Bakljuset pulserar i takt med blinkers

Det är främst de sladdar som är skarvade med röda istickskontakter som oroar mig.
De olikfärgade blockskarvdonen är nog original, men kan såklart vara ärgade och dåliga....


Ok, jag pratade med Bosse precis som gick igenom elschemat. Stort tack!
Han rekommenderade också tångamperemeter för framtida behov så det blir en sådan då jag gillar att ge mig på och lära mig saker. Jo, jag har stor respekt för el och gör inget utan säker guidning. Är tom. rädd för hojens el..:D
Kan ju vara så att flera kontakter på olika platser är dåliga men vi får se. Känner mig lite klokare och tryggare nu.

Nu jävlar ska jag gå loss. Mätte nu att säkringarna ger spänningsfall och ska gå vidare.
På schemat uppifrån och ned när det gäller säkringarna:
3,5V 2V 2V 2V visar de.

Huvudsäkringen högt upp till höger visar inget större utslag på mätaren. 0,25V

us_uk_XV750SE_TR1.jpg
 
Last edited:
Hur går det?

Har du spänningsfall då du mäter mellan batteriet och säkringarna under lyset men inte på huvudsäkringen så är det nåt du har för i mellan och där är två kontaktdon enligt schemat och tändlåset. Testa att mäta mellan plus på batteriet och
den röda kabeln på tändlåset och kolla om du har spänningsfall då, är det spänningfall då är det nån av kontaktdonen.

Har du inget spänningsfall fram till tändlåset, testa att mäta mellan plus på batteriet och och de övriga tre kablarna "ut från" tändlåset om du har spänningsfall genom tändlåset, vilket väl skulle kunna vara en trolig felkälla.
 
Det här är ett sånt där objekt där det kliar i fingrarna att lägga sig i.
Det kan bara inte vara så konstigt om inte någon tidigare har byggt om och gjort fel. Hur ser det utmed dina kablar jämfört med hur schemat ser ut. Jag tänker på de fula röda skarvarna.
 
en annan lösning kan vara att montera LED eftersom dessa lyser med samma styrka oavsett spänning förutsatt att man är inom intervallet.
tex https://www.diodhuset.se/led-lampa-10-30v-ba15d-xenonvit
Spänning 10-30 V

Vad det gäller bak och bromsljus är xenonvit LED inte en så bra ide. Jag har provat. Med Vita LED till Bak/bromsljus. #
Orsaken är att bara en liten del av det Vita ljuset passerar ut genom Bakljusets / Bromsljusets Röda glas. Svagt Bromsljus / ännu svagare Bakljus.
Utan det skall vara Röd LED till Bak/Bromljus. För då fungerar det bra. Med starkt Bakljus / starkare Bromsljus. Jag har provat.
Använde dom här på SV650S. Som jag minns det.
https://www.diodhuset.se/husbil-husvagn/bakljus/p21-5w-bay15d/diodlampa-rod-dubbelpolig
Men den är inte spänningsoberoende.

# Däremot fungerar Vita LED bra till Blinkers. För det blir starkt gult ljus efter det Gula Blinkersglaset.
använder en moddad (ETT avslipat styrstift) till Blinkers fram på Sprint RS. Avslipat Styrstift för passa i Lampsockeln.
https://www.diodhuset.se/diod-xenon...us/p25-5w-bay15d/diodlampa-xenonvit-21-5w-12v
 
Last edited:
Hur går det?

Har du spänningsfall då du mäter mellan batteriet och säkringarna under lyset men inte på huvudsäkringen så är det nåt du har för i mellan och där är två kontaktdon enligt schemat och tändlåset. Testa att mäta mellan plus på batteriet och
den röda kabeln på tändlåset och kolla om du har spänningsfall då, är det spänningfall då är det nån av kontaktdonen.

Har du inget spänningsfall fram till tändlåset, testa att mäta mellan plus på batteriet och och de övriga tre kablarna "ut från" tändlåset om du har spänningsfall genom tändlåset, vilket väl skulle kunna vara en trolig felkälla.

