Bandit 600-tråden

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Kul att du köpt en bandit. Jag tror du e ganska ensam här om att ha en -07a. :tungan Jag måste bara av ren nyfikenhet fråga vad det är för nån motor i den eftersom du säger att det är en helt ny motor på 07orna (insprut? vätskekyld?).

Sen att den låter lite här å där, jag vet inte om det är generelt för banditen att göra det men det gör min me, växellådan klonkar lite, speciellt på 1:an å 2:an, men så brukar det väl vara med motorcykel lådor? Jag e lite kass på att identifiera olika ljud men det kanske e så också eftersom ljuddämparen låter NADA så kanske alla andra ljud framstår lite extra mycket.

Jo det verkar vara mest de äldre "modellerna" här. Och då det som sagt är en 07:a så kanske det är svårt att nämna något speciellt...

Den nya motorn är det insprutning på samt vätskekylning samt att den är på 89 hk.
Att ljuddämparen som du säger låter "nada" håller jag helt och hållet med om.
Man hör allt som man tycker låter konstigt. Och ljuddämparen på denna är något större än på de äldre, jämförbart med de äldre så är det en jäkla knul med katalysator (tung)
Var ute och åkte med en kompis, jag hörde hans hoj mer än min egen trots vindljud mm :tungan
var och pratade med försäljaren idag och eftersom det är en ny hoj så får man vänja sig med lite "inslitningsljud" var hans ord. Men nämnde det jag tycker verkar vara mer än vad det borde i ljud så att det är dokumenterat utifall det blir något (garantin).
Men jag är nöjd förutom att jag provade en bandit 1250 innan jag köpte denna, jag saknade något när jag satte mig och körde hem denna :rolleyes:
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Jo det verkar vara mest de äldre "modellerna" här. Och då det som sagt är en 07:a så kanske det är svårt att nämna något speciellt...

Den nya motorn är det insprutning på samt vätskekylning samt att den är på 89 hk.
Att ljuddämparen som du säger låter "nada" håller jag helt och hållet med om.
Man hör allt som man tycker låter konstigt. Och ljuddämparen på denna är något större än på de äldre, jämförbart med de äldre så är det en jäkla knul med katalysator (tung)
Var ute och åkte med en kompis, jag hörde hans hoj mer än min egen trots vindljud mm :tungan
var och pratade med försäljaren idag och eftersom det är en ny hoj så får man vänja sig med lite "inslitningsljud" var hans ord. Men nämnde det jag tycker verkar vara mer än vad det borde i ljud så att det är dokumenterat utifall det blir något (garantin).
Men jag är nöjd förutom att jag provade en bandit 1250 innan jag köpte denna, jag saknade något när jag satte mig och körde hem denna :rolleyes:

Nu är jag lite rund under fötterna och kanske inte borde uttala mig i allt för intelligenta diskutioner här men jag har för mig att motorerna i banditen fram till och med -06 är i princip oförändrade sedan den började tillverkas och det var ju som bekank ett tag sedan och gamla hederliga lite smått primitiva luft/olje kylda saker med förgasare har ju sina dåliga dagar och egna personligheter från maskin till maskin om man säger så. Synd bara att du bor nånstans långt upp annars kunde vi dratt ut på en provlyssningsrunda!

My_way: Du, nu e det snart e det måndag igen! :huvet
 
Last edited:

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Nu är jag lite rund under fötterna och kanske inte borde uttala mig i allt för intelligenta diskutioner här men jag har för mig att motorerna i banditen fram till och med -06 är i princip oförändrade sedan den började tillverkas och det var ju som bekank ett tag sedan och gamla hederliga lite smått primitiva luft/olje kylda saker med förgasare har ju sina dåliga dagar och egna personligheter från maskin till maskin om man säger så. Synd bara att du bor nånstans långt upp annars kunde vi dratt ut på en provlyssningsrunda!

