Banåkning är inte min grej...

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Mittsvergebanan tycker jag inte passar hoj åkning jag var där i somras på onsdags bus.Man får åka med bil eller hoj för en billig peng super bra ngt sådant existerar ju ej i närheten av stockholm .Det var kul men kände att den banan ej passade bil så bra inte min men det kanske är mig det är fel på och hoj vet jag inte heller.Jag har åkt hoj på sviestad sporthojskurs det var jobbigt svårt och väldigt nyttigt men framförallt skitkul hade varit ännu roligare om det var färre förare och mer körning jag tycker det är bra om du inte gillar det för då behöver vi inte trängas
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
en av dom mer odiplomatiska instruktörerna på sviestad skällde tom ut mig för jag körde för långsamt och hamna efter

Det är därför det kan va bra att ha med sig en pippi långstrump peruk och låta flätorna sticka ut från hjälmen. Då slipper man sånt.
 

HELS

Precis så långsam som det ser ut
Gick med
15 Dec 2006
Ort
I lada
Hoj
F4i "sport deluxe"
Folk är ju olika som sagt...

Jag blev helt såld efter första varvet på bana och har knappt kört en meter landsväg sedan dess. Bytt till en sabbig banhoj istället för en fin mille. Även om jag är bland de långsamaste på träningarna så går ändå så otroligt mycket fortare än det någonsin kan gå i trafiken. Till det kommer det härliga tävlingsmomentet.... att försöka ta sig rund det där varvet snabbare än gången innan och förundras över de som vet hur en slipsten skall dras.

Att dessutom avgifter för amatörlicens och träning är billigare än trafikförsökringen på en nyare sporthoj är ytterligare ett plus.

Jag skulle lätt kunna tänka mig att bygga mån caferäser och kråma runt lite på skogsvägarna soliga sommardagar alt. en långtouring men mer än så kommer det nog aldrig att bli. Landsväg känns som en social grej eller transport.

Banåking varje onsdag! - en landsvägstur nån gång ibland

testa igen - så får man fler härliga personer att snacka skit med på parkeringen.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
...

(en av dom mer odiplomatiska instruktörerna på sviestad skällde tom ut mig för jag körde för långsamt och hamna efter)

...

Pedagogiskt så det förslår må jag säga! :huvet

Hoppas vid gud bara att det inte var en SMC-instruktör för då är det illa, mycket illa må jag säga!

Skitstövlar finns det över allt, tyvärr, för om individen i fråga hade tänkt lite längre än vad näsan räcker hade han/hon förstått vad som styr oss till att agera/göra som vi gör!

Mvh!
// Niklas

Det är därför det kan va bra att ha med sig en pippi långstrump peruk och låta flätorna sticka ut från hjälmen. Då slipper man sånt.


För att sätta på instruktörens skalle då! Som varning för alla andra "Han/hon är en skitstövel och skäller/gapar på alla som kör långsammare än honom/henne själv utan kunskap om VARFÖR!"

// Niklas

Jag har noll koll på banor i Sverige och banor i allmänt men har halvt om halvt bestämt mig för att testa på det nästa år.

Har haft en bild av att svenska banor är av modellen "för små" men att det säkert är roligare än man föreställt sig, nu blir man dock fundersam. Hur många böjar finns det egentligen på Kinnekulle o de andra? :confused:

Kinnekulle = 7st. varav en är lååång :D
Falkenberg = 9st.
Anderstorp = 8st. varav en lååång :D
Knutstorp = 11st varav en knappt räknas som kurva (höger ut på rakan) :D
Gälleråsen = 10st
Mittsverigebanan = Int kom jag ihåg int. Bar kört hä en gång!

Fördelen med korta banor (relativt i vilket fall som helst) är att man hinner öva mycket i samma kurva/kombination under ett körpass på 20min som brukar vara normalt.

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Banåkning är inget för mig heller.

Ligger man där och pressar sig runt banan som en tok...
Rätt vad det är så blir man omåkt på utsidan så man håller på att tappa knäpuckarna.
Fan va taskigt.

Till sommaren ska jag byta knäpuckar med någon som skrapat i sina så ser jag snabb ut som bara tusan.


