Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Kollade historiken i min eminenta app nu, och ser att jag krossat fettintagsmålet i stort sett varje dag även om jag ligger långt under på total kcal intag. Ska tänka på det...

En annan sak. Jag har en del kompisar som pluggar till/jobbar som biokemister och sånt. Där fick jag lära mig att allt processat fett som margarin och lightprodukter innehåller massa transfetter, som i stort sett är omöjliga att bränna när de väl lagrats (man måste i princip förbränna fetterna i hjärnvävnaden innan kroppen tar av de depåerna).. Så jag har bytt ut margarin mot smör, lätta mot bregott och kör numer riktig cremefraiche osv..

Åsikt på det?

Sen har jag ingen avsikt att börja äta pulver och tabletter. Jag vill leva ett normalt, men sunt liv och äta sånt som är gott. Men pizza är egentligen bara flottigt, och man behöver inte ta om tills man kräks.. Och enda skälet till att jag vill gå ner i vikt är egentligen för att få 5 kilos fördel när ynka 120 häst ska skjuta mig förbi på Martin på rakorna i sommar :D.

som PhD i Biokemi :) håller jag med dom, transfetter sitter som bara den men dock inte omöjligt att bli av med..se tex martin´s teorier om detta på www.leangains.com eller ta till en mer extrem diet som kort kallas för keto diet ( googla )
om man drar den för långt börjar man till slut att förbränna fettet i hjärnan.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
handlar inte om fettförbränning i detta fallet, det handlar om muskeltillväxt där massor av forskning på bland annat karolinska tillsammans med Bosön har kommit fram till att kondition i samband med el efter tung styrketräning hämmar muskeltillväxten.

Oki, men de fettförbrännande hormon som frigörs av styrketräningen kvarstår så att förbränningen fortfarande är bättre? Och man bygger fortfarande, men inte lika snabbt?

Om ovan stämmer gör det inget.. Styrka är prio 2 och att bygga är inte ens önskvärt. Jag vill va så stark som möjligt, ha så bra kondition som möjligt men samtidigt vara så liten och smidig som möjligt. Kanske fokuserar mer på styrka sen när grundkonditionen är på plats :)

Tack för bra svar iaf.. Så länge sen jag läste på om allt, och en del har väl hänt sen dess också för den delen så man sitter på lite halva kunskapet och det blir ofta fel.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
som PhD i Biokemi :) håller jag med dom, transfetter sitter som bara den men dock inte omöjligt att bli av med..se tex martin´s teorier om detta på www.leangains.com eller ta till en mer extrem diet som kort kallas för keto diet ( googla )
om man drar den för långt börjar man till slut att förbränna fettet i hjärnan.

Haha.. :tummenupp

Att du var en bildad man, tänka sig ;)

Då rä det värt att fråga om det finns nåt annat man ska tänka på om kostval i stort? Tjejen fick ett ryck och blev duktig med träning och sånt för nåt år sen, så jag är the fat ugly guy hemma nu (var typ tvärtom för några år sen :huvet). Men vi har snackat lite om det rent generellt. Och för 100 år sen när alla åt vitt bröd med ett ton smör och hade smör i allt, då var det fan ingen som fet. Sen från 60-talet när margarinet kom (eller när det nu var) och man började processa all möjlig mat så kommer folkhälsoproblemen som ett brev på posten.

Visst, det har säkert mkt att göra med att vi jobbar på en stol nu, och plöjde åkrar för hand då. Men iaf. Vi har iaf som mål att bara äta "naturliga" råvaror och undvika allt det står "light" på. Lite övning tills man får kottar också, vill inte leda in dem i världen engelska ungar verkar leva i som inte ens kan peka på vad man gör strips av när det ligger potatis framför dem.

Nej.. Nu ska jag ner i källaren och springa min halvmil idag så jag blir snygg och snabb ;)

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Oki, men de fettförbrännande hormon som frigörs av styrketräningen kvarstår så att förbränningen fortfarande är bättre? Och man bygger fortfarande, men inte lika snabbt?

