bakbroms eller inte

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Skalman skrev:
Nu pratade ju inte jag om paniknitning (som per definition är felaktig bromsteknik) utan normal inbromsning för att få så bra bromseffekt som möjligt och så kort bromssträcka som möjligt. 70-30 (i bromsverkan) är saxat direkt ur körskoleboken.

Om du bromsar så hårt med frambromsen att bakhjulet lättar lär du inte heller bli godkänd - fel bromsteknik. Att en del får problem med bakbromsen vid panik beror helt enkelt på fel bromsteknik.

Men man skall inte lita på allt som står i körskoleböckerna. Vissa av sakerna som står där har varit kända som felaktiga sedan 1700-talet.
Ang att baken lyfter så var det en som ofrivilligt bromsade så på min uppkörning och klarade sig.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Skalman skrev:
Nu pratade ju inte jag om paniknitning (som per definition är felaktig bromsteknik) utan normal inbromsning för att få så bra bromseffekt som möjligt och så kort bromssträcka som möjligt. 70-30 (i bromsverkan) är saxat direkt ur körskoleboken.

Om du bromsar så hårt med frambromsen att bakhjulet lättar lär du inte heller bli godkänd - fel bromsteknik. Att en del får problem med bakbromsen vid panik beror helt enkelt på fel bromsteknik.

Jag fattar inte varför folk snackar om "panik" hela tiden. Vem skall hamna i panik? Det skall bara bromsas lite. Och vad trafikskoleboken säger är en sak. Och det skadar inte att ha ett öga på. Men man kan ju samtidigt upplysa inspektör-nissen att dessa löjliga 70/30 siffror bara är trams när bakhjulet är i luften eller näst intill. I det läget är det naturligtvis 100% fram och 0% bak. Har man 70/30 så är det skitbromsar eller möjligen dåliga däck som inte pallar för stoppies. Dessutom vill man då att bakhjulet snurrar för att gyroverkan inte skall försvinna och därmed stabilitet.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag använder aldrig bakbromsen frikopplat utan bara i kombination med motorbromsning. Så länge kedjan driver runt hjulet så låses det ju inte - nåt jag lärde mig den hårda vägen som vintermotorcyklist.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
#Olsson# skrev:
Jag fattar inte varför folk snackar om "panik" hela tiden. Vem skall hamna i panik? Det skall bara bromsas lite. Och vad trafikskoleboken säger är en sak. Och det skadar inte att ha ett öga på. Men man kan ju samtidigt upplysa inspektör-nissen att dessa löjliga 70/30 siffror bara är trams när bakhjulet är i luften eller näst intill. I det läget är det naturligtvis 100% fram och 0% bak. Har man 70/30 så är det skitbromsar eller möjligen dåliga däck som inte pallar för stoppies. Dessutom vill man då att bakhjulet snurrar för att gyroverkan inte skall försvinna och därmed stabilitet.

Inlägget jag replikerade handlade om tvärnitning, vilket i teknikutförande är som panikbromsning ungefär.

Du får gärna berätta för uppkörningsgubben att det som står i läroboken är löjligt, och att du siktar på 100-0 när bakhjulet är i luften när du bromsar. Lycka till med bromsproven då :D :D

Men du verkar ju vara 100% säker på att det är rätt teknik, att bromsa upp bakhjulet från vägbanan, så då är det väl så, och läroböckerna och körlärarna har fel.

Edit: Observera för övrigt att 70-30 inte betyder att du ska bromsa med 70% kraft på frambromsen (dvs "hålla igen 30%") och 30% kraft på bakbromsen.

Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Honda#1 skrev:
ja man ska väl det fick en ny tid om två veckor och då får man väl göra som han vill

du har fått gott om vettiga svar på din fråga så jag vill bara säga att jag gillar din inställning. finns gott om moppefuckon här som ska nita VV-gubben DIREKCT bara för de blivit kuggade.
vifta lite med högerfoten runt fotbromsen nästa gång så du visar honom att du vet vart den sitter så blir han nöjd.

Lycka till!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Honda#1 skrev:
ja man ska väl det fick en ny tid om två veckor och då får man väl göra som han vill

Han kan inte se om du använder fotbromsen eller inte... det han tittar på är om din fot rör sig eller inte.. SÅ RÖR DEN...
Jag rör min fot ca 2 gånger /år... om du ville veta..

ljungen_79

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Zx7r -98
Honda#1 skrev:
gjorde min uppkörning igår och..........
allt gick kanon garage vändning allt
sen åkte vi ut och körde och jag tyckte det gick bra vilket " läraren " sa utom en sak och det va att jag inte använde bakbromsen vilket jag aldrig gjort förutom när man panikbromsar så kan man ju hjälpa lite med den men inte mycket ....
Vill veta vad nån annan har att säga om saken

Jag tycker dom är onödigt löjliga ibland dom där gubbarna. :fatta!

