Du ser ingen koppling mellan stödet från väst i form av vapen och de militära motgångarna som Ryssland har? Du tycker vi skulle ha lämnat Ukraina åt sitt öde? Tycker du likadant om de hade gått på Finland härnäst?Betyder inte att man samtidigt tycker att det är bättre att "ryssen får det han vill ha". Varför skulle det vara binärt på det sättet?
Det är nog snarare ilska över att hans "surt förvärvade" pengar på flyktingboende kanske är investerade i ryska fonder. Debiterar man staten 60,000 per barn/månad och ger familjehemmet 22,800 är ens kompass lite felriktad.Jag tror att stereoid-dieten har gjort herr Jan-Emanuel lite förvirrad?
Tycker du Kina ska lämna Ryssland åt sitt öde eller ska de skicka vapen till dem?Du ser ingen koppling mellan stödet från väst i form av vapen och de militära motgångarna som Ryssland har? Du tycker vi skulle ha lämnat Ukraina åt sitt öde? Tycker du likadant om de hade gått på Finland härnäst?
Oki din långa roman med svammel tolkar jag som att du tycker inte heller att väst skulle ha skickat vapen till Ukraina, Rätt eller fel?Tycker du Kina ska lämna Ryssland åt sitt öde eller ska de skicka vapen till dem?
Man kan enkelt se hur skevt ett narrativ blir om man vänder på steken. Självklart är det inte helt okomplicerat att skicka vapen till länder som är i krig. Jag säger inte att det är rätt eller fel i detta läget för det vet vi inte än men i värsta fall kan västs stöd leda till upptrappning och världskrig. I bästa fall får det Ryssland att backa undan snart.
Hur många civila kommer dö i kriget? Hur många tror man hade dött om Kiev hade fallit på ett par dagar? Frågor som är omöjliga att besvara nu men vi får facit på första frågan längre fram. Som det ser ut just nu kommer sannolikt hundratusentals människor dö och få sina liv förstörda. Få se sina hem, arbetsplatser och tillgångar att gå upp i rök. Är man utilitaristiskt lagd är det svårt att se västs vapengåvor som något bra.
Jag citerar inlägget du precis citerade:Oki din långa roman med svammel tolkar jag som att du tycker inte heller att väst skulle ha skickat vapen till Ukraina, Rätt eller fel?
Att du tycker detta är enkelt och svart/vitt förvånar mig inte. För ett par dagar sedan ville du att man skulle bomba ihjäl 140 miljoner människor för att deras diktator begår brott.Jag säger inte att det är rätt eller fel i detta läget för det vet vi inte än men i värsta fall kan västs stöd leda till upptrappning och världskrig. I bästa fall får det Ryssland att backa undan snart.
Nu handlade det om huruvida väst skulle skicka vapen eller ej och du tycker just att Sverige ska inte göra det men andra länder kan göra det. Ja eller Nej?Jag citerar inlägget du precis citerade:
Att du tycker detta är enkelt och svart/vitt förvånar mig inte. För ett par dagar sedan ville du att man skulle bomba ihjäl 140 miljoner människor för att deras diktator begår brott.
Hade jag själv fått besluta om Sverige ska skicka vapen eller ej så lutar jag nog mest åt att inte skicka vapen. Sälja, yes. Ge bort, nej. Jag hade inte skänkt bort min befolknings skattepengar och samtidigt minska deras trygghet.
Skänka bort 5000 pskott 86 vetefan om det inte är mer välgärning än något annat för Svenska försvaret just nu, lite beroende på vad man väljer att göra med luckan i förrådet iofs. De där grunkorna har en viss livslängd och nu har jag iofs inte plåtkoll på status men risken finns att de börjar närma sig bäst före datum. Visst, vi kan öva med dem, det är nyttigt att känna hur en skarp proj far ut ur röret men de kan definitivt göra nytta i en skarp situation.Jag citerar inlägget du precis citerade:
Att du tycker detta är enkelt och svart/vitt förvånar mig inte. För ett par dagar sedan ville du att man skulle bomba ihjäl 140 miljoner människor för att deras diktator begår brott.
Hade jag själv fått besluta om Sverige ska skicka vapen eller ej så lutar jag nog mest åt att inte skicka vapen. Sälja, yes. Ge bort, nej. Jag hade inte skänkt bort min befolknings skattepengar och samtidigt minska deras trygghet.
Och du är väldigt naiv som tror att det är bara deras diktator som ligger bakomJag citerar inlägget du precis citerade:
Jag är svensk och bryr mig inte lika mycket om vad andra länder gör med sin säkerhet och pengar. Jag försöker alltid svara på frågor som ställs och på din fråga är svaret att jag inte skulle skickat vapen om jag kunde företräda alla västs länder. Av samma skäl som jag tidigare redogjort för men också att Ukraina inte är ens i närheten av ett västland. De är djupt cementerade i östblocket. Ett fattigt skitland som är långt mindre utvecklat än det ännu större skitlandet Ryssland. Fiendens fiende är vår vän. Alla hatar Ryssland och nu är helt plötsligt Ukraina en av oss. Lika lite som jag tycker väst och Sverige ska stödja Ukraina med vapen tycker jag att vi ska stödja till exempel Eritrea med vapen. Vi har inte ett dugg med deras konflikt att göra.Nu handlade det om huruvida väst skulle skicka vapen eller ej och du tycker just att Sverige ska inte göra det men andra länder kan göra det. Ja eller Nej?
