Tycker det verkar väldigt klokt att göra en noggrann värdering som inte är grundad i dagens rädsla och propaganda från öst och väst. I alla fall om man inte tror att Ryssland kommer invadera Sverige innan konflikten/kriget i Ukraina är löst. Jag tror oavsett inte att Ryssland kommer gå till attack mot varken Sverige eller Finland.Ann Linde: Inte säkert Finland och Sverige kommer till samma slutsats om Nato
Utrikesminister Ann Linde är på Natobesök med sin finländska kollega Pekka Haavisto. Hon tror att Finland och Sverige kan fatta olika beslut om Nato.www.dn.se
"Samtidigt måste vi analysera vad som händer om vi skulle säga att vi tror att det är bäst för Sveriges säkerhet och Sveriges befolkning om man nu skulle söka medlemskap i Nato. Vilka faror innebär det? Vilka möjligheter innebär det? Vad händer i en interimsperiod? Alla sådana saker måste man ha med i en analys när man ska bestämma vilka beslut man ska ta. Fortfarande är alla optioner öppna, säger Ann Linde.
Finland ska redan i påsk ha en utredning klar. I Sverige ska en parlamentarisk grupp lämna sin rapport senast sista maj.
Ann Linde tror inte det är givet att Finland och Sverige kommer till samma beslut om Nato.
– Det kan mycket väl bli olika beslut. Vi har olika historia, vi har olika geografi. Vare sig historia eller geografi kan man göra något åt, men framtiden kan man göra något åt. Det är inte alls säkert att vi kommer till samma slutsats. Däremot försöker vi följa varandra, dela information och vara transparenta, säger Ann Linde."
Så nu skall det dras i långbänk och vi är plötsligt inte som Finland.
Skall bli intressant att se hur det blir om Finland lämnar in en ansökan ifall Sverige är redo att höja försvaransagen upp till och över 4% och snabbt öka till att åter ha ett invasionsförsvar eller om vi skall lalla runt i hopp om att inget ont sker.
Som jag har sagt tidigare så hoppas jag på att Nato slutar att växa och fortsätter som den ser ut i dag då jag är rädd att resten av världen annars kommer se Nato som ett större och större hot och känna sig tvingade att agera tillsammans mot hotet. Det blir lite svårare att försvara en kärnvapenattack mot Europa om inte alla land deltar i samma fruktade allians, tänker jag.