Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad är ett "lagom" kaloriunderskott att ligga på?

Jag har, efter att ha plockat bort all pasta och mjölk, hamnat på ett kaloriunderskott på minst 1500kcal/dag.
Borde jag äta mer?

Underskottet beror ju lite av hur stor man är. Väger du 45 kilo och ligger på ett underskott om 1500 så är det absolut inte bra. Väger du 120 pannor kanske du kan ligga på det där underskottet ett par veckor för att få en kickstart.

Jag skulle säga att ett lagom underskott är ca 500 kcal. Då kan man lägga om sin kost på lång sikt, dvs äta kanske 20-25% mindre än normalt. Ligger man på ett underskott om 1500 som du gör ställer kroppen in sig i svältmode och
förbränningen minskar. Så säger iaf de som vet.

Själv ligger jag på ett underskott om 500-800/dag ca. Fredagar hamnar jag ofta på ett överskott :gnissla

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Välkommen! :):tummenupp Vågar du var med på invägning? :rolleyes: Eller nöjer du dig med goda råd och uppmuntrande tillrop? :va :banana
Tack, klart jag vågar. :)

Tack för dumbbell länken också. Sparade liten slant där istället för viktklubb.se som jag vart med i förra viktnedgången.

Här kommer mina uppgifter:
v1
Namn Längd Vikt BMI Buk
Yami 176 89 28,7 108

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Om du är 17689 cm lång och väger 28,7 kg så har du inte ett BMI på 108, det är faktiskt 0,00092.

Tack, klart jag vågar. :)

Tack för dumbbell länken också. Sparade liten slant där istället för viktklubb.se som jag vart med i förra viktnedgången.

Här kommer mina uppgifter:
v1
Namn Längd Vikt BMI Buk
Yami 176 89 28,7 108

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Tabellen uppdaterad med veckans värden! :tummenupp Fler som vågar vara med? :banana

NamnLängdViktBMIBukRumpaBröstÖverarmLårVad
Ulvhamne192~120-102-1223963
MrsZ1769530,793119110
Cykelstyre18388,326,3
Panos-108,3-118117,511437,57342
Yami1768928,7108

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tabellen uppdaterad med veckans värden! :tummenupp Fler som vågar vara med? :banana

MrsZ1769530,793119110
Cykelstyre18388,326,3
Yami1768928,7108

Vad och rumpa med? :D
Hmm... ska man orka fixa de måtten också måntro? >.<

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Klämmer in mig själv också!
MrsZ1769530,793119110
Cykelstyre18388,326,3
Yami1768928,7108
Steffo182105,031,7återkommer

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Intressant det där med BMI... Om jag ska komma ner i normalvikt (dvs 25 eller mindre enligt vad jag kan utröna) så måste jag ner i 82 kilo. När jag var 18 vägde jag 84 kilo väldigt vältränad, och när jag var 19 låg jag på 87 kilo ännu mer vältränad. Mitt personliga mål har de senaste 10 åren varit under 90 kilo, men jag tvärstannar runt 93 och kan inte gå ner mer hur jag än försöker (känns det som). Så den här gången sätter jag ett realistiskt mål på under 95 kilo innan midsommar. Klarar jag det så är jag väldigt nöjd, och jag vet att det kommer att krävas en hel del slit, men det ska gå!

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Underskottet beror ju lite av hur stor man är. Väger du 45 kilo och ligger på ett underskott om 1500 så är det absolut inte bra. Väger du 120 pannor kanske du kan ligga på det där underskottet ett par veckor för att få en kickstart.

Jag skulle säga att ett lagom underskott är ca 500 kcal. Då kan man lägga om sin kost på lång sikt, dvs äta kanske 20-25% mindre än normalt. Ligger man på ett underskott om 1500 som du gör ställer kroppen in sig i svältmode och
förbränningen minskar. Så säger iaf de som vet.

Själv ligger jag på ett underskott om 500-800/dag ca. Fredagar hamnar jag ofta på ett överskott :gnissla

Jag väger ~91kg just nu.

Okey, låter ju inte allt för bra att ligga för lågt då.
Gäller det med svältmode även om man "fuskar", dvs, hamnar på +/-0 Två dagar / vecka?
Vore ju fint om man kunde spara kalorierna till helgölen :fyllisar

Får se till att trycka i mig lite mera mat helt enkelt.

