Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Yes, jag postade en läng i början av den här tråden. Kolla typ sida 3-5 nånting....
Ahh, tack! :tummenupp

Ok, kollade in mina uppgifter på den sidan.
Mitt energibehov ligger ungefär på 3000 kcal/dag. För att gå ner i vikt så skall jag enligt sidan
ligga på cirka 1900 kcal/dag. Verkar saknas några faktorer och det är tiden kontra antal kilon.
Någon som vet vad -1100kcal/dag innebär i förbränning?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
At gå ner ett kilo (fett) motsvarar ett underskott på 8-9000kcal.
Mitt energibehov ligger som ditt på ca 3000 kcal/dag. Jag käkar 2000-2200/dag ca vilket innebär att jag går ner 0,5-0,75 kilo/vecka ungefär.

Ahh, tack! :tummenupp

Ok, kollade in mina uppgifter på den sidan.
Mitt energibehov ligger ungefär på 3000 kcal/dag. För att gå ner i vikt så skall jag enligt sidan
ligga på cirka 1900 kcal/dag. Verkar saknas några faktorer och det är tiden kontra antal kilon.
Någon som vet vad -1100kcal/dag innebär i förbränning?

med ett underskott om 1100/dag bör du gå ner ca 1 kilo/vecka. En bra takt, men kanske lite i överkant eftersom det kommer bli ganska trist efter ett tag.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
....vad duktiga ni är alla som hänger i och kämpar !

Jag började den 11/11-11 för att jag lätt skulle komma ihåg starten :) !

Har gått ner 24.5 kg sen dess med enkla medel och aldrig hungrig, dock krävs det att man är strikt och en vilja att verkligen vilja gå ner, utan den så kan man nog ge sig på vilka huskurer som helst utan resultat !

Går varje morgon, ja VARJE morgon oavsett vad man gjort dagen innan och oavsett kyla ( -18.8 imorse bla...), väderlek mm.... 7-8.5 Km på vardagarna innan frukost innan jobbet, japp upp 05.25 ca och sen går jag lite längre på helgen dvs upp till 15 km som värst någon av dagarna.

Maten:

Grötfrukost

Lunch vid 11.00 ca Lövbiff, fullkornsris, champinjoner,paprika, lök, chreme fraiche 5 % , tomatpure... eller Fullkorns pasta med kycklingfile´och paprika,lök, pastasås, champinjoner mm som är frästa... Rejäl portion...

15.00 "Tremacka" dvs en macka med lax, rökt kalkon eller dylikt på tex polarkraft har ett bröd som heter "Extrem" som är riktigt bra...

Middag innan 18.30 helst men absolut inte senare än 19.00 Kycklingfile, kidneybönor, kikärtor, gurka, tomat,
eller fräs lite räkor istället för kycklingen osv...

Drick mycket under hela dagen och hela kvällen och se till och få sömn....

Om jag med 4 tonårsbarn klarar det här (livspussel) så borde ni som är yngre med bättre förbränning kunna köra det här med gott resultat, tänk bara på att det tar ca 2 månader innan man får fart på förbränningen... själv stod jag still och gick upp ett kg till och med under en period på 2.5 vecka för att sen rasa 4.5 på en vecka när kroppen accepterade att den skulle börja släppa ifrån sig från fettdepåerna och inte behövde lagra det för "sämre tider" utan den förstår att den får regelbundet mat på fasta tider och får röra på sig... jag är tidigare elitidrottare (på den svartvita tiden) så det har väl hjälpt mig att vara "sjukt strikt" ....

Sist men inte minst, "dynga" en gång i veckan dvs jag äter i princip det jag vill en dag i veckan(Stor frukost, glass, chips, godis mm..) för kroppen behöver få påfyllning av fett mm då och då.....

Lycka till den som vill prova, jag gick ner 42 kg förra gången jag gjorde detta (2007) och hade säkert behållt vikten om jag inte förlorat mina barns mamma i cancer den hösten men nu är jag på g igen efter en lång mörk tunnel, tack Eva för att du finns och har stöttat mig, och finns vid min sida hela tiden. //M

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300

Jag började den 11/11-11 för att jag lätt skulle komma ihåg starten :) !

Har gått ner 24.5 kg sen dess med enkla medel och aldrig hungrig, dock krävs det att man är strikt och en vilja att verkligen vilja gå ner, utan den så kan man nog ge sig på vilka huskurer som helst utan resultat !
Tack för stöttning.
Men menar du att du gått ner 24,5kg på knappt 3 månader?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är inte den som andra i tråden köpt, och skrivet att de varit trasiga???? :va

:) Ibland måste man läsa mellan raderna.
Jag skrev att jag trodde att den var defekt men det var ju inte för att maskinen faktiskt verkar trasig utan för att den visar på något som jag helst vill förneka, nämligen att jag för tillfället har en kroppsammansättning som har slående likheter med en wienerkorv = smal på utsidan, späckad med fett på insidan.

