Bandit 1250-tråden

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
Hur e den?

Hej, Är i tankarna på en 1250. Hade en -05. 1200 en gång. Hur e denna 1250? -08.a hadlar det om....eller B-king?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Hej, Är i tankarna på en 1250. Hade en -05. 1200 en gång. Hur e denna 1250? -08.a hadlar det om....eller B-king?

Jag gillar båda Banditmodellerna jag haft. Hade en 99:a i många år och på samma sätt som den har den nya 1250:n (jag kör en 08:a nu) ett gött vrid direkt från botten. 1250:n är modernare med insprutning, ABS, etc, men fortfarande en ganska enkel och rakt på hoj.

Jag vill också ha en B-King... :D
 

håke

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Edsbyn
Hoj
bandit 1250 SA BMW r90/6
likriktare/laddningsregulator 1250

Så det verkar inte vara begränsat till vare sig Banditer eller Sverige. Hittade detta på en site i USA:

Hej, jag hittar inte tillverknings nr. på regulatorn, tagit loss den svarta lådan med kylflänsar men där finns inga nr. Har jag letat på fel ställe?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Hej, jag hittar inte tillverknings nr. på regulatorn, tagit loss den svarta lådan med kylflänsar men där finns inga nr. Har jag letat på fel ställe?

Enligt Ron Ayers är det 32800-18H00 som sitter på Banditen. Jag har inte kollat själv så jag vet inte var numret sitter.

Se nummer 5 på bilden:
Rectifier.jpg
 

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Bandit 1250SA -08
Jag märkte ingen direkt skillnad med pc3 och yoshimura r77, ingen skillnad i bränsleförbrukningen, men ett härligt dovt muller. Ska sättan den i bänk till våren för att optimera den.
Största skillnaden såg nere i alperna där fick en nästan 2dl minskning på bränslet. Tankade mycke på aral och deras 100 oktan., till skillnadmot preems 98. Jag körde mycket med packning där nere vilket jag sällan gör här hemma.
 

Håkan46

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2011
Ort
Västmanland
Hoj
2009 Suzuki GSF 1250 Bandit ABS
Hej
Mitt första inlägg på Sporthoj.

Styrhöjare.
Är det någon som flyttat styret uppåt / bakåt? Hur mycket kan man flytta utan att byta till längre Gaswire..eller om röret från bromsvätskebehållaren måste förlängas. Någon som vet om man kan köpa färdiga förlängda wirear någonstans.
Jag tänker i steg 1 på Biltemas styrhöjare, höjer 38 mm.
Vill sitta mera upprätt och kunna slappna av mer, blir stel i axlar och nacke.

P.S. En högre ruta till salu finns. 19"
http://shop.nationalcycle.com/perl/cycle/large_photo?mv_session_id=XSkEbjJG&mv_arg=N20200&
search_model=su-098

Hälsningar Håkan
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Styrhöjare.
Är det någon som flyttat styret uppåt / bakåt?
Jag har satt dit 30 mm styrhöjare. Funkade bra utan att förlänga nånting. Tycker helt klart det blev bättre körställning efteråt.
Har du testat den där högrutan? Jag har provat Suzukis touringruta med läpp upptill men den var kass. Kör nu med en double bubble från Zero Gravity. Tar inte undan så mycket vind men det blir ingen turbulens, iaf.
 

Håkan46

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2011
Ort
Västmanland
Hoj
2009 Suzuki GSF 1250 Bandit ABS
Hej Banditmannen
Jag har vario-vindrutan sittandes på nu. Den du kallar touringruta med läpp. Läppen är hela tiden i nedersta läget, flippar jag upp den bara ett steg så ökar ljudet i hjälmen. Efter högutan satte jag tillbaka originalrutan, den verkar fungera bäst av mina 3, när man får mer vind på överkroppen så upplevde jag hojen som mycket kraftfullare och det är ju trevligt. Skulle gärna prova en double bubble jag har kollade upp den innan men det blev en vario-vindruta.
Jag skall även nämna att jag gjorde en 250 mila trip med högrutan, med den på så ökade hastigheten.. ganska påtagligt vilket gör det det lite svårt att jamföra. Med högrutan, med högre fart, så blev det ökad turbulens runt hjälmen, huvudet ville röra sig i sidled b.l.a. Men visst, under 90 km/tim fungerade den bra.
Jag har således köpt två rutor för ca 3300 kr tillsammans.