Ja det är långt till och från allt häruppe, tyvärr.
Har en ändring i utförande på 07:an, korrekt är att den är på 85 hk ej 89 som jag skrev :tungan
Jo, tom 06 så är det ju som sagt samma så det var väl kanske dags för en förnyelse. Det var därför det blev en 07:a, fick en 06:a för samma pris fast med kåpa. men jag tror kåplöst väger upp för det andra man får på 07:an.
Som första hoj är den perfekt, även kompisar som provat säger att de skulle banne mig kunnat tänka sig Banditen eller dito trots att de kört sporthojar mest.
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
15 pix för hojen alltså? Vad är det för årsmodell? Låter riktigt billigt må jag säga!



Funkar det bra att köra med cross-styre? Några problem med att byta till det?

hahahaha 15 du skojar..

nä jag ska inte ha 15 för den..
snarare 40.
 

My_way

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Ale
Hoj
Bandit-såld*, zx6r-såld* Honda XR (året-runt) och en KTM DUKE 640 -03

My_way

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Ale
Hoj
Bandit-såld*, zx6r-såld* Honda XR (året-runt) och en KTM DUKE 640 -03
Va! har du sålt den? Vad blir det för nåt istället nu då?

Jepp tyvärr, saknar den som fan faktiskt.
Men letar efter nått roligare stunt fordon nu ist. Banditen kändes så klumpig att stunta med, med sina 220kg o knappa 80hk (om jag minns rätt) :tungan
Men håller fan på att bli galen nu när man inte har nån mc att köra :huvet
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Jepp tyvärr, saknar den som fan faktiskt.
Men letar efter nått roligare stunt fordon nu ist. Banditen kändes så klumpig att stunta med, med sina 220kg o knappa 80hk (om jag minns rätt) :tungan
Men håller fan på att bli galen nu när man inte har nån mc att köra :huvet

Hehe förstår dig. Om man nu ska börja jobba igen på måndag och dessutom hade varit tvungen att åka buss eller nåt i den stilen skulle man ju lika gärna kunna begå självmord :)

Blir det nåt motard aktigt istället?
 

Zpider

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Farsta
Hoj
KTM 950 Adv 2004
Funkiar fin fint med crossstyre och betydligt skönare tycker jag. har själv inga problem med kablarna.

Vilket mått på styret har du? Jag provade med ett på ren chansning på min 96:a, gick inte alls med kablage eller bromsslangen. Det jag testade var iofs extremt brett och högt, 89 höjd och 13 högt.

Nån som har tips på styre som passar utan strul? Antingen mått eller butik och artnr...
 

My_way

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Ale
Hoj
Bandit-såld*, zx6r-såld* Honda XR (året-runt) och en KTM DUKE 640 -03
Vilket mått på styret har du? Jag provade med ett på ren chansning på min 96:a, gick inte alls med kablage eller bromsslangen. Det jag testade var iofs extremt brett och högt, 89 höjd och 13 högt.

Nån som har tips på styre som passar utan strul? Antingen mått eller butik och artnr...

Jag köpte detta styret: Artnr 69-1871 på Touring.se
Visade sig dock att det var för brett för att jag skulle få allt på sin plats. Så fick kapa ca 3-4cm på vardera sida.


Hehe förstår dig. Om man nu ska börja jobba igen på måndag och dessutom hade varit tvungen att åka buss eller nåt i den stilen skulle man ju lika gärna kunna begå självmord :)

Blir det nåt motard aktigt istället?