Fick mitt körkkort utan att han klagade på något men han brydde sig inte så mycket, han såg väl att jag kunde köra.

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Honda#1 skrev:
Tackar Det LÖser Sig NÄsta GÅng Eftersom Det Var Det Enda Han Hade Att SÄga Om Hela KÖrningen

Som tidigare inlägg.... Lägg bara foten på bromsen men bromsa inte!!! Vid en hård inbromsning (med sporthoj) är bakdäcket i princip i luften och det är +-0 att försöka bromsa med bakbromsen... Dessutom har du gyrokrafter som hjälper dig att hålla dig upprätt, om bakhjulet får snurra :mattias

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Ahhhh!

Jag må vara en neslig liten nybörjare, men vad pratar ni om egentligen?
Vad är det för dumtips att försöka pracka på honom tankar kring hur man ska visa hur man "fejkar" så att det ser ut som att man gör rätt??!

VV-gubbarna är för fasiken inga oskulder på att köra hojj, de flesta av dem har kört jäkligt många mil och har lång erfarenhet från olika sammanhang. Man kan förstås resonera kring hur mycket kraft som ska ligga bak och hur mycket fram, men att bakbromsen ska användas vid en kraftig inbromsning ser jag som självklart.

Ni som hävdar att ni aldrig använder bakbromsen, hur gör ni om ni kommer till en situation då ni behöver bromsa i en kurva? Nyper ni till med enbart frambromsen då? Fast ni är förstås så duktiga allrihop att ni aldrig försätter er i en sådan situation? :rolleyes:

Problemet ute bland "vanliga" motorcyklisten (inte er rejsputtar förstås) är tvärtom att man använder bakgromsen för MYCKET, och att man inte nyttjar den potential som frambromsen ger i form av mycket förbättrad bromssträcka.

Konsten är ju att hitta balans i cykeln, och att just (som några påpekar) att stabilisera cykeln så att både bak och frambromsen ska få optimal verkkan tillsammans.

/Thomas

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Skalman skrev:
Inlägget jag replikerade handlade om tvärnitning, vilket i teknikutförande är som panikbromsning ungefär.

Du får gärna berätta för uppkörningsgubben att det som står i läroboken är löjligt, och att du siktar på 100-0 när bakhjulet är i luften när du bromsar. Lycka till med bromsproven då :D :D

Men du verkar ju vara 100% säker på att det är rätt teknik, att bromsa upp bakhjulet från vägbanan, så då är det väl så, och läroböckerna och körlärarna har fel.

Edit: Observera för övrigt att 70-30 inte betyder att du ska bromsa med 70% kraft på frambromsen (dvs "hålla igen 30%") och 30% kraft på bakbromsen.

"Tvärnit" och "panikbromsning" hajar jag fortfarande inte vad det är. Men ok :D

Ja, det är ju faktiskt löjligt om det liksom står hård-kodat 70/30 i böckerna. Och då är det dags att någon säger det till dem. Det är ju inget mål att landa på 100/0 på något sätt. Man vill heller inte ha bakhjulet svävande i luften. Men målet är naturligtvis att kunna bromsa på kortaste möjliga sträcka och med bra kontroll (eller?). Ju mer man retarderar bågen desto högre tyngd hamnar då på framhjulet. Så småning om börjar man närma sig 100% på framhjulet och bakbromsen har ingen eller nästan ingen verkan. Så är det på en kort modern sporthoj med bra däck och bromsar. En låg, lång glidare har bättre verkan bak. Då gissar jag att 70/30 är mer korrekt. Men, det beror på hojen. Varje hoj har sina gränser/begränsningar. Om lärarna bestrider detta - ja, då har de fel.

Veztra

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
RGV 250
Honda#1 skrev:
gjorde min uppkörning igår och..........
allt gick kanon garage vändning allt
sen åkte vi ut och körde och jag tyckte det gick bra vilket " läraren " sa utom en sak och det va att jag inte använde bakbromsen vilket jag aldrig gjort förutom när man panikbromsar så kan man ju hjälpa lite med den men inte mycket ....
Vill veta vad nån annan har att säga om saken

Kör du inte på trafikskola? Privat uppkörning?

Om det är trafikskola är det jäkligt dålig stil att släppa ut dig på en uppkörming ut att lärt dig bromsa........