Jag hade inte tid igår men fortsätter nu.. Tändlåset kollade jag precis.
Jag har ett spänningsfall på ca 0,25V vid kopplingar runt huvudsäkringen som finns nära batteriet. Följer man denna röda kabel går den upp till ignition switch (tändningslåset) Här är röd och brun kabel (denna bruna kabel kan nästan se svart ut på din skärm) fortfarande 0,25V men blå och blå-röd ger 1,25V.
Kom på att jag kan mäta spänningsfallet noggrant om jag ställer mätaren till 2,5V :rolleyes:
För övrigt har regulatorn 0,25V på röd och brun kabel.


Jag tänker på de fula röda skarvarna...
Som borde klämmas med en riktig kabelskotång à 220 spänn istället för med "leksaker" som jäla lätt klämmer av kardeler utan att det syns.

De fula röda skarvarna kan säkert bidra till det onda men när jag separerat på dem ser de fina ut med tight kontakt mellan varandra. När jag mätte dem gjorde jag det under den röda plasten bakifrån och där är ytan faktiskt inte så fin har jag sett nu så det kanske inte speglar rätt värde. Om jag ger mig på dem igen ska jag mäta mellan själva stift och hona och inte dess andra ändor.

Som det ser ut nu finns det första stora spänningsfallet efter batteriet i main switch vid blå och blå-röd kabel om nu detta är problemet. Kan dock inte se vad som skulle vara dåligt eller så tolkar jag fel att spänningsfallet finns mellan röd och blå-röd kabel i main switch :va
Kan spänningen komma från andra hållet i blå och blå-röd kabel?


Tändlåset: jag har nog tolkat det där med On fel. Såg ut som att de fick kontakt mellan dessa punkter när man vred nyckeln till On.
IMG_1014.jpg
IMG_1015.jpg


Edit: undra om jag inte har det. Eftersom brun kabel (nästan svart på bild) var "ok" på 0,25V i main switch men går direkt ned till fuse box där jag hade spänningsfall på 2V
Update: Nej, nu mäter jag upp 0,45 på brun kabel till säkring.


Edit: uppdaterar elschemat med spänningsfall. Ska mäta om vissa lampor.
elschemavolt.jpg
 
Last edited:
Om du inte lyckas lösa det på annat sätt så kan du koppla bakljuset via relä. Kräver dock att du inte har spänningsfall över batteriet också när lampan pulserar.
 
Jag har lite spänningsfall och slitet batteri på veteranbilen och det är omärkbart med vanliga lampor men med vissa LEDar blir det disco när blinkersen slås på och spänningen vid lamporna sjunker under 10,8V.
 
Om du inte lyckas lösa det på annat sätt så kan du koppla bakljuset via relä. Kräver dock att du inte har spänningsfall över batteriet också när lampan pulserar.

Jag vill minnas att det var spänningsfall när jag mätte mellan plus och minus på batteriet samtidigt som jag blinkade. Mätaren pendlade i takt med blinkers.
Edit: jo så är det.

Josef: jag har inga led men funderar på att sätta dit både led blinkers och lastoberoende blinkersrelä så jag klarar ombesiktningen om det nu hjälper




Uppdaterat elschemat med spänningsfall. Har 0,05 spänningsfall på jordsidan när jag mätte alla blinkers och bakljus. 0,25 på framlyset.
elschemavolt4.jpg
 
Last edited:
Jag vill minnas att det var spänningsfall när jag mätte mellan plus och minus på batteriet samtidigt som jag blinkade. Mätaren pendlade i takt med blinkers.

Ok ja sjunker spänningen över batteriet just när lampan lyser svagt så faller iden med relä.
Går den inte under 10 V så kan det funka med LED dock

Edit: Och det är som nämns ovan, du ska ha röd LED i så fall
 
Last edited:
Led-blinkersrelät var bara att plugga in. Funkar som Bosse skrev trots att det saknar jord. Hade 4 led-miniblinkers för 45:- från Kina köpt på den goda tiden då allt skickas fraktfritt och utan tull och moms. Kanske är de godkända och med dem på blinkar inte bakljuset så det är en tillfällig lösning ifall jag inte hittar felet innan ombesiktning.
 