Nä allvrligt talat så ser jag inte vitsen med att braka runt på allmän väg med livet som insats längre.
Testat det tillräckligt och hålller mig helst på avspärrat område.
Tryggast för mig och jag tycker det är svinkul.

Alla är vi olika tack och lov.

Som det faktum att nånstans i världen är jag snyggast.
Det gäller bara att hitta var.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
"Hela konceptet att se samma jävla kurvor om och om igen måste ju vara ett nöje för
autister och andra lite speciella personer?"

Kurvorna är kanske lika dana alltid, men bara för det behöver du ju inte köra lika dant i dem efter varje varv. Sen beror det ju lite på vad du har för syfte med att köra på bana. Är det att njuta av naturen, känna dofterna från gran skogen, se kossorna i hagen, känna ljumna sommarvindar mot dina ben, glida genom kurvorna i behagligt tempo, ja då är kanske bana inte så roligt. Men har du som mål att ta dig runt banan snabbare och snabbare så kommer du nog kunna köra en hel del bandagar innan du tröttnar, och antagligen kommer varje delmål och framgång som avverkas få glöden inom dig att blossa upp ytterliggare. Och när motgång möts kommer glöden minska...lite som med allt annat i livet.

Som sagt jag tror det är synen på att köra bana som måste va den rätta för man ska uppskatta det, att helt enkelt kunna köra snabbare/bättre/säkrare ju mer man övar. Jag kan förstå att motivationen kan tryta när man kört några säsonger och känner att ens körning inte utvecklas i samma takt som innan. Men nu i början borde det bara vara roligare gång efter gång då det är just i början som utvecklingen går som snabbast. Men får man inget ut av knäskrap, motorer som går på fullvarv, kurvor i höga hastigheter, lite skrämselvarningar i form av sladd/släpp/ofrivilliga skrap av div delar på hojen, komma för nära ut på bankanten osv ja då är kanske inte bana grejen.
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Lägger till ett par bilder från min banåkning.
Den ena är på mig då jag stannade och frågade chefen om vi inte skulle åka hem, och den andra är på lite av sånt vi pysslade med där uppe.

Jag gillar verkligen diskussionen i den här tråden. Det känns ofta som om man förväntas vara en banräv bara för att man gillar att köra R-hoj. Nu för man en hel del fördomar bekräftade, samtidigt som man ser att vissa håller med mig om min syn på saken.
 

Bifogat

  • P1030903.jpg
    P1030903.jpg
    82.7 KB · Visningar: 133
  • P1030905.jpg
    P1030905.jpg
    77.6 KB · Visningar: 119

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Kinnekulle = 7st. varav en är lååång :D
Falkenberg = 9st.
Anderstorp = 8st. varav en lååång :D
Knutstorp = 11st varav en knappt räknas som kurva (höger ut på rakan) :D
Gälleråsen = 10st
Mittsverigebanan = Int kom jag ihåg int. Bar kört hä en gång!


Mvh!
// Niklas

Det är inga nürburgrings direkt... :(
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Lägger till ett par bilder från min banåkning.
Den ena är på mig då jag stannade och frågade chefen om vi inte skulle åka hem, och den andra är på lite av sånt vi pysslade med där uppe.

Jag gillar verkligen diskussionen i den här tråden. Det känns ofta som om man förväntas vara en banräv bara för att man gillar att köra R-hoj. Nu för man en hel del fördomar bekräftade, samtidigt som man ser att vissa håller med mig om min syn på saken.
Jobbigt att chefen tvingar med dig på sånt här när du inte tycker om det...:tungan

Jag gissar att du fick rätt mycket mothugg bara för att du rackade ner på de, inkl mig, som verkligen gillar att köra på bana med din kommentar och autism och dyl.

Annars är ju åsikten fri, tycker du inte om det så är det väl egentligen helt ok.

Jag mötte er när ni var på väg därifrån, synd att jag inte åkte förbi banan lite tidigare då hade man kunnat stanna till och kika lite.
Banåkning är inget för mig heller.

Till sommaren ska jag byta knäpuckar med någon som skrapat i sina så ser jag snabb ut som bara tusan.
Jag försökte byta till mig ett par nya i somras mot de som jag hade slipat ner mot rondellen. Synd att du inte hörde av dig...:D
Mittsverigebanan = Int kom jag ihåg int. Bar kört hä en gång!