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Thomas.. som jag förstod det så gällde tråden inte hårda inbromsningar typ bromsprovet utan bromshantering ute i trafiken inför korsningar, kurvor och så vidare?
Själv är jag numera så lat att jag ofta bara använder motorbromsen inför korsningar och kurvor! Men det är klart man skall använda bakbromsen så mycket som möjligt vid de situationer man försöker simulera vid bromsprovet på en uppkörning. Sen finns det en fiffig sak till med bakbromsen ute i trafiken, den tänder bromsljuset utan att bromsa fordonet spec. mycket.

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
70/30 var väl nån gång trumbromsarnas tid? 90/10 är nog mera sant, och hur ofta är inte bakhjulet en bit upp i luften när man toknitar? Då är det så mkt 100/0 det kan bli.

Var det bromsningen han syftade på? Eller var det i trafik när det går lite långsammare och bakbromsen stabiliserar cykeln bättre? Använd bakbroms vid tvärniten på uppkörningen, men akta dig för att låsa! Hellre att foten bara ligger o vilar på pedalen antar jag.

Synd i alla fall, lycka till nästa gång.
Ska fråga min polare om han har nån åsikt om det här...

OH-

Bromskloss
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
WRF1250FGS
Gammal go tråd det här ..........

Många har varit inne på rätt spår (fullbromsning med modern kort hoj ger 100% fram, gammal eller låglång hoj ger närmare "bokvärdet" 70/30).

Men ni som säger att ni aldrig använder bakbromsen, kör ni aldrig långsamt, på rullgrus (ell snö, sand, lera, diesel .....) och samtidigt stort styrutslag? Många har lagt omkull hojen i sånna lägen med hjälp av frambromsen :(

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Får en känsla av att vi diskuterar äpplen och päron här.

Mina inlägg gäller förstås vanliga cyklar, sådana som är gjorda för att användas ute i trafiken och inte i första hand på bana. Panikbromsning, kraftig inbromsning osv. Kärt barn har många namn; är det inte samma sak vi diskuterar? Off topic: Man kan ju ställa sig frågan om vissa hojjar överhuvudtaget har att göra i trafiken, men den diskussionen kan vi ju ta någon annan gång i en annan tråd...

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
OH- skrev:
Men ni som säger att ni aldrig använder bakbromsen, kör ni aldrig långsamt, på rullgrus (ell snö, sand, lera, diesel .....) och samtidigt stort styrutslag? Många har lagt omkull hojen i sånna lägen med hjälp av frambromsen :(

hum, nej inte något av det du säger med väghojen! KTM:en i skogen är en annan sak!

Bromsa med fotbromsen på uppkörning. Man skall inte fundera så mycket på varför dom säger att man skall göra det gör det bara! Håll hastighets begränsningarna, starta med höger fot på pinnen och vänster i backen, använd alltid kopplingen vid växling.... os.v. Men allt det där kan man skita i sedan :tungan

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Jag försöker att använda båda bromsarn ca 90% fram 10% bak. Men jag kan medge att det inte alltid händer det blir nog mest så att man använder frambromsen. Det som är farligt med att använda bakbromsen hårt är att bakhjulet kan låsa sig. Eftersom att hojen tenderar att ställa sig på nosen så blir bakhjulet lättare. Då kan det lätt låsa sig. När det väl är låst förlorar hjulet sin gyroverkan och hojen blir jävligt instabil. Trust me been there done that om man säger så! Men jag vet att körskolorna tittar NOGA på att man lägger upp foten på bakbromsen. Som min lärare sa om du inte använder den lägg för faan upp foten på den annars blir du kuggad!!

Något som jag inte fatta är varför ihvt inte körskolorna lär ut MOTSTYRNING!!! Kommer ihåg när man skulle köra konbanan. Läraren sa du skall liksom svänga med höfterna precis som om du kör slalom??? Ehhh ok det lät väl bra då. Men nu när man använder motstyrning aktivt så inser man hur jävla dumt det är att ens försöka svänga på höfterna På disco kanske men ite faan på en hoj. Kan inte någon som är i färd med att ta lappen fråga sin lärare om motstyrning så får vi se vad han säger!

JB

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Jag använder alltid bakbromsen, kan inte säga något procenttal eftersom det givetvis varierar från bokstavligen varje sekund men den är alltid med.

Den finns där av en orsak, varför inte använda den?

"JAS-95" Jag har funderat mycket på det här med motstyrning, hur kan man köra hoj om man inte motstyr?
Det ger sej ju själv, eller?

Last edited:

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Ozzian skrev:
Jag använder alltid bakbromsen, kan inte säga något procenttal eftersom det givetvis varierar från bokstavligen varje sekund men den är alltid med.

Den finns där av en orsak, varför inte använda den?

"JAS-95" Jag har funderat mycket på det här med motstyrning, hur kan man köra hoj om man inte motstyr?
Det ger sej ju själv, eller?

Du ser ut som om du tappat tråden!

JB

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...