bakbroms eller inte

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Alla har rätt (nästan), dvs det är olika erfarenheter, förhållanden, hojar, vikter, motvind och medsol som avgör... Det som funkar för en förare på en hoj blir inte likadant för en annan. I stället för att diskutera, ut och testa på en vägstump. Det viktiga i en paniksituation är inte om man bromsar på ett teoretiskt riktigt sätt, eller som det står i körkortsboken eller som Rossi eller polaren gör, det gäller att få stopp på skiten på ditt sätt.
/En som inte lever som han lär, och som inte heller använder bakbromsen
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Avarage skrev:
Japp, det gör min hoj med! Men den går fortfarande rakt fram och jag har läget under kontroll! Varför det inte gör så mycket att bakändan far lite hit eller dit! Vill jag ha hojen stabilare släpper jag bara lite på bakbromsen och vipps så snurrar bakhjulet igen och jag kan börja om.
Problemet är väl det att en del blir skrajja så fort det släpper och tvärsläpper bromsen direkt, bakhjulet kan då stå så illa att man får ett kast och upplever det väldigt obehagligt! "Nä fyfan, jag ska aldrig mer använda bakbroms". Min syster är en av dem, fick stoppsladd och blev skitskraj när den började kana i sidleds och släppte direkt med en highsider som följd!

Hur många är det egenligen som på landsväg bromsar med frambromsen i en kurva? Hur skulle ni bromsa ifall ni var tvugna att väjja? Jag vet då hur jag skulle göra, och det skulle kanske involvera en liten sladd ;)
 

Chopper

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Torsby
Hoj
Ducati 900ss final edition 1998
Honda#1 skrev:
gjorde min uppkörning igår och..........
allt gick kanon garage vändning allt
sen åkte vi ut och körde och jag tyckte det gick bra vilket " läraren " sa utom en sak och det va att jag inte använde bakbromsen vilket jag aldrig gjort förutom när man panikbromsar så kan man ju hjälpa lite med den men inte mycket ....
Vill veta vad nån annan har att säga om saken

Bakbromsen hjälper dej att unvika att hojen reser sej då du är tvungen att bromsa i en kurva. Vilket också ger att du kan balansera över- eller understyrningen med bakbromsen.
Sen hjälper den som sagt alltid till att stabilisera...
 

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Nada
Bakbromsen är guld värd när framhjulet är lite för högt upp i luften. :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Froven skrev:
Utan att ha granskat hela tråden med lupp, riskerar jag nu påhopp här.

Avarage, din VFR är en utav dessa cyklar där det faktiskt händer nåt när man "sätter" baken vid en inbromsning. MC-polisen brukar förespråka denna teknik också. Funkar säkert jättebra på BMW (det gör det, jag vet), VFR och liknande cyklar. På min TRX händer INGET förräns det börjar orma och låta bakom mig.
Personligen försöker jag aktivt vänja mig av med att använda bakbromsen i paniksituationer. 13års bilkörning sätter sina spår i nervbanorna till högerfoten, kan bli onödigt spännande i kurvor.

//Peter

Inga påhopp från min sida. Men en nyfiken fråga:
- Vad har du för statiskt sag (häng UTAN förare) bak på din hoj?

// Niklas
 

Michael H

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
vänersborg
Hoj
Cagiva E900 Elefant "Lucky Explorer""
Jag använder normalt båda bromsarna när jag kör "inspirerat". Men om jag bromsar riktigt hårt så låter jag bli bakbromsen. I stadskörning och om jag kör lugnt använder jag till största del motorn som broms. Det är fint med 2 burkar :) lite bakbroms för att anpassa min framfart till omgivande trafik eller stop vid korsningar etc.

Om jag måste bromsa mitt i en kurva så blir det kraftiga tag för att inte tappa spåret. Elefanter reser sig snabbt under broms :rolleyes: SSarna jag hade tidigare reagerade inte mycket på broms i kurvorna. Och att glida ut med bakhjulet under inbromsning blir man ganska van vid när man kör med 2V desmo motorer :hihi
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
OlleR skrev:
Hur många är det egenligen som på landsväg bromsar med frambromsen i en kurva? Hur skulle ni bromsa ifall ni var tvugna att väjja? Jag vet då hur jag skulle göra, och det skulle kanske involvera en liten sladd ;)

Jag bromsar ibland, när jag har missbedömt hastighet/kurvan med lätt anlägg på frambromsen långt in i en kurva. Inte bra och långt ifrån optimalt men ibland har nöden ingen lag!

Bromsa OCH väja funkar inte med en hoj utan ABS och förmodligen inte med ABS heller eftersom hojen, vare sig man har ABS eller inte, reser sig upp och strävar i tangentens riktning. Så för att svara på frågan så släpper jag bromsen, väjer och bromsar ev. igen!

// Niklas
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Avarage skrev:
Inga påhopp från min sida. Men en nyfiken fråga:
- Vad har du för statiskt sag (häng UTAN förare) bak på din hoj?

// Niklas

Fan vet, kanske skulle kolla upp det :)

Skulle det påverka min bakbroms på något sätt menar du ?

Som jag sade tidigare, försöker jag vänja mig av vid att högerfoten är inblandad i "stressiga" situationer. En polare fick duktigt ont efter att ha hamnat i en sådan situation och bromsat reflexmässigt med bakbromsen.

//Peter
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Ozzian skrev:
Du har givetvis rätt i att man ibland måste lätta eller i vissa lägen helt släppa trycket på bakbromsen, har jag påstått något annat?
:rolleyes: Öhh...jo!!
Ozzian skrev:
Var inte frågan om man ska använda bakbromsen?
Okej jag "glömde kanske tillägga" ÄVEN VID PANIKBROMSNING?

Skit samma.... :tummenupp vi har "ganska" liknande uppfattning om hur man ska använda bakbromsen.... Och du får tro vad du vill men jag tycker inte du är nån idiot..... jag har en massa ironi i mina inlägg.. sån är jag!

Däremot blir jag mäkta :Bugar om du har sådan känsla i högerdojjan som du säger....
Ozzian skrev:
Vanligtvis så brukar foten släppa trycket lite innan bakhjulet släpper och sådär håller det på hela tiden jag är ute och åker, precis lika självklart som att jag inte kan sopa på full motorbroms eller fullgas i alla lägen
Keep up the good work :tummenupp

Ang on/off... säger jag ingenting :rolleyes:
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Avarage skrev:
Jag bromsar ibland, när jag har missbedömt hastighet/kurvan med lätt anlägg på frambromsen långt in i en kurva. Inte bra och långt ifrån optimalt men ibland har nöden ingen lag!
Bromsa OCH väja funkar inte med en hoj utan ABS och förmodligen inte med ABS heller eftersom hojen, vare sig man har ABS eller inte, reser sig upp och strävar i tangentens riktning. Så för att svara på frågan så släpper jag bromsen, väjer och bromsar ev. igen!
// Niklas
Vad jag menade var hur många som har det som regel ;)

De gånger jag har vare tvungen att vejja med broms så har jag tvärduttat på frambromsen (tills jag inser att jag inte hinner stanna) och ställt upp med bakbromsen för att få ett annat spår, vad jag menade var att det styr rakt fram ifall man försöker bromsa med frambromsen OCH väja, alltså kan det vara vettigt att lära sig bromsa med bakbromsen å kanske även bromssladda?

Fast de e ju klart, jag kanske bara haft tur än så länge...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Froven skrev:
Fan vet, kanske skulle kolla upp det :)

Skulle det påverka min bakbroms på något sätt menar du ?

//Peter
går stötdämparen i toppen och du "tar med dig" bakhjulet

Inte bromsen direkt men hojen uppförande vid kraftig inbromsning, samnt naturligtvis hojens vägegenskaper i samband med aktiv körning!

Om man har för lite sag gåt stötdämparen i toppen och man "tar med sig" bakhjulet upp i luften när man bromsar kraftigt. Men rätt sag ligger, oftast, bakhjulet kvar i marken och gör nytta vid en bromsning!

Vi extremfall spelar det dock ingen roll eftersom man ändå lyfter på bakhjulet trots rätt sag. Men få människor klarar av det mer eller mintre konstant varför jag fortfarande hävdar att bakbromsen bör nyttjas ÄVEN vid en kraftig inbromsning!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
OlleR skrev:
Vad jag menade var hur många som har det som regel ;)

De gånger jag har vare tvungen att vejja med broms så har jag tvärduttat på frambromsen (tills jag inser att jag inte hinner stanna) och ställt upp med bakbromsen för att få ett annat spår, vad jag menade var att det styr rakt fram ifall man försöker bromsa med frambromsen OCH väja, alltså kan det vara vettigt att lära sig bromsa med bakbromsen å kanske även bromssladda?

Fast de e ju klart, jag kanske bara haft tur än så länge...

Är det din körstil och du har så järnkoll på hojen är det bara att grattulera. Då har du mycket bra koll på vad du gör!

Gemene man, som dessutom kanske kör framåtlutat (= sämre sittställning) klarar nog inte av det du gör. Jag hör till en av dem som defintitivt INTE gör det, tyvärr!

// Niklas
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top