Spelar ingen större roll vad det blir. Är öppen för förslag.
Kollar blocket regelbundet för att se om jag nappar på nått :tungan
 

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
jämtland
Hoj
gsxr 750 07
Då denna är sprojlans ny så undrar jag mer och mer huruvida det ska låta lite "här o där", jag tycker växellådan är trög (klonkar och tar emot), bromsarna låter ej på ett vinande sätt utan mer som att det skaver, tänkte vänt och se om det beror på att de ska "bromsas in". Framhjulet rullar trögt som om de dragit åt lager eller så för hårt.
Vad gäller växlarna på denna så bör det väl vara lite mer lättväxlat då det är en mindre sporthoj. Körde en V-strom och där var det som att skära i smör med het kniv när man växklade, jag märkte det knappt.
Hos återförsäljaren så säger de att det ska låta lite men den är ju NY, då bör den väl ej låta som att den är fem år äldre än vad den är.
Någon som känner sig manad komma med tips, synpunkter och erfarenheter på Banditen...


känner igen de du säger om klonket i växellådan, de hade jag på min också men känner dock inte igen de skavande ljudet du nämner från bromsarna och att framhjulet skulle kännts trögt, kan ju iofs vara jag som inte varit uppmärksam på det. lr så berode de på att min hade gått ca 180 mil när jag fick den(från fabriken nere i tyskland)
 

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
känner igen de du säger om klonket i växellådan, de hade jag på min också men känner dock inte igen de skavande ljudet du nämner från bromsarna och att framhjulet skulle kännts trögt, kan ju iofs vara jag som inte varit uppmärksam på det. lr så berode de på att min hade gått ca 180 mil när jag fick den(från fabriken nere i tyskland)

Ska serva den imorrn hos återförsäljaren, då ska de kika på det. Så att jag åtminstone får det dokumenterat. De som provat den säger att det ej ska låta som det gör, och de har kört hoj ett tag.

Klonkandet är tydligen något på dessa som är standard, man får ta i lite säger de...? Samt att när koppling är "intryckt" är det tyst, jämfört med när jag släpper då är det något ljud som tillkommer på tomgång ("skorrande" ljud)...
Jaja de ska få kika på allt imorrn...den är ju knappt inkörd.
Det är frustrerande nu när man kommit upp i 116 mil och service bör ske vid 100 mil, och nu har solen och vädret äntligen blivit vad det borde varit för länge sedan...så nu får man sitta o titta på vädret istället för att åka i det...:va
Fast 100 mil för första servicen är ett minimikrav, så lite lär man väl kunna åka idag.
 

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
jämtland
Hoj
gsxr 750 07
Ska serva den imorrn hos återförsäljaren, då ska de kika på det. Så att jag åtminstone får det dokumenterat. De som provat den säger att det ej ska låta som det gör, och de har kört hoj ett tag.

Klonkandet är tydligen något på dessa som är standard, man får ta i lite säger de...? Samt att när koppling är "intryckt" är det tyst, jämfört med när jag släpper då är det något ljud som tillkommer på tomgång ("skorrande" ljud)...
Jaja de ska få kika på allt imorrn...den är ju knappt inkörd.
Det är frustrerande nu när man kommit upp i 116 mil och service bör ske vid 100 mil, och nu har solen och vädret äntligen blivit vad det borde varit för länge sedan...så nu får man sitta o titta på vädret istället för att åka i det...:va
Fast 100 mil för första servicen är ett minimikrav, så lite lär man väl kunna åka idag.

du kan nog lungt ut o köra några mil idag skulle jag tro, nu när jag köpte min nya hoj så frågade jag om de gjorde nått om den gick nån mil över dom sa att pluss minus 20-30 mil va inte nån fara. sen så gick ju min bandit närmare 200 mil innan jag gjorde min 100milsservice och den går som en klocka, inte för att jag skulle rekomender att köra 200 mil men men. och vem kan motstå finvädret idag :tummenupp
 

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Japp! Det vart ca +30 mil idag :D
Nu ska jag ställa klockan och hänga på dörren till verktaden imorrn, så jag får tillbaka hojen så fort som möjligt imorrn...:rolleyes:
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Rocka, kanske en lite dum fråga men du har kört in den riktigt va? Man ska ju ta det lite lugnt dom första 100 milen å inte ligga å tokvarva på banan liksom, men det har du säkert varit införstådd i:tummenupp