Last edited:
Led-blinkersrelät var bara att plugga in. Funkar som Bosse skrev trots att det saknar jord. Hade 4 led-miniblinkers för 45:- från Kina köpt på den goda tiden då allt skickas fraktfritt och utan tull och moms. Kanske är de godkända och med dem på blinkar inte bakljuset så det är en tillfällig lösning ifall jag inte hittar felet innan ombesiktning.

Att bakljuset intd blinkar beror på att LED-blinkersarna tar mindre ström än glödljuset, då får du inte lika stort spänningsfall. Felet är ju kvar men du märker det inte och det kan ju vara en lösning i sig även om det är lite fusk ;):D

Vilken årgång är det på hojen, nån gång runt 1985 ska man ha E-märkt belysning och från 1999 är det väl egentligen kört med ändringar pga helfordonsgodkännandet. Annars då tips är jag om Biltemas miniblinkers av minsta sorten https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/blinkers/led-miniblinkers-x-small-2st-2000032579, har dom på både Trajan och Hondan och dom lyser riktigt starkt fast dom är små och dom är E-märkta.

Håll också koll på avståndet minst 240 mm fram och 180 mm bak mellan de blinkade ytorna.
 
Att bakljuset intd blinkar beror på att LED-blinkersarna tar mindre ström än glödljuset, då får du inte lika stort spänningsfall. Felet är ju kvar men du märker det inte och det kan ju vara en lösning i sig även om det är lite fusk ;):D

Vilken årgång är det på hojen, nån gång runt 1985 ska man ha E-märkt belysning och från 1999 är det väl egentligen kört med ändringar pga helfordonsgodkännandet. Annars då tips är jag om Biltemas miniblinkers av minsta sorten https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/blinkers/led-miniblinkers-x-small-2st-2000032579, har dom på både Trajan och Hondan och dom lyser riktigt starkt fast dom är små och dom är E-märkta.

Håll också koll på avståndet minst 240 mm fram och 180 mm bak mellan de blinkade ytorna.


Ja, lite fusk men jag har putsat och kört oxidspray på varje kontakt. Orkar inte lägga mer energi på det innan besiktning och det är svårt att upptäcka fenomenet. Man får titta riktigt noga om bakljuset verkligen ändrar ljusstyrka och med led ser man inget alls.

Det är samma blinkers som dessa https://www.xlmoto.se/mc-delar/elek...c-diodblinkers-micro-led_pid-619-96415-02ELED

Kollade noga på mina och det står E8 på dem så de är godkände i ett EU-land och bör därmed vara godkända i alla EU-länder. Hojen är från 1983 med en snygg V-twinmotor.
C79212EE-A338-4717-A876-F03950C99FC1.jpg


Tack för infon Bosse och all annan hjälp och tack alla som kom med förslag och tips. Jag fattade noll av hojens elsystem men nu efter en veckas pillande och mätande kan jag tyda elschema, känner hojen bättre och är mycket bättre på att använda multimeter.
 
Last edited:
Att bakljuset inte blinkar beror i första hand på att LED till bil/mc lyser med samma styrka så länge spänningen håller sig inom rätt intervall, tex 10-30V
 
Problemet med LED är att LED-ljuset inte har fullt frekvensspectra (tror det heter så) mot glödljus, detta gör att om man tar en vit lampa filtreras det blåvita ljuset bort av det röda glaset i baklampan och efter som det knappt finns nåt rött ljus från LED lampan lyser det knappt alls eller väldigt dåligt.

Jag blev varse om detta i ett gitarrförstärkarbygge där jag monterade en röd lysdiod i en blå kontrollampa och trodde det skulle lysa snyggt lila, det syntes knappt en prick på linsen på kontrollampan trots en väldigt kraftig diod. Nu kan jag tänka mig att en röd diod och blå lins är bland det sämre kombinationerna men tror det är mycket blått ljus i vit LED.

Har man rött LED-ljus så filtreras inte det bort av det röda glaset i baklampan där rekommendationen av röda lampor.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top