Om ovan stämmer gör det inget.. Styrka är prio 2 och att bygga är inte ens önskvärt. Jag vill va så stark som möjligt, ha så bra kondition som möjligt men samtidigt vara så liten och smidig som möjligt. Kanske fokuserar mer på styrka sen när grundkonditionen är på plats :)

Tack för bra svar iaf.. Så länge sen jag läste på om allt, och en del har väl hänt sen dess också för den delen så man sitter på lite halva kunskapet och det blir ofta fel.

finns många vägar till toppformen och folks förutsätningar ser alla olika ut på grund av olika ämnesomsättning m.m men så länge man ser att något händer och att man mår bra av det så är det bara att köra.

folk har ibland en förmåga att dra saker för långt tex " jag har läst om att Mr Olympia äter det och det " så då måste jag också göra det för att bygga muskler :)
personligen avskyr jag kondis träning då jag tycker det e tråkigt men jag har inga problem att plåga mig i benpresen med 550 kilo lastat :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
personligen avskyr jag kondis träning då jag tycker det e tråkigt men jag har inga problem att plåga mig i benpresen med 550 kilo lastat :)

Mmm.. Jag har gillat konditionsträning i omgångar. Nu är det lite motivation för jag kände i somras att jag inte riktigt klarar att hålla 100% fokus på körningen i 20 min, och bättre kondition då kan både rädda varvtider de sista minutrarna och pengar+ajaj från onödiga krascher pga trötthet. Inte för att det är "jobbigt" att köra hoj, men tar man mer än typ 5% av kapaciteten börjar det ju kosta koncentration, så visst fan ger det skillnad.

Sen börjar jag inse att jag är 30+.. Så för att slippa må som både mina egna, och svärföräldrarna gör om 30-40 år med hjärtproblem och skit så känns det som dags att få igång, och hålla igång konditionen fr o m NU.

Sen är det faktiskt rätt skönt att springa en halvtimme när man väl tagit sig genom den där väggen man känner i början.

-----------------------

Plus det jobbiga att jag fortfarande lider lite av att jag var som du en gång i tiden. Cross-åkande+fotboll+kampsport+mkt tunga benpass = grova lår som ger att jeans som passar är 2 stl för stora i midjan :(

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Haha.. :tummenupp

Att du var en bildad man, tänka sig ;)

Då rä det värt att fråga om det finns nåt annat man ska tänka på om kostval i stort? Tjejen fick ett ryck och blev duktig med träning och sånt för nåt år sen, så jag är the fat ugly guy hemma nu (var typ tvärtom för några år sen :huvet). Men vi har snackat lite om det rent generellt. Och för 100 år sen när alla åt vitt bröd med ett ton smör och hade smör i allt, då var det fan ingen som fet. Sen från 60-talet när margarinet kom (eller när det nu var) och man började processa all möjlig mat så kommer folkhälsoproblemen som ett brev på posten.

Visst, det har säkert mkt att göra med att vi jobbar på en stol nu, och plöjde åkrar för hand då. Men iaf. Vi har iaf som mål att bara äta "naturliga" råvaror och undvika allt det står "light" på. Lite övning tills man får kottar också, vill inte leda in dem i världen engelska ungar verkar leva i som inte ens kan peka på vad man gör strips av när det ligger potatis framför dem.

Nej.. Nu ska jag ner i källaren och springa min halvmil idag så jag blir snygg och snabb ;)

bildad och bildad..jag spännde på min kvinnliga professor bara :p
fick skitbra betyg :p
trots detta steker jag folk på banan också...:gnissla

kostvalen är ju som sagt vad du vill uppnå, ska du fettförbränna så väljer du martins teorier som slagit väl ut för många men dieten passar dock inte alla då det innebär fast dvs sluta äta från tex 18.00 och fasta fram till 18 nästa kväll med bara 0 kaloridryck som vatten och aminosyra som tillskott.

ska man öka kondisen och fettförbränna så får du ju välja en matplan som passar för konditions träning, finns massor av dieter ute som kan anpassas på alla tänkbara sätt.

men bäst av allt så vill man nå sina mål och är villig att satsa på det ska man välja en dietist som kan sin sak.
då får man exakt vad man behöver utifrån sina egna förutsättningar.