Det där ljudet som kommer när man lägger i neutralen och släpper kopplingen är väl bara ljudet från den ingående axeln i växellådan då den börjar snurra och det torde sig vara helt normalt, men jag blir lite orolig när du säger att det "Skorrar". Låter det påtagligt? Lite svårt att förklara hur det ska låta men det ska va nåt "Susande" ljud, tänk dig ljudet av att en metallaxel som..tja..börjar snurra. :)

Sen har väl det här med olika ljud också med ens paranoia att göra. Jag har bara kört hoj i 3 månader och banditen e min första, och till skillnad från en bil så framstår ju alla ljud mycket mer på en MC. Jag måste erkänna att jag är rätt paranoid och tycker mig höra underliga ljud som har aldrig hört förrut rätt så ofta vilket i mitt huvve leder till slutsatsen att typ växelådan e på väg att rasa :gnissla . Men jag tror inte att det är så mycket att oroa sig för egentligen så länge inte ljuden blir alltför påtagliga. Har en del vana MC vänner och dom har aldrig nämnt något om att min hoj skulle låta eller gå onormalt :)
 

Zpider

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Farsta
Hoj
KTM 950 Adv 2004
Skulle jag gå efter alla ljud på min, iofs den äldre modellen, så skulle den vara stående av rädsla för totalthaveri. Ventiler som lever om plus alla skumma ljud som den har iom luftkylning och allt. Köpte min beggad av en ÅF och har varit där med frågor om alla möjliga ljud. Nu har jag änligen mentalt bara slagit det ifrån mej och bara kör....
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Hehe, jo det e så man får göra, stänga av öronen.

PS. Jag tror mina ventiler lever där inne nånstans också, kan lätt avgöra när dom vaknat på fel sida :)
 

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Har fått lite svar nu på de olika ljuden så man börjar väl släppa de eftersom...
Att bromsarna låter är för att det är nån speciell beläggning som ska slitas till, ungefär som jag misstänkte...men men.
Att koppling låter är för att det är våtkoppling etc

Fick låna en GSR600 medan de servade min bandit, hm...varför ska man prova det som verkar roligare :confused: superskoj hoj att köra men en längre sträcka med effektpipor blir jobbigt i längden, men den var så skoj. For till en kompis med den, den var så skoj att han åkte med mig tillbaks till affären o köpte den :D och börja strippa den (flytta blinkers o nummerplåt etc) det första han gjorde.

Men nu är Banditen servad så nu ska vi försöka hitta någon vettig destination...

Rocka, kanske en lite dum fråga men du har kört in den riktigt va? Man ska ju ta det lite lugnt dom första 100 milen å inte ligga å tokvarva på banan liksom, men det har du säkert varit införstådd i:tummenupp

Det där ljudet som kommer när man lägger i neutralen och släpper kopplingen är väl bara ljudet från den ingående axeln i växellådan då den börjar snurra och det torde sig vara helt normalt, men jag blir lite orolig när du säger att det "Skorrar". Låter det påtagligt? Lite svårt att förklara hur det ska låta men det ska va nåt "Susande" ljud, tänk dig ljudet av att en metallaxel som..tja..börjar snurra. :)

Sen har väl det här med olika ljud också med ens paranoia att göra. Jag har bara kört hoj i 3 månader och banditen e min första, och till skillnad från en bil så framstår ju alla ljud mycket mer på en MC. Jag måste erkänna att jag är rätt paranoid och tycker mig höra underliga ljud som har aldrig hört förrut rätt så ofta vilket i mitt huvve leder till slutsatsen att typ växelådan e på väg att rasa :gnissla . Men jag tror inte att det är så mycket att oroa sig för egentligen så länge inte ljuden blir alltför påtagliga. Har en del vana MC vänner och dom har aldrig nämnt något om att min hoj skulle låta eller gå onormalt :)

Det är som du säger med kopplingen fick jag höra igår, att det är en våtkoppling samt att det är en "korg" som...eh ja vad han nu sa..:tungan
Samt att detta är den första hoj jag äger så man blir säkert lite extra paranoid.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top