapenattack mot Europa om inte alla land deltar i samma fruktade allians, tänker jag.
Jag kan förstå lite hur du resonerar.
Men för vem och vilka är NATO ett hot egentligen?
Vem har NATO hotat och/eller anfallit?
Bosnien är det enda jag hittar där det inte var en koalition med andra och där bombade man inte för att ta över landet.
Att vara ett hot bara för att man skyddar varandra känns lite långsökt.
Hotet är isf bara för skurkstater.
Lite som att en "grannsämja-grupp" bara är ett hot mot ligister och skurkar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tycker det verkar väldigt klokt att göra en noggrann värdering som inte är grundad i dagens rädsla och propaganda från öst och väst. I alla fall om man inte tror att Ryssland kommer invadera Sverige innan konflikten/kriget i Ukraina är löst. Jag tror oavsett inte att Ryssland kommer gå till attack mot varken Sverige eller Finland.

Som jag har sagt tidigare så hoppas jag på att Nato slutar att växa och fortsätter som den ser ut i dag då jag är rädd att resten av världen annars kommer se Nato som ett större och större hot och känna sig tvingade att agera tillsammans mot hotet. Det blir lite svårare att försvara en kärnvapenattack mot Europa om inte alla land deltar i samma fruktade allians, tänker jag.
Har inte alla gjort denna "noggranna värdering" redan under ungefär 80 år?

Det är ju därför vi i praktiken är med, medan politiken låtsas titta åt andra hållet.

Det är bara just nu som detta är en politisk fråga, tidigare (hela efterkrigstiden) var det bara Folkpartiet som var för NATO medan övriga hade sina olika anledningar till att inte vara med. "Särintressen", Kremlvurmning, 1968-babbel... de fanns nästan överallt.

(Märk väl också Dagens Industris hållning i Kina/Ryssland-frågor... det är absolut inte så att "höger" är för NATO och "vänster" är emot. Ej heller i frågan starkt/svagt försvar.)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kan förstå lite hur du resonerar.
Men för vem och vilka är NATO ett hot egentligen?
Vem har NATO hotat och/eller anfallit?
Bosnien är det enda jag hittar där det inte var en koalition med andra och där bombade man inte för att ta över landet.
Att vara ett hot bara för att man skyddar varandra känns lite långsökt.
Hotet är isf bara för skurkstater.
Lite som att en "grannsämja-grupp" bara är ett hot mot ligister och skurkar.
Amsagor om NATO bara för att Serbien inte fick ostört fortsätta med sitt folkmord trots att Ryssland och Kina blockade i Säkerhetsrådet.

När vidrigheterna nådde en gräns fick NATO styra upp det och släpa de skyldiga till Haag. Gissa om Ryssland (och Kina) är rädd för motsvarande utveckling igen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har inte alla gjort denna "noggranna värdering" redan under ungefär 80 år?

Det är ju därför vi i praktiken är med, medan politiken låtsas titta åt andra hållet.

Det är bara just nu som detta är en politisk fråga, tidigare (hela efterkrigstiden) var det bara Folkpartiet som var för NATO medan övriga hade sina olika anledningar till att inte vara med. "Särintressen", Kremlvurmning, 1968-babbel... de fanns nästan överallt.

(Märk väl också Dagens Industris hållning i Kina/Ryssland-frågor... det är absolut inte så att "höger" är för NATO och "vänster" är emot. Ej heller i frågan starkt/svagt försvar.)
Höger vänster är ett relativt meningslöst mått numera.

Alla som är vuxna, normalbegåvade och politiskt intresserade har nog övergett denna terminologi, eller åtminstone nyanserar den.

Man kan vara oerhört vänster/höger eller progressiv/konservativ i en ekonomisk fråga men inte i social, etc.