Den maskin som bl.a. jag och Starstriker köpt är nog en av de bättre vi vanliga konsumenter kan köpa för rimliga pengar. De där jula/rusta/biltema-vågarna med resistensmätarna är nog inte pålitligare än vad det hade varit att få sitt resultat på en lapp i en lyckokaka...

Den vågen visar f.ö. både fett, muskler & viceralt fett. Jag stod helt still i vikt från första veckan till den andra trots dagliga träningspass. Det vågen däremot visade i lördags var att fettvikten minskat något och muskelvikten ökat. Det gjorde det plötsligt roligare.

Sen är jag väl medveten om att ingen resistensvåg är 100%:ig eftersom det enkelt inte är möjligt att få exakta resultat med den metoden. Vill man väta exakt får man kosta på sig sån där "pod-mätning" eller vad det kallas.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
....exactemundo ! Nu är det så att vi alla är olika stora och om jag säger att jag är gammal basketspelare så förstår du att jag inte började på 55 kg.... så titta på det i procent istället så är det lättare att få grepp om det, dvs jag har gått ner drygt 17 % så hade jag startat på 90 kg så hade det motsvarat "bara" ca 15 kg men som svar på din fråga JA det har jag gjort :) ! //M

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
....exactemundo ! Nu är det så att vi alla är olika stora och om jag säger att jag är gammal basketspelare så förstår du att jag inte började på 55 kg.... så titta på det i procent istället så är det lättare att få grepp om det, dvs jag har gått ner drygt 17 % så hade jag startat på 90 kg så hade det motsvarat "bara" ca 15 kg men som svar på din fråga JA det har jag gjort :) ! //M
Skitbra ju, i klasss med de bästa i biggest loser som är coachade dygnet runt. :)

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Det gjorde jag också förra året. Skulle jag fortsätta med det får jag köpa nytt goretexställ. I värsta fall ny MC också, men vettefan vad det skulle bli isf.

Äckligt.
Jag tuggade i mig en stor glassstrut häromdagen, sån med grädde och sylt på. Den bara låg där i frysen och väntade på mig.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
När man kikar på olika sidor som presenterar energibehov o.dyl. så verkar det nästan som om
räknandet är uppbyggt utifrån en individuell prestation. För det är väldigt olikt, precis som
de individuella förutsättningarna/resultaten kan vara.

Enligt denna sida så har en normalviktig och normalaktiv man en energiförbrukning av 2200 kcal/dag.
Jäkla skillnad från de 3000 på Markazits sidan.
http://www.kaloridatabas.se/

Den här sidan var ok att räkna på. Lite fler faktorer att räkna in. Mer konkreta uppgifter som
att en minskning med 500 kcal/dag ger en minskning med 0,5 kg/vecka.
Stämmer dessutom in på ovanstående sida där en förbrukning ligger på dryga 2000 kcal/dag.
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Så här blev mina uppgifter där (jag valde in så planerad viktnedgång är 0,5 kg/vecka).
Ditt basala energiintag (BMR) är 1723 kcal per dag.
Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 2068 kcal per dag.
Ditt totalt energiintag för att Minska i vikt är 1568 kcal per dag.
Inte helt fel då att jag snittat 1700-1800 om dagen men inte optimalt.

Men lite skumma uppgifter är det ändå. För några år sedan gick jag med i viktklubb.se och gick
ner 14kg på ett halvår. Då fick jag inledningsvis en uppgift att ett intag på 2000 kcal/dag skulle
ordna detta vilket det också gjorde. Detta är ju också en markant skillnad till resultatet ovan.
Snacka om att vara lite bortkollrad just nu.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En total förbränning om 2200/dygn låter väldigt lite. Min basalförbrännning har jag räknat ut till ca 2000. Min fettvåg räknade fram 1960, så man får väl säga att jag prickade hyfsat rätt.

Min viktminskningstakt stämmer bra med mitt energiintag, så ajg tror iaf mina siffror är rätt.
Men visst, det här är ju rough, och säkert varierar det från person till person. Vikt och ålder spelar en stor roll här.

När man kikar på olika sidor som presenterar energibehov o.dyl. så verkar det nästan som om
räknandet är uppbyggt utifrån en individuell prestation. För det är väldigt olikt, precis som
de individuella förutsättningarna/resultaten kan vara.