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
BMI är igen exakt vetenskap, är man vältränad, dvs. har mycket muskelmassa, kommer ens BMI antagligen ligga mellan 25-30 utan att man är överviktig. Men är man otränad är nog BMI ett hyffsat mått att gå efter. Jag ligger strax under 25 så jag är inte i riskzonen ännu! :O

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
BMI är igen exakt vetenskap, är man vältränad, dvs. har mycket muskelmassa, kommer ens BMI antagligen ligga mellan 25-30 utan att man är överviktig. Men är man otränad är nog BMI ett hyffsat mått att gå efter. Jag ligger strax under 25 så jag är inte i riskzonen ännu! :O

Mitt BMI hamnar på 32-aktigt, dvs fetma. Jag är inte speciellt muskulös, bara alldeles för lång för måttstocken. Man bör undvika bmi och använda andra, bättre formler.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Så länge du på totalen ligger på ett underskott kommer du sakta gå ned.
Självklart blir det så att vissa dagar äter man mindre och andra (helger tex) så kan man tom hamna på ett överskott.
Känner man att man moffat för mycket på fredagkvällen kan man sticka ut och gå en lång promenad dagen efter och bränna 400 kcal för att bättra på sitt samvete :)

Jag väger ~91kg just nu.

Okey, låter ju inte allt för bra att ligga för lågt då.
Gäller det med svältmode även om man "fuskar", dvs, hamnar på +/-0 Två dagar / vecka?
Vore ju fint om man kunde spara kalorierna till helgölen :fyllisar

Får se till att trycka i mig lite mera mat helt enkelt.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Mitt BMI hamnar på 32-aktigt, dvs fetma. Jag är inte speciellt muskulös, bara alldeles för lång för måttstocken. Man bör undvika bmi och använda andra, bättre formler.

Yep. BMI är väldigt rough. Tar inte hänsyn till kroppsform, benstomme, hur mycket vätska man binder upp (personligt) osv. Jag tex har tydligen väldigt mycket vätska i mig, många procent över vad som är normalt. Såna här grejjer kan man mäta med en sån där "fettvåg" som jag nämnde tidigare i tråden. Ganska intressant faktiskt.

Man skall inte använda BMI för att jämföra sig med andra (eller tabeller som talar om vad som är ett "normalt" BMI), däremot kan man använda det för sig själv för att mäta förändringar.

Snowman89

Guest
Yep. BMI är väldigt rough. Tar inte hänsyn till kroppsform, benstomme, hur mycket vätska man binder upp (personligt) osv. Jag tex har tydligen väldigt mycket vätska i mig, många procent över vad som är normalt. Såna här grejjer kan man mäta med en sån där "fettvåg" som jag nämnde tidigare i tråden. Ganska intressant faktiskt.

Man skall inte använda BMI för att jämföra sig med andra (eller tabeller som talar om vad som är ett "normalt" BMI), däremot kan man använda det för sig själv för att mäta förändringar.

På tal om fettvåg. Har din dykt upp än?
Jag ska hämta ut min idag och prova.. Ska bli spännande och se ifall det kan stämma..

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Yamaha R1-01,

yes BMI är lurigt, precis som du säger, Mycke muskelmassa ofta hög BMI trots att man inte är överviktig,
Dock vill jag tillägga att dessa vågar som man kan köpa inte är helt tillförlitliga, också PGA av att de inte tar hänsyn till fettfrimassa och vattenmängd. Omkretsräkning, kalipermätning (när man mäter med tång) tillsammans med bioimpedans funkar bäst ( de sistnämda kan vara svårt att få tag på, ) Men kalipermätning och ett måttband kan man ju alltid få tag på, om man vill följa sin fettförbränning lite mer exakt.

//

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
yes BMI är lurigt, precis som du säger, Mycke muskelmassa ofta hög BMI trots att man inte är överviktig,
Dock vill jag tillägga att dessa vågar som man kan köpa inte är helt tillförlitliga, också PGA av att de inte tar hänsyn till fettfrimassa och vattenmängd. Omkretsräkning, kalipermätning (när man mäter med tång) tillsammans med bioimpedans funkar bäst ( de sistnämda kan vara svårt att få tag på, ) Men kalipermätning och ett måttband kan man ju alltid få tag på, om man vill följa sin fettförbränning lite mer exakt.

//

Samma sak med dessa "fettvågar". De kanske inte är helt exakta, men man får relativa värden att jämföra med tidigare värden från samma våg.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!