Bandit 1250-tråden

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Är det nån som ids kolla hur mycket olja det står på höger motorkåpa att motorn rymmer? På min står det 3000ml vilket inte stämde när jag bytte, det gick i 3,5l och då var det i nivå där det ska vara. Tänkte om försäljaren där jag köpte hojen har fiflat med nåt mer. Han sa att framfälgen var bytt till en helt ny men nu såg jag häromdagen att det sitter fem klistervikter på båda sidorna jäms med varandra, verkar mer som att dem har balanserat bort voblet som fanns på fälgen.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Är det nån som ids kolla hur mycket olja det står på höger motorkåpa att motorn rymmer? På min står det 3000ml vilket inte stämde när jag bytte, det gick i 3,5l och då var det i nivå där det ska vara. Tänkte om försäljaren där jag köpte hojen har fiflat med nåt mer. Han sa att framfälgen var bytt till en helt ny men nu såg jag häromdagen att det sitter fem klistervikter på båda sidorna jäms med varandra, verkar mer som att dem har balanserat bort voblet som fanns på fälgen.

Har tyvärr inte hojen tillgänglig men i instruktionsboken står det följande:
Oljebyte utan filterbyte: 3.0 L
Oljebyte inklusive filterbyte: 3.5 L
Från torr: 3.7 L
Ska kolla om jag hittar nån bild i manualen.

Edit: Har letat lite bilder på nätet och de jag hittar visar 3000ml.
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Okej, då är det nog som det ska. Börjar nojja lite över om det är nåt fel/ fuffens med hojen. Ser på motorkåpan att det sitter små brickor på tre av bultarna, precis som att nån har skruvat i den. Samt det med fälgen och ljudet från frambromsen som jag nämnt tidigare. Annars ser hojen ur att vara ny så det övriga skicket är det inget fel på. Jag hade troligtvis aldrig fått veta att den är omkullkörd om jag inte tagit kontakt med förra ägaren. Visst är det lite konstigt med fem vikter på varje sida av fälgen och på samma ställe om det vore en ny fälg? Jag funderar också vars man kan få tag i en fin ruta som inte förstör hela utseendet till en naken bandit 1250.
 

Moo65k

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Norrköping/Söderköping
Hoj
RD125 z500 GPz600R GSX750EF GoldWing 1200 Suzuki 1200s 03'a
Okej, då är det nog som det ska. Börjar nojja lite över om det är nåt fel/ fuffens med hojen. Ser på motorkåpan att det sitter små brickor på tre av bultarna, precis som att nån har skruvat i den. Samt det med fälgen och ljudet från frambromsen som jag nämnt tidigare. Annars ser hojen ur att vara ny så det övriga skicket är det inget fel på. Jag hade troligtvis aldrig fått veta att den är omkullkörd om jag inte tagit kontakt med förra ägaren. Visst är det lite konstigt med fem vikter på varje sida av fälgen och på samma ställe om det vore en ny fälg? Jag funderar också vars man kan få tag i en fin ruta som inte förstör hela utseendet till en naken bandit 1250.

Kan va så att fälgen har mycket obalans inte ovanligt. Be däckmojen att sätta vikter på insidan så ser det inte så tråkigt ut.
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Har fått mitt slipon idag och monterat det. Lite irriterad över att de skickat ett för litet klammer så nu sitter det ett vanligt klammer från bil tills jag får tag i ett rostfritt av rätt storlek. Provkörde en sväng och konstaterar att det låter utav helvete så jag satte dit medföljande db killer och nu låter det perfekt. Det luktade inget vidare men jag antar att det är för att ljuddäparen är ny? Ska ta lite bilder och kasta upp i tråden (om jag kan)
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Gött! Har inte lyckats få tid att montera min nya burk än men med det här vädret lär det ju bara bli torrgasande i garaget ändå...:huvet

Det luktar en del om nya ljuddämpare. De brukar ha både oljefilm och damm som brinner upp under de första turerna och då kan det lukta ganska illa. Det ska dock försvinna efter några vändor.
 

Håkan46

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2011
Ort
Västmanland
Hoj
2009 Suzuki GSF 1250 Bandit ABS
IMG_0013.jpg
Styrhöjare från Louis monterade. 41 mm närmare axlarna. Enda problemet verkar vara bromsslangen från handbromsen. Tight. Får väl testa om det fungerar
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Styrhöjare från Louis monterade. 41 mm närmare axlarna. Enda problemet verkar vara bromsslangen från handbromsen. Tight. Får väl testa om det fungerar

Hur lyder recensionen? Jag har ju vanliga styrhöjare men lite bakåt skulle ju inte skada gamm´kroppen. Funkar det med bromsslangen?
 