Jag ser praktiska problem som vedergällning om Ryssland skulle bombas men f.ö tycker jag de kan smaka på sig egen medicin det är helt korrekt.
Det har jag inte påstått heller. Däremot påstår jag att 140 miljoner människor, varav många barn, kvinnor, äldre, sjuka inte ligger bakom detta. Du vill att vi ska bomba ihjäl barnen. Det vill inte jag. Du är väldigt cynisk om du tror att barn ligger bakom kriget.Och du är väldigt naiv som tror att det är bara deras diktator som ligger bakom
Nu är det hög tid du slutar lägga ord i munnen på mig som jag inte har sagt. Bomba till grus är vad jag sade och det är vad Ryssland gör med Ukraina just nu men det betyder inte att 44 miljoner människor har dött.Jag är svensk och bryr mig inte lika mycket om vad andra länder gör med sin säkerhet och pengar. Jag försöker alltid svara på frågor som ställs och på din fråga är svaret att jag inte skulle skickat vapen om jag kunde företräda alla västs länder. Av samma skäl som jag tidigare redogjort för men också att Ukraina inte är ens i närheten av ett västland. De är djupt cementerade i östblocket. Ett fattigt skitland som är långt mindre utvecklat än det ännu större skitlandet Ryssland. Fiendens fiende är vår vän. Alla hatar Ryssland och nu är helt plötsligt Ukraina en av oss. Lika lite som jag tycker väst och Sverige ska stödja Ukraina med vapen tycker jag att vi ska stödja till exempel Eritrea med vapen. Vi har inte ett dugg med deras konflikt att göra.
Det har jag inte påstått heller. Däremot påstår jag att 140 miljoner människor, varav många barn, kvinnor, äldre, sjuka inte ligger bakom detta. Du vill att vi ska bomba ihjäl barnen. Det vill inte jag.
Det du inte förstår är att om Putin får ta det "skitlandet" i lugn och ro så är risken stor att han kommer gå vidare och ta nästa "skitland" sen. Sverige lär också räknas som ett "skitland" i hans ögonEtt fattigt skitland som är långt mindre utvecklat än det ännu större skitlandet Ryssland. Fiendens fiende är vår vän. Alla hatar Ryssland och nu är helt plötsligt Ukraina en av oss. Lika lite som jag tycker väst och Sverige ska stödja Ukraina med vapen tycker jag att vi ska stödja till exempel Eritrea med vapen. Vi har inte ett dugg med deras konflikt att göra.
Man väljer att vara historielösa (S)yltryggar dvs väljer att inte minnas "Finlands sak är vår" ?eller om vi skall lalla runt i hopp om att inget ont sker.
Vet inte vad det yrar om och börjar babbla om någon BMW, jag läste inte ens klart skall jag erkänna, men i Sverige och alla andra demokratier så bestämmer riksdagen. Om du vill att försvaret ensamt skall bestämma om vi går med eller inte går med i NATO så har du inte förstått helheten. Försvaret tar fram underlag, politiken bestämmer, allt annat vore absurt.Du låter som en av miljöpartiets första personer i försvarsutskottet.
Hon, för det var förstås en hon, då iaf. Vad hon skulle identifiera sig som idag kan man ju bara gissa.
Hon sa något i stil med att "hennes brist på kunskaper och insikter gjorde att hon inte kunde ha några förutfattade meningar om något", något som hon torgförde som en fördel?!
Jag vet i alla fall att förvarsfrågor (och andra frågor för den delen också) helst och önskvärt hanteras av personer med kunskaper och insikt i ämnet istf. t.ex en fd. hårfrisörska eller lastbilschaffis. Intet ont om någon av dessa för vi vet ju vem ska fixa håret och köra lastbilen eller hur, ingen broilerpolitiker helt klart utan någon med kunskaper på området.
Nu är visserligen påstås det, politik det möjligas konst, men som BMW så väl utryckte det i manualen till den k1300s jag en gång hade; "Motorcykeln är försedd med ett flertal säkerhetsystem, dock kan inget av dem upphäva fysikens lagar." Problem uppstår när okunniga människor utifrån kass och begränsad mängd information drar långtgående slutsatser om mycket komplicerade saker. Och de förstår oftast inte att de inte förstår.
(Dunning-Kruger Effect) Mängden möjligheter och dess omfattning är väsentligt färre och mindre i den verkliga världen och jag tycker att det är helt rimligt att de som fattar beslut skall göra det med utgångspunkt, en fast sådan, i den verkliga världen
Givet detta, varför bry dig om att svara?Vet inte vad det yrar om och börjar babbla om någon BMW, jag läste inte ens klart skall jag erkänna EN DEL BORTKLIPPT...
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|