Enligt denna sida så har en normalviktig och normalaktiv man en energiförbrukning av 2200 kcal/dag.
Jäkla skillnad från de 3000 på Markazits sidan.
http://www.kaloridatabas.se/

Den här sidan var ok att räkna på. Lite fler faktorer att räkna in. Mer konkreta uppgifter som
att en minskning med 500 kcal/dag ger en minskning med 0,5 kg/vecka.
Stämmer dessutom in på ovanstående sida där en förbrukning ligger på dryga 2000 kcal/dag.
Så här blev mina uppgifter där (jag valde in så planerad viktnedgång är 0,5 kg/vecka).
Ditt basala energiintag (BMR) är 1723 kcal per dag.
Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 2068 kcal per dag.
Ditt totalt energiintag för att Minska i vikt är 1568 kcal per dag.
Inte helt fel då att jag snittat 1700-1800 om dagen men inte optimalt.

Men lite skumma uppgifter är det ändå. För några år sedan gick jag med i viktklubb.se och gick
ner 14kg på ett halvår. Då fick jag inledningsvis en uppgift att ett intag på 2000 kcal/dag skulle
ordna detta vilket det också gjorde. Detta är ju också en markant skillnad till resultatet ovan.
Snacka om att vara lite bortkollrad just nu.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Ja, man blir förbannad. Vaffan gjorde den där?
Frugan håller ju inte på med dieten, det var hennes glass som rykte. :D
Svårt hålla emot sockersuget när sådant ligger rakt framför näsan.

Här är lite insiktsfulla ord om några av våra vanligaste livsmedel.

POPCORN
Biosnackset kan enligt studier både förebygga cancer och vara bra för de som går på diet.
– De flesta vet inte att popcorn är ett fullkorn som minskar riskerna för hjärtsjukdomar och cancer och att 30 gram är jämförbart med en portion brunt ris eller fullkornspasta, säger Catherine Collins, chefsdietist vid St George's hospital.
Popcorn innehåller också tre gånger så mycket fibrer som solrosfrön vilket gör dig mätt längre samtidigt som din blodsockernivå balanseras och sänker det dåliga kolesterolet. Det har till och med en dos av B-vitamin för att boosta din energi.
Tidigare studier har visat att popcorn innehåller stora mängder polyphenoler, antioxidanter som är bra i fighten mot fria radikaler som är en av orsakerna till sjukdomar som cancer och hjärtsjukdomar.
Men undvik att krydda med salt och socker.

JORDNÖTSSMÖR
Det delikata smöret är en av de rikaste källorna till det hjärtvänliga enkelomättade fettsyrorna – det innehåller heller inte så mycket mättat fett och är en utsökt källa till protein som håller dig mätt längre. Det guldgula smöret innehåller också fibrer som är bra för tarmarna och folsyra som kan skydda mot grovtarmscancer och hjärtsjukdomar.
Nötter tros minska inflammationer i kroppen och boostar hälsan i blodkärlen runt hjärtat. Forskare på Harvard Medical School i Storbritannien har nyligen upptäckt att jordnötter fem gånger i veckan kan nära nog halvera risken för hjärtattack.
De som äter jordnötssmör äter också mindre efter en portion jordsnötssmör, vilket gör att håller vikten bättre.

VITA BÖNOR I TOMATSÅS
Klassikern är en näringsrik kraftkälla av protein, fibrer, järn och kalcium. Dess kombination av mycket protein, vilket också håller ben och muskler friska, samt låga GI-värde, som frigör energi långsamt, gör att du känner dig mätt länge.
– Din blodsockernivå hålls stabil och kolesterolet sänks samtidigt som de olösliga fibrerna i bönorna flyttar sig in i de stora tarmarna eller grovtarmen där de gör extra nytta, säger Catherine Collins.
Det gör att det produceras fettsyror som tros ge näring till insidan av grovtarmen och därför ger ett visst skydd mot cancer. En portion på 80 gram motsvarar cirka en femtedel av en kvinnas rekommenderade intag av fibrer och en tiondel av hennes proteinbehov samt en fjärdedel av järnbehovet.
Även tomatsåsen har sina fördelar eftersom tomater är en utsökt källa till lycopene, en kraftfull antioxidant som hjälper till att förebygga hjärtsjukdomar och prostatacancer.

MARMELAD
Pektin, ett naturligt gelémedel som finns i bland annat marmelad och sylt, är bra mot förstoppning och halsont enligt en studie vid Institute of Food Research i USA. Det har också visat sig minska tumörtillväxt.
Även citrusen i marmeladen är nyttig och späckad med antioxidanter som sänker kolesterolet. Det finns dessutom 20 gånger mer antioxidanter i 1 gram marmelad jämfört med ett glas juice.
Trots att honung länge ansetts som betydligt nyttigare än den söta marmeladen så innehåller faktiskt marmelad mer vitaminer och antioxidanter från frukterna.
Däremot bör du välja en sort som innehåller lägre halt av socker.