Thank God att enkelspårigheten är övergiven.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag kan förstå lite hur du resonerar.
Men för vem och vilka är NATO ett hot egentligen?
Vem har NATO hotat och/eller anfallit?
Bosnien är det enda jag hittar där det inte var en koalition med andra och där bombade man inte för att ta över landet.
Att vara ett hot bara för att man skyddar varandra känns lite långsökt.
Hotet är isf bara för skurkstater.
Lite som att en "grannsämja-grupp" bara är ett hot mot ligister och skurkar.
Här finner du en lista över krig där USA har deltagit https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kriger_USA_har_deltatt_i . Som du ser är listan väldigt lång och när USA är den som hela världen ser som ledaren av NATO tycker jag det är långsökt att förvänta sig att stora delar av världen inte kan se på NATO som ett hot om de bara växer mer och mer. Jag är inte mot NATO men tror att det är fel väg att gå med en fortsatt expansion som kan skapa mer rädsla och splittring mellan olika delar av världen.

Om en stor del av grannsämjan gruppen hade haft en vapenarsenal stor nog att kunna spränga hela jorden och gång på gång hade begått grova brott mot stora delar av världens befolkning utan att det fick konsekvenser så hade jag nog ställt mig tveksam till att deras grupp bara kommer vara ett hot mot ligister och skurkar. Däremot tror jag en grannsämjan kunde fungerat väldigt bra om den samlade medlemmar av olika kulturer som i lång tid hade visat att de var emot brott, krig och orättvisor.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Här finner du en lista över krig där USA har deltagit https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kriger_USA_har_deltatt_i . Som du ser är listan väldigt lång och när USA är den som hela världen ser som ledaren av NATO tycker jag det är långsökt att förvänta sig att stora delar av världen inte kan se på NATO som ett hot om de bara växer mer och mer. Jag är inte mot NATO men tror att det är fel väg att gå med en fortsatt expansion som kan skapa mer rädsla och splittring mellan olika delar av världen.

Om en stor del av grannsämjan gruppen hade haft en vapenarsenal stor nog att kunna spränga hela jorden och gång på gång hade begått grova brott mot stora delar av världens befolkning utan att det fick konsekvenser så hade jag nog ställt mig tveksam till att deras grupp bara kommer vara ett hot mot ligister och skurkar. Däremot tror jag en grannsämjan kunde fungerat väldigt bra om den samlade medlemmar av olika kulturer som i lång tid hade visat att de var emot brott, krig och orättvisor.
Ja, så kan det nog vara att folk förknippar NATO med USA vilket absolut gör saken värre.
Att USA kan vara ett hot är det nog inte många som betvivlar. :)
Men då blir ju frågan om det är korrekt att gruppera NATO och USA eller om det bara används för att kunna köra sitt narrativ?
NATO har, såvitt jag vet, inte handlat på eget bevåg annat i just Bosnien.
NATO har ju i vissa (de flesta?) fall inte varit med i de krig USA varit i.

Exemplet grannsämjan var för att visa på en avskräckande effekt och att det nödvändigtvis inte behöver betyda hotande effekt om man inte är skurk.
Och så tror jag de flesta stater ser det också.
Skurkstat => NATO(USA) är ett hot.
Icke skurkstat => NATO(USA) är inte ett hot.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Men dom har ju alla USA's tjernvapen på sin mark nu och kommer att bombas Direct.
Dessutom kommer dom att tvingas delta i alla möjliga krig hela tiden, som till exempel Turkiets krig....
Att förlöjliga varandras tankar och åsikter är ju också ett sätt att bemöta varandra :hjarta Det får mig dock inte att förändra min tanke i att världen kunde bli en bättre plats om vi kunde skapa en allians bestående av länder med en lite mindre krigisk inställning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att förlöjliga varandras tankar och åsikter är ju också ett sätt att bemöta varandra :hjarta Det får mig dock inte att förändra min tanke i att världen kunde bli en bättre plats om vi kunde skapa en allians bestående av länder med en lite mindre krigisk inställning.
Jag förlöjligar bara dom som påstår att om vi går med i NATO måste ha kärnvapen i landet och delta i Turkiets dumheter.
Dom förtjänar att förlöjligas.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ja, så kan det nog vara att folk förknippar NATO med USA vilket absolut gör saken värre.
Att USA kan vara ett hot är det nog inte många som betvivlar. :)
Men då blir ju frågan om det är korrekt att gruppera NATO och USA eller om det bara används för att kunna köra sitt narrativ?
NATO har, såvitt jag vet, inte handlat på eget bevåg annat i just Bosnien.
NATO har ju i vissa (de flesta?) fall inte varit med i de krig USA varit i.