Host host..haru tur kan du få se mitt baklyse på en bana när dig snart :)

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Juni på Sviestad ;)

Min hemmabana, och så hinner jag tjyvträna några hundra varv först :D

Baklysen? Du kan få se mitt kååålfibre AkRapOviCH :arsele

deal my friend...schhhteeeka in progress :rofl :rofl

först i fållan vinner..:yoparty

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har har det fuckat upp ordentligt. Har 40C feber och gör inte en armhävning.
Låg på v.5, men tror jag skall börja om på v4 nästa vecka när (om) jag är frisk...

Håller med om att det är jobbigt men nytta gör det. :)

Klarade ju 15 st med stora problem innan jag började.
I förrgår avslutade jag andra veckans schema i programmet.
På lunchträningen idag så fortsatte jag inte med tredje veckans schema utan istället
har jag bestämt mig för att lägga in ett set med maxreps mellan veckorna.
På så sätt tänkte jag mig att man bättre får koll på framstegen.
Idag klarade jag 25 st så träningen gör verkan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm.. Man kanske skulle haka på de där armhävningsgrejorna. Fast när jag ökar antalet armhävningar så kör jag helt enkelt som min tränare tvngade mig. ;) Testade hur många jag klarar nuförtiden för ett par veckor sen eller nåt, och kom upp i 30. :D

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Hejsan!

Nu har jag kommit till hål nr 4 i bältet :) och problemet med att hitta ett snyggt skinnställ som passar är löst :banana

googlade på måttbeställt skinnställ, och får naturligtvis en hänvisning till en tråd på SH! :hihi
http://www.dragtdesigneren.dk
Så nu har jag en ny favorit :kär Men trots bantning så blir det nog till att måttbeställa. Har man långa ben så gäller det att knäskydden hamnar rätt :gnissla
Visst är den fiiiin!
Butterfly_red.png

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Hejsan!

Nu har jag kommit till hål nr 4 i bältet :) och problemet med att hitta ett snyggt skinnställ som passar är löst :banana

googlade på måttbeställt skinnställ, och får naturligtvis en hänvisning till en tråd på SH! :hihi
http://www.dragtdesigneren.dk
Så nu har jag en ny favorit :kär Men trots bantning så blir det nog till att måttbeställa. Har man långa ben så gäller det att knäskydden hamnar rätt :gnissla
Visst är den fiiiin!
View attachment 354380
Se där, den som söker hon finner. :tummenupp

Vad blir det för hoj då?

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
-13 kg snart för mig.

Jag hoppade på en slanka (cambridge) kur i början på februari.
Började träna lite nu efter nyår men det gick alldeles för sakta för att jag ska hinna gå ner tillräckligt tills i sommar.
Har lite svårt att träna efter jag stelopererade ett par kotor i slutet på förra sommaren så jag fuskstartade lite med deras soppor.

Hann ju bli rätt fet efter jag blev opererad, är ju van att jobba stenhårt som ställningsbyggare och äta i massor, helt plötsligt vart man stilla sittandes men aptiten var den samma :3freak

Planerar att fortsätta träna i den mån ryggfan tillåter när kuren är klar (om 1-2 veckor), jobba som ställningsbyggare går aldrig mer, numera är det kontorsjobb :arsele:crash

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Har ett grymt bra mat schema. Själv har jag gått ner ca 5 kilo på en
Månad o inte sprungit på gymmet utan bara ätit nyttigt. Kan tillägga att jag cycklar på en motion cyckel hemma ca 2 gånger i veckan. Skickar gärna schemat till den som vill..

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Månad o inte sprungit på gymmet utan bara ätit nyttigt. Kan tillägga att jag cycklar på en motion cyckel hemma ca 2 gånger i veckan. Skickar gärna schemat till den som vill..

Du får gärna maila det till mig. ola@mooty.se
THX!

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Ja jag tycker det svåraste är just maten.
Skicka gärna ett sånt schema till mig så man får kolla in det. :tummenupp

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Tar gärna inspration med ditt matschema, mat är den absolut svåraste delen för mig o funkar sällan. Tack på förhand

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...