Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Idag var den stora dagen. Jag har nu gått ner 4.5kg på exakt en vecka. 108,2 visade vågen. Synd bara att man inte kommer hålla detta tempot fram till sommaren haha

Kan inte fixa tabell eller så med nallen...

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Idag var den stora dagen. Jag har nu gått ner 4.5kg på exakt en vecka. 108,2 visade vågen. Synd bara att man inte kommer hålla detta tempot fram till sommaren haha

Hur stort kcal underskott uppskattar du att du har haft?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är inte riktigt bra att snabbt svälta sig ner till en vikt för att vinna en tävling.
Det kommer sluta med att du slutar dricka (=får vätskebrist), springer på muggen hela tiden samt springer och väger dig hela tiden.

En hållbar viktminskningstakt är ca 1 kg/vecka. Går man ner snabbare är det vätska man blir av med och kroppen ställer dessutom in sig på "svält" och går ner på sparlåga, dvs du förbränner mindre av det du vill förbränna.

Imorgon ska vi väga in oss på jobbet. Försten som går ner 5kg vinner vår första utmaning. Jag var lite nyfiken på hur jag låg till och smög iväg till vågen redan idag, -3,5kg. Hoooah!

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Inte så mycket minskning på vikten. :gnissla Men midjan märker skilnad. Alltid något att vara glad för. :) Tar väl med bröstmått, då jag inte är någon planka. Det lär nog inte minska särskilt mycket. :D :tuttar

V.2
NamnLängdViktBMIBukBröstÖverarmLår
Ulvhamne192~120-1031223963
MrsZ1769631,098111

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Som sagt. För att gå ner 4500 g FETT (och en del muskelmassa tyvärr) måste man ligga på ett underskott om ca 34000 kcal den veckan, dvs UNDERSKOTTET är ca 4800/dag.

Om du inte rör dig något ALLS, utan i princip ligger i koma 24/7 skulle du bränna ca 2000 kcal/dag. Är du ganska stillasittande kanske du bränner 3000 kcal/dag. För att nå upp till underskottet 4800/dag måste du bränna ca 1800 kcal TILL vilket i sin tur innebär ett ganska kämpigt 2h-pass i löpspåret. Varje dag.

Massa saker i mitt resonemang ovan som är orimliga/inte stämmer riktigt, men jag vill bara påvisa orimligheten med att gå ner såhär snabbt i vikt.

Vill du åt en varaktig viktnedgång så måste du låta det ta tid, annars kommer du tröttna innan det är februari, och sen i mars kommer du väga lika mycket som när du började.

Kämpa på, men ta det lungt!

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
LCHF är farligt för hjärnan (hjärnan behöver snabba kolhydrater), och dåligt för kroppen, ATP som driver cellerna i kroppen måste ha Energi som minskas så klart med denna diet. Man brukar säga att Fett brinner i kolhydratens låga.

(Informationen har jag fått av lärare som doktorerat i cell biologi, mm.)

Har börjat köra Mike Chang´s six pack shortcut, låter töntigt men det går ut på att man höjer metabolisen och håller den i gång HELA TIDEN.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Går ut på att man kör övningar som stimulerar metabolismen, främst styrke tränings övningar, alltså man kommer få muskler men gå ner i vikt. Man kör inte mycket cardio, (typ inget) men man får lägga till som man själv vill.
Man tränar ca 4-7 gg i veckan, men man måste äta bra och skippa så mycket man klarar av när det gäller godis och dylikt.
Man delar upp måltiderna i ca 4-6 portioner, och 1 portion motsvara 1 och en halv näve.

När det gäller övningarna så kör man tex, en bröst övning för att sedan Direkt köra en ryggövning.

Hans program går att köpas eller laddas ner via nätet, bara sök på hans namn och han har ett youtube account.

Har tyvärr bara börjat själv, så jag kan inte säga ifall det fungerat på mig.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Det är inte riktigt bra att snabbt svälta sig ner till en vikt för att vinna en tävling.
Det kommer sluta med att du slutar dricka (=får vätskebrist), springer på muggen hela tiden samt springer och väger dig hela tiden.

En hållbar viktminskningstakt är ca 1 kg/vecka. Går man ner snabbare är det vätska man blir av med och kroppen ställer dessutom in sig på "svält" och går ner på sparlåga, dvs du förbränner mindre av det du vill förbränna.

Lugn i stormen och sitt ner i båten.

I torsdags drack jag flera öl, en snaps och några glas vin till chipsen. I söndags var jag på kalas och käkade två bitar tårta och drack ett glas skumpa.
I övrigt har jag bytt 50-70% av all pasta/ris/potatis som jag åt tidigare mot stora lass med sallad och dressing.

Jag har inte alls gått in stenhårt i detta utan försöker äta på ett sätt som jag vill kunna fortsätta med.

Att vågen visar så fyra kilo mindre kanske beror på att tarmen inte är full att pasta/ris/potatis längre. Igår var det 3.5 kg ner så det är inte bara dagsform iaf.

Jag har ingen lust att bromsa min viktminskning när det går så här enkelt :)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Nej, det är väl det som är baksidan med detta. Man vill ju helst att det ska vara en walk in the park ner till 93kg. I detta tempot tar det inte ens fyra veckor. Inte speciellt rimligt.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Nej, det är väl det som är baksidan med detta. Man vill ju helst att det ska vara en walk in the park ner till 93kg. I detta tempot tar det inte ens fyra veckor. Inte speciellt rimligt.

Om du har en androidmobil så tanka ned en app som heter "Libra".
Där kan du knappra in lite data om dig själv, vilket underskott du ligger på/vecka och sen få ut lite intressanta grafer.
En "bör"-graf som visar vad du bör väga vid varje tidpunkt och en "är" graf som du uppdaterar själv. På så sätt kan du snabbt se hur det går för dig.

Har också talat mig varm om dumbbell.se tidigare i tråden och jag kan inte nog understryka vilken skillnad det gör att skriva ned exakt vad man stoppar i sig. Går själv stadigt ned i vikt med den utan att offra någonting alls faktiskt.

Idag såg jag tex att en singoalla-kaka innehåller 60kcal. Bara den vetskapen gör att jag inte sätter i sig ett halvt paket som vanligt. Inte ens EN kaka blev jag sugen på.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
LCHF är farligt för hjärnan (hjärnan behöver snabba kolhydrater), och dåligt för kroppen, ATP som driver cellerna i kroppen måste ha Energi som minskas så klart med denna diet. Man brukar säga att Fett brinner i kolhydratens låga.

(Informationen har jag fått av lärare som doktorerat i cell biologi, mm.)

Har börjat köra Mike Chang´s six pack shortcut, låter töntigt men det går ut på att man höjer metabolisen och håller den i gång HELA TIDEN.

Rapportera gärna hur Chang's metod fungerar.

LCHF innebär ju inte noll kolhydrater. Man får i sig en del i vilket fall. Förmodligen är det tillräckligt för kroppens och hjärnans behov.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...