Exemplet grannsämjan var för att visa på en avskräckande effekt och att det nödvändigtvis inte behöver betyda hotande effekt om man inte är skurk.
Och så tror jag de flesta stater ser det också.
Skurkstat => NATO(USA) är ett hot.
Icke skurkstat => NATO(USA) är inte ett hot.
Vi i väst ser garanterat helt annorlunda på NATO än vad delar av till exempel Asien och Afrika gör. Om vi ska kunna skapa varig fred tror jag det är viktigt att försöka se på oss själva ur ett perspektivet som delar av världen som upplevt västlig kolonisering och USA´s krigsföring kan ha, och genom den insikten försöka förstå hur vi kan skapa ett större förtroende och mindre rädsla för varandra. Rädsla och massiv uppbyggande av vapen tror jag är en farlig väg att gå även om det känns rätt just nu när vi har en konflikt i Europa.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag förlöjligar bara dom som påstår att om vi går med i NATO måste ha kärnvapen i landet och delta i Turkiets dumheter.
Dom förtjänar att förlöjligas.
Tvivlar starkt på att USA kommer passera ut kärnvapen i andra länder ja. Att NATO länder kan komma att behöva försvara Turkiet ser jag däremot inte som omöjligt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vi i väst ser garanterat helt annorlunda på NATO än vad delar av till exempel Asien och Afrika gör. Om vi ska kunna skapa varig fred tror jag det är viktigt att försöka se på oss själva ur ett perspektivet som delar av världen som upplevt västlig kolonisering och USA´s krigsföring kan ha, och genom den insikten försöka förstå hur vi kan skapa ett större förtroende och mindre rädsla för varandra. Rädsla och massiv uppbyggande av vapen tror jag är en farlig väg att gå även om det känns rätt just nu när vi har en konflikt i Europa.
Ja, den synen på NATO måste ju bero på att man ser NATO=USA.
NATO finns ju inte ens i Asien (bit av Turkiet då) eller i Afrika så varför dom skulle se NATO som ett hot känns långsökt.

Själv tycker jag att man borde se på EU och NATO som ett mål att nå.
Tänk att vi kommit så långt att vi KAN ha försvars och handelssamarbete i så stor utsträckning!
Vad är oddsen för att något liknande ska uppkomma i närtid i just Asien eller Afrika?
Istället för sina småskaliga konflikter borde de lyfta blicken och sträva mot ett demokratiskt mål där allt fler kan leva i fred, frihet och välbestånd.
Min gissning är att ju fler länder/stater som går med i NATO och /eller EU ju bättre blir världen. Inte sämre.

Men så är jag en inbiten fan till liberala demokratier också. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tvivlar starkt på att USA kommer passera ut kärnvapen i andra länder ja. Att NATO länder kan komma att behöva försvara Turkiet ser jag däremot inte som omöjligt.
Jo, att FÖRSVARA turkiet om dom blir ANGRIPNA kan vi behöva göra, men inte att delta i krig turkiet startar mot tex kurderna.

På samma sätt som att Nato inte kommer att hjälpa Norge om dom startar krig mot Sverige, men om Sverige startar krig mot Norge kommer dom att hjälpa norrmännen
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top