Du har alltså höjt med 30 mm. Jag har funderat på såna som även flyttar bakåt. Men runt 900 kr för en dylik,, det svider en del. Biltemas har fel färg. Nu vet jag i alla fall att 30 mm höjning fungerar.
Hälsningar Håkan
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag gillar dubbel bubblan. Det blåser som sagt en del men ingen turbulens och vill man så kan man ju lägga sig över tanken för att få mindre vind. Sen är den snygg också... Det är alltså den i mitten på bilden, aningen högre än original.
image_172_compare1.jpg

Jag tror att det kan bli tajt med kablaget om du flyttar både uppåt och bakåt. Jag skulle också helst ha en aning högre och bakåt men nöjde mig med 30 mm uppåt eftersom det funkade så smidigt att få dit. För övrigt samma kompromiss som jag gjort på offroadhojen.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
35 upp och 16 bakåt verkar ge förflyttning 40 mm snett uppåt/bakåt. Men du menar att det blir i längsta laget.
Det vet jag inte. Jag har inte testat. Jag har för mig att det var ganska tajt då jag höjde 30 mm men som sagt, jag har inte testat nåt annat så det kanske kan funka.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Nån som hittat några bra frame sliders till sin 1250? Hade ett par från Metisse på min gamla 1200 men kommer inte ihåg var jag köpte dem.
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Hej
Jag är sugen på en bandit 1250 utan kåpa, kan ni ge mig för och nackdelar? Jag undrar mest om den kommer att bli vinglig utan kåpa samt om den går bra att skjutsa på?
 

Håkan46

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2011
Ort
Västmanland
Hoj
2009 Suzuki GSF 1250 Bandit ABS
Hej Johan
Nej Banditen är en stabil hoj. Jag har en med halvkåpa, jag kan släppa styret i 90 km/h utan problem. Jag har inte skjutsat på min men den har ju bra vrid så det är inga problem.

//Håkan
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Hej Johan
Nej Banditen är en stabil hoj. Jag har en med halvkåpa, jag kan släppa styret i 90 km/h utan problem. Jag har inte skjutsat på min men den har ju bra vrid så det är inga problem.

//Håkan

Okej, jag får för mig att det kan bli lite blåsigt utan kåpa, frågan är om det är jobbigt i längden. Kraft borde det ju finnas för att åka två men sitter passageraren bra där bak en längre sträcka. Många säger att banditen är en gubbhoj, ligger det något i det? Är bara 23 och vill kanske ha en hoj som går att busa lite med även om man inte är den värsta efter vägarna.:)
 

Håkan46

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2011
Ort
Västmanland
Hoj
2009 Suzuki GSF 1250 Bandit ABS
Gubbhoj. Ja på sätt och vis. Det höga vridmomentet gör att man inte behöver växla så ofta, det är inte en hoj som man behöver varva så mycket.
Jag köpte en högre vindruta från USA och åkte upp över Arjeplog, Bodö och söderut i Norge, i somras. Väl hemkommen så satte jag på originalrutan igen.
Utan kåpor fördelas vinden över hela kroppen med tex vindruta flyttas mera vind upp mot axlar, huvud och man kan få mer vindbrus i hjälmen som jag fick med högrutan. På en nakenmodell kan man ju köpa till en vindruta senare.
Min tro är att man uppfattar farten mera på en nakenhoj (positivt), man anpassar även hastigheten.
Den går visst att busa med, den går att få mer lättsvängd om man väljer däck efter det. En i mitt tycke helt underbar hoj dessutom bra priser , man får mycket för pengarna. Funderar du på en ny eller begagnad? Jag rekommenderar ABS. Dom utan ABS är tydligen svårsålda numera och skall ner ännu mer i pris.
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Gubbhoj. Ja på sätt och vis. Det höga vridmomentet gör att man inte behöver växla så ofta, det är inte en hoj som man behöver varva så mycket.
Jag köpte en högre vindruta från USA och åkte upp över Arjeplog, Bodö och söderut i Norge, i somras. Väl hemkommen så satte jag på originalrutan igen.
Utan kåpor fördelas vinden över hela kroppen med tex vindruta flyttas mera vind upp mot axlar, huvud och man kan få mer vindbrus i hjälmen som jag fick med högrutan. På en nakenmodell kan man ju köpa till en vindruta senare.
Min tro är att man uppfattar farten mera på en nakenhoj (positivt), man anpassar även hastigheten.
Den går visst att busa med, den går att få mer lättsvängd om man väljer däck efter det. En i mitt tycke helt underbar hoj dessutom bra priser , man får mycket för pengarna. Funderar du på en ny eller begagnad? Jag rekommenderar ABS. Dom utan ABS är tydligen svårsålda numera och skall ner ännu mer i pris.

Okej, det låter ju ändå rätt bra. Jag vill ju helst ha en med abs men budgeten tillåter tyvärr inte det. Har hittat en -08 med 250 mil på mätaren som dem ska ha 42000:-. Den är tyvärr omkullkörd i låg hastighet (40-50) och sen lagat det lilla som blev (ny framfälg, lackad tank och lite plastgrejer. Uppgifterna kommer från fd. ägare och nu står hojen på firma. Den borde ju inte kunna bli ramsned av den vurpan, den hade alltså bara glidit några meter och inte studsat på asfalten. Vad tror du om köpet vad gäller pris och dem övriga omständigheterna? Den är i nyskick nu iaf enligt firman.
 

Håkan46

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2011
Ort
Västmanland
Hoj
2009 Suzuki GSF 1250 Bandit ABS
Det verkar ju vara bra. Priset också. Värt ett köp. Angående reparationen så är ju inte jag någon expert har bara körtmin egen ca 1000 mil, är det en firma som säljer borde det finnas garanti tex 3 månader.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top