POTATIS
En potatis innehåller mer kalium än en banan, vilket hjälper till hålla blodsockret nere. Det är också en bra källa för lösliga fibrer, vilka hjälper till att hålla hjärta och mage friska. Potatis innehåller heller inget fett eller kolesterol och en bakad medelstor potatis har bara 135 kalorier och cirka en femtedel av ditt rekommenderade intag av protein och fibrer.
Med skalet på innehåller potatisen hälften av ditt rekommenderade dagliga intag av vitamin C, liksom vitamin B6 som boostar humöret, folsyra som minskar risken för olika typer av cancer, betakaroten för huden och ögonen samt järn.
Potatis har till och med högre halt antioxidanter än morötter, kiwi, vattenmelon, cantaloupe, räddisor och tomater.
Men hoppa över skedarna med smör till och undvik att steka den alltför ofta.

FLÄSKSVÅLAR
Danskarna gillar att smaska i sig det här delikata barsnackset som de flesta vill ha men skäms för att fråga efter...
Två tredjedelar av fettet i fläsksvålarna är enkelomättade fetter vilket är bra för hjärtat. 13 procent av fettet kommer från stearinsyra, en typ av mättat fett som inte höjer kolesterolhalten.
– Eftersom det du äter är koncentrerad kollagen från hud så har det en fantastiskt hög proteinhalt som gör att du känner dig mätt. Det är också bra för muskler och ben.
20 gram innehåller 2 gram mer protein än ett ägg och ungefär en femtedel av ditt rekommenderade dagliga intag. det innehåller också väldigt lite socker och bara 0,3 gram kolhydrater per påse.

NUTELLA
Det låter som en dröm, men Nutella på mackan är faktiskt inte så tokigt för hälsan ändå. Den ljuvliga chokladkrämen innehåller lecitin, ett sojaextrakt som höjer energin och hjälper dig att känna dig mätt längre.
– Det är också färre kalorier jämfört med många sylter, har lägre GI och innehåller kalcium från skummat mjölk vilket är bra för frisk benstomme, säger dietisten och läkaren Sonia Kakar vid St George's hospital.
Antioxidanterna i kakaon hjälper till att balansera blodtrycket och minskar risken för blodproppar. Hasselnötterna i Nutellan är utmärkt källa för de hjärt-vänliga fleromättade och enkelomättade fettsyrorna. Vitamin E höjer immunförsvaret och vitamin B höjer energinivån och förbättrar humöret- Det är också rikt på kalium, kalcium och magnesium vilket är bra för blodtrycket.
Men eftersom Nutella också innehåller massor med socker så bör man kanske inte äta hur mycket som helst varje dag.

CHEDDAROST
Cheddarost är späckat med kalcium! Det innehåller också stora mängder av andra viktiga näringsämnen som fosfor som ger starka tänder och ben, zink för huden, ett starkt immunförsvar och fertiliteten, riboflavin och vitamin B12 för energin och vitamin A för hud och ögon.
En bit cheddar efter måltiden neutraliserar syrorna i munnen och ökar salivproduktionen och hjälper till att hålla rent från matrester vilket är bra för tänderna.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS

Om jag med 4 tonårsbarn klarar det här (livspussel) så borde ni som är yngre med bättre förbränning...

Yngre???? :lol Skulle inte tro det... :rofl

Jo, jag kämpar på. Har aldrig varit mycket till idrottare. Men jag är verkligen sugen på ett rött skinnställ...

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
En total förbränning om 2200/dygn låter väldigt lite. Min basalförbrännning har jag räknat ut till ca 2000. Min fettvåg räknade fram 1960, så man får väl säga att jag prickade hyfsat rätt.

Min viktminskningstakt stämmer bra med mitt energiintag, så ajg tror iaf mina siffror är rätt.
Men visst, det här är ju rough, och säkert varierar det från person till person. Vikt och ålder spelar en stor roll här.
Åldern spelar inte så stor roll på det basala på denna sidan.
Jag räknade på en 10 år yngre Yami och då ökade basalvärdet med 50 till 1777.

Måste ha med längd/vikt att göra. Jag gjorde en ny uträkning på en man, 190 lång, 109kg tung
och 38 år. Då blev basalvärdet 2094.

Svårt nog hålla sig under 2000 kcal/dag men vill jag minska 0,5kg i veckan så får jag väl försöka
minska till 1600 kcal/dag.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Om jag med 4 tonårsbarn klarar det här (livspussel) så borde ni som är yngre med bättre förbränning kunna köra det här med gott resultat,
Yngre, skall man säga tack :va
Var ett bra tag sen jag blev morfar för första gången. Har även gått ett tag sen jag blev 2-faldig. :hihi

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
...vaf..n ni får det att låta som det är "antikrundan" varje gång någon av er är ute och åker :) Så illa tror jag inte det är, något som är värt att notera är dock att förbränningen är extremt mycket "sämre" nu än för tio år sen kan iaf jag konstatera...//M

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...