Fördelen med korta banor (relativt i vilket fall som helst) är att man hinner öva mycket i samma kurva/kombination under ett körpass på 20min som brukar vara normalt.

Mittsverige har en riktig vänster och 4 höger samt en chikan.

Jag tycker det är en rätt ok bana för mc-körning fast det finns säkert roligare banor också. Jag har inte kör någon annanstans.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vilket load of crap! Så du insinuerar att alla som inte har kört bana eller har "full förståelse för kurvor" inte är riktiga hojåkare?

:rofl
:tummenupp

Load of crap ? Hardly...olycksstatistiken och försäkringspremierna talar sitt tydliga språk...

Jag inseminerar att väldigt många lär sig saker, pressar sig själva och hojen, testar gränser och experimenterar på ställen där det inte hör hemma. Vidare inseminerar jag att olycksstatistiken och därmed attityden gentemot hojåkare (för att inte tala om försäkringspremierna) skulle förändras i en positiv riktning om folk ägnade sig åt lite träning med jämna mellanrum och utvecklade sin åkning (vilket du inte kan göra utan att tänja på gränserna) UTAN att riskera andras (och sitt liv). Alltså inte på vägar utan just under kontrollerade former. Faktum är att den "utbildning" vi får när vi får körkort är så kass i relation till vad en modern sporthoj kan prestera att det förvånar mig att vi får köpa sådana hojar som finns på marknaden...därav dystra siffror. Hur många moppefuckon tror du "klarar" uppkörningen, köper en plastraket på avbetalning och slutar i diket vid 22 för att de inte riktigt fattar det där med hastighet, bromssträcka, blick och spårval ?

Visst går det att lära sig köra en extrem sporthoj på väg...och lära sig att hantera vapen mitt i en eldstrid, men ökar inte chanserna för överlevnad om man tränar innan (och regelbundet) i en kontrollerad men ändå realistisk miljö ?

Förklara nu på vilket sätt det hela skulle vara "load of crap" ??

De gånger jag kör bana gör jag det ENBART av ett skäl...för att utveckla min körning / bli bättre på gatan, men det går inte att komma ifrån att det är fan kul att kolla in hur de riktigt duktiga kör och ha känslan av "accomplishment" efter en tuff dag som man lämplige avslutar med bärs och skitsnack ! Så visst...3 varv,ensam, kyla och fel inställninge från början är inte idealiskt oavsett motiv.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Fan, jag misstänkte att du inte var så som du skriver på Ducceklubbens forum! Du är ju riktigt klok, way to go! :tummenupp

Vi ses på nån bankörning till sommaren. Gotland kanske!

/M

Shit, där rök min image ...:D
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag försökte byta till mig ett par nya i somras mot de som jag hade slipat ner mot rondellen. Synd att du inte hörde av dig...:D

Fan misade jag det!
En kille i depån på Gotland ring sökte puckar och jag erbjöd honom köpa mina med förklaringen "jag skrapar ändå inte i dem".
Han tittade konstigt på mig och gick.

Ska banta och stretcha så löser det kanske sig i vår i alla fall! :tummenupp
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=252625&d=1223568213

Va fan! Du har ju inte ens knäpuckar...förstår att du tyckte körningen var tråkig. Jag menar, hur många av alla som skrapat sina puckar första gången i sitt liv har en likgiltig inställning till denna händelse. Första knäpucksskrapdagen är dagen D i ens liv :). Måste ju skrapa puckar!!! Köp puckar och anmäl dig till fler bandagar!
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tur ? Kanske därför har vi en sån jävla massa sopor på landsvägen ? För att de inte åker till en bana och lär sig bromsa och svänga ordentligt...utan gör sin träning på en väg.


Det är en jäkla tur. Annars skulle alla vara lika fullkommliga som mej på att köra hoj ute på bogan eller bulten. Lika snabba och säkra. Tiderna i Superbike skulle vara asevärt mycket bättre och olyckorna skulle vara lika med 0 ute på vägarna. Försäkringsbolagen skulle få svårt att motivera en premie över 100:- per år och alla bilar skulle kunna ta hyra som koner ute på vägarna. Tänk på den kostnaden.



Glömde jag säga att alla MC forum skulle bli dötrista med tanke på min ödmjukhet :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top