Håkan46

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2011
Ort
Västmanland
Hoj
2009 Suzuki GSF 1250 Bandit ABS
Tog en tur idag på 16 mil. Sittställningen är avsevärt förbättrad. Nu är jag helt nöjd:)
Bromsslangen ligger an mot kanten (hörnet, syns på bilden) den går sedan ner till ett fördelningsstycke som är monterat
på framgaffeln och följer således med i rörelsen. Det blir ingen ytterligare rörelse på slangen då hjulet vrids.
Det går inte att sänka, vrida ner, handtagen mer då blir det nog för stor påfrestning på bromsslangen. Testar så här så länge.
Som sagt: Stor förbättring, inga problem med nacke och axlar idag.
//Håkan
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Tog en tur idag på 16 mil. Sittställningen är avsevärt förbättrad. Nu är jag helt nöjd:)
Bromsslangen ligger an mot kanten (hörnet, syns på bilden) den går sedan ner till ett fördelningsstycke som är monterat
på framgaffeln och följer således med i rörelsen. Det blir ingen ytterligare rörelse på slangen då hjulet vrids.
Det går inte att sänka, vrida ner, handtagen mer då blir det nog för stor påfrestning på bromsslangen. Testar så här så länge.
Som sagt: Stor förbättring, inga problem med nacke och axlar idag.
//Håkan

Skönt att axlar/nacke mår bra! Jag har precis samma problem så jag vet vad du pratar om... Blir det nån ökad belastning på infästningen av bromsslagen till hydraulcylindern vid handtaget, tror du?

Jag har ju funderat på att byta till stålomspunna bromsslangar så man kanske ska satsa på nya, bättre höjare samtidigt. Hur ser det ut med de andra slangarna/kablarna? Hur mycket marginal har man om man åtgärdar bromsslangen?
 
Last edited:

Håkan46

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2011
Ort
Västmanland
Hoj
2009 Suzuki GSF 1250 Bandit ABS
Som synes på bilden så har jag tagit bort kabelsamlarna på båda sidorna och ersatt med ej åtdragna buntband, skall sätta dit större senare.
Ökad belastning på bromsslangen få väl ses som ett orosmoment. Ska kolla med min verkstad om det ev går att sätta på en förlängning på ett par cm i ena änden.
Kopplingsslangen har ett fäste till vänster under bensintankens. Den har jag lyft ur och ersatt med buntband. Får modifiera efter hand.
Övriga wirear och kablar räcker till även efter modifieringen.
//Håkan
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
OK, verkar som om hydraulslangarna är de kritiska faktorerna i systemet om man ska flytta styret mer, alltså. Jag får kolla upp det omdet blir aktuellt med ytterligare höjning.

Nu längtar jag bara på att få montera dit slip-on och kraschpuckar på hojen. Hoppas hinna det i helgen.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Monterade kraschpuckar och slip-on idag. Mycket bra passform och enkel montering på båda två. Fick maka lite på en kylvattenslang för kraschpuckarna men det tror jag inte ska vara några problem. Lite värre att jag troligen inte kan använda sidoväskan på höger sida. Den lär bli grillad av ljuddämparen... Härligt sound, iaf! Mörkt, dovt och ståpälsframkallande. Och db-killern föredömligt enkel att montera och demontera.
 

Bifogat

  • 578540_2692052959782_1810260565_1578961_92719909_n.jpg
    578540_2692052959782_1810260565_1578961_92719909_n.jpg
    158.6 KB · Visningar: 209
  • 544775_2692051639749_1810260565_1578960_1942687036_n.jpg
    544775_2692051639749_1810260565_1578960_1942687036_n.jpg
    122.4 KB · Visningar: 159

Håkan46

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2011
Ort
Västmanland
Hoj
2009 Suzuki GSF 1250 Bandit ABS
Ser fint ut, har du skrivit tidigare vad ljuddämparen pris är.
Originaldämparen är ju verkligen "stor", jag är dock inte inne på att byta (ännu).
//Håkan
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Hoppas vi får en recension med bilder

Knäppte lite bilder på hojen idag med sliponet på. Är otroligt nöjd med det, låter lagom mycket med db killerm i. Dovt och mörkt.
 

Bifogat

  • 20120428051.jpg
    20120428051.jpg
    252.1 KB · Visningar: 131
  • 20120428050.jpg
    20120428050.jpg
    257.6 KB · Visningar: 192
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top