Suck... jag bara HATAR att min kropp är så sönderbantad så den inte fungerar som den ska längre. Har haft ätstörningar i tonåren och bantat under mycket långa perioder och på ett väldigt extremt och ohälsosamt sätt.
Idag äter jag ca 800-1000 kcal per dag och tränar styrketräning 2 ggr på ca 30-40 min plus 10 min kondition som uppvärmning per vecka samt ett konditionspass oftast jogging av 5-6 km 1 ggn per vecka. Är 178 cm lång och väger 93 kg och är 38 år.
Är vegetarian men äter protein från Lättkesella, quorn, linser, bönor mest. Men okej, svårt med protein i några mängder. Brukar kämpa mig upp till 75 gram, ibland toppar jag med 100 men sällan mer. Byter lunch och mellis till pulver variant. Undviker i övrigt processad mat så långt jag kan, hellre färsk blomkål än fryst osv. Äter ca 20 gr fett per dag mest från nötter och olivolja och mjölkprodukter. Undviker socker så långt det går, till och med dragit ner på frukten, oftast 1-2 per dag, inte mer.
Som mest vägde jag 120 kg så okej, jag har kämpat ner ett antal kilon, men sate vad det är segt. Jag har fått leva som ovan i 2 år för att nå det och det är inga 0,5 kg per vecka, och okej, det går inte att leva så strikt så länge utan några dagar då och då med lite mer intag vilket alltid resulterar i pluskilon. Som minst har jag legat i vikt på 55 kg.
Har gått hos dietist, läkare, personliga tränare... alla säger samma sak, det är inget fel på mig utan jag ska äta mer... så gör jag det, väger och mäter precis allt, registrerar minsta lilla sockerfria tuggummi... och japp... jag går upp i vikt så fort jag kommer över ca 1800 kcal. Ligger jag strax under brukar det ligga still. Ligger jag under 1200 går jag saaaaaaaaakta ner.
Det jag förändrat sista halvåret är att öka konditionsträning och styrketräningen. Tidigare var träningen mer i promenader eller sporadiskt då och då. Idag tränar jag alltid minst 3 ggr per vecka om jag inte är sjuk förstås. Det har gett effekt, men oftast lite lite.. inte så mkt som 0,5 kg/v.
Nåja... någon som vet om det finns något hopp om att faktiskt korrigera en fucked-up-kropp som inte svarar på "Intag-uttag" modellen? För om jag räknar på vad jag stoppar i mig idag och vad jag borde förbränna så borde jag gå ner MYCKET mer än så här... men icke. Att hålla den här takten för resterande ca 15-20 kilona... fi faan säger jag, även om jag kommer hålla på som den envisa jävel jag är men ändå...Trots allt upplever jag en liten förbättring som sagt var i att den ökade mängden träning som verkar ge positivt utfall ... men försök träna på den lilla kalorimängden... det är ett rent helvete, tro mig
... och säg inte ät mer... det funkar inte, jag har provat tillräckligt många gånger och på så sätt gått upp 10 kg till, bara på dietist och läkares kalorinivårekommendation.
Jag bara undrar om någon har något litet hopp att ge att det kan stabilisera sig nån gång?
(och idag åt jag en semla... plus 0,5 kg i morgon förmodligen )
hur ligger du till på fett fronten alltså intaget av bra fetter/dag ?
Det känns som att din kropp är trots allt inställd på svält och lagrar allt den kommer åt, att du ligger på ett totalt kcal intag på runt 1500-1900 är på tok för lågt med tanke på din aktivitets faktor
Brist på viktiga fetter av vad du skiriver ovan verkar vara ett bekymmer, du är veg och kan således inte äta fisk ?.. som innehåller omega fetter men kan du kompensera med omega tabletter tex el flytande omega fetter ?
Testa boosta ditt fettintag under några veckor med nötter,fiskfetter,advokado m.m och se vart du tar vägen då för det låter som du ligger på så kraftigt underskott att du satt kroppen i svält mode.
Last edited: